BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 26 April 2011, 13:24:17
-
Goed, na een paar weken afzien is er weer internet thuis. leuk zeg, verhuizen. In de tussentijd was ik maar aan de gang gegaan met een frans motorwagentje, de X5800, ter plaatse ook wel bekend als "mobylette" vanwege de mallotige draaistelletjes.
Hier wat meer over die hokken:
http://trainpolygonal.free.fr/AutorSNCF.htm
Ik had in de loop der tijden wat foto's van dat ding bijmekaar gesprokkeld op internet en zowaar tekeningen gevonden, dus ik kon het een en ander es rustig in autocad zitten kloppen zonder internet of modelbouwspullen nodig te hebben. Ideaal dus voor tijdens een verhuizing.
eerst moeilijk gaan zitten tekenen...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/x5800tekening.gif)
dan zooi frezen, blablabla, bouwen (ik had meer zin om te bouwen dan om te fotograferen dus daar zijn verder geen plaatjes van)
Ik ben m uiteindelijk gaan bouwen als een van de 3 van de serie van 50 ofzo die een roestvrijstalen bak hadden. Kwam plaatjes van zo'n ding teken dat nog ergens voor zich uit staat te reutelen
http://www.bahnbilder.de/name/zeitachse/jahr/2007/monat/maerz/fuer/2612/fotograf/arnulf-sensenbrenner.html
aandrijvinkje (paar roco-tandwieltjes en een cdromspelerbierhouderopenendichtmotor), het aangedreven draaistel heb ik niet als echt draaistel uitgevoerd, het is maar een kort bakkie en de radstand van de draaistellen is belachelijk kort (12mm) dus met vaste, verschuifbare assen kan ie prima door een bocht. Het andere draaistel is wel een echt draaistel.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0413.jpg)
kap met overal 2,5mm kwartrond om later nog goed in de vorm te vijlen
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0411.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0412.jpg)
hoop vijlen later...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0415.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0416.jpg)
nadat het dak in de vorm geragd is maar es het cabinetje in elkaar zetten en kijken of t op het dak wil passen... de dakvorm is wat de hoeken etc betreft min of meer vrije vorm-vijlen dus of het dan helemaal klopt met de verwachtingen op de tekening... maar het hutje wilde eigenlijk prima passen.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0417.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0418.jpg)
en t hutje zit erop...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0420.jpg)
dan nog wat aan het onderstel kloten, bankjes enzo dr op... ik heb geen idee hoe die er in t echt uitzagen (k had geen foto van het interieur, alleen n plattegrond), dus maar ff iets nikszeggends gemaakt
dan een lading strippies erop, detailmeuk, deuren etc...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_042717.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_042313.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0424.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0426.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0428.jpg)
terwijl Rik beneden een ander soort toeter zat te draaien was ik druk in de weer met een boormachien en vijltjes om deze 4 toetertjes te draaien
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0429.jpg)
en dan maar es spuiten... tamiya aluminium met een wash matzwart erover komt aardig in de buurt van hoe het hok eruit hoort te zien. De chroomstrip halverwege de zijwand nog ff extra nagelopen met model master chrome, die heeft dus weer een andere glans zoals t hoort. Dan nog ff raampies erin, de gele slabbetjes uitsnijden, spuiten en opplakken, handgreepjes erop (blank zilverdraad), ruitenwissertjes solderen etc...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0444.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0441.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_043929.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0446.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_044535.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0442.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0440.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_043727.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_0436.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_043323.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_043121.jpg)
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/x5800/DSC_043020.jpg)
dawassum. Wat ik nou moet met dat ding geen idee, maar we zien wel.
-
Mooi bakkie man (y)
-
Erg leuk modelletje geworden, weer eens wat anders dan al dat TGV geweld..... (y)
Groetjes Ben.
-
Strak gedaan. (y)
Zelfs in de felle zon overtuigt het nog.
Amsterdam-Rijnkanaal?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3894_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3894_3.jpg)
Ander kleurtje, maar goed getroffen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3895_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3895_3.jpg)
Ik mis alleen de bedrijfssporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3896_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3896_3.jpg)
Zoals gezegd!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3897_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3897_3.jpg)
Hij is mooi van lelijkheid!!
