BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ferdinand Paternoster op 22 February 2007, 19:32:29

Titel: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 22 February 2007, 19:32:29
Goededag allemaal, ben bezig met een banenplan, het station (groot ) heb ik redelijk voor elkaar, de ruimte daarnaast wil ik benutten voor een Lokdepot en een par rangeersporen, echter lijkt me een draaischijf ook een mooie gebeuren ( na de MIBA dvd Ein heimat fur loks ) te gezien hebben. een dubbele draaischijf met een loods voor de diesels en eentje voor de E-loks

Echter hier het probleem, ik ga dus Spoor N rijden tijdperk 4 ( misschien ook 3 ) en met Peco rails code 55 digitaal Duits/ Oostenrijks/Zwiters materiaal

Alleen is er voor peco-rails geen draaischijf beschikbaar, of is er een alternatief voor dit

Wachtend op Uw antwoord groet ik U Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 February 2007, 19:52:09
De rails op de draaischijf en de daarop aansluitende rails hoeven toch niet hetzelfde te zijn? Als je maar zorgt dat ze recht voor elkaar liggen en dat de railkoppen op dezelfde hoogte liggen kun je alle soorten rails combineren.
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 22 February 2007, 19:58:36
Hallo Klaas, dat widt ik niet ik dacht dat ik in de problemen zou komen omdat peco code 55 rails lager was dus dan moet ik de rails die tegen de draaischijf aankomen te liggen verhogen ????

Welke draaischijf ( merk ) moet ik dan nemen ( digitaal )

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 22 February 2007, 20:05:18
En dan ben ik maar brutaal om nog een vraag te stellen, ivm wisselmotoren om de wissels aan te drijven, heb het een en ander opgezocht , maar welke werken goed en betrouwbaar, omdat er wisselaandrijvingen zijn die vrij groot zijn uitgevallen dit omdat ik helaas momenteel in mijn banenplan onder het station door moet  ( dus met de wisselstraten ) met het bijkomend probleem dat ik dan heel vrije ruimte moet creeren om daar probleemloos onderdoor te kunnen rijden, dit ook ivm de helingspercentage's

hopelijk dat het duideljk is wat ik heb geschreven

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 22 February 2007, 20:11:15
Je bedoeld dat je platte wisselaandrijvingen zoekt voor Peco rails?
De Fl* wisselmotoren zijn erg plat maar ik betweifel of die de wissels van Peco om krijgen omdat er in die wissels een ertra veertje zit dat weerstan bied. (Veertje zorgt voor een goede stand naar links en rechts en kan dus onmogelijk half om half staan.) Maar de Peco motoren zijn al te groot?

Verder over die draaischijf.
Misschien wel een stout idee maar wat dacht je van zelfbouw? Er zijn er meer die dat al gedaan hebben en niet zonder succes!

Rij zelf ook Peco 55 en heb het zelfde met een rolbrug, maar die ga ik uiteindelijk toch lekker zelf bakken.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: IPIO'er op 22 February 2007, 20:23:44
Hallo Ferdinand,

Peco heeft in zijn collectie wel een draaischijf voor spoor N,
namelijk NB-55 en de prijs is -/+ € 24,00 alleen hij is handbediend,
maar is electrisch te maken.

En ik sluit me aan wat betreft de reactie's van de voorgaande forum leden.

Marc
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 26 February 2007, 14:48:43
IPIO'er,

Is dat geen code 80 draaischeif?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 01 March 2007, 09:21:15
Eeen goedemorgen daar ben ik weer ;D, met weer een vraagje

Heb het volgende gelezen,
Citaat
Engelse wissel
Vooral beginners hebben nogal eens moeite met Engelse wissels, wat is dat nou precies en heb je ze echt nodig? In principe is een Engelse wissel precies hetzelfde als twee normale wissel met de tongen tegen elkaar. Het verschil zit 'm in het feit dat een Engelse wissel veel minder ruimte inneemt dan twee achter elkaar geplaatste normale wissels. In het grootbedrijf wordt echter altijd geprobeerd Engelse wissels zoveel mogelijk te vermijden vanwege gecompliceerdheid van de techniek, storingsgevoeligheid en kosten. In de modelspoorbouw is dit eigenlijk precies hetzelfde maar soms kan het toch wel handig zijn. Een Engels wissel is meestal ook zo'n 3 tot 4 keer duurder dan een normaal wissel.
dit stond op de site van NMF, hoe moet ik dit zien????

http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=3&categories=Algemene+modelspoor+vragen+en+antwoorden#143

Liever geen engelse wissels gebruiken alleen als het niet kan, de reden van de kosten gaat voor mij niet op, dat maak mij niet zo uit, maar betreft de betrouwbaarheid, is deze veel minder dan gewone rechtdoor wissels

Als ik deze beter kan vermijden dan krijg ik een mega wisselstraat bij mijn grote station.

