BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 29 May 2011, 00:11:39
-
Het is hier al vaker beschreven, de ombouw van een oude Fleischmann motor voor DCC (oa NS1200). Ik heb toch weer een iets andere methode die ik graag met jullie wil delen. Het betreft de motor van een 5200 die qua motor gelijk is aan een NS1200. Deze lok had ik nieuw gekocht in 1977. Nadat het boeltje jaren op zolder had gestaan ben ik weer begonnen.
Eest de lok uit elkaar halen en de bedrading, lampjes en gelijkrichter verwijderen. Vervolgens de motor uit het draaistel. De spoel eraf en de condensator doorknippen en de stukjes los solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1241.jpg)
Het motorschild demonteren en omdraaien. Rechts zie je dan de ongeïsoleerde en geklonken koolborstelhouder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1242.jpg)
Boor deze iets op en druk hem er uit. Het soldeerringetje komt ook los en wordt niet meer gebruikt. Op de foto liggen er 2, een is nog van de omgebouwde voorganger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1243.jpg)
Om het busje wordt een stukje krimpkous gekrompen, vanaf de zijde die niet is los geboord. De koolborstel houder komt er straks op zijn kop weer in terug. Nu met een handruimertje het gat iets ruimen, zodat de borstelhouder er straks met iets geweld in terug gedrukt kan worden. Laat er daarna een druppeltje secondenlijm langs lopen indien nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1244.jpg)
De gebruikte krimpkous, het busje (niet zoals op deze foto het resterende stukje krimpkous al verwijderen!)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1245.jpg)
Druk de borstelhouder weer terug in het schild.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1247.jpg)
Verwijder nu pas het uitstekende stuk krimpkous mbv een mesje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1248.jpg)
Zorg dat de koolborstel weer soepel door de houder gaat.
Check mbv een ohm-meter of de borstelhouder geen contact meer maakt met het schild.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1249.jpg)
Soldeer de oranje decoderdraad op het dopje van de borstelhouder. De grijze decoderdraad kan gewoon op het orginele ringetje worden gesoldeerd. Ik heb nog twee stukjes krimpkous over de dopjes gezet om te voorkomen dat ze het metalen lokhuis kunnen raken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1250.jpg)
Een extra voeding (blauw op de foto) en massa draad naar het andere wielstel voor een betere stroomafname.
Nu de verlichting vervangen door witte leds met weerstand en de lok kan weer in elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1243.jpg)
-
netjes, lekker simpel.
-
@Floris: precies, net omdat deze methode zo simpel is wil ik hem graag met jullie delen. Het is nog geen uurtje werk.
-
Ik doe dit al jaren zo prima oplossing en blijft betrouwbaar.
wil.
-
In principe, uiteraard, dezelfde methode met 2-componentenlijm heb ik eens gebezigd.
Mijn fotobeschrijving-reportage-uitleg vind je HIER (http://home.tiscali.nl/ponytail/Minibaan/Mijn%20Locomotieven/FM-BR01/BR01-ombouw.htm) .
Nog een weggetje naar Rome, dus.
Willem E.
-
Ja en als het helemaal niet meer lukt dan maar een motor uit een cd speler er in.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/P1060146.jpg)
wil.
-
Even op een oud draadje verder gaan.
Ik ben dan ook begonnen om een loc om te bouwen..
Als ik het verhaal hier goed begrijp is het eigenlijk alleen maar dat één koolborstel geïsoleerd wordt?
Alvast dank voor de profi's.
Groet,
Peter
-
Ja, dat is de bedoeling. Simpele methode; wel ff nameten voor de zekerheid.
Gr. Erik.
-
... alleen maar dat één koolborstel geïsoleerd wordt?
Voor DCC moeten ze beide geïsoleerd zijn van het chassis, één is dat al, de andere moet dan nog.
-
Ik zal een nieuwe starten.