BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NOHAB7 op 10 May 2011, 20:54:40
-
Sinds vorig jaar staat Bakkie 662 in Drachten.
We zoeken gegevens over deze loc en dan met name over inzet. We hebben twee vragen:
1. Wie heeft er gegevens over de inzet van loc 662? Op welke plekken en vanuit welke depots werd deze loc ingezet?
2. Wie heeft foto's van de 662 die deze foto's beschikbaar wil stellen voor onze website.
De gegevens worden gebruikt voor de website http://www.spoorverledendrachten.nl. Op deze site willen we naast archieffoto's en verhalen van de spoorlijnen rondom Drachten ook aandacht besteden aan de "belevenissen" van onze locomotief.
Groeten,
Date de Vries
voorzitter Stichting Spoorverleden Drachten
-
Het locje is in december 1956 in dienst gekomen bij de NS. De laatste jaren was het samen met de 690, ex 625, actief bij de werkplaats in Zwolle. Ergens in 2003/2004 is het locje naar Tilburg gegaan. In december 2004 is hij overgegaan naar RRF. Ik moet thuis eens kijken of ik nog ergens foto's heb van de loc bij de Zwolse werkplaats.
-
Hier staat een foto van "waslok" "WILKO" (das blijkbaar de bijnaam van de 662) in Zwolle
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/gerritgunnink/Deel120.html
-
Date, je hebt mail!
Snake preview:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0297_1.jpg)
De 662 "Wilko" op 20 februari 2003 door mijzelf gefotografeerd bij de inmiddels gesloten werkplaats Zwolle.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waalhaven_Zuid___662.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waalhaven_Zuid___662.jpg)
Loc 662 op Waalhaven Zuid op 051080.
-
Omdat ik de start van RRF indertijd heb gevolgd, hoewel de toen ex-662 "maar" een plukloc was, kan ik het volgende noemen:
Volgens het boek "Diesellocomotieven in Nederland" is de 662 in 1995 verkocht aan het onderhoudsbedrijf Zwolle.
In een RailMagazine (februari 1995) stond dat de 662 op 31 oktober 1994 terzijde is gesteld.
November/december 2003 is de loc terzijde gesteld nadat de toen nieuwe 704 van Nedtrain daar in dienst kwam.
Januari/februari 2004 is de loc naar Tilburg overgebracht, in februari/maart 2005 is de loc doorverkocht aan RRF en in april 2005 afgeleverd in Rotterdam Feijenoord.
Begin 2006 zijn overigens de motoren van de RRF-1 met die van de pluk-RRF-5 verwisseld.
Exacte data zijn mij verder niet bekend; de transporten vonden plaats over de weg en zijn dus niet als spots gemeld.
Bronnen: Info uit Op de Rails, RailMagazine en RolandRail.net. De tijdschriften heb ik enige tijd geleden opgeruimd wegens plaatsgebrek, ik heb er enkele bijzondere bewaard (waaronder de bovengenoemde RM uit 1995).
Wie heeft meer gedetailleerde/aanvullende info?
-
Heel erg bedankt allemaal voor de informatie en de foto's (y)
Bij de volgende update van onze website zullen we de foto's en de informatie verwerken.
- We hebben nu vanaf 1995 het plaatje compleet. Foto's zijn natuurlijk nog steeds welkom;
- Uit 1980 hebben we nu dus een foto;
- Van de periode 1956-1995 zou fotomateriaal + info nog steeds heel interessant zijn!
Groeten,
Date Jan
-
Inmiddels is de website bijgewerkt. Zie www.spoorverledendrachten.nl
We zoeken nog steeds foto's en verhalen van de periode 1956-1995.
Alvast bedankt!.
Groeten,
Date