Wachtend op reactie's met vriendelijke groet Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: modelspotter op 01 March 2007, 09:52:35
Engelse wissels of twee gewone wissels, dat is de vraag. Kortom ruimte versus meerprijs.
Maar er is nog een aspect en dat pleit eigenlijk voor engelse wissels van het type met 'binnenliggende' tongen  of (de andere) de zogenoemde Bäseler.
Het verschil tussen de gewone engelsman (1) en de Bäseler (2).
(1)  is verkrijgbaar bij vrijwel alle merken, (2) alleen bij Märklin (H0), Trix (H0, N) en Roco (H0).
Verschil (1) en (2) is dat bij bv een 15 graden hoek een Bäseler een mooier verloop heeft en dat komt door de grotere te berijden boog om de afbuigende hoek te bereiken. Bij (1) ligt die boog binnen de kruisende sporen en bij (2) juist daar ver buiten. De trein zal bij (1) altijd een ruk naar li. of re. maken. 

Terug naar het genoemde aspect: voorkom S-bogen op de modelspoorweg, zeker als je bv. geduwd gaat rijden. Twee met de punten tegen elkaar liggende wissels hebben weliswaar een recht stuk tussen de beide afbuigingen maar geduwd rijden levert vroeg of laat geheid een ontsporing op. Type (2) is echter niet overal in te passen, zeker niet als je met 10 graden wissels werkt, dan moet er weer een stuk van 5 gr. bij en dat vergroot weer de afstand tussen de parallel lopende sporen.

Modelspotter
Wijz.: verduidelijken
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 01 March 2007, 10:31:43
Peco 55 heeft enkel slanke wissels in het assortiment dus ook de engelse wissel is maar 10 graden.
Ik heb er nu 2 thuis liggen maar nog niet ingebouwd zodra ik dat voor elkaar heb zal ik er zekrer verslag van doen maar ik denk dat het wat betreft stabiliteit, betrouwbaarheid en dergelijke wel goed zit ookal is het geen Bäseler is. Want we hebben te maken met erg weinig graden.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Tiemthor op 01 March 2007, 12:41:27
Hallo Ferdinand,

kijk eens op www.hapo-bahn.de . Deze firma bouwt draaischijven op bestelling. In verschillende lengtes, varianten en schalen. Deze draaijschijven hebben geen oprijrails.

Succes,
Tom.
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Jan Willem Wildeman op 01 March 2007, 15:14:36
Om even op de oorspronkelijk vraag terug te komen:

Peco code 55 kan probleemloos gecombineerd worden met code 80 rail van andere merken.
De railstaaf van Peco heeft nl een speciaal profiel waarbij het onderste gedeelte van de "code 80" verstopt zit in het plastic van de dwarsliggers.
Er zit een extra rand op de railstaaf die de onderkant van code 55 nabootst net boven de dwarsliggers.

Voor een duidelijke beschrijving + plaatje kijk op:
http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/main.htm (http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/main.htm)

Je moet wel de peco raillassen gebruiken omdat er maar erg weinig ruimte tussen te 2 "railvoeten" zit.

En natuurlijk de slanke wissels gebruiken! Dan benut je pas echt de voordelen van N-spoor.

succes,

Jan Willem
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Henk Kooiman op 01 March 2007, 16:46:13
Hallo Ferdinand,

Ook mijn baan was voorzien van een fl draaischijf terwijl ik ook peco code 55 heb. Helaas geen beste combinatie. Toen ook nog het spoeltje doorbrandde en me dat 120 euro ging kosten (een nieuwe brug volgens de handel) ben ik er zelf een gaan maken. Zo links en rechts ook voor een ander gemaakt.
Ondertussen is het ontwerp verbetert en geschikt gemaakt om door derden te worden gebruikt. Kijk voor verdere informatie eens op www.draaischijfhk.nl
mvg
Henk
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 01 March 2007, 17:09:56
Hallo Henk helemaal top, je maakt me erg blij ga gelijk even een mail de deur uitdoen

ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 01 March 2007, 17:11:41
Peco 55 heeft enkel slanke wissels in het assortiment dus ook de engelse wissel is maar 10 graden.
Ik heb er nu 2 thuis liggen maar nog niet ingebouwd zodra ik dat voor elkaar heb zal ik er zekrer verslag van doen maar ik denk dat het wat betreft stabiliteit, betrouwbaarheid en dergelijke wel goed zit ookal is het geen Bäseler is. Want we hebben te maken met erg weinig graden.

m.v.g.

Mark
Hallo Mark, ik ben benieuwd naar jouw mening, schrok wel even nadat ik mijn verhaal had gelezen, dacht al van hier gaat mijn banenplan ;D

Vriendelijke groet Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 01 March 2007, 17:13:22
Om even op de oorspronkelijk vraag terug te komen:

Peco code 55 kan probleemloos gecombineerd worden met code 80 rail van andere merken.
De railstaaf van Peco heeft nl een speciaal profiel waarbij het onderste gedeelte van de "code 80" verstopt zit in het plastic van de dwarsliggers.
Er zit een extra rand op de railstaaf die de onderkant van code 55 nabootst net boven de dwarsliggers.

Voor een duidelijke beschrijving + plaatje kijk op:
http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/main.htm (http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/main.htm)

Je moet wel de peco raillassen gebruiken omdat er maar erg weinig ruimte tussen te 2 "railvoeten" zit.

En natuurlijk de slanke wissels gebruiken! Dan benut je pas echt de voordelen van N-spoor.

succes,

Jan Willem

Jan Willem bedankt voor je reactie heb het even gelezen en heb meer mogelijkheden dan ik dacht, maar de 10graden wissels is toch eigenlijk al slank genoeg ??????
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 01 March 2007, 17:14:38
Hallo Ferdinand,

kijk eens op www.hapo-bahn.de . Deze firma bouwt draaischijven op bestelling. In verschillende lengtes, varianten en schalen. Deze draaijschijven hebben geen oprijrails.

Succes,
Tom.

Dank je Tom, ziet er goed uit moet ik zeggen, wordt steeds meer happy ;D
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Henk Kooiman op 01 March 2007, 17:22:32
hoi ferdinand,
Ook de kruiswissel heb ik in gebruik, en ook nog een op de plank (laten)liggen. Dit omreden van het "stoppen" van het kleine materieel op deze wissel. Loks zoals koff, V36 en V45 heb ik uiteindelijk maar voorzien van een wagonnetje met sleepcontacten die met voornoemden verbonden zijn. Dit geeft wel verbetering maar als er een lok stil staat zijn dat altijd die kleine op de kruiswissel. Zuiver vlak houden scheelt een stuk. De meeste grotere jongens geven geen problemen. Tenminste op enkele na. 

mvg
Henk
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 01 March 2007, 18:16:09
Om nog even terug te komen op de engelse wissel van de peco 55 serie.
Deze heeft nummer SL-E390F en is te koop voor zo'n 45 tot 50 euro in de modelspoor winkel.
Ik heb zojuist mijn 2 exemplaren uit de verpakking gehad en gezien dat er maarliefst 4 draden aan zitten die wanneer je ze aansluit de stroomloze punten al oplossen. Dat betekend dat je alleen nog een stroomkring onderbreking hebt bij plekken waar flensen elkaar theoretisch kruisen en waar dus logischerwijs geen rails aanwezig is. Dit soort punten heb je natuurlijk bij alle vormen van wissels. Ongeacht merk, schaal, realisme getrouwheid, en zelfs in het echt.

Na een test met een wagon die ik handmatig over de wissel voortbeweeg (niet de beste test, maar je moet wat als je 'm nog niet inbouwen kan bij gebrek aan overige rails. :-|) Constateer ik dat de wagon erg soepel in de gewenste standen rijd.

