BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bruno op 25 April 2011, 21:54:12

Titel: Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Bruno op 25 April 2011, 21:54:12
Een tijdje terug heb ik een Liliput railstopmachine (kan het artikelnummer zo even niet vinden, maar vergelijkbaar met 136110) voorzien van een ESU LokPilot micro v3.0, en sindsdien wordt de motor na een paar minuten rijden behoorlijk warm.
Voorheen zat er een Keuhn decoder in, maar wegens slechte ervaringen met deze decoders in andere treinen vervangen door de genoemde LokPilot.
Met de Keuhn decoder heb ik weinig gereden met de railstopmachine, dus ik kan niet aangeven of het probleem hierbij ook was.

Omdat ik dacht dat het probleem aan de motor zou liggen heb ik deze vervangen door een identiek exemplaar, maar deze geeft het zelfde probleem.
Alle condensatoren zijn verwijderd, lastregeling van de decoder geprobeerd uit te schakelen, verschillende opties van de motorregeling geprobeerd, maar allemaal hetzelfde resultaat; een warm wordende motor.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Groet,
Bruno
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Karst Drenth op 25 April 2011, 22:14:04
Hoi,

Probeer eens de frequentie via CV 49 naar beneden te brengen van 35 naar 18 Khz.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: wvdm op 26 April 2011, 06:15:34
Hallo Karst,

Tja, toch maar eerst weer proberen met die Keuhn decoder. Die is er door de fabriek niet voor niets in geplaatst.

Dan, Liliput is een gelijkstroom modeltreinen fabrikant.
Die gebruikt motorretjes voor max 12 volt.
De digitale baan krijgt 18 volt voeding.
Dus het motortje ook. En dat vindt ie niet leuk en daardoor wordt ie warm.
Mischien zitten de stroom afnemers te strak tegen de wielen?

Groetjes
Wil
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Gert Arkema op 26 April 2011, 08:24:18
Wat weet jij wat wij niet weten Wil?
Ik ben nog nagenoeg digibeet, maar de suggestie dat alleen Kühn rekening houdt met het verschil tussen 12V gelijkspanning en 18V wisselspanning komt op mij als volslagen ridicuul over.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Karst Drenth op 26 April 2011, 08:30:29
Hallo Karst,

Tja, toch maar eerst weer proberen met die Keuhn decoder. Die is er door de fabriek niet voor niets in geplaatst.
??? Dat was Bruno hoor  :P

...maar de suggestie dat alleen Kühn rekening houdt met het verschil tussen 12V gelijkspanning en 18V wisselspanning komt op mij als volslagen ridicuul over...

Mij ook  :-X


Grtzz,

Karst

Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: René op 26 April 2011, 08:49:02
Een grote mechanische belasting of de frequentie zijn de eerste oorzaken die bij mij op komen.
Jammer dat je geen referentie hebt met de originele situatie. En dan de vraag? Wat is warm, hoe warm?
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: wvdm op 26 April 2011, 09:45:44
Wat weet jij wat wij niet weten Wil?
Ik ben nog nagenoeg digibeet, maar de suggestie dat alleen Kühn rekening houdt met het verschil tussen 12V gelijkspanning en 18V wisselspanning komt op mij als volslagen ridicuul over.

Ik heb niet gesuggereerd, dat alleen Kühn decoders rekening houden met 12 V.
Ik bedoel, Liliput levert die railstopmachine met die decoder.

Mijn ervaringen met gelijkstroom modellen ombouwen naar wisselstroom analoog met een ompoolrelais waren zo, dat de gelijkstroom modellen dan allemaal veel te snel reden.
Eigenlijk logisch, want het ompoolrelais maakte van de wisselstroom gelijkstroom en die is nou eenmaal 16 volt. Dus vier volt teveel.
Ik heb toen mijn gelijkstroom modellen getemd met diodes op een stukje printplaat met stroken.
(1,5 cm breed,3 cm lang, dikte diode N4001+ printplaat dikte + 1 mm. soldeer.)
((Dat past toch wel ergens?))

Een diode zorgt voor 0,5 tot 0,7 volt verlaging.
Met 12 diodes (6 de ene kant op en 6 tegengesteld) in een van de aansluit draden naar de motor in elk van mijn gelijkstroomtreinen reden ze rustiger.

Dat kan dan toch ook met digitaal. Gewoon in een van de draden naar de motor diodes plaatsen na de decoder.