SK
-
ja, lekker lillike hokken zijn het he? ;D
Door die zwarte wash oogt ie in t eggie zo net een beetje groezelig, niet heel smerig maar zeker niet nieuw. Moet een beetje mn hokkerigmaakenthouasiamse opsparen voor als ik weer aan een indisch locje verder ga. ;D
en tis inderdaad t amsterdam-rijnkanaal. Juist in de zon komen modelletjes vaak beter over vind ik, onder "echt" licht ogen ze echter, zoiets moet t zijn. Probeer t zelf maar es.
-
Moet een beetje mn hokkerigmaakenthouasiamse opsparen voor als ik weer aan een indisch locje verder ga. ;D
(y)
-
Rare jongens, die Fransen... Als ik het treinstel zie denk ik gelijk: "kan die ook onder water?" ;D
Fraai model, uiteraard (y)
-
Mooi motorwagentje Floris.
Heeft hij al proef gereden?
Johan.
-
.... dus ik kon het een en ander es rustig in autocad zitten kloppen zonder internet of modelbouwspullen nodig te hebben. Ideaal dus voor tijdens een verhuizing.
Hoefde je nix anders te doen dan, tijdens die verhuizing?
Ik herinner me verhuizingen als periodeswaarin ik zo druk was met allerlei klussen, sjouwen enz. dat er geen tijd was voor hobby's.
Apart treintje trouwens, knap gedaan en 't ziet er mooi uit.
Ik herinner me mobylettes uit de jaren 60 as brommertjes waarop meiden gewoonlijk veel te hard reden. Net als de jongens trouwens op hun Puchs en Tomossen.
Grtz,
Henk
-
och, als je studentikoos en antikraak woont is er een stuk minder kluswerk... Wel grappig hoe de prioriteiten bij alle huisgenoten hier hetzelfde waren... eerst bierkoelkast aansluiten, dan bedden neerkwakken, dan PC en stereo, hoppa, laat de rest nog maar een weekje in de dozen liggen rotten, eerst allemaal achter de computer hangen en de bergen meuk negeren.
enne t ding heeft al proefgereden, loopt wel prima zo. Die motortjes hebben trouwens een prima uitloop, je hebt er echt geen vliegwiel bij nodig. (y)
-
W A U W.
Erg strak Floris.
-
Dit is weer een echte Dilz superieur (y) Inderdaad lillik, maar als model super gemaakt. Dat moet dan toch maar een frans lokaalspoor worden.
mvg,
Ivo
-
ja, bouw maar, als je er n keer mee op n tentoonstelling staat mag je dit karretje wel lenen. ;D
-
Dat is een mooi
bakkie treinstel geworden! (y)
Mooi strak in de verf!
Bruce
-
Mooi apart bakkie! :) Het is een mooi treinstel geworden. Hij lijkt wel erg breed maar dat zal wel door het model en/of fotograferen komen. Ga je er nog een decoder en/of front en sluitseinen in prutsen of laat je hem zo?
Groeten Ronald.
-
Hij heeft al een decodert en frontseinen, sluitseinen zijn gewoon de frontseinen met een rood glaasje ervoor en ik had geen zin in gepruts met heel veel ledjes, dus dan maar geen sluitseinen. ;D
dat ie breed lijkt klopt wel, het ding is dan ook even breed als een normaal treinstel alleen een heel stuk lager. Kijk maar naar de hoogte van de bufferbalk. Die duitse railbussen hebben dat trouwens ook.
-
Floris,
Was ik maar zo handig met mijn handen. Goed gelukt.
Ik wist niets van dit, moest dus zoeken.
Mag ik wat verbeteringen aandragen? Alhoewel ik niet weet of dit afhangt van het nummer dat je gebouwd hebt.