Tip!
Ik geloof dat Peter van der Leek momenteel ook bezig is met Peco 55 rails maar die heeft ze al wel op de baan liggen.
Wellicht kan je hem een PB sturen met een vriendelijke vraag over wat hij er van denkt. Zie ook dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1896.msg53060#new)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 02 March 2007, 07:47:49
Dank je Mark, zal Peter een PB sturen en vragen of hij hier wilt reageren met zijn bevindingen

groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Peter van der Leek op 02 March 2007, 09:41:15
Ik heb 3 Engelse wissels in mijn wisselstraat, waarvan ik er op dit moment 2 deels in gebruik heb. Dat komt omdat de sporen waar ze naar toe leiden nog niet in gebruik zijn.
Ik vond de montage van deze wissels het lastigst, lastiger dan bijvoorbeeld de kruiswissel. Vooral het betrouwbaar monteren van de aandrijving is een echte uitdaging. Er lijkt bijna geen enkele locatie te zijn van de aandrijving waarbij de tongen aan beide zijden goed tegen de biels aan liggen.
Zoals gezegd heb ik nog niet echt getest met die wissels. Ik hoop daar wel op korte termijn aan toe te komen. Waarschijnlijk ga ik dit weekend de overige sporen aansluiten en dan wat uitgebreider testen.

Stuur me na dit weekend nog maar een keer een PB, dan deel ik mijn ervaringen (uit mezelf vergeet ik dit waarschijnlijk ;))
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 03 March 2007, 07:40:32
Hallo Peter, nou dat belooft wat ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, en sta ervan te kijken dat het monteren van de motoren nog de meeste problemen gaf, ik heb in het plan een paar achter elkaar liggen ben benieuwd of dat dan wel uberhaüpt wel gaat  ???

Ik zal je wel een PB sturen zodat je ons niet vergeet ;D

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Peter van der Leek op 05 March 2007, 08:20:06
Na aansluiten van wat extra sporen heb ik dit weekend 1 van de Engelse wissels eens flink aan de tand gevoeld, ofterwijl: flink veel er overheen gereden in diverse richtingen.
Hij heeft zich erg goed staande gehouden. Het is slechts 1 keer gebeurd dat een lok middel op de wissel bleef staan. Ik rij redelijk langzaam in mijn wisselstraat en hij zat op dat moment dus net ff zonder prik. Een andere (gewone) wissel die ik heb liggen gaf in 95% van de gevallen dit probleem, uiteindelijk heb ik dat spoor maar handmatig geblokkeerd in Koploper, want ik wilde ff verder klussen (ik laat het spul altijd zoveel mogelijk rijden, ook als ik aan het klussen ben).
Ik heb wel sterk het idee dat ik mijn materieel maar eens een schoonmaakbeurt moet gaan geven, want ze beginnen langzaamaan wat vaker te haperen.

Conclusie voor wat betreft het Engelse wissel: ik zie geen enkele reden om zo'n wissel in je sporenplan te vermijden.
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 05 March 2007, 09:24:55
oke Peter helemaal toppie, ( een PB hoef ik niet meer te sturen  ;D ;D ),  blij dit te horen, heb echter wel mijn sporenplan voor de zekerheid aangepast ( als evt optie ) en ben zo van 12 naar 5 engelse wissels gegaan ( draadje banenplan "Wattenbach (Baan van Noah ))

Ik weet niet of het plan zo beter is geworden maar heb had evt dan een alternatief

Alvast bedankt voor je input

Met vriendelijke groet Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 31 March 2007, 08:19:21
Een goedemorgen,

Ik heb een een intellibox via via via iemand kunnen bemachtigen voor een leuke prijs, alleen ik dacht dat deze al een booster intern had ??? :), dat heeft deze dus niet, welke booster kan ik dan het beste nemen ook gezien de baan die ik krijg

Goetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 31 March 2007, 12:10:21
Heb een booster gekocht 4 Amp 72 VA, dat moet volgens mij voorlopig genoeg zijn

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 March 2007, 18:21:34
Als die Intellibox geen booster intern heeft, dan heeft iemand hem er uit gesloopt.  8)

[Overigens heeft deze vraag niks meer met het oorspronkelijke onderwerp te maken.]
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: d.kamps op 01 April 2007, 16:20:17
en de vraag over de wisselmotoren? want hier ben ik ook wel benieuwd naar
 :)

gr dennis
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 04 April 2007, 17:33:38
oke ontopic dan, ik wil de peco code 55 rails gaan bestellen voor de testbaan, om de situatie's die straks op mijn te bouwen baan voorrkomen te doorgronden zodat ik straks niet alleen voor verrassingen komt te staan

