BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: lgv op 01 May 2011, 00:14:01
-
beste allemaal ik heb nu een mooie thalys rijden een pbka en heb nog een pbka type staan waarvan de motor kaduuk is
nou heb ik de motor eruit gehald en de trein zo licht mogelijk gemaakt zodat het een getrokken stam word
nou wil ik de 2 thalyssen samen koppelen enkel is het probleem dat de neuzen dicht zijn bij de mehano modellen en ik nu geen idee heb hoe ik deze 2 stellen kan koppelen
ik zat eerst aan magneten te denken in beiden neuzen maar hier twijfel ik aan
heeft er iemand anders mischien een briljant idee?
mvg mark
-
Als je het als in het echt wil doen, zal je in de neuzen moeten zagen. Moeilijk, moeilijk....
Ik zou een koper staafje scharnierend aan de voorkanten van de draaistellen maken.
Lang genoeg om de neuzen net vrij van elkaar te houden en ruim om de draaistellen, zodat ze de bochten kunnen nemen.
Groetjes
Wil
-
Maak in ieder geval het gesleepte stel niet te licht, anders heb je kans dat het gemotoriseerde stel het motorloze stel uit de rails trekt, zeker bij de wat krappere bogen ;).
-
(http://img201.imageshack.us/img201/3900/afbeelding642wi3.jpg)
als het hoog genoeg is kun je toch onderlangs een verbinding maken.
plastic genoeg om wat op te lijmen of een schroefje in te draaien.
voor je gaat zagen hakken en slopen zou ik even gewoon tijdelijk proef te rijden met een touwtje of stukje slang ertussen., al gebruik je plakband, puur om te kijken of het werkt op een motortje
-
beste mensen bedankt voor de tips hier kan ik wel wat mee ik ga hiermee eens aan de slag maar dat zal een weekeind moeten wachten want het weekeind zit ik in de echte thalys naar parie :D
-
Boffert, geniet er lekker van ;)
-
Als je het als in het echt wil doen, zal je in de neuzen moeten zagen. Moeilijk, moeilijk....
Aan de andere kant, de hobby uitvoering wordt regelmatig voor weinig aangeboden. Aangezien de kappen gelijk zijn aan de "duurdere versie" (met interieur, betere pantografen) zou je het daarmee kunnen proberen. Gaat het volledig mis, kost het je niet al te veel.
-
Hallo,
dit is wel een brilliant idee.
Zal er gaaf uit zien, 2 stellen gekoppelt :D
Hier heb je een afbeelding, hoe het zou moeten in het echt.
(http://www.railway-technology.com/features/feature_images/feature1622/6-thalys-brumidi1.jpg)
(http://sunrise.martin-s.com/images/thalys1.jpg)
Die deksel aan de voorkant klapt open normaal.
als je die eraf zaagt uiteindelijk, is niet veel werk en dan is die goed.
en als je goed zaagt (of snijd? als dat kan) kan jem nog terug zetten.
Mvg, Waylon.
-
Of je koppelt oud én nieuw aan elkaar ::)
Zo kwam ik ze ooit eens tegen.
http://www.youtube.com/watch?v=pwYphWxAYj4
Maar heb je zo een grote baan dan want is wel een lap trein hoor ;)
-
Zo heerlijk weekeind Parijs gehad en echt genoten van de Thalys op snelheid door nederland en als klap op de vuurpijl nog mogen genieten van de TGV pos 4402 op gare le Est beter bekend als de record TGV dus dat was smullen !! Maar om op het topic terug te komen ik kan inderdaad 2 thalyssen kwijt aan elkaar op me baan maar zit nu nog steeds te twijfelen hoe ik dit ga doen ik wil het liefste een pbka en een pba kopppelen maar ik heb nog een ander briljant idee gevonden , namelijk een stukje wat je tussen je visdraad kan doen dat aan beiden kanten kan draaien het is een zwart blokje van plus minus 4 mm breed en 2 mm dik en aan de uiteindes zitten oogjes van ongeveer 2 mm vissers gebruiken het bij karperen om hun onderlijn te bevestigen mischien ff googlen als je het niet kent en laat weten wat je van het idee vind Mvg Mark
-
Hallo Mark.
Jij helpt mij misschien ook met deze topic. zit al een tijdje te zoeken naar een manier om 2 ICE's 3 aan elkaar te koppelen. Ik blijf dit volgen.
Als er iemand nog een ice 3 van minitrix over heeft?????
Richard
-
Volgens is het het makkelijkst om het gewoon net als in het echt te doen. Beide koppen open zagen, en dan gewoon een koppelboom die in beide koppen kan draaien. Is ook de makkelijkste oplossing lijkt mij...
