BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: J. Moors op 28 April 2011, 23:28:02
-
OP 7 Mei a.s. is het weer zover. Dan is "open dag" in de lijnwerkplaats te Maastricht.
Er is van alles te bezichtigen wat betreft onderhoud aan grootspoor in zijn verschillende fases.
Verder zijn er ook stands van spoorgerelateerde thema's waaronder ook een modelspoorbaan schaal N van de modelspoorvereniging "de percee" uit Maastricht en er zullen ook rijdende modellen te zien zijn in schaal o en spoor 2 (lgb).
Zelf zal ik er ook bij zijn met een deel van het model 1:100 van station Maastricht.
Kom allen kijken want er is veel te zien.
Groeten uit Maastricht, J. Moors.
-
Tijden zouden handig zijn en parkeren ????
-
Dat werd weer eens tijd dat hier in de buurt weer eens een open dag is. ;)
Ik ben zeker van de partij.
Maar hoe laat eigenlijk? :-\
Jos.
-
De laatste was in november 2007. Haarlem was juni 2004. De afgestelde open dagen van september 2009 in Tilburg en Haarlem even niet mee genomen.
-
De openingstijden zijn van 10.00u tot 17.00u. Het adres is Nieuweweg 35 Maastricht.
Er is voldoende parkeerplaats in de directe buurt en er rijden pendeltreinen tussen station en werkplaats.
Groet, J. Moors.
-
@Johan.
Is wat is er zoal te doen qua grootspoor?
Jos.
-
Qua grootspoor is alles te zien wat er in onderhoud is in Maastricht. Dus een 1700, ICR, Plan V. En ook wat er in de toekomst onderhouden gaat worden, dus SGMm. Museum materieel is niet voorzien, aldus mijn NedTrain bron te Maastricht.
-
Meer info op de website van Nedtrain (http://www.nedtrain.nl/nl/306/nieuws/nieuws/open-dag-onderhoudsbedrijf-maastricht.html).
Vooral interessant voor liefhebbers van modern materieel.
Wie is er van plan om te gaan?
-
IKKE!! Ik laat Houten ervoor schieten. Maastricht is mooi en groot, dus dat wil ik een keer zien.
Groetjes,
Martijn (y)
-
Er rijdt een pendeltrein tussen het station en de werkplaats. Wederom verzorgt Veolia deze ritten. Ditmaal met een GTW. In 2007 was het nog een Plan V.
-
Ik denk dat ik ook ga, eindelijk weer eens een open dag van een werkplaats in Limburg!
Tenminste eens dichtbij deze keer! Tot zaterdag! (y)
Gr. Rick
-
Wat staat het maar laat op de website van nedtrain.
ik kom zeker kijken.groet dennie
-
Is er eindelijk weer een open dag in de buurt, ben ik het weekend weg :'(
Helaas.Volgende keer beter zullen we maar denken.
Gr.
Eric
-
Ik ben net geweest.
Maar ik vond er niet zo heel veel aan.
Ik had er eigenlijk meer van verwacht.
Jos
-
Ik kom er ook net vandaan en vond het vooral erg rustig. Maar wat wil je, tropische temperaturen. Het was voor mij de eerste keer dat ik een werkplaats bezocht en vond het erg leuk. Ik was met mijn twee kinderen en die hebben zich uitstekend vermaakt. Een paar foto's ter impressie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070230.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070229.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070244.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070244.jpg)
Overigens verrassend om te zien hoe enthousiast het NedTrain personeel was, erg leuk.
Grtz!
Niels
-
Leuk al die foto's!
Ik ben benieuwd naar anderen die daar waren.
Groet Bruce
-
Ik had lekker de pendeltrein genomen,was er rond 13.00 uur.
Voor het personeel was het eigenlijk een gewone werkdag,maar daar kwam niet veel van terecht volgens de medewerkers.
Was niet zo druk,maar drukte de pret niet.
Ik heb in diverse locs/treinstellen gekeken behalve de slt (beide cabine) gesloten en jammer genoeg ook de rangeer loc niet te bezichtigen.