Wat ik begrijp van digitaal, is, dat er een bepaalt signaal afgegeven wordt door de digitale centrale die alleen die ene decoder herkent en dat die dan een puls signaal naar de motor afgeeft.
Nou en die pulsen zijn 18 volt, toch? Bij langzaam rijden korte pulsjes en bij snel rijden langere pulsen. je kan dat niet met een gewone volt meter meten, dat kan je aklleen op een stroboscoop zien.
Door die pulsen met diodes te verlagen naar 12 volt maakt helemaal niets uit voor de rijeigenschappen en er is geen vermogens verlies door de diodes.

Op de digitale regelaar zit ook ergens een knopje om het voltage te verlagen.

Ik rij niet digitaal, maar ik heb bij M-track wel met mijn analoge treinen op digitale spanning gereden en daar heb ik bovenstaande kennis vandaan. Op mijn laatste openbare rijdag stond de spanning te hoog van de digitale rijregelaar, waardoo de oude schakelrelais van mijn locomotieven aan getrokken werden en ze dus niet konden rijden en alleen maar stonden te brommen. dat was best wel balen, want ik had mijn locomotieven voor de rijdag goed nagekeken, goed gesmeerd en nieuwe koolborstels gegeven. Ze reden thuis perfect, maar op de rijdag kon ik alleen maar naar andermans treinen kijken. :( Toen hoorde ik dat van dat knoppie pas dagen later en als ze het voltage dus verlaagt hadden, dan hadden mijn treinen ook gewoon hun rondjes kunnen meerijden, vandaar, dat ik ditt vermeld in dit berichtje.

Dus het is geen onzin, dat van die 12 volt.

Als laatste : Het is digitaal, waar ik van baal. ;D (Sorry, ik kon het niet laten.)
( Ik rij met van Meekeren/Mecktronics printplaatjes. Bevalt mij uitstekend!)

Ik hoop, dat je er wat aan hebt.
En ik gun iedereen zijn plezier met modeltreinen of ze nou digitaal rijden of niet, dus val me niet aan, alsjeblieft. ;D

Hartelijke groeten
Wil

 
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: on2tracks op 26 April 2011, 10:29:27
Als laatste : Het is digitaal, waar ik van baal. ;D (Sorry, ik kon het niet laten.)
( Ik rij met van Meekeren/Mecktronics printplaatjes. Bevalt mij uitstekend!)

Ik hoop, dat je er wat aan hebt.
En ik gun iedereen zijn plezier met modeltreinen of ze nou digitaal rijden of niet, dus val me niet aan, alsjeblieft. ;D


Wil, waarom val jij dan zelf wel de digital rijders aan?

Voor zover ik me heb ingelezen in de materie, kun je met digital en met decoders iedere lok zo instellen dat hij een maximum snelheid heeft CV5. Je kunt de frequentie instellen meestal met CV9.
Er zijn ook CV's waar KPI mee kan worden ingesteld, voor het fijntunen  op de motor.
Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben ben namelijk nog niet zolang bezig met de digitale modelbaan besturing.

Groetjes
Gortzak
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: René op 26 April 2011, 12:25:05

Mijn ervaringen met gelijkstroom modellen ombouwen naar wisselstroom analoog met een ompoolrelais waren zo, dat de gelijkstroom modellen dan allemaal veel te snel reden.
Eigenlijk logisch, want het ompoolrelais maakte van de wisselstroom gelijkstroom en die is nou eenmaal 16 volt. Dus vier volt teveel.
 

Hie een relais van wisselstroom gelijkstroom maakt is mij niet bekend. Misschien bedoel je dat bij dat relais ook een gelijkrichter zit. In dat geval wordt de 16 wisselstroom (die je hebt als de regelaar volledig open staat) 1,4 x 16V = 22,4 volt. Daar mag je dan 1,4 volt vanaf trekken voor 2 diodes in een brugcel. Je bent dan je loc met 21 volt aan het voeden. Dan krijg je wel een TGV.

Dit mag je niet vergelijken met de regeling in een decoder. De hoge spanning (ca 18-20 volt) die daarbij gebruikt wordt, wordt gepulseerd. In de tijd dat er geen stroom loopt zal er ook geen warmte gegenereerd worden in de motor. Daarnaast kun je de max. snelheid vaak heel netjes instellen zoals Gortzak ook al opmerkt.

PS ga nooit rijden met een analoog model op een digitale baan. Bij het ene systeem (Marklin/Motorola) gaan ze er als een haas vandoor en bij het andere systeem (DCC) blijven de locs staan en wordt enkel de motor warm.
Je gooit toch ook geen benzine in een auto die op diesel moet rijden.