Ivo
-
Ja maar het nadeel is dat je bij het openzagen van de kop je dan ook het treinstel inkijkt en dat heeft een echte TGV niet dus die optie vind ik minder praktisch omdat je al weinig ruimte in de neus hebt en je dan ook een verstevegingsschot moet maken waar de koppelboom in kan en dan zit je nog met de radius van je bocht omdat dan de neuzen elkaar kunnen raken en bij de punt van de neus is die kans veel kleiner omdat dat vrij spits is , ik ga eens Zoeken hoe dat onderdeel heet van die vissers dan kunnen jullie mischien eens kijken wat ik bedoel , ook blijft het idee van 2 sterke magneetjes mij trekken omdat je zo niet hoeft te boren of zagen , denk maar eens aan de magneten die gebruikt worden in speakers
-
Het onderdeel heet een barrel swivel en is in verschillende maten te verkrijgen bij een willekeurige viswinkel
-
Dat vis onderdeeltje is wel wat ik ongeveer bedoel met koppelboom als ik het goed zie. Ik weet niet of je een foto kan maken van hoe de neus van de thalys er uit ziet, dan is het makkelijker om mee te denken.
Hier met een tekeningtje wat ik ongeveer bedoel:
schotje tegen inkijken
|
| ==[]=========== <-- koppelboom, deze maak je gewoon zo lang dat ie door de bogen past
_______|________[]_______ <-- Onderkant neus thalys
schroefje in de bodem waar koppelboom aanzit en om draait
Als je dan de binnenkant een lik je zwarte verf geeft valt dat ook niet meer echt op. Verder moet je denk ik de lengte van de koppelboom en de plaats van het schroefje ten opzichte van de voorkant proefondervindelijkbepalen ::). En dan kan ook dat schotje tegen in kijken misschien nog verder naar voren.
Maar misschien kan het wel helemaal niet wat ik wil omdat er niet genoeg ruimte is, ik heb hier geen thalys dus het is ook maar een soort gok zeg maar.
Ivo
-
Na een middag en avond de ideetjes geprobeerd te hebben en na 2 Thalys motor wagens omzeep geholpen te hebben is er maar 1 conclusie : nieuwe ideetjes graag de magneetjes waren niks omdat het oppervlakte te klein is en de neus openzagen is geen optie omdat je dan kabouter vingertjes moet hebben om er maar iets in te kunne maken hmmmmmpffff jammer maar helaas heeft iemand anders nog een super idee ??
-
als men naar youtube gaat en intikt : thalys coupled zie je een filmpje waar alles is gekoppeld en op een hele mooie manier enkel is het jammere dat je niet ziet hoe maar mischien als je het ziet dat je zegt jaaa dat is het
-
Ik zie het probleem niet zo. Openmaken en een kleine Symoba op de bodem plakken. Dat is toch geen klein gat? Trouwens, als je de kap eraf haalt kun je dan niet overal bij?
-
beste mensen ik krijg het niet voor elkaar om fotos te uploaden op het forum
wel heb ik sins gister een hyves van mijn modelbaan
dus als je opmerkingen of suggesties hebt kijk dan eens gerust rond op de hyves om te zien hoe de dingen staan en vorderen
mvg mark
www.lgv-nord.hyves.nl
-
Hallo Mark,
Hier ben ik weer met een ander ideetje.
Toch de neuzen openzagen precies in de groef oder de frontseinen.
En dan ook de afgezaagde neuzen midden in het midden door zagen.
Met een figuurzaag gaat dat makkelijk. Let op, dat je niet de schuine onderzijde doorzaagd. Je zal dan wel styreen stripjes even dik als het zaagje op het deurtje of tegen de kap moeten plakken, want met de zaag haal je materiaal weg. gebruik je een mes, dan zal dat niet hoeven.
Van messing staaf maak je twee U vormige scharnieren, die om de open neus heen kunnen.
Met seconden lijm plak je de scharnier pennen U vormig met twee zijsteeksels aan de boven kant van de U. __ o___
scharnier pen-> _| |o_ o
o___| Tussen de linker ooooo's zit de kap.
Een veertje in de kap tussen de rechter o en de o van een van de scharnierpennen zal er voor zorgen, dat de neusdeuren strak tegen de neus worden gehouden in open toestand en strak tegen elkaar in gesloten toestand. De o moet dan wel aan de binnenkant. Kijk maar eens naar de deuren van de echte treinen. Zoiets, dus.
