BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RutgerSHM op 20 May 2011, 08:42:00
-
Beste mensen,
Een redelijk kort vraagje, maar toch van grote waarde ;) Voor mijn 7700 ombouw project heb ik diverse malen contact gezocht voor tips met Floris Dilz. Want ik wilde de hele loc opnieuw maken, en hij kwam met het idee ook de wielen gelijk de goede grootte te geven.
Nou weet ik dat GM&S veel heeft, meer weet iemand misschien of ze ook wielen hebben voor de 7700, en als ze dat hebben ook het drijfwerk wat op de philotrain loc zit? Want ik ga alleen nieuwe wielen toepassen als ook het drijfwerk er van beschikbaar is.
Later zal ik meer dingen vragen, maar dat komt tegen die tijd wel.
Groeten,
Rutger
-
Ik zou zegggen mail of bel GM&S eens...
http://www.gmens.nl/ (http://www.gmens.nl/)
info[a]GMenS.nl
023-5333105
-
Ja, gewoon bellen. Je kan ook op afspraak langs gaan in de hoogste winkel van Nederland.
Ik ben er zelf een keer of drie geweest. Heel gezellig.
Maar hij doet ook aan via de post verzenden en staat ook vaak op beurzen.
groetjes
Wil
-
Drijfwerk zal niet lukken denk ik .
-
Als GM&S ze niet heeft, dan is Alan Gibson misschien nog een mogelijkheid:
http://www.alangibsonworkshop.com/ (http://www.alangibsonworkshop.com/)
Klik op 4mm en daarna op catalogue.
Hij heeft wielen met 1/8" assen, maar ik heb ze ook met 3mm assen besteld.
De maten staan in mm vermeld, het zijn de maten over het loopvlak, dus excl. de flenzen.
PB betekent dat de crankpin tusen de spaken zit en IL dat ze in lijn met de spaken zijn. OC - outside cranks - moet je niet hebben.
Hij heeft ook universal coupling rods, artikelnummer 4M92.
Daarmee kun je de stangen zelf op lengte maken.
Bestellen kun je bij Alan Gibson zelf (Alan doet het trouwens niet meer zelf, want de tent is overgenomen) of bij Mainly Trains.
Als je bij MT bestelt, dan kun je het beste in een email uitleggen wat je precies wilt indien het gewenste niet in de normale klikbare bestellijst staat.
Leen.
-
Leen,
ik had ook al zitten kijken voor mijn 3300
maar er rijzen bij mij wat vragen op . ;D
Scale 3.17 is dat de asdiameter?
en wat word bedoeld met rim /plain?
hebben deze wielen een kwarteer as of moet ik weer met je prisma aan de gang? ;D er staat wel wat onder geschreven maar het is me niet helemaal duidelijk.
en wat voor wielen zijn dit proto 87 of rp 25
Code Size Scale Spokes Prototype Rim CP Throw Scale
G4854W 4’ 6" 18.0mm 14 spoke LSWR Plain PB 9½" 3.17mm
Waarom staan er 2 prijzen onder met en zonder VAT?
valt me op dat de crank pins bijna net zo duur zijn al een as met wielen.
Ik maak er uit op dat de crankpins ook te vervangen zijn door m1 boutjes ?
wat heb je hier van nodig ?
4M43 10 x M1 screws x 6.5mm £2.58 £3.10
4M44 10 x short bushes £2.58 £3.10
4M45 10 x long bushes £2.58 £3.10
4M46 10 x flanged M1 nuts £2.58 £3.10
Gr Jan
-
Ik zal proberen om de vragen hier zo goed mogelijk te beantwoorden. Bedenk dat de wielen in principe voor schaal 1:76,2 zijn gemaakt - dat is 4mm voor een voet (30,48cm) in het echt - maar dat doet aan de bruikbaarheid in H0 niets af. Houd je gewoon vast aan de vermelde maten in mm onder "Scale".
Throw betekent crank throw. Dat geeft de afstand aan tussen de crankpin en het centrum van de as. Als de throw in het echt 12" is, dan is hij op het Gibson wiel 4mm.
De asdiameter van Gibson aandrijfwielen is altijd 1/8" (ca. 3,2mm) van tender- en bogiewielen is de asdiameter 2mm.
Een "rim" kan plain zijn of bevel, dat is lastig uit te leggen. Een rim is het gedeelte waar de spaken aan vast zitten, dus tussen de tyre - de band met het loopvlak- en de spaken. Bij "bevel" zit er op de rim tussen de spaken in een extra verstevigingsrand van een paar cm, zichtbaar als een soort bobbel die van spaak naar spaak loopt. Bij plain is het vlak tussen de spaken vlak. Voor je NS lok moet je denk ik plain hebben. Bevel kwam voor bij Engelse LMS loks van Stanier en later de BR loks van Riddles. Ik hoop dat dit zonder foto's duidelijk is.
Voor deze wielen kun je het beste de kwartertool van GW models gebruiken. Dan ben je binnen 5 minuten klaar.
Het zijn "gewone wielen" voor fijnschaal 00 of EM spoor. EM heeft een spoorbreedte van 18 of 18,2mm. Als je S4/S87 wielen wil, dan moet je het bestelnummer veranderen van G4854W naar G4S54W. Ik zou er in dat geval nog maar even extra bijzetten dat het voor S4/S87 is.
Code Size Scale Spokes Prototype Rim CP Throw Scale
G4854W 4’ 6" 18.0mm 14 spoke LSWR Plain PB 9½" 3.17mm
G4854W is het bestelnummer.
4'6" is de diameter van het wiel in het echt gemeten op het loopvlak.
18mm is de diameter van het Gibson wiel in model, nl. 4'6" gedeeld door 76,2.
14 spoke: het wiel heeft 14 spaken.
LSWR: het wiel is naar een prototype van loks van de LSWR spoorweg.
De rim is plain, dat is hierboven al uitgelegd.
De CP is PB: de crankpin is geplaatst tussen de spaken.
De "Throw" is 9 1/2", dat is in model 3,17mm (nl. 9 1/2 gedeeld door 76,2). Wat throw is, dat is hierboven ook uitgelegd.
In het zakje zitten 2 wielen en twee assen, nl. een voor 16,5mm en een voor 18,2mm.
VAT is BTW, vandaar de 2 prijzen. Voor ons arme sloebers geldt de prijs incl. VAT, de duurste dus.
Ik koop altijd gewoon een set crankpins bijv. 4M42B en draai de moertjes aan met zo'n potlood waar een losse stift in kan.
Ja, de crankpins zijn duur, als je ze in losse onderdelen wilt dan heb je volgens mij met de 4 nummers van 4M43 t/m 4M46 alles.
Ik meen dat er ergens nog een gebruiksaanwijzing voor het monteren van de wielen op het internet moet staan.
Sommige mensen hebben klachten over het losgaan van de wielen, wel daar zijn ook oplossingen voor, bijv. het plastic inner vastmaken aan de metalen ring met cyano of met Loctite 601.
Ik gebruik zelf graag Gibson wielen omdat ze er mooi uitzien en niet zo gigaduur zijn.
Hopelijk is het nu allemaal duidelijk.
Leen.
-
Hoi Leen,
Fantastisch goed uitgelegd
Dank je wel
Gr Jan
-
Ik moet nog contact met ze opnemen, ik had van het weekend geen tijd. Maar als het drijfwerk niet gaat ga ik gewoon mijn T3 drijfwerk en wielen gebruiken.
Groeten,
Rutger