BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 26 April 2011, 10:28:39

Titel: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 26 April 2011, 10:28:39
In mijn draadje over de Kameel heb ik al laten zien dat je een kap over hebt, nadat je de rest als donor voor de Kameel gebruikt.

Maar wat moest dit nu worden?

De overblijvende kap is na een terpentine behandeling wat plamuur, spuitplamuur in de eerste laklaag gespoten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0498_Medium.jpg)

Er vroeg al iemand naar en mijn suggestie van Koek werd in eerste instantie geslikt ;)

Dat had ook zo maar gekund. Tenslotte lukt niet elk experiment.

Maar na een paar avonden knutselen is dit dan de niet uitgebrachte proefsnor versie van Artitec en volgens mij zijn er nog geen plannen dat te doen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0542_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0545_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260456_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260460_Medium.jpg)

En met familie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0546_Medium.jpg)

Er moeten hier en daar nog wel een paar puntjes worden bijgewerkt, maar ik ben er best tevreden mee.

Het enige dat echt opvalt is de kleur blauw. Dit is het dieselblauw van Philotrain en overtuigt mij iets meer dan het blauw van Artitec. Dat is toch te licht en te ''vrolijk''.

Als er belangstelling voor is zal ik later wel iets meer vertellen over het ombouwen tot proefsnor...

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: JAB van Ree op 26 April 2011, 10:48:24
Heel fraai geworden Ivo!
Hoewel ik zelf een minder grote ombouw van plan ben (alleen blauwe banen + omnummeren) vind ik het wel interessant om te lezen hoe jij eea hebt gedaan. Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan loshalen kap en ben nog aan het piekeren hoe zonder schade het glas los te krijgen uit de kap...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: janw op 26 April 2011, 12:07:55
Tof Ivo! Had je ook nog een onderstel 'over'  ;D?
Op de foto lijkt de kleur blauw best donker, maar dat betekent waarschijnlijk dat-ie dicht bij het origineel zit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 26 April 2011, 12:46:32
Over?? Niet echt..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0550_1.jpg)

Ik heb nu weer een kap en een interieur over, want ik heb maar een hele DE1 gekocht voor deze ombouw. Ach, het was voor mij zo, dat ik met die losse kap kon experimenteren. Maar het is goed gelukt, dus nu heb ik nog een kap. Eens nadenken wat ik daar nog mee wil doen, maar zonder nieuwe DE1 van Artitec kun je er eigenlijk niets mee. Dennis laat al zijn pogingen voor een blauwe DE1 met zandgele biezen en definitieve snor zien. En Karst heeft een blauwe met grijze daken en schorten gemaakt. Deze komt dit jaar bij Artitec uit.

Ik zal nog eens foto's maken bij beter licht en zonder tegenlicht. Mijn kinderen hadden de tafel al ingenomen en ik zie nu dat ik die foto's toch beter anders had kunnen maken.

@JAB,

Ramen is niet echt moeilijk. Je neemt een scherp X-acto mes (heb je toch al nodig gehad voor de frontschorten) en je snijdt langs de naad tussen raam en wand. Het zit volgens mij met plastic lijm vast en alleen aan de onderkant. De bovenkant zit gewoon in een richel in de kap vast. In mijn blauwe zit nu niets meer gelijmd, maar ik vermoed dat deze dan nog moeilijker uit elkaar gaat.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Floris Dilz op 26 April 2011, 13:28:18
gaaf! ik wilde er wel een met en proefsnor eigenlijk  ;D
Wat het dieselblauw betreft, ik vind m nogal donker ogen, maar op foto's komt dat altijd moeilijk over.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: janw op 26 April 2011, 13:31:25
Kun je voor de losse kap geen simpel motorloos onderstel maken zodat je met twee DE1's kunt rijden? Het frame zelf kan extreem simpel blijven (want blijft toch onzichtbaar); schortbeplating is uit styreen te maken, Artitec heel lief aankijken of je misschien twee draaistellen mag lenen, nog wat eigen creativiteit met koppelingen en ledjes en je bent al een heel eind --ongeveer zoals iemand op dit forum (wie ook alweer?) ook een simpel maar doelstreffend onderstel voor z'n 2400 kap gemaakt en toen in dubbeltractie op reis kon.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 26 April 2011, 13:57:59
Jan,

Meestal ben ik niet zo van simpel, maar...... ik heb nog een fout verzaagd chassis liggen van de Kameel. Als ik die nu weer doorzaag en met wat styreen ertussen ter dikte van 2 zaagsneden het stukje wat er tussenuit is gehaald weer terug stop dan heb ik een chassis. Die draaistellen is mogelijk lastiger, maar aan de andere kant levert Kleinspoor prima draaistelzijkanten voor de DE1 etc. in witmetaal. De frontschorten heb ik er ook nog 2 van, maar wat ik niet meer heb zijn de ramen. En wil je dat echt mooi maken dan moeten die toch echt van Artitec komen, inclusief 2 frontruiten want daarvan heb ik er 2 verknoeid. Dus een dummy DE1 is relatief eenvoudig gemaakt op de ruiten na dan.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 26 April 2011, 21:20:32
Iets meer over de bouw. Eigenlijk is dat vooral het spuitwerk en hier en daar is er nog wat gepimpt.