Een symoba kortkoppelmechaniek (kleinste met vierkante voetje) onderste boven op de bodem plakken met de pen naar boven met secondenlijm. Gebruik eerst dubbel zijdig plakband om de positie te bepalen, daarna pas echt vastlijmen met seconden lijm! Denk eraan, dat je het kort koppel mechaniekje voor het lijmen eerst volpropt met olie, anders kan er secondenlijm in het mechaniekje komen en dan kan je die weggooien. Het vierkante gat van de nem schacht ietsje uitvijlen, zo dat die makkelijk over de vertikale pin glijdt. Nu nog de hoogte afstellen en een stukje plastic aan de verticale stok lijmen, zodat de nemschacht niet helemaal tegen de kortkoppeling zakt. Verticale pen van de kortkoppelmechaniek in korten.
Stroomvoerende koppeling twee polig in de nem schacht lijmen.
Nu de praktijk. Treinstellen rijden alleen. Neusdeuren zijn dicht en worden dicht gehouden door de veertjes. De stroomvoerende koppeling met nem schacht ligt los in de neus.
Gekoppeld rijden: De neusdeuren zin open en worden door de veertjes open gehouden tegen de kap aan.
Schuif de nem schachten over de verticale pennen. Dit gaat makkelijk, doordat de koppeling net ietsje buiten de neus blijft. Gebruik anders een pincet ervoor, als het te moeilijk gaat. Volgens mij moet het wel lukken.
Rij je digitaal, dan zal je een decoder met sleper wisseling kunnen gebruiken. Uhlenbrock heeft er een. (weet ik, want ik had zelf een voor mijn THalys, maar die heb ik weer verkocht, toen ik besloot, om toch maar niet digitaal te gaan.) Je hebt dan wel vierpolige koppelingen nodig. Twee polen voor de front en sluitlichten en twee polen voor de rijstroom.
Rij je tweerail analoog, dan kan je diodes N4001 gebruiken. Als je in de draden van de stroomafnemers diodes soldeert, van beide motorwagens de neuzen dezelfde kant op laten wijzen en dan van rechter stroomafnemer naar de motot ring op de diode naar de motor. Naar de andere linker stroom afnemer ring op de diode naar de stroomafnemer.
(Ik heb dat gedaan met mijn Lima Koploper, werkt prima! ;D)
Oja, nu nog stroomdraden van voor naar achteren.
Koop in een electronica winkel IC voetjes. Die met ronde pinnetjes en niet die met gevouwen pinnen. Nou kan je drie manieren gebruiken.
Of je neemt blokjes van drie pinnen, die je van het IC voetje afhaalt en verbindt de buitenste pinnen aan de gat zijde met elkaar en soldeer een draad aan het middelste gat en een draad aan het buitenste gat. Bij de volgende soldeer je een draadje tussen de buitenste pinnen en dan een draad aan de buitenste pin en de middelste pin. Op deze manier kan je geen fouten maken met het doorvoeren van de stroom. Deze manier gaat niet bij vierpolig stroom doorverbinden. (Idee, van Faller Car System voor opladen batterij)
Of je neemt een pen en dan doe je de ene stekker naar voren wijzen en de andere naar achteren. De stekkertjes vallen in de draaistellen wagon overgangen. Zo kan je ook geen fouten maken met de stroom doorvoering. Bij vierpolig ieder stekkertrje en bijbehorend contra stekkertje een kleurtje geven om de juiste draden met elkaar te verbinden.
Of je laat twee pinnetjes aan elkaar en verf een kant met een kleurtje van zowel de stekker als de contra stekker. Bij koppelen opletten dat de kleuren van de stekker en contra stekker aan de zelfde kant zitten.
Bij digitaal met sleperwisseling heb je dan vier pootjes nodig , gebruik dan twee kleuren, zodat je de stroom wel door de juiste draden voert.
(Ideaal, hoor, die IC soldeer voetjes. Ik gebruik die zelf gemaakte stekkertjes ook voor de front en sluitsein verlichting. Dan kan je de kap tenminste gewoon helemaal van het onderstel van locomotieven afhalen. (y))
De draadjes doorvoeren dicht bij de koppelvorkjes en onder het interieur doorlaten lopen.
Daarvoor moet je gaatjes boren met een 1 mm. boortje op lage snelheid of met een handboor.
De kappen zijn makkelijk te openen door vanaf de draaistellen cocktailprikkers tussen de kap en het glas te steken. Doe tussen elk raam een cocktail prikker en je kan de kap zo over de ramen schuiven.
Hopelijk is het een beetje duidelijk. En ik ben benieuwd naar het resultaat.
Dat van de stroomvoerende koppelingen en stroom draden door de treinstellen met stekkertjes heb ik erbij gedaan, omdat je dan de ene keer de pbka Thalys en de andere keer de pba Thalys voorop kan laten rijden, zonder dat je je zorgen hoeft te maken , dat die dan je hele beveiliging in de war schopt.
