BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Bogers op 21 May 2011, 12:02:30
-
Ik heb een mooi stammetje rijtuigen uit de Rheingoldserie van Roco voorzien van verlichting en ook heb ik elk rijtuig voorzien van sluitlichten maar ik zie het stammetje regelmatig rondrijden met verlichting aan en nu bedenk ik mij ineens, hoort elk rijtuig wel brandende sluitlichten te hebben of heeft alleen het laatste rijtuig dit?
Rob
-
Rob
Het meest logische lijkt mij alleen het sluitrijtuig.
Maar ik kijk er niet vreemd van op als er weer wat bedacht is/wordt dat alle rijtuigen moeten voorzien zijn van brandende sluitverlichting in een stam. ;) ;D
Groenten Rob
-
Sluitlichten branden alleen op het laatste rijtuig. Dat zit al in de naam.
Vroeger dienden de sluitlichten ervoor om aan overwegwachters te laten zien dat de trein nog compleet was.
Tegenwoordig is dat van minder belang, als er een rijtuig afbreekt worden ook de remslangen kapot getrokken en zal de hele trein vanzelf stoppen.
Er zijn ook wel merkwaardige uitzonderingen. Zo hebben er enige jaren geleden Belgische rijtuigen in Nederland rondgereden die door NS gehuurd waren. Die hadden geen sluitlichten, maar opgeschilderde sluitborden. Die hebben dezelfde betekenis als sluitlichten, maar het merkwaardige was dus dat elk rijtiug zowel voor als achter "sluitlichten" had, want die borden kon je niet uitzetten.
-
Wederom bedankt Klaas, voor de hulp.
-
Sluitlichten branden alleen op het laatste rijtuig. Dat zit al in de naam.
Vroeger dienden de sluitlichten ervoor om aan overwegwachters te laten zien dat de trein nog compleet was..
Sterker nog; die sluitseinen waren er ook nog om aan te geven dat er nog eventueel nog een extra trein langs kwam. En die had dan ook weer een eigen sluitsein.
Hier kan je zo'n sluitsein zien (http://www.ovm-doetinchem.nl/hetmuseum/nieuwe-aanwinsten). 4e en 5e foto.
-
Er waren diverse sluitseinen, allemaal bedoeld voor de seinhuiswachters langs de lijn. Zo kon met een speciaal sluitsein worden aangegeven of er een (extra) volgtrein volgde, of het een speciale trein was, of de trein verkeerd spoor reed, of de trein zelf een volg- of speciale trein was, enz.
Allemaal overbodig geworden door het automatisch blok.
Dirk
-
Hallo Rob,
Met het T4T-systeem (www.tec4trains.de of www.traintechnology.com) schijn je per rijtuig de sluitlichten te kunnen schakelen. Als er een rijtuig wordt afgekoppeld wordt automatisch het sluitlicht van de het rijtuig dat dan het laatste is aangeschakeld. Dat ontkoppelen gaat ook automatisch natuurlijk. Een startsetje voor een loc en drie wagons/rijtuigen kost ca € 250. Ik heb het nog niet, maar overweg het wel eens aan te schaffen om te kijken hoe het werkt. Over 5 jaar weten we denk ik niet meer beter dan dat afkoppelen en dergelijke allemaal heel normaal is.
-
Er zijn ook wel merkwaardige uitzonderingen. Zo hebben er enige jaren geleden Belgische rijtuigen in Nederland rondgereden die door NS gehuurd waren. Die hadden geen sluitlichten, maar opgeschilderde sluitborden. Die hebben dezelfde betekenis als sluitlichten, maar het merkwaardige was dus dat elk rijtiug zowel voor als achter "sluitlichten" had, want die borden kon je niet uitzetten.
En niet te vergeten de DDM rijtuigen die in de 800:900 serie gingen meerijden.
Die hadden ook geen sluitlichten maar kregen ook plakborden.
Via een ezelsbruggetje was makkelijk te onthouden wat voor sluitsein we moesten voeren
Rechts Rood, lInks wIt = extra trein
rEchts gEel, links rood = aankondiging extra trein
Voor de frontseinen hadden we ook nog een bijzondere:
4 witte/gele lampen = laatste trein voor aanvang werkzaamheden.
Henk