Ten eerste het slopen om de bak te kunnen spuiten.

De grootste hindernis is het openen van de kap. Daar is hier al het een en ander over geschreven, dus dat ga ik niet herhalen. Als dat is gelukt en de connector is losgemaakt van de print bovenin de kap, kun je de kap verder uit elkaar halen.

Ongeveer in deze volgorde:


Nu heb je een schone kap. Zonodig de ATB leiding er nog uit halen en de gaatjes plamuren voor een versie voor de ATB (dat is de proefsnor versie dus, want deze reed tussen 1959 en 1961)

Zo zien de losgesneden ramen er ongeveer uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4240453_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4240454_Medium.jpg)

Daarna kan het spuiten beginnen. Ik heb eerst de Muscle ovenreiniger methode geprobeerd, maar dat deed bij mij niets. Toen heb ik met een wattenstaafje met terpentine de hele kap lakvrij gemaakt, behalve het dak. Dat werkte wel en gaf geen beschadigingen. Vervolgens ging de kap in de Alabastine spuitplamuur:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0499_Medium.jpg)

En hier heeft de kap al de eerste laklaag gehad. Deze laklaag is er voor de kleur van de biezen langs de ramen. Ik heb daarvoor lichtgrijs gekozen. Daarna heb ik de kap afgeplakt en de fronten onder de frontramen zandgeel gespoten. Vervolgens het zandgeel afgeplakt en de ramen afgeplakt voor het rood van de biezen boven en onder de bak. Deze biezen zaten bij de proefsnor versie niet meer op de kop, maar begonnen achter de cabinedeuren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0505_Medium.jpg)

Hier zie je bak met afplaktape en rode lak. Tamiya 10mm breed is precies de juiste breedte voor de ramen.

Hier is de tape alweer van de kop verwijderd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0506_Medium.jpg)

En van de ramen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0507_Medium.jpg)

Nu komt de grootste uitdaging: het afplakken van de hele bak en het blauw spuiten. Nu moest er dus de spuitmal worden gemaakt voor de proefsnor. Ik heb dat gedaan door een proefsnor kant (je hebt er 4 nodig) helemaal uit te meten op de neus en over te nemen op papier. Vervolgens teken je het rechte stuk aan de bovenkant en de kwartronding met een valpasser aan de achterkant. Daarvandaan trek je met een burmeister mal (zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11374.msg236687.html#msg236687)) een vloeiende lijn naar het middelpunt. Deze mal heb ik uitgeknipt en op een stukje styreen geplakt en vervolgens het styreen perfect in de vorm gevijld rond het papier. Dan heb je een snijmal om het tape uit te snijden, waarmee je de snor afplakt. Mooier is natuurlijk een transfer maken met een CAD programma.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0508_Medium.jpg)

Hier is de proefsnor al afgeplakt en de bovenste rode bies. Nu moeten de onderste biezen nog worden gedaan en de raamranden worden dichtgeplakt. Zoals ik al zei, is Tamiya 10mm tape precies de juiste breedte en nu snij je daar haaks stukjes van op de lengte van de ramen en je plakt dit erop.

Daarna de blauwe lak eroverheen en alle tape weer verwijderen. Vervolgens de bak afgeplakt voor de laatste spuitronde van het dak:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0510_Medium_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0511_Medium_1.jpg)

De raamranden moet je dan nog iets bijwerken met een Bob Moore trekpen (GM&S). De Philotrain verf gaat daar een beetje verdund met thinner mooi doorheen. Door het reliefrandje in de bak kun je langs de ramen nog een lijn dieselblauw zetten, waardoor er een perfect raam ontstaat.

Vervolgens kun je overgaan tot de belettering. Kleinspoor heeft een set voor de DE1, waar bijna alle opschriften opzitten. Die van mij heeft baknummer 23 gekregen, want deze heb ik gespot in het boek Dieseltreinen in Nederland in Markelo. Het koersbord is daarna voorzien van de route Hengelo Zutphen.

Het nummer zit er als 23 niet bij de Kleinspoor set, maar die is er wel van te maken. Zelfs in het klein lukte me dat nog:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260462_Medium.jpg)

Moet alleen misschien ABD zijn ipv BCD zie ik nu.

De klasseborden moet je apart aanschaffen en de verboden te roken borden ontbreken. Deze heb ik gevonden op mijn transfervellen van de plan E van MK modelbouw:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260457_Medium.jpg)

Alleen staat daar rooken ipv roken en dat zou op de DE1 toch echt roken moeten zijn denk ik. Maar dat zie je alleen op deze foto ;)

Als de opschriften erop zitten kan de bak ik de blanke lak en daarna kun je details gaan aanbrengen.

