BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: breitenstein op 31 May 2011, 21:31:06
-
Ik heb enige tijd geleden via Ebay een Oostenrijkse locomotief (1010) gekocht in zeer goede staat; er is echter een probleem bij het rijden; het lijkt of de overbrenging van de motorassen op de tandwielen doorslipt. De locomotief raakt dan niet meer vooruit. Is dat een gekend probleem en zo ja hoe los ik dat het best op? Dit is eerste keer dat ik dit probleem heb bij een Roco-locomotief.
-
Misschien een slippend kardan kopje op de motoras.
Dit is een kwaaltje dat ik bij mijn NS 2200 ook heb gehad.
Dit is simpel op te lossen door de kogel af te nemen, en met iets
secondelijm weer vast te zetten.
Let wel op dat er geen lijm in de motor komt.
Tinus.
-
Hoi
Beter is om gewoon bijvoorbeeld even op de site van MTE te kijken en nieuwe kopjes te bestellen
Secondelijm is ( bij mij althans ) slecht een tijdelijke oplossing gebleken.
De oorspronkelijke kopjes zijn van een verkeerde kunststof gemaakt en splijten vaak helemaal
open. Daar helpt ook secondenlijm niet afdoende meer. Daar zijn in het verleden nogal wat loc's
mee voorzien (zijn vaak zwart gekleurd).
Voor het geld hoef je het niet te laten. art nummer 108614 1,25 euro/ stuk
Gr. Ron
-
Tinus en Ron,
Bedankt voor jullie reacties; ik denk inderdaad dat het probleem de kardankopjes zijn. Ik heb intussen de secondenlijm al aangebracht. Morgen testen; en als het probleem niet opgelost raakt zal ik nieuwe kopjes bestellen.
MVG
Casper
-
Hoi Casper.
Heb dit probleem ook gehad met een ÖBB lok.
Weet niet of het hier aan bijde zijden van de motor een kardanetje betreft, maar als een van de twee kardans niet in orde is blijft de lok gewoon staan en hoor je de motor wel.
Heb toen zelf een kruisje in elkaar gesoldeerd, maar inderdaad, de nieuwe kruisjes kosten niet zoveel.
Heeft een tijdje een ramp geweest voor onderdeeltjes te verkrijgen.
Zelf maken was dan de boodschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_072.jpg)
Het gaat hem over de linker lok naast de Schell wagon.
Sorry voor de slechte qualiteit van de foto.
Johan.
-
Beste Johan,
Het probleem lijkt daar inderdaad te zitten; de motor van de locomotief draait, maar de locomotief zelf komt niet meer vooruit. Ik heb de "kruisjes" nu vastgezet met éénsecondelijm. Ik wacht af tot morgen om het te testen; indien het niet werkt zal ik de onderdelen bestellen.
MVG
Casper
-
De kardankogeltjes zijn bij Roco los te verkrijgen. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is/was het artikelnummer 87110 en kosten ze rond de euro per stuk. Ga even langs bij een goede treinenwinkel of google op "kardankugel". Suk6!
Marius.
-
Goedemorgen allemaal,
Bedankt voor de tips; na het vastzetten van de kardankogels met éénsecondelijm rijdt de locomotief weer normaal. Voor de zekerheid zal ik de kogeltjes bestellen.
MVG
Casper
-
Grappig, had 2 weken terug precies hetzelfde probleem in me Roco DB 101. Ik heb de kardankogeltjes weer vastgezet met tweecomponentenlijm. Werkt tot nu nog prima dus ik wacht het af :)
Timo
-
zeker met secondelijm hebben ze na verloop van tijd weer de neiging om los te komen, je kan eventueel het asje wat opruwen (klein knipje dr in zetten met een goeie kniptang) dan houdt ie het langer.
-
Hi All,
Secondenlijm is inderdaad niet zo geschikt om een (tand)wiel op een as te lijmen. Secondenlijm heeft een erg kleine afschuifsterkte en dat zijn precies de krachten, die tussen een wiel en een as optreden. Met tweecomponentenlijm zal dat probleem niet optreden.
-
Hallo,
ik zie nu nog een aantal reacties op mijn vraag; ik heb inderdaad tweecomponentenlijm gebruikt (en geen éénsecondelijm, zoals ik verkeerdelijk heb gemeld). Tot nu toe rijdt de locomotief perfect.
MVG
Casper