BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Thowra op 02 May 2011, 16:20:24
-
@Dennis, (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31832.msg529704.html#msg529704)
Nee dat is een ander type wagon. In den beginne door Rivarossi op de markt gebracht en die kwamen met een tweetal varianten, die opnieuw weer zijn uitgebracht maar dan onder de vlag van Jouef en Lima. Ik mis nog extra info voor de generator op het bordes van de Ibbghps en is het project nog even voor wat het is. Hoop op een beurs aan de hand van foto's erachter te komen waar wat komt.
Inmiddels ben ik aan iets anders begonnen en begint vorm te krijgen. Voorheen een insider model van Marklin maar nu?? Wa DA?
Let niet op het zwaailichtje bovenop de ketel. Heeft alleen de vorm goed getroffen.
:)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagd.jpg)
Jeroen
-
Voorheen een insider model van Marklin maar nu?? Wa DA?
Een poolse vierasser van Pieter Bon?
dirkjan
-
Jeroen,
Mooie wagons nu nog een klein likje vuil erover? ;D (y)
Eric. :)
-
@ Falkenberg (DirkJan)
Jaaah in 1 x goed! (y) Het gaat hier om de vierassige ex poolse P.Bon wagen. Zelfs de Uerdingen van Kleinmodellbahn ontbreekt niet aan het Bon imperium.
Van Nico Spilt heb ik daar enkele grootspoor afbeeldingen van gekregen. Al blijft het op dit moment nog gissen naar het bedrijfsnummer. Dat is op de foto moeilijk te ontcijferen. Dit hoop ik te kunnen achterhalen uit de archieven van Utrecht.
@ Bollen Neus (Eric)
haha jaja..ze krijgen ooit een lichtelijke waas vuil uit de airbrush gespoten. De een hardnekkiger dan de ander.
Nog dank voor je uitgebreide info Eric! ;) Met jouw tips kan ik zeker wat mee. Nu nog in praktijk brengen.
Jeroen
-
.......
Al blijft het op dit moment nog gissen naar het bedrijfsnummer.
.......
Om je een eventuele reis naar HUA te besparen:
Alle wagens in dienst 12-1975 met de nummers: 31 84 077 2 027-1, 028-9, 029-7, 030-5 en 031-3
Tussen 4-1980 en 2-1981 omgenummerd naar: 33 84 788 0 300-4, 301-2, 302-0, 303-8 en 304-6
Buiten dienst 12-1993 (304-6) en 11-1994 (overige).
- hans -
-
En zie hier de 302 op een tripje naar de sloper http://www.flickr.com/photos/remcowagonnetje/3597574822/in/photostream/ (http://www.flickr.com/photos/remcowagonnetje/3597574822/in/photostream/)
dirkjan
-
Dank voor de info heren! (y) Maar deze nummers van de vier-assers Zaes had ik al. Mede aan de hand van allerhande fotomateriaal wat ik in loop der tijden opgespaard heb. Het model die ik ga maken zal het nummer 304-6 gaan dragen. Deze had een Bon logo nieuwe stijl. Misschien was ik niet duidelijk genoeg , maar ik doel op de ketelwagens van het type Uerdingen. De foto die ik van Nico Spilt heb ontvangen tonen de ketelwagens type Uerdingen. De foto is geschoten op Zaandam 8 juli 1973. Waarschijnlijk zijn deze ketelwagens begin jaren 60 in dienst genomen.
Hans mocht je de nummers weten dan heel graag! ;)
Jeroen
-
Dank voor de info heren! (y)
Ik heb je nog een PM gestuurd, hopelijk heb je daar wat aan.
dirkjan
-
OOh te gek DirkJan! (y) Hier ben ik blij mee. Ik zie nu pas je berichtje in mijn mailbox.
Aan de tekening heb ik zeker wat aan. Gelukkig is het model van de Marklin erg goed bruikbaar. Hier en daar zal je wel wat concessies moeten doen.