Het lastigste vond ik de frontruiten. Die waren bij mij rood en moesten dus blauw worden met een grijze bies. Het is nauwelijks te zien en hiermee heb ik nog een frontruit verziekt. Maar ik had er 4 en er zijn er 2 wel aardig geworden.

Tot zover..

mvg,
Ivo


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 27 April 2011, 21:23:23
Nog even een kleurvergelijking bij beter licht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260464_Medium.jpg)

Zo lijkt het al een stuk minder donkerblauw.

Met de Artitec blauwe versie ernaast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260465_Medium.jpg)

En met de Kleinspoor Kameel ernaast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260467_Medium.jpg)

Je ziet op de verschillende foto's ook dat bij een ander kleurcontrast het Philotrain dieselblauw ook anders oogt. Voor de vergelijking: het onderste blauw van de Kameel is hetzelfde blauw als dat van de proefsnorversie. Het bovenste blauw is het NS 2400 blauw en daar lijkt het Artitec blauw nog het meest op, behalve dat het Artitec blauw wat helderder is. Dat blauw komt op mij ook het meest overeen met het blauw dat nu op de NS 41 is te zien van het NSM. Tegelijkertijd vind ik dat in deze vergelijking eigenlijk te licht en ook te helder. Dit is weer een lastige discussie. Is er nog ergens de echte dieselblauw kleur te vinden of wordt dit de turquoise, boonstoppelgroen en grasgroen (ook wel erwtensoepgroen) discussie??

En daarbij komt dat we inmiddels allemaal weten dat we kleuren niet op foto's en op een computermonitor kunnen beoordelen ;D ;D

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Dpc Fo op 27 April 2011, 22:45:56
 :-X ;D

Wat voor blauw dan ook, het ziet er overtuigend uit Ivo!

groet, kleurprofiel/monitorzeikerd Carlo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: prutser op 27 April 2011, 23:23:54
Ik vind het ook wel een geinig ding met die snor (strak lakwerk ook) en ben ook gek op kleurenfoto's ook al kun je daar alle kanten mee op.
Voordeel is wel dat volgens de foto's beide kleuren blauw juist zijn.

En hoppa, plaatjens:

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/NSDe21.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/Sneek_1961_FranekervaartDE12keerblauw.jpg)
Hier vind ik het verschil in blauw tussen de voorste en achterste DE1 frappant

(van de eerste foto staat de maker erbij, van de tweede heb ik geen idee maar als er problemen met de plaatsing zijn gooi ik ze er gelijk af)

Stephan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: janw op 27 April 2011, 23:31:46
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260462_Medium.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4260457_Medium.jpg)

Gewoon waanzinnig mooi...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: prutser op 28 May 2011, 10:30:25
Philotrain gaat een schaal O model maken van de DE 1 en DE2 en op die site zag ik een mooie kleurenfoto (ivm de blauwvergelijking).
http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_DE_I_en_DE_II_spoor_0 (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_DE_I_en_DE_II_spoor_0)
En op de Seinarm site staat bij de DE1 ook nog een kleurplaatje.

Stephan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 28 May 2011, 21:11:24
Stephan,

Ik blijf het lastig vinden...  ;)  Maar Philotrain gaat vast de eigen lak gebruiken en dan zijn die precies gelijk aan de mijne. Mijn proefsnor versie is inmiddels verder gepimpt met de opschriften op de afdekkap van de elektrische verbinding van de koppeling. Ik zie op de doos van de Artitec DE 2 geen proefsnorversie meer. Moet er straks ook een DE 2 worden overgespoten?

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Karst Drenth op 28 May 2011, 21:17:18
Kennelijk is er zoveel werk voor de Artitec 3700 te doen, dat de DE-1 en DE-2 tot 2012 uitgesteld zijn ;) (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_DE_I_en_DE_II_spoor_0)
Even doorscrollen naar onderaan de pagina.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Railhopper op 28 May 2011, 21:25:50
Wat een prijzen zeg 5000 :o :o in geen 5000 jaar >:(

@Ivo, ziet er goed uit  ;D (y) (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Ivo tB op 28 May 2011, 21:39:56
Tsja, voor 5000 euro krijg je wel een messing trein van 62cm lang. Maar ik koop deze ook niet. Alleen kits van Philotrain en dan H0  ;D

@Karst, problemen met Koreaanse partner en relatie met Artitec? Komen de 3700en van Artitec uit dezelfde fabriek als de Philotrain modellen?

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - DE1 van Artitec met proefsnor
Bericht door: Karst Drenth op 28 May 2011, 21:41:41
Yep,

Zie ergens in het draadje van de 3700. Model is ook oa ism met Philip Friskorn ontwikkeld, is daar te lezen.

Grtzz,

Karst