Bekijk de foto: http://ferroviaire.auzeau.org/picture.php?/3698/category/405
Het SNCF logo lijkt iets hoger te zitten en er lijken nog wat extra gaten in te zitten
Jeroen
-
ja, er klopt wel meer net niet aan de voorkant, ik had tekeningen maar die waren van de normale rood/creme versie van gewoon staal. Blijkt dus bij nadere bestudering dat niet alleen het materiaal, maar ook de bakvorm van die dingen een beetje anders was. Let ook maar eens op de lampen aan de achterkant: die staan bij de inox-versie wat dichter op elkaar, bij de mijne dus te ver naar buiten. Kwam ik ook pas later achter... Het probleem met de voorkant is niet zozeer het logo dat te laag zit maar de raampjes die te hoog zitten (en iets te groot zijn). Dat is altijd de ellende met tekeningen, je kan er nooit helemaal blind op varen, al zien ze er nog zo mooi uit. De twee dichtgezette gaten bovenaan zijn de plaatsen waar 2 topseinen zaten, die zaten er origineel niet op geloof ik en zijn ook later weer verwijderd, ik heb geen plaatjes van een inox-bak gevonden waar ze wel op zitten. Ik zou ze nog kunnen namaken met een druppie donkerdere metaalkleurige verf eventueel, maar dat ligt er een beetje aan wat ik er tijdperktechnisch mee zou willen, ik heb t nog maar een beetje genegeerd. het draagt wel bij aan de onduidelijkheid van het ding, dus misschien doe ik t zo toch maar. ;D
-
Ziet er lief uit *aai*
-
Blijft een hok, met alle eerbied! ;D :-X
Als je foto's vindt van de werkplaats (cabine) van de machinist, wat klein. :o
Misschien vind je (en anderen ook) deze link leuk http://www.renaultoloog.nl/treinen-english.htm
Jeroen
-
klein? FNC heeft een klein hokje: http://membres.multimania.fr/autorails/f-fnc.htm
overigens had de X5800 een grotere cabine dan de latere picasso's. Qua formaat is de opbouw op het dak vergelijkbaar met een kleine auto, half in het dak gebouwd. Gaat dus nog wel eigenlijk.
-
Wat een leuk, schattig treinstel. En ik maar denken dat een Mobylette een ouwe brommert was waar moeders vroeger op rond reed. Die dingen zijn inmiddels ook wel cult.
(http://www.mobysplace.com/moby/ACF6760.jpg)
-
Goed, geen X5800, maar een X 3997 http://picasso.superforum.fr/t125-x-3997-sncf-en-service
Ruime cabine? en dwars op de rijrichting.
Hoe dan ook zo'n hok bovenop blijft kleiner dan een cabine over de volle breedte.
Hier een pagina van iemand die deze dingen in een simulator heeft gebrouwd. Met enigszins een interieur.
http://trainpolygonal.free.fr/MatosMTSperso.htm
of dit naar aanleiding van het origineel is, hij zegt van wel (even google laten vertalen)
Weet eigenlijk of er remorque's warev voor de zilverkleuringen, de creme-rode heeft ze wel.
-
De een zoekt eieren met pasen, de ander bouwt zomaar een frans motorrijtuig, toe maar. En het ding ziet er nog leuk uit ook (y)
-
Weet eigenlijk of er remorque's warev voor de zilverkleuringen, de creme-rode heeft ze wel.
Ik denk niet dat er Inox-bijwagens waren, maar je kunt er natuurlijk gewoon achter hangen wat je achter de andere 5800-en ook kunt hangen. Dat wordt dus doorgaans rood-crème...
-
klopt, ze reden ook samen met FNC-meuk en weet ik veel wat er nog meer mogelijk is, dus dat is het probleem niet. Het probleem is namelijk dat ik er geen koppelingen op gezet heb. ;D
probleem opgelost dus.
Maar goed, als er nog iemand een tekening van die remorque heeft hou ik me aanbevolen. ;)
-
Tja, enorm lange composities zul je sowieso niet vinden, gegeven het karakter van de diensten waar die dingen voor gebruikt werden. 9 van de 10 keer zal het solo geweest zijn, en anders met hooguit één bijwagen of één collega-gemotoriseerd-hok-op-wielen. Bij meer reizigersaanbod kwam je al gauw in de vooroorlogse Renaults en de X 2400-en en 2800-en te zitten. Dus het niet aanbrengen van koppelingen lijkt me prima :-).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3898_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3898_1.jpg)
Zo iets? Deze is wat groter.
