Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: MHS84 op 04 May 2011, 22:26:25
Titel: Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: MHS84 op 04 May 2011, 22:26:25
Beste mensen,
Via dit draadje wil ik jullie op hoogte houden van de modelbaan die ik sinds kort aan het bouwen ben.
Statistiek: Schaal H0 gelijkstroom Tijdperk II 1933-1945 Station los gebaseerd op Probstzella
Eerst een stukje geschiedenis: De Frankenwaldbahn is een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn tussen Saalfeld en Lichtenfels. De Frankenwaldbahn verbindt de Saalbahn uit het Noorden met de Ludwig-Süd-Nord-Bahn uit het Zuiden. Bij Probstzella en bij Rothenkirchen begint een steile helling die samenkomen op de top bij Steinbach am Wald. De lijn werd in 1885 voltooid, maar was toen slechts enkelsporig. In 1903 werd begonnen met de spoorverdubbeling, welke gereed kwam in 1914. In 1934 reikte de bovenleiding tot Nürnberg en in 1939 kwam het traject tot Saalfeld onder de draad. Berlijn zou echter niet bereikt worden… De Deutsche Reichsbahn liet e-locs ontwikkelen die op het traject Berlijn – München een snelheid van 180 km/u en op de Frankenwaldhellingen van 60 km/u konden bereiken. Het resultaat was de BR E 19. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak bleven verdere ontwikkelingen uit. Van de E 19 werden slechts vier stuks gebouwd. In Probstzella begint een enkelsporige zijlijn naar Bock-Wallendorf, die in 1899 in gebruik werd genomen. De uit Sonneberg komende lijn eindige in 1886 in Lauscha. Om regio het ontsluiten werd besloten het “gat” te dichten. Dit traject via Ernstthal am Rennsteig en Neuhaus am Rennweg kwam in 1913 gereed. Deze zijlijn(nen) waren het domein van de BR 93 en BR 95.
Wordt vervolgd…
Gr, Maarten
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: MHS84 op 05 May 2011, 23:07:05
Het baanplan. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100001.jpg)
In elk modelbouwboek staat dat er compromissen gesloten moeten worden, dus ook bij mij. De sporen van/naar Saalfeld lopen dood in het kopstation. De zijlijn loopt in werkelijkheid parallel met de lijn naar Saalfeld. In model is dit omgedraaid en loopt over het spoor van Lichtenfels. Op spoor 1 past een D-trein van 120 cm. De loc wordt opgesloten waardoor een andere loc de trein moet overnemen voor de terugreis. Op spoor 2 is ruimte voor een personentrein van 90 cm. De loc kan via spoor 3 omlopen. Bij mij mag een trein geen rondjes rijden, omdat ik uit ervaring weet dat het saai wordt. Op deze baan moet gependeld worden en hierdoor ben ik constant bezig met rangeren, af-, aankoppelen enzovoort.
Wordt vervolgd
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: MHS84 op 10 May 2011, 22:30:22
De eerste module is klaar. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_002_1.jpg) Module D (1 van 4)
Tussen de langsdragers en de dwarsdragers zit een blokje zodat er een L-vorm ontstaat. Op deze manier kan een dwarsdrager nog verplaats worden zonder dat er gaten of schroeven zichtbaar zijn. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_003.jpg) Detail
Wordt vervolgd…
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: Edgy op 11 May 2011, 08:06:02
Begin is netjes! Interessante periode ook. Ik zal hier zeker nog es vaker kijken :)
Groet, Mark
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: MHS84 op 18 May 2011, 23:27:55
Aan de muur zijn dragers geschoefd, hierop komen de modules te rusten. De andere drie modules (A-B-C) zijn klaar.
Achteraf gezien hadden de onderdelen beter gemarkeerd mogen worden. Dan bedoel ik de overgang tussen twee onderdelen (1 met 1, 2 met 2, enz). Als je een week later met de bouw verder gaat voorkom je het "hoe zat het ook alweer"-moment.
Wordt vervolgd…
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: Rinus H0 op 18 May 2011, 23:42:24
Maarten, Ik ben erg benieuwd hoe je baan er straks uit gaat zien, ga dit absoluut volgen want gewaagd maar mooi thema. Maar even over je Detail noot; ben toevallig in hetzelfde stadium van bouw en ik heb juist gekozen om het verankeren in de muren pas te doen op het moment dat alles kant en klaar is, op die manier -denk ik- ga je minder snel nat. Enfin, succes ermee! Gr.Martijn
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: mallet96 op 22 May 2011, 09:12:15
Hallo Maarten,
Allereerst moet ik je een compliment geven voor de bouw van de modules, ze zien er netjes en strak uit. Je intro van je modelbaan met een stukje geschiedenis gaf mij veel hoop, totdat .... ik je baanplan zag. Begrijp mij niet verkeerd, alles heeft ook te maken met ruimte en ideëen van de persoon, maar je geeft aan dat je niet rond wilt rijden omdat je dat saai vind. Hierin geef ik je gelijk, vind het zelf ook mooi om van punt A naar punt B te gaan en weer terug, zo ben je wat intensiever bezig. Maar... ik zag jou baanplan en ik ben bang dat je na een tijdje hierin ook gaat vervelen en dat komt dan door de korte rit van station naar schaduwstation (je bent de bocht om en het houdt al weer op met rijden). Ook kun je op deze korte en beperkte ruimte dan geen weerspiegeling weergeven van de thema, nl Frankenwaldbaan. Een idee zou zijn om na de bocht een landschapsmodule te maken met aan het eind weer een bocht (bv die verdwijnt in een tunnel) en dan te zorgen dat je onder het station in een schaduwstation uitkomt. Dit alles hoeft echt niet veel ruimte meer in beslag te nemen, alleen in de hoek bij je fiddle-yard zou het iets breder moeten worden ivm met een bocht. Dit kan al bij 90 cm, afhankelijk van je materieel. Hierdoor heb je meer rijruimte en kun je ook wat van de Frankenwaldbaan laten zien, qua landschap. Dit verhoogt (naar mijn idee) meer plezier in het rijden en wordt het ook minder saai in de toekomst.
Maar begrijp mij niet verkeerd, je idee is verder meer dan okee.
Groet,
Marcel
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: MHS84 op 23 May 2011, 23:43:07
Mensen, bedankt voor de reacties.
@ Martijn. Als de latten aan de muur maar waterpas gemonteerd worden ga niet nat, hoor ;D. De lat zit boven een stopcontact, hij begint bij module D op 102 cm en eindigt bij module A op 100 cm! De vloer is dus scheef. Er zijn maar twee oneffenheden tussen de modules en de latten. Deze zijn opgevuld met één resp. twee verfroerhoutjes. Er rolt zelfs geen knikker van de tafel af.
@ Marcel. Het is niet mijn bedoeling om te hoge verwachtingen te wekken :-\. De ruimte in een appartement is nou eenmaal beperkt. De bocht die je voorstelt is niet mogelijk, omdat het raam dan niet meer open kan. De treinbewegingen zijn kort, dat ben ik met je eens. Hopelijk zorgt de diversiteit aan materieel ervoor dat niet saai wordt. (BR 96: de trots van Bw Rothenkrichen.)
Over de bouw later meer…
Titel: Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
Bericht door: MHS84 op 24 May 2011, 22:14:42
De modules liggen op hun plaats. Twee modules rusten op één poot. De poten zijn van een voetje voorzien, waardoor ze in hoogte verstelbaar zijn. Een plankje zorgt ervoor dat de elke module aan de muur vast zit.