Wat me opviel in de 1700 serie erg krappe ruimte in machinisten huis en bij de elektrische installatie ,terwijl je in de sprinter/virm meer plaats had.
Wat ik grappig vond was dat als je het terrein opkwam een oude locomoter/sik aan het lopen was/werkte.
En binnen nog een oude bakkie 629 stond.Even verderop bij het opstelterrein werd net een andere hippel/bakkie opgeladen op vrachtwagen nummer niet gezien.
Miste alleen de dubbeldekkers en koploper in werkplaats maar ja die worden niet onderhouden in maastricht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail2011_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail2011_010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rail2011_013.jpg)
-
Tevens zijn er ook filmpjes van de open dag werkplaats nedtrain maastricht op youtube.
-
Zie op de foto's niet zoveel mensen.
Was het daar niet zo druk ofzo? ???
-
Het was niet zo super druk nee... tenminste, toen ik er was.
Ik was van half 2 tot een uur of 6 aanwezig, vrij weinig bekenden gezien, alleen een enkeling van de ZLSM.
-
Ik ben net geweest.
Maar ik vond er niet zo heel veel aan.
Ik had er eigenlijk meer van verwacht.
Wat had je dan meer verwacht? Aankondiging leek mij duidelijk genoeg. Er zou alleen materieel te zien zijn wat nu onderhouden wordt en mogelijk in de toekomst. En als ik de foto's die hier staan zo zie, dan is er ook duidelijk aan de aankondiging voldaan.
-
Dat klopt inderdaad.
Maar ik had eigenlijk wel wat meer activiteit verwacht.
Jos.
-
Niet geweest, toch wat te ver weg + de hotels waren dat weekend schreeuwend duur in Maastricht (stond zelfs een waarschuwing voor op de bookings website).
Maar aan de foto's te zien heb ik wel wat gemist, randactiviteiten vind ik niet zo belangrijk.
Is ook beter om goeie foto's te maken.
-
Het was inderdaad niet heel druk, maar dat vond ik eigenlijk wel beter, kon je overal lekker op je gemak kijken. Heb nergens hoeven te persen of lang te hoeven wachten om in de cabines te kunnen komen.
Ben er van 13.00 tot 16.00 uur geweest. Over het algemeen was het wel een geweldige en zeer geslaagde dag! (y)
Voor foto's zie mijn Flickr pagina (http://www.flickr.com/photos/treinenfan_1625/).
Gr. Rick
-
Ik was die dag toevallig onderweg naar mijn schoonmoeder in Itteren vlakbij Maastricht waar ik een weekend zou logeren. De werkplaats lag precies in de route die ik moest afleggen. De busroute 9 Maastricht-Itteren-Bunde stopte namelijk precies voor de deur van de werkplaats. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik anders de rit Zoetermeer-Maastricht v.v. voor deze open dag niet had gemaakt.
Het was inderdaad erg kleinschalig, geen oud materieel, relatief weinig kraampjes, geen snacks en geen tot weinig "kermis". Daarentegen waren de NedTrain medewerkers super enthousiast. Ze namen (en konden) alle tijd nemen om je van de hoed en de rand te informeren en deden dit duidelijk met veel plezier en vakkennis, hulde !!
Ik had eigenlijk het idee dat de organisatie van deze open dag bewust de publiciteit een beetje laag heeft gehouden om de boel kleinschalig te houden en daar zijn ze goed in geslaagd, ik was er van half 12 tot half 2 en het was heel rustig, wat mij alle gelegenheid gaf om eens rustig in de diverse cabine's en machinekamers te neuzen. Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt: de 1721 in de takels, bijzonder om een loc eens op deze manier te kunnen bekijken.
Hoewel ik er zes uur rijstijd niet voor over had gehad, vond ik het wel een geslaagde open dag!
-
Dat klopt inderdaad.
Maar ik had eigenlijk wel wat meer activiteit verwacht.
Jos.
Hallo man, er waren zelfs twee ballonnenclowns!!! En tot overmaat van activiteit werd om de zoveel tijd op een tyfoon gedrukt zodat de koffie overal in het rond vloog... Zonder gekheid, ik begrijp je punt, het was veel treinen kijken, weinig interactieve dingen.
