BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Derksen op 29 May 2011, 23:28:56
-
Hallo,
Mag ik bij deze even een vraag neerleggen: is het mogelijk om een wat oudere lokpilot te gebruiken als funtie decoder.
Mvg Ruud
-
Nooit geprobeerd, maar vast wel. Ik heb wel es ergens gelezen dat sommige decoders niet goed werken zonder belasting, dus ik zou een weerstand in plaats van de motor gebruiken...
-
Locdecoders werken prima als functiedecoder, het kan alleen gebeuren dat ze zich niet laten programmeren als er geen belasting op de motoruitgangen staat. Dat los je dan op door een weerstand op de motordraden aan te sluiten, bijvoorbeeld 150 ohm bij 1 watt.
-
Dank u wel voor de informatie (y)
Mvg Ruud
-
Hallo Ruud,
Er vanuit gaande dat de Lopi nog in tact is. Als je hem weg heb gelegd, omdat hij het niet meer doet, zal dat als functiedecoder niet anders zijn, natuurlijk.
-
Nee oke dat snap ik, maar ik hoor over de lenz LE 1025E bijvoorbeeld dat hij als bijwerking heeft dat de moter wat meer lawaai maakt of dat het optrekken en afremmen niet zo soepel verloopt dus dacht ik dan is het misschien wel een goede functie decoder.
-
Hallo Ruud,
Dan moet het geen probleem zijn. Als je trouwens met een PC-programma de baan aanstuurt, zoals Koploper, dan is de wat mindere aansturing van de decoder eigenlijk ook geen probleem, omdat de software dat dan overneemt. Blijft over het geluid. Ik heb een oude Roco 2200 met Lenz Gold, die staat te knorren als een oude diesel, eigenlijk een gratis sounddecoder dus en heel wat realistischer dan een 363 met een zingende LokPilot 4.0. Heeft een bekend Nederlands filosoof niet eens gezegd: Elk nadeel heb z'n voordeel.
-
Was dat een filosoof of een bekende voetballer ;D maar jij heb het over een zingende lokpilot 4.0 wat is jouw ervaring hiermee want daar hoor ik zo af en toe wat over als zijnde ook niet geweldig.
-
Hoi Ruud,
Die filosoof kon, geloof ik, ook wel een aardig potje voetballen, maar tellen was niet zijn sterkste punt; hij speelde in het elftal onder nummer 14.
Ik ben op zich tevreden over de Lopi 4.0. Ik heb er nu één gemonteerd in een loc, waarin ik ook Kroiskoppelingen heb gezet. Dat werkt allemaal goed. Er zit wel eens een hoge zoemtoon in de decoder, maar die schijnt er bij een software-update uit te gaan. Door een gebrek aan een lokprogrammer heb ik dat nog niet kunnen doen. De Lopi 4.0 heeft mij in ieder geval niet doen besluiten naar een ander merk om te zien.
-
Waar ik mijn lopi v4 haal, updaten ze de firmware gratis nadat ik hem heb ingebouwd. Half mei was trouwens de laatste nieuwe firmware update.
-
Hallo Ruud,
Dat doet mijn vaste leverancier ook. Ik ben alleen nog niet met de Lopi 4.0's langsgeweest en de Lokprogrammer staat op de verlanglijst. Bovendien is het geluid niet zodanig storend, dat er meteen iets aan moet gebeuren.
-
Ik had die vraag over Lokpilot 4.0 bij een bekende treinenwinkel neergelegd en die wist van geen problemen. Maar als ik dit zo hoor zou dat dus betekenen dat ik hem eerst moet inbouwen en daarna terug moet voor een firmware update.
-
Hoi Ruud,
Volgens mij kun je hem ook kaal (dus zo uit het doosje) laten updaten.
-
Bedankt voor jullie reacties
-
De Locprogrammer staat meestal aangesloten op de programmeerrail in de zaak. Dus eerst inbouwen is toch gemakkelijker. Als je verder nog iets wil aan laten passen, kan dat na de update ook gelijk. Ik zelf heb de Roco Multimaus en zoals je weet kan die geen hoge CV's programmeren. Om bv het lok nummer als adres van een 2400 er in te krijgen laat ik daar dan ook gelijk doen.
-
Hallo De eerste uitgave van de 4.0 moet inderdaad geupdate worden , bevestigd door ESU zelf
Wat bekende winkeliers betreft vraag ik me af of dat die wel echt met hun vak bezig zijn ( de goede uitgezonderd)
Ik kocht een Dapol rail zuiger/slijper en de gerenomeerde treinverkoper verkocht er een funtie decoder bij.
Ik als leek kom er via het forum achter dat er een gewone decoder in moet .
Dus mijn ervaring is dat het Forum beter werkt ,daar krijg je gewoon goed advies
Mvrg. Kees Kocken
-
Is er trouwens een mogelijkheid om er achter te komen of je nog met de eerste uitgave van de 4.0 te maken hebt. Dat brengt mij eigenlijk ook bij een andere vraag is er een mogelijkheid om te zien met welke versie van de Multi Maus je werkt ik heb begrepen dat er nog niet zo lang geleden een firmware update is geweest van de MultiMaus.
-
Via het menu: Instellingen, Info
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/MultimausPDF/pdf1233_nl.pdf (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/MultimausPDF/pdf1233_nl.pdf) pagina 23 paragraaf 3.7
-
Is er trouwens een mogelijkheid om er achter te komen of je nog met de eerste uitgave van de 4.0 te maken hebt.
Je kunt de firmware uitlezen:
Wenn Sie keinen LokProgrammer haben, können Sie dennoch bei allen Decodern der 4. Generation dennoch die Firmware erfahren. Hierzu müssen Sie die 4 CVs 288, 287, 286 und 285 auslesen. Die Firmwareversion setzt sich zusammen wie folgt:
Major version: CV 288
Minor version: CV 287
Built-Number: ( CV 286 * 256 ) + CV 285
Vor dem Auslesen der CVs 288 - 285 muss das Indexregister CV 31 = 0, Indexregister CV 32 = 255 gesetzt werden.
Laatste versie is van 10 mei 2011: 4.3.9008
Gr, Ben.
-
De Locprogrammer staat meestal aangesloten op de programmeerrail in de zaak. Dus eerst inbouwen is toch gemakkelijker. Als je verder nog iets wil aan laten passen, kan dat na de update ook gelijk. Ik zelf heb de Roco Multimaus en zoals je weet kan die geen hoge CV's programmeren. Om bv het lok nummer als adres van een 2400 er in te krijgen laat ik daar dan ook gelijk doen.
Via een testmodule van ESU is het ook makkelijk om de decoders aan te passen, nog voordat ze worden ingebouwd. Ik doe het zowel voor als na het inbouwen. De testmodule kan 6-, 8- en 21-polige decoders aan. Ook kunnen er gewoon draadjes worden aangesloten. Ik heb een kastje gemaakt met daarin een analoge wissel-, een analoge gelijk-stroom, een Intellibox en een programmer. Dit alles kan worden geschakeld naar de testmodule en/of een stukje K-Rails (Marklin), wat voor 2 en 3 rail om te schakelen is. Je kunt eigenlijk nog beter een stuk combi-rails (normaal spoor en meter spoor) b.v. van Tillig gebruiken, want dan kun je naast H0 ook N rijden.
Groet,
Bert