BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rjr op 09 May 2011, 11:33:46
-
Hoi,
Wie heeft een mogelijke verklaring voor het volgende.
We hebben een 2400 van hollandrail met een lenz decoder aangestuurd op een 2rail baan met de intellibox en koploper.
De 2400 rijd goed, geen pobleem, geijkt en rijd vanuit koploper gestuurd correct zijn rondjes. En stopt heel netjes op de juiste plaats in het schaduwstation net als alle andere loks.
Nu hebben we ook een dapol stofzuiger. Weet zo niet welke decoder daar inzit, maar een vrij eenvoudige omdat er toch geen functie aansturingen nodig zijn.
Als ik deze achter de 2400 hang, en in koploper deze als stuurstand invul dan gaat de 2400 rijden, en de stofzuiger aan. Echter koploper geeft aan dat de lok zijn snelheid van 73km/uur heeft, maar hij kruipt echt over de baan.
Til ik de stofzuiger even van baan zodat deze even stopt, dan gaat de 2400 naar zijn correcte snelheid, ook al hangt de stofzuiger er daarna weer gewoon achter zonder en doet die ook gewoon zijn werk.
Als de lok met stofzuiger vervolgens weer op het schaduwstation binnen komt dan rijd die veel te ver door. Lijkt dat eerst de stofzuiger uitgezet wordt, en met een vertraging de lok pas een vertragings opdracht krijgt.
De stofzuiger vervolgens achter een andere lok gehangen. Een tweede 2400 van Hollandrail. Zelfde effect.
Vervolgens achter een stoomlok van Fl, deze rijd (nog) wel de juiste snelheid zoals zonder de stofzuiger.
Echter ook deze rijd nu opeens veel te ver door op het schaduwstation.
Dit was niet op mijn eigenbaan. Daar rij ik met koploper en is de multimuis van roco de centrale. Daar heb ik deze problemen nog nooit gezien.
Iemand ervaringen hiermee. Enig idee in welke hoek dit zou kunnen zitten?
Is dit iets dat inderdaad door de centralle beinvloed kan worden? Of moeten we dit in koploper zoeken?
Zou de gebruikte decoder in de dapol er nog invloed op kunnen hebben?
Bedankt voor het meedenken,
Roelco
-
Dag Roelco,
Het zou voor een groot deel te maken kunnen hebben, met de geijkte snelheid. Koploper heeft een bepaald commando verbonden, aan de snelheid die op dat commando is geijkt.
Als je wagons achter je loc gaat hangen (ik neem aan, dat je de loc solo hebt geijkt), dan is de kans groot, dat de snelheid die je eigenlijk voor ogen hebt, niet gehaald gaat worden.
Koploper geeft ook niet de 'real-time' snelheid aan, maar alleen maar de snelheid, die het programma aan de loc heeft opgedragen.
Voor het doorrijden heb ik niet echt een verklaring.
Groet,
Ronald
-
Dag Roelco,
Kan het zijn dat voor de Dapol een maximale snelheid is opgegeven in je software? Dat zou dan logischerwijs tot gevolg hebben dat de consist ook met die lagere snelheid gaat rijden.
Gerard
-
Zo'n groot snelheids verschil komt niet door een wagentje extra.
'k Heb treinen van 7 1:87 rijtuigen inc slepertjes voor binnen verlichting, en daar merk je 0,0 verschil in snelheid tov losse loc.
Ik zou het toch zoeken in de decoder in de Dapol, wat gebeurt er als je handmatig rijdt?
Gaat het dan ook allemaal langzamer?
-
Hallo Roelco,
Ronald heeft wel een punt. Koploper meet niet echt de snelheid, maar weet op basis van de ijking, wat de snelheid van een loc is bij een bepaalde decoderstap. Bij het doorrijden wordt vervolgens de tijd berekend om de gewenste afstand af te leggen. Als echter de werkelijke snelheid hoger is, dan de snelheid die Koploper in gedachten heeft, wordt er te ver doorgereden.
Het vreemde is echter, dat bij jou de echte snelheid lager is, dan de Koplopersnelheid. Daar klopt dus iets niet. Ik weet niet of de Dapol zoveel weerstand oplevert, dat de locs het niet kunnen trekken en dus eigenlijk worden tegengehouden. Wanneer dan de stofzuiger wordt uitgeschakeld, valt de tegenwerkende kracht weg en schiet de loc een stuk door.
-
Corrigeer me als ik het fout heb, maar als ik het goed begrijp krijgen loc en Dapol dus hetzelfde adres (als "stuurstand")?
