BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: René op 30 April 2011, 09:45:12
-
Deze week moet ik er dan toch maar eens mee aan het werk. Het kitje van de Davenport met open cabine
(http://www.backwoodsminiatures.com/xgmtropic.jpg)
Het wordt een oud barrel met roest en vuil.
Dagelijks verslag is (bijna) live te volgen op: www.wolfscreek.nl
-
Het wordt een oud barrel met roest en vuil.
Nou, ik zit vooraan met bier en chips, kom maar op, maak me gek... (y) ;D
eric
-
..... kom maar op, maak me gek... (y) ;D
Ik zal mijn haar alvast los doen.
-
Ah...je lange bruine golvende haar, zucht.... ;D ;D ;D
nou, ga maar beginnen met demonteren...
eric
-
Sorry, vandaag moet ik nog even een beetje oranjegezind een biertje drinken en overtollige treinen op een kleedje zien kwijt te raken.
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Junk/IMG_4880-kopie.jpg)
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Junk/IMG_4889-kopie.jpg)
En natuurlijk heel voorzichtig het doosje open maken en met een zatte kop de handleiding lezen.
-
Om te beginnen zal ik de hoofdrolspelers maar een voorstellen.
Allereerst is er een Bachmann Davenport van nog geen $30 + verzendkosten
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6522-kopie.jpg)
Hier is de kap er alvast af gehaald en tweeën gedeeld. De cabine gaat naar de rommelbak.
De tegenspeler is een ombouwkitje van Backwoods Miniatures.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6525-kopie.jpg)
-
Tijd voor een update
Als de Davenport straks af is, is het ook de bedoeling dat er nog een beetje geluid uit komt. Daarvoor heb ik een passende luidspreker gevonden die straks achter de grill geplaatst wordt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6524-kopie.jpg)
Voor het zover is moet ik toch eerst echt aan het werk.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6526-kopie.jpg)
De overbodige randjes worden van het resterende deel van de kap geknipt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6527-kopie.jpg)
Daarna even de randjes vlak maken met een vijltje.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6528-kopie.jpg)
Kieren en gaten worden gevuld met putty.
Nu de vorm van de kap een beetje is zoals hij moet worden kunnen de eerste messing deeltjes erbij gezocht worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6529-kopie.jpg)
Straks ga ik weer verder.
Wil je de bouw dagelijks volgen, kijk dan op de blog (http://wolfscreek.wordpress.com/).
-
Na wat knip- en vijlwerk aan de kleine onderdelen is het tijd om ze aan te brengen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6532-kopie.jpg)
De roosters en bedrijfsnummers worden met secondenlijm op de kap aangebracht.
Met warm weer (en meer vocht in de lucht) is die lijm eerder halve secondenlijm. Het zit al vast nog voor het bordje recht zit.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6530-kopie.jpg)
Er komt ook een houder voor de bel op de kap te zitten.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6535-kopie.jpg)
Boven op de kap komen een demper en een luchtfilter. Voor de volledigheid komen er ook nog bordjes met de naam van de fabrikant (Davenport) op de kap te zitten.
That, that, thats all folks.
For now
-
Als je last hebt van te snel drogende sec-lijm,
haal dan Robbe type 2. Deze is droogt een iets trager
(duurt 3 á 4 sec), dus kun je het detail altijd nog
iets corrigeren. Type 1 is mteen droog en type 3
duurt wel erg lang (10 á 15 sec).
Steef
-
http://www.robbe.de/robbe-speed-typ-1-20g.html
-
Een eigenschap van Cynoacrylaatlijm is dat deze snel uitharden als gevolg van een reactie met vocht op het oppervlak. Hoe snel dat proces verloopt is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid vocht. Als het erg droog is kan dat wel een minuut duren terwijl het bij een beetje meer vocht al met een seconde vast zit. Het is ook door dit effect dat de lijm vingers zo lekker snel aan elkaar lijmt. die variatie in tijd zal ook wel een rol spelen bij de Robbe lijmen.
-
Ondanks het mooie weer van de afgelopen dagen heb ik toch nog iets aan de Davenport kunnen doen.
Allereerst is er de voetplaat
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6545-kopie.jpg)
Die is voorzien van een lipje voor de bevestiging van de originele koppeling.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6546-kopie.jpg)
Met een paar druppeltjes secondelijm zit hij zo vat op de originele voetplaat.
Op de voetplaat komen de staanders van het dak.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6547-kopie.jpg)
Die worden voorzien van hun eigen bevestigingsplaat die alleen een cosmetisch doel heeft.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6547detail.jpg)
Als de staanders op de plaats staan kunnen de dwarsbalken geplaatst worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6548-kopie.jpg)
Met een kaartje wordt deze netjes parallel en op de juiste hoogte van de voetplaat gehouden. Voor de bevestiging werkt een beetje soldeer weer beter dan secondelijm.