@Dennie: vreemd, toen ik er was (eind van de ochtend) was de achterste cabine in ieder geval open.
grtz, Niels
-
Weinig interactieve dingen?
De boordcomputer van een VIRM en SLT zijn interactief genoeg om een uurtje mee zoet te zijn ;)
(http://upload.spoorpunt.nl/upload/p1330129_453.jpg)
-
Ik zie dat ik wat gemist heb... ;D
-
De boordcomputer van de VIRM heb ik ook een hele tijd mee gespeeld, echt lol ;D
Gr. Rick
-
Niels,er was op dat moment niemand van nedtrain in de slt bij de cabine aanwezig,schijnbaar had hij net pauze of moest even boodschap doen,dan kun je het beter afsluiten dan zonder toezicht laten.
Terwijl de stuurstandrijtuig (bds) wel open was,maar oke zonder loc kon hij toch niet rijden,al hoorde je wel regelmatig de toeter.
-
De achterste cabine van de VIRM was ook gewoon open zonder dat er iemand bij was. Net als de SGMm, Plan V en de 1700 'ers. Zonder sleutel kan je toch niet wegrijden hoor.
De cabine van de BDs (stuurstand) was inderdaad ook gewoon open. ICRm, niet ICM, ICM is een Koploper.
PS: video van de open dag staat ook online: Klikkerdeklik! (http://www.youtube.com/watch?v=wMpJ3vn5jrI)
Gr. Rick
-
Niels,er was op dat moment niemand van nedtrain in de slt bij de cabine aanwezig,schijnbaar had hij net pauze of moest even boodschap doen,dan kun je het beter afsluiten dan zonder toezicht laten.
Terwijl de stuurstandrijtuig (icm) wel open was,maar oke zonder loc kon hij toch niet rijden,al hoorde je wel regelmatig de toeter.
Wegrijden kon in theorie alleen met de GTW, op de rijdraad van dat spoor stond hoogspanning, de rest van de sporen was "groen" ;)
Bij de GTW was wel de gehele tijd een medewerker van Veolia aanwezig.
@Rick: Dat zonder sleutel niet weg kunnen rijden moet je niet te hard zeggen ;)
Aan de video te zien hebben we nog tegelijkertijd in de cabine van de VIRM gestaan (Gereserveerd, stopt vanaf Utrecht Centraal)
-
Gezellig! Nog een mede-Beneluxer onbewust tegengekomen. Ik zat wel de hele tijd in de cabine, op de troon. Met de boordcomputer bezig ;D
Gr. Rick
-
Was die rode diesel achter die Nedtrain diesel, niet de Esselingen van de ZLSM??
Grtz. Tom
-
Volgens mij wel ja.
Gr. Rick
-
Ja dat klopt de rode diesel alsmede de hippel waren van de zlsm.
Naar verluid de eslinger voor de kuilwielenbank en hippel reparatie drijfstang.
Bron vrijwilliger zlsm.
Bij de virm in cabine 2 werden er demonstratie aan kinderen gegeven en was onderdeel van foto wedstrijd,terwijl in cabine 1 de monteur bezig was met boordcomputer.
-
Ah, ik zat dus in de verkeerde cabine! Mijn zoon glom van trots toen hij de ruitenwissers aan mocht zetten. Hij heeft het er nog over!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070237.jpg)
Dat van die drijfstang vervangen: dat klopt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P5070246.jpg)
Grtz,
Niels
-
En daarvoor stond deze hippel nog op de kuilwielenbank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010426.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010426.jpg)
Huub
-
Hippel 629 is niet van de ZLSM maar van het NSM. De ZLSM heeft de 639 en de 677. De 629 was in Maastricht om wat wielen af te draaien. Nou kan het best zijn dat er ook een ZLSM Hippel in Maastricht was, maar dat is niet die van de foto. Op de foto wordt dan ook geen drijfstang vervangen (althans dat was niet de bedoeling), maar is de drijfstang losgenomen om de wielen te kunnen afdraaien.
Etienne
-
De ZLSM was alleen aanwezig met de Esslinger en het buffetrijtuig, dat op de kuilwielenbank heeft gestaan.