Heb je de ruimte om een twintig delige Thalys trein rechtuit te laten rijden? =5 meter lange trein? Wauw. ;D
Succes en groetjes
Wil
-
Zo dat is een heel boekwerk zeg haha maar om er even op terug te komen , inmiddels heb ik de neuzen opengemaakt en geprobeerd om er schanierende neuzen van te maken om de neuskogels open en dicht te laten gaan helaas is dit niet gelukt omdat de ruimte in de beus minimaal is en de neus deuren niet schanierende gemaakt kunnen worden omdat je dan in de knoei zit met je koppelings vrijheid , ik heb op mijn Hyves een foto geplaatst met tijdelijke koppelingen omdat de modelbouw winkel vandaag helaas dicht is en ik wil gaan proefrijden en ik denk dat er een cominicatie probleempje is hahaha ik kan geen 5 meter Thalys laten rijden was het maar zo een feest ik kan 2 x een stam van 4 aan elkaar maken en niet 2x 10 me baan is immers 2 x 6 meter dus dat is net te krap
Vind ik en dat maakt het dan onrealistisch naar mijn idee. Mvg Mark
-
na me thalys verngaggelt te hebben en ik gelukkig alweer een nieuwe thakys heb 2ehandsje van marktplaats heb ik gelukkig eindelijk gevonden hoe de neuzen mooi opgemaakt kunnen worden zoals al beschreven werd en zie hier alvast een goed resultaat
de tgv neuzen moeten nog netjes worden afgebraamd en daarna mooi worden afgewerkt maar een realistisch beeld is er al
ik wou gaan proefrijden met de tijdelijke koppelingen maar dat ging niet echt goed omdat die koppelingen te lang zijn en het er echt niet mooi uitziet met te lange koppelingen dus toch maar even naar de modelbouw winkel om korte kopplelingen te halen
zie hier de neuzen zonder koppeling nog : (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0631.jpg)
-
Hoi LGV.
Hoe staat het met het koppelen van de 2 tgv's. Ben erg nieuwschierig hoe het er nu voor staat.
Groetjes Richard
-
beste richard heb een tijdje niks gedaan maar zie deze foto voor het voortlopige eindresultaat
ik heb de neuzen opengemaakt met een dremel
heb toen de koppeling aan het armatuur van de glazen bevestigd
en moet nu nog enkel netjes de neuzen afwerken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0684.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0683_2.jpg)
-
Hoi Lgv.
Dat heb je netjes gedaan! kan je een foto maken van hoe je de koppelingen hebt bevestigt?
Groeten Richard
-
Knap werk!
-
Hoi Richard ik zal het weekeind foto's maken hoe ik de koppelingen inbouw Mvg Mark
-
Heel mooi gedaan. Je moet alleen wel wat ruimte op de baan hebben voor 2 stellen, bijna 5 meter.
Groet,
Bert
-
Hier nog een voorbeeld.
Kijk op youtube en zoek op ICE-3 expiriment.
(ik krijg de link niet goed gekopieerd, dan maar ff zoeken).
Maar dan met 2 Piko ICE-3`en.
De hele ombouw beschrijving komt binnenkort op dit forum.
Alleen zijn mijn ICE-3`en beide met motor en digitaal, met alle toeters en bellen.
Groeten Richard
-
Nighttrain: ik zou toch een link plaatsen, want ik krijg de bewuste video echt niet op m'n scherm: ik krijg alleen maar de nodige droog-ijs trucjes en alleraardigstheden te zien als ik jouw zoekterm intyp.
-
Zoeken anders even op gebruikersnaam nighttrain1rdj, het zijn de laatste 2 geplaatste filmpjes.
Als ik tijd heb zet ik het dit weekeinde online.
Groeten Richard.
-
Kijk anders ook even op dit forum bij: wat zijn we aan het bouwen, "ICE-3 Neuzen bij elkaar" Daar ben ik een nieuw draadje begonnen over hoe je 2 Piko ICE-3 treinstellen verbeterd. Niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk. (y)
-
Hoi,
@LGV
Mooi werk !!!!!
Ik zie dat je Fleissman profi-koppelinen hebt gebruikt, nu ik zelf deze week voor 3 tientjes een analoge Mehano hobby Thalys aangeschaft via Marktplaats en vandaag voor 4 tientjes een 3 rail uitvoering. Ook ik wil ze koppelen en ik vond een werkende scharfenberg koppeling bij
http://www.woytnik-modellbahntechnik.de/Anfang_Kupplungen_08.htm
De koppeling kost € 14,- per set en E-koppelingslijst voor € 4,75 per set en ze schijnen te werken
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/1209_2.jpg[/img
In het echt worden ze ook gebruikt.
Goed de zaag er in
Ride on
Rino (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1209_2.jpg)