De dwarsbalken aan de zijkant worden op dezelfde manier bevestigd.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6549-kopie.jpg)
De al voorgebogen ronding van het dak kan dan geplaatst worden waarna de overtollige lengte van de staanders wordt afgeknipt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6552-kopie.jpg)
En zo wordt langzamerhand zichtbaar hoe de cabine eruit komt te zien
De foto's zijn op een groter formaat te zien op www.wolfscreek.nl. Daar is ook dagelijks de bouw te volgen.
-
Nu het frame voor de cabine er op zit kunnen de zijplaten gemonteerd worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6553-kopie.jpg)
De vier openingen kunnen daarna voorzien worden van kleppen
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6557-kopie.jpg)
Bij deze loc blijft 1 klep open staan.
-
He Rene, dat heb ik bij de mijne ook gedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bachloc25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bachloc25.jpg)
Je gaat mooi zo! (y)
-
Het blijven leuke dingen. Om te zien en om te maken.
-
Dag René en Ronald,
Krijgt iedere Davenport nog een uniek locnummer? ;)
-
Nummer 4 en 5 zitten al in mijn arsenaal. De derde staat ook al klaar om verbouwd te worden.
-
Verder met de kap van de Davenport.
Eerst wordt het nieuwe rooster gemaakt. Dat steelt niet veel voor. Alleen maar de lipjes ombuigen waarmee het op de plaats wordt gehouden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6555-kopie.jpg)
En dan kan het schil met de naam van de fabrikant er nog op
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6556-kopie.jpg)
De kap wordt voorzien van een laag roest.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6543-kopie.jpg)
Die wordt later weer bedekt door de eigenlijke kleur. De roest kan er dan op bepaalde plaatsen al een beetje door komen.
in de voorkant van de kap komt een gat waarachter de luidspreker wordt geplaatst
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6559-kopie.jpg)
Niet alleen de kap krijgt een roestlaag, ook het chassis moet eraan geloven.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6560-kopie.jpg)
Zeg nu niet dat het er goed uitziet. Dit is echt een puinhoop geworden. Maar kijken wat er nog van te maken valt. [8D]
-
De laatste paar handelingen aan de Davenport voordat er een decoder in geplaatst worden.
Eerst nog even de bestuurder een paar kleren aantrekken.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6565-kopie.jpg)
Dat glanspakkie staat niet echt goed. Gewone kleren dus. En een hoedje
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6567-kopie.jpg)
Terwijl de bestuurder droogt is de loc aan de beurt om een kleurtje te krijgen.
De uitlaat en demper op de kap worden afgeplakt en het spuitwerk kan beginnen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6568-kopie.jpg)
Een beetje geel
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6569-kopie.jpg)
en beetje geel er af en dan weer een beetje geel
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6572-kopie.jpg)
Met het kapje in de verf en het plakwerk er nog op kan de luidspreker geplaatst worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6575-kopie.jpg)
Het testen van de decoder kan beginnen
-
We zijn er bijna.
Nog even een decoderke onder de kap monteren.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6573-kopie.jpg)
De decoder wordt uiteindelijk met hot melt onder de kap bevestigd (geen ploatje)
Na het sluiten van de kap kan het programmeren beginnen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/img_3710-kopie.jpg)
Daarna mag hij een stukje rijden (op de rollenbank)
Daar is een filmpje van gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=Ty11GQH8GFI (http://www.youtube.com/watch?v=Ty11GQH8GFI)
-
Het klint goed, rijdt goed zo te zien. En het ziet er eigenlijk toch nog wel enigszins redelijk uit, ondanks dat je dat zelf niet vindt :-X
-
Zo de laatste update.
Na het inbouwen en testen van de decoder kunnen ook de frutsels erop gekit worden.
Maar niet voordat er nog wat roest, vuil en vlekken bij zijn gekomen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6576-kopie.jpg)
Daarna is het de beurt aan handles, krukje, bestuurder (met aangepaste voet), bel en dergelijke zooi.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6582-kopie.jpg)
Plankies erop
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6583-kopie.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6584-kopie.jpg)
Dan nog een keer naar de spuitcabine voor wat stof.
Met een paar karretjes er achter lijkt het al een beetje ergens op.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6589-kopie.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6590-kopie.jpg)
Ooops! nog iets vergeten.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/04/crw_6596-kopie.jpg)
Wattan?
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6655-kopie.jpg)
Ohh da lampie en een emmertje
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6654-kopie.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/05/crw_6656-kopie.jpg)
En zo zijn we aan het einde van het bouwwerkje gekomen.
Kannie zaterdag mee naar Leerdam.
-
sjiek hoor zo, alleen had ik een stukkie golfplaat gedaan in plaats van die plankjes. je kan daar om de zaak 3 seizoenen terug regendicht te maken nog een half gemold en ontbrekend oranje zeiltje overheen doen.
-
Dat oranje zeiltje lijkt mij wel iets voor alsie straks gaat lekken.
-
;D