BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ReRa op 27 May 2011, 18:16:27
-
Hallo forumleden, Ben nieuw op dit forum en ben benieuwd naar jullie reacties op mijn baanplan!
Naar verbeteringen of wijzigingen ben ik op zoek.
De te benutte ruimte is 300x260
De hoofdbaan met twee kopstations en een paradebaan die hoog over de baan gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_10.jpg)
Het schaduwstation met vier sporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocoschaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocoschaduw.jpg)
-
Ik zou zeggen: controleer je hellingen, vooral aan de rechterkant.
Want van af de hoge parade baan naar beneden naar het schaduw station in misschien 3 meter geeft een steile helling
-
Welkom op dit forum. :)
Verbeteringen? Tja..., dat kun je zo niet zeggen.
Eerst maar een paar vragen afvuren:
- Wat is de gekozen schaal? H0?
- Normaal- of smalspoor?
- Wat voor materieel heb je in gedachte? Korte locomotieven en wagens?
- Ben je van plan de baan in een bepaald tijdperk te bouwen? Zo ja: welke?
Groet, :)
Basilicum
-
Ja sorry, wat beginnersfoutjes!
de gekozen schaal is HO in ?tijdperk? III of IV
Er wordt gereden met stoomlocs en misschien diesellocs maar weet niet of het in het tijdperk past.
De gedachte is idd korte treinen.
Wat betreft de hoogte naar de klimspiraal die zullen dan onder het station door moeten?
Wat een tips alweer bedankt!
-
Welke rails ga je gebruiken?
Gr.Martijn
-
De opstelsporen in het schaduwstation kunnen alleen maar benut worden als je van één richting het schaduwstation in rijdt, lijkt mij niet erg handig. Bovendien zitten de treinen elkaar danig in de weg omdat zij over hetzelfde spoor binnenkomen als voor de uitgaande trein wordt gebruikt.
Ik zou de schaduwsporen parallel aan de lange zijden maken.
Gerrit
p.s.
Is wel handig als we je naam weten, dat communiceert wat persoonlijker ;)
-
Hallo Grote onbekende...
Ik zou nog kijken naar de hellingen in je baanplan. In de Encyclopedie van deze site vind je veel informatie over hellingen, rijniveau's en schaduwstations. Wat is de diepte die je gaat toepassen. Weet je zeker dat je overal nog bij kan komen als je de boel dicht gebouwd hebt? Daarnaast heb je een keerlus in je ontwerp zitten. Dit is op zich niet erg maar als je tweerail / 2rail rijdt dan moet je maatregelen nemen bij Märklin / 3rail heb je dat probleem niet.
De encylcopedie is hier te vinden: BeneluxSpoor.Net Encyclopedie (http://www.spoorencyclopedie.net) en bijvoorbeeld het artikel over hellingen en schaduwstations: Hellingen en Klimpspiralen (http://www.spoorencyclopedie.nl/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen) en Schaduwstations (http://www.spoorencyclopedie.nl/index.php/E04.07_-_Schaduwstations)
Groeten Ronald.
-
Hallo allemaal,
Ik heb idd niet goed nagedacht over het schaduwstation die zal ik aan moeten passen de bedoeling was over de kleine cirkel inrijden en de grote uitrijden, maar dat gaat dus niet lukken. De engelse wissel heb ik al verwijderd, want dat geeft geen meerwaarde en dan kom ik met de hoogtes beter weg.
Wat de keerlus betreft: ik ga 2Rail rijden op permaloog gebaseerd, dus met de keerlus heb ik geen probleem, want ik maak daar een ompoolmogelijkheid.
De bereikbaarheid wil ik bereiken met een open onderbouw, dus alleen een raamwerk en waar rails komt hout.
Groet Remco
Ps bedankt nog een keer voor de reactie, super!!
-
Vanwaar het gebruik van al die kleuren?
Dat maakt het plaatje er niet duidelijker op.
Kleur gebruiken om hoogteverschillen aan te geven zodat men beter kan zien welk spoor waaronder of boven langs gaat.
Met je hellingen kom je in dit plan totaal niet weg, veel te steil.
mvg,
Sander
-
De hellingen zijn veel te kort om omhoog te komen.
In het schaduwstation kan je veel meer treinen plaatsen als je het een beetje aanpast.
Voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baaanplan_ReRa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baaanplan_ReRa.jpg)
-
Sneeuwtrein, bedankt voor het vernieuwde schaduwstation hier kan ik weer mee verder.
Wat betreft de hoogtes een stijging van 2,5 % is toch toegestaan.
Ben wel met hoogtes aan het stoeien in Anyrail, als ik denk dat het goed is gaat ik weer een plaatje uploaden.
grtz Remco
-
geen dank. :)
Vind het leuk om baanplannen helpen te ontwerpen in anyrail.
-
Zo een nieuw baanplan, niet helemaal tevreden,maar kom niet meer verder!? ???
Misschien heeft er nog iemand tips?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1_2.jpg)
Grtz Remco
-
Het maken van een baanplan is zeker niet eenvoudig en je moet niet denken dat je dat eventjes in een paar dagen oplost.
Bij mij duurt zo'n proces vaak meer dan een half jaar en zeeeer veel ontwerpen in de prullenbak.
Remco
Ik denk dat je eerst eens moet gaan nadenken over de kopstations die je wilt gaan gebruiken. Ga je uitsluitend met duw trek combinaties rijden of moet er ook worden omgelopen. Dat heeft behoorlijk wat consequenties voor de sporenindeling.
Het linker kopstation geeft wat mogelijkheden om om te lopen, maar je moet wel heel korte treinen hebben wil je daar gebruik van kunnen maken (de engelse wissels zitten dan behoorlijk in de weg) . De uitloop rails kan je beter in het verlengde van de sporen leggen (op de tekening dus er boven). Om te kunnen omlopen moet je een spoorwisseling onderin maken.