Kan het zo zijn dat de Dapol door de aanwezigheid van de zuigmotor een 'fictieve' snelheid terugkoppelt naar koploper, waardoor koploper in combinatie met de loc 'denkt' dat er een trein met een bepaalde snelheid rondrijdt?
Als je alleen de Dapol op de baan en aan-zet, geeft koploper dan ook een snelheid aan van een stilstaande Dapol? Dat zou al wat kunnen verklaren.
Of zit ik er helemaal naast?
Wicher.
(heb wel een Dapol maar geen koploper)
-
Inderdaad Wicher, je zit er helemaal naast. Zoals Dirk uitlegt wordt er helemaal niks naar Koploper teruggekoppeld. Koploper geeft aan de locdecoder een snelheidsstap door, en weet uit het ijkproces welke snelheid daar bij hoort.
Ik vind het ook een vreemd verhaal. De aanwezigheid van de stofzuiger zou helemaal geen invloed mogen hebben op de locsnelheid. Tenzij de loc er zo hard aan moet sleuren dat hij de verwachte snelheid helemaal niet kan halen.
Vraagje aan Roelco: kan je de stofzuiger eens op een ander adres zetten, om te zien of dat wat uitmaakt?
-
Beste Dirk,
Het is vrij gemakkelijk te zien of het probleem in Koploper zit of in je centrale. Roep de loc op de centrale open laat hem rijden zonder de Dapol. Kijk op je centrale of handregelaar met welke snelheidsstap de loc nu rijdt. Doe nu hetzelfde, maar dan met de Dapol als stuurstand ingesteld. Zie je nu een andere snelheidsstap op het display? Dan ligt het aan de instellingen in Koploper. Zie je dezelfde snelheidsstap, maar rijdt de loc langzamer? Dan hebben we een spannend probleem met de decoder of het stroomverbruik van de combinatie.
Je kunt ook een andere test doen: laat de loc los rijden zonder de Dapol als stuurstand ingesteld en laat de los los rijden met de Dapol als stuurstand ingesteld (maar niet op de baan gezet). Zie je een verschil, dan moet het bijna wel aan Koploper liggen. Is er geen verschil, dan zit het waarschijnlijk ergens in de combinatie van decoderadressen.
Luistert je loc niet toevallig naar twee adressen? En is een van die adressen niet toevallig de Dapol?
Groeten,
Huib
-
Heren,
Bedankt voor de reacties zover. Zoals aangegeven is het niet op mijn eigen baan, dus kan niet elk moment testen. Maar zal als de mogelijkheid daar is wat testen uitvoeren.
Kan alleen wel vast aangeven. Het snelheidsverschil is erg groot, en heeft niets te maken met het gewicht van de Dapol. Als de lok heel langzaam rijd, en ik til de Depol heel even van de baan met 1 kant van de wielen, stopt de stofzuiger met zuigen. Dit hoeft maar 1 sec te duren. Daarna mag de stofzuiger weer met alle wielen op de baan. De Dapol blijft al die tijd gewoon achter de lok. Resultaat is wel dat de lok nu optrekt naar de Juiste snelheid en deze snelheid blijft houden inclusief de Dapol er achter.
Pas als de lok stil heeft gestaan en opnieuw moet gaan rijden komt deze niet op snelheid. Totdat we het trukje van 1 kant van de wielen van de baan halen weer toepassen.
Bij een andere 2400 met ander adres zelfde verhaal. Overeenkomst van de 2400 loks is het merk.
Bij een andere lok is dit probleem er niet.
Wel bij alle loks hebben we dus het probleem dat de trein veel te laat zijn stop opdracht krijgt op het schaduwstation op het moment dat de Dapol er achter zit als stuurstand. Maar stopt prima zonder deze als stuurstand ingestelde Dapol.
Wat het handmatig rijden betreft, het doorrijden kunnen we dan natuurlijk niet testen, maar het andere is volgens mij gelijk aan automatische rijden vanuit koploper.
Roelco
-
Ik ben nog wel niet thuis in digitaal programmeren, maar misshien een idee...
Misschien dan toch iets van totaal stroomverbruik van de combinatie.
Volgens mij trekken de DKM's nogal wat stroom.
Kun je de stofzuiger ook zachter laten draaien?
Misschien kun je de zuiger laten meelopen als dubbeltractie?
Tinus.
-
Probeer dit eens:
Geef de Dapol een eigen adres en breng hem in dubbeltractie met de gewenste loc.
Test dan met de Dapol achter de loc gekoppeld. Hoe gaat dat?