De vraag is waar kan ik het beste de pecorails gaan kopen, optie buitenland geen bezwaar

Wie o wie heeft ervaring met pecorails aanschaffen ;D

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 04 April 2007, 17:56:37
Aangezien je in de buurt van Breda woont, als ik het goed gezien heb.
Zou ik advieseren om zeker de bestellingen van een normaal proportie gewoon bij Trein 2000 te bestellen.  (Hele grote kan je altijd nog in Engeland bij Peco zelf proberen)

Bij trein 2000 hebben ze de ganbare zaken vrijwel altijd op voorraad en de niet gangbare zaken bestellen ze meteen voor je. Soms heb je mazzel en heeft de inporteur het nog liggen, dan is het binnen een week ook binnen. En anders moet het uit Engeland komen en duurt het allemaal wat langer.

Met die extra tijd kan je misschien al rekening houden bij het bestellen.
Aangezien nog 2 forumleden waaronder ik regelmatig behoorlijke bestellingen bij Trein 2000 doen. Kan ik je dus uit ervaring vertellen dat ze het best redelijk geregeld hebben. (in de modelspoor wereld lijkt alles wel langzaam te gaan.  ;))

Ik hoop je zo voldoende geholpen te hebben.  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 04 April 2007, 19:15:06
Thanks mark, ik ga morgen eens even langs bij Trein 2000

Maar dacht dat hij wel aan de prijzige kant was, maar zo te zien is dat een verkeerde veronderstelling

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Bert Roefs op 04 April 2007, 21:16:03
http://www.thesignalbox.co.uk/

Bovenstaande winkel schijnt een van de goedkoopste plekken te zijn om Peco-rails te kopen

Succes

Bert
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 04 April 2007, 22:45:06
Die winkel is niet duur inderdaad. Gemiddeld zo'n 4 euro goedkoper per wissel, maar dan reken ik nog geen verzendkosten mee die er in het geval van de Engelse winkel bij komen.

Maar voor grote bestellingen is het wellicht een mooi alternatief!
Heeft er iemand ook bestel ervaringen met deze winkel?
Hoe zit het met de levertijden?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 05 April 2007, 18:39:14
Heb net een mail de deur uitgedaan naar trein2000, voor een kleine bestelling peco rails

ps heeft iemand ervaring met de repa ontkoppeling voor N-spoor of moet ik hier een nieuwe topic voor starten

groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: KroKo op 02 May 2007, 12:02:18
...Ook mijn baan was voorzien van een fl draaischijf terwijl ik ook peco code 55 heb. Helaas geen beste combinatie. Toen ook nog het spoeltje doorbrandde en me dat 120 euro ging kosten (een nieuwe brug volgens de handel) ben ik er zelf een gaan maken....
Henk, ik vind deze opmerking een beetje raar/suggestief. Er staat dat die fleischmanndraaischijf absoluut niet op pecorails past. Maar volgens mij heb je gewoon een draaischijf die niet deugt en heeft dat niets te maken met de pecorails.
Je kunt volgens mij pecorails prima aan laten sluiten op een fleischmann schijf. De hoogte moet je dan wel zelf aanpassen door de hoogte van de draaischijf eventueel te veranderen.

Overigens staat op Houten de man van Texel met pecorails.

Groet Erik
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Henk Kooiman op 10 May 2007, 00:23:46
Hallo Erik,

In mijn bericht noemde ik, mijn inziens, 2 redenen waarom ik tot zelfbouw ben overgegaan.

Ten eerste dat ik  een aansluiting van de Fl railsstukjes met peco rails geen goede kombinatie vind. Als dit bij jouw overkomt van "absoluut niet passen" wil ik hierover nog een kleine aanvulling doen zodat we elkaar juist begrijpen, dan wel dat ik geen verkeerde informatie geeft.
Zoals al eerder op dit forum beschreven passen de Fl railschoentjes niet op Peco rail. Dus soldeerde ik de verschillende spoorstaven aan elkaar. Voor de digitale aansturing moeten er ook nog draadjes aan. Al met al veel soldeerwerk op een heel klein stukje. Optisch niet fraai (in mijn ogen) en zeker niet omdat het kunsstof in die aansluitrailsjes het er ook (te) warm van kregen. En juist voor het "fraaie" heb ik gekozen voor peco 55 rail.