Mocht je je ook aan deze ombouw gaan wagen dan dien je wel de ketel tot op het frame te verlagen. De hoogte komt dan overeen met de Roco ketelwagens inclusief de loopbrug. Die spanbanden van het Bonnetje verdwijnen min of meer achter de cijferbordjes. Ik heb ze op dat punt wel los zitten dus kan er nog van alles mee doen. Ik zal je deze week een extra aan grootbedrijffoto's inscannen en toezenden.
Jeroen
-
Kijk, zo zal de hele Pieter Bon vloot langzaam in model herrijzen
Voor de spanbanden kun je deze 'turnbuckles' gebruiken http://www.tichytraingroup.com/index.php?page=view_product.php&id=195&category=Freight+Car+Parts (http://www.tichytraingroup.com/index.php?page=view_product.php&id=195&category=Freight+Car+Parts)
dirkjan
-
@DirkJan.
Handig die 'turnbuckles'! Komt zeer realistisch over als ik deze ga plaatsen. (y)
De gescande foto's stuur ik je dit weekend nog op.
Even een update tot zover.....
De loopbrug wil ik uit messing gaan maken en niet uit een stukje plastic zoals op de foto.
De kleur is Red Brown.. uit een Tamiya spuitbus TS -1. Volgens een foto waarop een reparatievlak zichtbaar is de meest juiste kleur.
Wordt vervolgd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pBon4tje.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4_b.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4_b.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4_b.jpg)
Jeroen
-
Handig om dit item even op te splitsen vanuit het draadje
'Interfrigo Lbbghps uit een Märklin/Trix wagen'. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31832.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31832.0.html)
Omdat ik het ketelwagenpark van de firma Pieter Bon Czn uit Zaandam erg interessant vind, moest er natuurlijk ook een 4-assige ex-Poolse Zaes verschijnen tussen al dat 2-assig gespuis. Een gelijkwaardig model vond ik in de Märklin Insider ketelwagen met artikelnummer 48157 uit het jaar 2007.
Met enkele kleine aanpassingen is daar een uniek model van te maken. Een korte beschrijving van de bouw volgt nog.
Even een update tot zover van de 4-assige Pieter Bon ketelwagen.
De loopbrug wil ik uit messing gaan maken en niet uit een stukje plastic zoals op de foto.
De kleur is Red Brown.. uit een Tamiya spuitbus TS -1. Volgens een foto waarop een reparatievlak zichtbaar is de meest juiste kleur.
Wordt vervolgd.
Onderstaand enkele foto's waarbij de foto van het origineel goede gelijkenis vertoond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagd.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagd.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagdprimer.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagdprimer.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_verlaagdprimer.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pBon4tje.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/pBon4tje.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pBon4tje.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4_b.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4_b.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bonx4_b.jpg)
Jeroen
-
Jeroen,
Erg fraai gemaakt (y)
Zo heb je er weer een uniek model bij.
Maar zijn die insider modellen niet extreem duur??
Grtn,
Dennis
-
Dankje Dennis! Ook wel iets voor jou dan? ;)
De Insider modellen uit 2007 zijn inderdaad aan de prijzige kant, en op dit moment moeilijk verkrijgbaar.
Dan heb ik weer de mazzel gehad dat ik ze voor slechts 19,95 euro p.st kon kopen. (2stuks)
Maar op dit moment worden verschillende gasketelwagens aangeboden onder artikelnummer 0078 in de bekende display in winkels.
Dit zijn 20 verschillende (o.a. nummering) waaronder ook het type van het Insidermodel. De VTG ketelwagen voldoet hier aan onder artikelnummer 00798-02. Ik heb ze al gezien voor rond de 21 euro. Wellicht in Houten ook wel verkrijgbaar. Gelukkig geen extreme prijzen dus. :D
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Hoe staat het met dit project?
Grtn,
Dennis