Test nu met de Dapol losgekoppeld, maar wel op een ander spoor. Gedraagt de combinatie zich nu nog vreemd?
Gerard
-
Ieder bedankt zover.
De Dapol heeft een eigen adres, maar we zullen eens wat dingen testen en dan kom ik daar later op terug.
Roelco
-
Hallo Huib,
Ik heb geen problemen met de Dapol stofzuiger, maar Roelco, althans zijn "clubbaan". Zelf heb ik een eenvoudig poetsertje, dat geen problemen oplevert. Overigens klopt je verhaal volgens mij voor geijkte locs niet. De rijstap zal onder alle omstandigheden dezelfde zijn, omdat Koploper denkt dat bij die stap de gewenste snelheid hoort. Alleen zal de decoder er wat "gas" bijdoen, als de weerstand groter is en dus meer power nodig is. Je ziet dat echter niet terug in Koploper of je IB/TC.
Hallo Roelco,
Je verhaal over de "wieltjestruc" en het dan op snelheid komen van de loc, doet mij toch heel erg sterk denken in de richting van fysieke "obstructie" door de Dapolreiniger, waardoor er zoveel rijweerstand is, dat de loc het niet meer trekt. Dat kan zijn door vastgelopen wielen bij de Dapol (vastgelopen draadje oid) of doordat de poetsrol bijvoorbeeld de verkeerde kant op draait en daardoor de trein de andere kant op wil trekken. Ik zou die zaken toch nog eens goed nakijken.
-
Ieder bedankt zover.
De Dapol heeft een eigen adres, maar we zullen eens wat dingen testen en dan kom ik daar later op terug.
Roelco
bekijk de instellingen van de decoder van de dapol maar eens goed na , zeker als je in dubbeltraktie rijdt dan gaan en andere regels gelden ;-) en het lijkt er in dit geval sterk op dat de instellingen van de decoder van de dapol de overhand hebben tov de 2400 !
-
bekijk de instellingen van de decoder van de dapol maar eens goed na , zeker als je in dubbeltraktie rijdt dan gaan en andere regels gelden ;-) en het lijkt er in dit geval sterk op dat de instellingen van de decoder van de dapol de overhand hebben tov de 2400 !
??? ??? ???
Misschien wil je dat eens uitleggen? Hoe kunnen decoder settings van de ene machine (Dapol) in vredesnaam invloed hebben op de rijsnelheid van de andere machine (de trekkende loc)... Temeer daar de Dapol geen aangedreven wielen heeft is dit verhaal eigenlijk BS.
Gerard
-
het heeft even geduurd, maar we hebben verschillende testen uitgevoerd.
Gaat niet om een clubbaan, maar een baan van een familielid.
Wat hebben we gedaan.
1) Lok op de baan, Dapol er op de rails achter, maar niet gekoppeld.
Probleem, lok rijd te langzaam.
2) lok op de baan, Dapol op de baan meer ver weg van de lok, wel in dezelfde booster sectie
Geen probleem.
3) Lok op de baan, en als losse lok in koploper, Dapol aansturen via de IB.
Probleem met lok stoppen.
4) Lok en Dapol beide op de intellibox
probleem met lok.
5) Dapol achter andere lok
Zelfde problemen.
6) Dapol achter nog andere lok.
Lok reageert correct, al hadden we 1 keer het idee dat de 2400, waar op dat moment geen dapol achter zat, niet echt en niet in koploper, maar dat deze toch te laat stopte. De lok met de Dapol was op dat moment wel in de buurt.
Hebben dit alleen nog niet weer kunnen zien.
Decoder settings zit weinig in. Alleen het adres is ingesteld, en de max snelheid van zowel de decoder van de lok als van de dapol is wat teruggeschroefd. Verder niets aangepast.
Op dit moment rijd het dus correct zolang we de Dapol achter een 4100 doen.
Verschil wat we zo zien is dat de loks met problemen een lenz standaard lok hebben, en de lok zonder problemen een Lenz silver of gold. (weet ik zo niet )
Wat we nog willen testen is de decoder van de Dapol veranderen naar ook een lenz. Zit nu een goedkoop type in, weet zo merk niet welk merk.
Blijf het geheel erg vreemd vinden, er worden dingen beinvloed die totaal geen relatie met elkaar zouden hebben.
En heb op mijn eigen baan zelfde soort loks met zelfde type decoders. heb alleen andere centrale, en de Dapol heeft een andere decoder. Maar heb bij mij geen problemen met de Dapol achter welke lok dan ook.
Roelco