Als tweede reden om tot zelfbouw over te gaan was het doorbranden van de spoel. Toen dat ook nog gebeurde ben ik er zelf een gaan maken.

Met de "draaischijf HK" kan ik nu mijn code 55 rail tot aan de kuil leggen. Ook bij digitaal gebruik. Daarvoor zijn ook geen korte aansluitstukjes meer nodig.

mvg
Henk
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 23 May 2007, 21:08:39
Goededag,

Heb net mijn wisselstraten zitten te bekijken van mijn banenplan, maar heb daar dus nu een klein vraagje over.

Zit nu een beetje te rekeken wat ik aan wissels kwijt ben en hoeveel decoders ik na gelang moet gaan aanschaffen.

Ik heb een paar overloop wissels ( zeg ik dat zo goed   ), en deze behoren als het goed is allebei afbuigend of allebei rechtdoor te staan, dus met andere woorden, zou ik deze door één uitgang van de decoder kunnen schakkelen

Met vrinedelijke groet Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: mmhajvth op 23 May 2007, 21:19:31
Ferdinand,

De wissels kunnen in theorie wel op 1 decoder want inderdaad bij 1 afbuigende en 1 rechtdoor staande wissel kan je alleen de rechtdoor gaande gebruiken. (Zeker bij Peco wissels die als je ze in de originele staat laat niet open gereden kunnen worden door een sterke veer in de wissel) Dus het is wel zo handig om alleen 2 afbuigende te hebben of 2 rechtdoorgaande....

Waar je wel op moet letten is de hoeveelheid ampère die je dan hebt. 2 exact gelijke wisselbewegingen die je krijgt als je ze allebei op 1 decoderaansluiting aansluit kunnen zoveel ampère nodig hebben dat er zaken sneuvelen als je er niet op rekent van te voor.
Hoe het precies zit hangt af van welke wisseldecoders en wissel motoren je kiest.

Meer elektrotechnisch aangelegde mensen kunnen je daar vast het fijne over vertellen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Erwin (n-spoorder) op 23 May 2007, 21:23:51
http://www.thesignalbox.co.uk/

Bovenstaande winkel schijnt een van de goedkoopste plekken te zijn om Peco-rails te kopen

boven de 100 euro komt er 3 euro verzendosten bij.
Ik heb er al tig wissels  5x SLE383F (mooie wisselstraat !)  20xSLE395F en 35xSLE396F bedsteld,  al deze wissels bedien ik door de conrad wisselmotor en hulpprintje


Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 23 May 2007, 21:48:04
Mark bedankt voor je antwoord, dus dan zit ik wel op de goede weg, maar bij mij gaan die veertjes eruit!!


Hallo Erwin dus jij bent wel te spreken over die wisselmotoren van conrad.

Wat voor hulpprintje gebruik jij en waarvoor dient deze, als ik dat mag vragen.

Ben er nog steeds niet uit welke wisselmotoren ik moet nemen, aangezien dat ik er straks aardig wat nodig ga hebben wil ik wel een juiste keuze maken



Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Erwin (n-spoorder) op 23 May 2007, 21:59:38
Wat voor hulpprintje gebruik jij en waarvoor dient deze, als ik dat mag vragen.


kijk even op deze site http://modelspoor.ed-harmke.nl/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html (http://modelspoor.ed-harmke.nl/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html)

klein hulpprintje kost nog geen 1 euro per wissel, door de spanning wat te verlagen van de voedings trafo , "knallen" de wissels ook niet te snel om


Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 24 May 2007, 07:49:49
Dank je Erwin, helemaal top, ga de site even bekijken

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 25 May 2007, 11:51:40
Heb een paar conrad wisselmotoren besteld kan ik kijken hoe dat gaat op mijn testbaan

Morgen even spulletjes halen voor de hulp printje

Groetjes Ferdinand
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Erwin (n-spoorder) op 25 May 2007, 12:19:59
Had maar gelijk bij conrad mee besteld.  hahaha
Titel: Re: Peco rails code 55
Bericht door: Ferdinand Paternoster op 25 May 2007, 19:19:47
Ik haal dat bij een electronica zaak, ken die eigenaar namelijk goed, en hebben een deal gesloten dat ik alle electronica spullen die ik nodig heb voor de baan
bij hem haal,krijg ik een mooie vrienden korting, en dan heb ik het niet over 10 %ofzo ;D ;D

vandaar niet bij conrad