SK
-
Da's een Picasso (X3800). Die heb ik bewust niet genoemd, omdat die nou net voor dezelfde - meest landelijke, minst drukke - lijnen bedoeld was. Met één Picasso kon je een koppeltje Mobylettes of FNC's aflossen. Dat gezegd hebbende: tot ver in de jaren '90 was het zo goed als onmogelijk om algemene statements op SNCF-beleid los te laten. Dus er zijn vast honderden uitzonderingen te vinden op deze generalisaties van mijn kant ;D. Ze geven alleen een algemeen idee, eigenlijk kon alles.
Tegenwoordig niet meer, tegenwoordig is het bijna NS Reizigers, zo saai, met TGV staat tot AGC zoals VIRM staat tot SLT :(.
-
Vraag aan Floris..........
Er wordt vaak gesproken over "wash"
Wash is toch heel veel terpentine met een kleurtje en dat aanbrengen op het model?
Waarschijnlijk heb je dat al eens aan mij verteld............maar ik ben het ff kwijt.
Niek
-
VIRM staat tot SLT :(.
Hij wist het... toen al !! :o
-
C'est un model magnifique pour ma model de Chemins de fer de Bregenzerwald.. Moet alleen ff omgespoord worden. Prachtig staaltje van pure franse eigenwijsheid. Is een prachtig modelletje geworden.
Alleen, ben ik nou gek of is het aangedreven "draaistel" geen draaistel??
groet Daan.
-
...aandrijvinkje (paar roco-tandwieltjes en een cdromspelerbierhouderopenendichtmotor), het aangedreven draaistel heb ik niet als echt draaistel uitgevoerd, het is maar een kort bakkie en de radstand van de draaistellen is belachelijk kort (12mm) dus met vaste, verschuifbare assen kan ie prima door een bocht. Het andere draaistel is wel een echt draaistel.
...
Inderdaad, maar of je al of niet gek bent valt uit deze conclusie niet op te maken. :P
-
Inderdaad, maar of je al of niet gek bent valt uit deze conclusie niet op te maken. :P
Haha, eerst maar eens leren lezen... :P
-
Vraag aan Floris..........
Er wordt vaak gesproken over "wash"
Wash is toch heel veel terpentine met een kleurtje en dat aanbrengen op het model?
Waarschijnlijk heb je dat al eens aan mij verteld............maar ik ben het ff kwijt.
Niek
jep.
enne, het aangedreven draaistel is in t echt wel een draaistel, maar daar was ik te lui voor.
-
Ik zou alleen geen terpentine gebruiken, maar liever wasbenzine, aanstekerbenzine of de verdunner van het verfmerk zelf.
Mooi bakkie, Floris!
-
want?
-
Want.... de keren dat ik terpentine als verdunner heb gebruikt bij enamelverf, droogde matte verf halfglanzend op (met een bruinige glans, blèh!) en glanzende verf werd in geen maanden goed droog.
Wasbenzine, aanstekerbenzine en dergelijke drogen "restlos" op, terpentine laat een residu achter.
Maar goed, dat is mijn ervaring, misschien heb ik iets anders wel niet goed gedaan :o
Groeten,
Jan
-
ah, daar heb ik nooit zo erg last van gehad. Waarschijnlijk had je wat teveel van de olie uit het potje verf meegenomen, daar krijg je zulke grappen mee. terpentine verdwijnt bij mijn weten wel degelijk helemaal, gaat alleen wat minder snel dan wasbenzine oid.
-
Oké, als je er goede ervaringen mee hebt, dan is het prima toch? 't Gaat erom dat je dat moet gebruiken/doen wat jou het best ligt :D
Zo was ik altijd mijn penselen uit met de echte ouwe blokken Sunlight-zeep. Heb ik ooit eens van 'n ouwe docent portretschilderen geleerd. En ik zweer d'r bij, aan mijn kwasten géén terpentine ;D