Als de trein in station rechts is aan gekomen kan er al helemaal niet worden omgelopen.
Ik zou de verbindende sporen pas gaan bedenken als de stationssporen min of meer klaar zijn.
Je zei in je eerst bericht dat je een oppervlakte van 3 x 2,6 meter hebt, maar ik zie geen verband met de maat van het gebruikte raster.
Misschien kan je hier wat duidelijkheid in verschaffen.
Gerrit
-
Gerrit, bedankt voor de reactie,
maar ik ben al geruime tijd bezig met ontwerpen maar was vastgelopen en dacht zo wat heldere inzichten te krijgen. En dat heeft wel geholpen.
Het is een goed idee om eerst de stations te bedenken.
Hoe is een omloopspoor te realiseren, een draaischijf misschien???
De rastermaat is 40x40.
Remco
-
Inderdaad een draaischijf of segmentschijf is een mogelijkheid. Als je dit artikel op de Encyclopedie bekijkt en even naar beneden scrolt dan zie je een voorbeeld daarvan. De draaischijf (http://www.spoorencyclopedie.net/index.php/E07.01.07.02_-_De_draaischijf)
Groeten Ronald.
-
Een draaischijf wordt niet gebruikt om om te lopen, maar om de (stoom)locomotief te draaien omdat veel stoomlocomotieven niet geschikt zijn om achteruit te gebruiken.
Een omloopspoor maak je met rails en wissels zoals in het onderstaande simpele voorbeeld is te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/omloopspoor.jpg)
De trein komt aan op bv het onderste spoor en de locomotief rijdt via het bovenste spoor terug naar de (nieuwe)voorzijde van de trein.
Uiteraard is dit maar een simpel voorbeeld en wordt het uitgebreider als meerdere sporen moeten worden bediend.
Als aanvulling kan natuurlijk in het geval van stoomlocomotieven nog een draaischijf worden toegevoegd, maar dat neemt wel behoorlijk wat ruimte in beslag, hoewel het wel een leuke aanwinst is op de baan.
Gerrit
-
Hoi,
Op deze manier krijg je al wat langere omloopsporen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1_2_1.jpg)
Maar erg ruim is het nog steeds niet.
Groeten,
Wim
-
Een draaischijf wordt niet gebruikt om om te lopen, maar om de (stoom)locomotief te draaien omdat veel stoomlocomotieven niet geschikt zijn om achteruit te gebruiken.
Toch wel Gerrit ;) Zie maar eens de Encyclopedie. Daar staat een leverancier van segment-draaischijven genoemd die dus een deel boog hebben. Zie ook maar eens deze discussie op een duitsforum: Nexusboard segmentdrehscheibe (http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=313398)
Groeten Ronald.
-
Een draaischijf wordt niet gebruikt om om te lopen, maar om de (stoom)locomotief te draaien omdat veel stoomlocomotieven niet geschikt zijn om achteruit te gebruiken.
Een omloopspoor maak je met rails en wissels zoals in het onderstaande simpele voorbeeld is te zien.
Gerrit
Niet mee eens. Een draaischijf zou in bepaalde omstandigheden gebruikt kunnen worden als "wissel" en voor het draaien. Kijk maar hier: http://www.draaischijfhk.nl/index.php?page=foto&nr=11
Zeker wanneer je weinig ruimte hebt.
edit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1_2_1_1.jpg)
-
Hallo bedankt voor alle reacties,
Ik ben de baan aan het veranderen, maar met het kopstation met de draaischijf zoals beschreven.
De update ga ik binnenkort uploaden.
Nog een keer bedankt voor nu. ;D ;)
-
Hallo,
De hoofdbaan met kopstation en station in het midden,
ook nog een klimspiraal naar laag 0 niveau met wat industrie
l
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1nieuw.jpg)
laag 0 met keerlus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1laag0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1laag0.jpg)
nieuw schaduwstation met keerlus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1schaduw.jpg)
ik ben benieuwd naar de reacties. :o ;)
Grtz Remco
-
Als je het zo doet bespaar je een klein beetje rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1schaduw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1schaduw_1.jpg)
-
Een ontwerp met rangeermopgelijkheden. :)
De kopspoortjes in het station zijn aan de korte kant. Wat is de functie van deze spoortjes?
Een paar punten van opbouwende kritiek:
- In het station ligt een s-bocht, veroorzaakt door de wissels. Dit zou ik zo niet inbouwen, want dat geeft een onrustige treinloop. Als je de wissels draait volgens mijn schets heb je er minder last van. Rijdt maar eens denkbeeldig met een trein vanuit klimspiraal linksboven naar het onderste spoor van het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1nieuw_aanvulling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1nieuw_aanvulling.jpg)
- De opstelsporen in het schaduwstation kunnen verlengd worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1schaduw_1_aanvulling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco1schaduw_1_aanvulling.jpg)
- Ik heb het idee, dat de bochten linksboven in het schaduwstation te dicht bij elkaar liggen. Treinen zouden elkaar dus kunnen raken.
Groet,
Basilicum
-
Bedankt voor de reactie!!!
•In het station ligt een s-bocht, veroorzaakt door de wissels. Dit zou ik zo niet inbouwen, want dat geeft een onrustige treinloop. Als je de wissels draait volgens mijn schets heb je er minder last van. Rijdt maar eens denkbeeldig met een trein vanuit klimspiraal linksboven naar het onderste spoor van het station.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt??
De kopspoortjes bij de draaischijf had ik bedoeld om een locloods neer te zetten.
Groet Remco