  
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Floris Dilz op 26 April 2011, 13:17:22
Dat de motor van die liliput-stopmachine warm wordt lijkt me een andere oorzaak te hebben, namelijk dat het waarschijnlijk zo'n klein bachmann-aandrijvinkje is zoals er ook 2 in die hoogovens-switchers zitten enzo, met een klein motortje met een enorme worm erop. Die motortjes zijn klotedingen en worden altijd warm.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: zuylen op 26 April 2011, 16:53:19
Ik ken deze motortjes. Het zijn inderdaad hopeloze krengen. Daarom betitelde ik Bachmann vroeger wel eens als "Tis Baggerman". De Bachmann gandydancer had dit probleem. Nu dit ding gemaakt wordt door Liliput zijn de toegepaste motoren beter van kwaliteit.

Ook de wat oudere Amerikaanse lokomotiefjes met een rondmotor waar ik er twee van had, hadden het probleem. Het lijkt er op dat inderdaad de spanning te hoog is voor deze motoren.
vr gr Andre
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Floris Dilz op 26 April 2011, 17:12:06
nee, dat is het niet, ook op halve kracht krijg je die dingen aan het roken, met belasting zo goed als nul. toeren maken ze dan ook niet echt.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Tjibbeb op 26 April 2011, 19:22:14
Het gaat niet om het toerental maar om het koppel.
Met het koppel varieert de stroom en die veroorzaakt de warmte.

Dat de eerder genoemde diodes geen vermogen opnemen wens ik te betwijfelen, vroeger nog wel aan moeten rekenen. Is zelfs complexer dan de meeste mensen denken.

Te hoge spanning, stroom en frequentie (PBM) kunnen de wervelstromen in het ankertje doen toenemen wat natuurlijk ook warmte geeft.
Gelukkig is een beetje warmte niet erg, vertrouw hierbij vooral op je neus, zolang je niets speciaals ruikt is er ook niets mis, wanneer je het wel ruikt dan is het helaas vaak te laat.  :(

Tjibbe
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: René op 26 April 2011, 19:46:13
Je kunt ook redelijk goed op je vingers vertrouwen. Als je het echt niet meer (zonder eelt op de vingers) vast kunt pakken en dus je vingers er aan brandt, dan is het te heet.
Het is een beetje de vuistregel van de natte duim maar hij komt goed uit.
Als de natte duim sist is het ook te heet. :D
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Tjibbeb op 26 April 2011, 21:58:49
Ja, natte vinger werkt ook. Weet je meteen dat ie onder of boven de 100 graden is.
Wel eens bij een oude M* motor een nieuwe veldspoel gewikkeld. Ding wordt ook erg warm.
Door de toename in temperatuur gaat hij ook steeds meer warmte aan zijn omgeving afgeven. (delta t)
Op een geven moment ontstaat er zo een stabiele situatie.
Als het dan nog niet naar smeulende isolatie ruikt, of nog niet sist bij een natte vinger, is er niet zoveel aan de hand.
Wel spannend natuurlijk om de motor steeds warmer te voelen worden, gewoon goed monitoren lijkt mij.
Tjibbe
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Bruno op 27 April 2011, 21:26:03
Iedereen, bedankt voor het meedenken!

@Karst: Maakt geen verschil, 30 Khz of 16 Khz

@Wil: De fabriek heeft de Keuhn decoder er helemaal niet in geplaatst, dat heb ik ooit zelf gedaan. ;) Je voorstel van de diodes gaat niet werken, daar is geen ruimte voor.


De bodem waar de motor op zit wordt dermate warm dat ik me vinger er liever geen 5 seconde tegenaan hou, en de motor zelf is dus nog warmer.

Ik ben bang dat Floris, Wil en Andre gelijk hebben, en dat ik op zoek moet naar een betere motor. Iemand een suggestie?
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Floris Dilz op 27 April 2011, 22:57:55
uhm, iets passends zoeken van mashima? k weet alleen zo uit mn hoofd niet of ze ook kleine motortjes in die vorm hebben...
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: wvdm op 08 May 2011, 18:59:15
Het is grote onzin,dat kleine motortjes heet worden en dat dat gewoon is.
Van N- en Z- spoorders heb ik nog nooit gehoord of gelezen, dat hun motortjes heet werden.
Een electromotor wordt heet, a) omdat ie te zwaar belast wordt of
b) op een te hoge spanning draait.

Je zou nog kunnen proberen om een of twee lampjes in serie te zetten met de motor. Het moeten dan wel 18 v lampjes zijn.
In de cabine?

Stroom afnemers naar de assen verplaatsen en niet tegen de wielen aan laten slepen, maar tegen de assen?
Hoe minder weerstand hoe beter.

Succes.

Groetjes
Wil
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Floris Dilz op 08 May 2011, 19:06:57
Het is grote onzin,dat kleine motortjes heet worden en dat dat gewoon is.
Van N- en Z- spoorders heb ik nog nooit gehoord of gelezen, dat hun motortjes heet werden.
Een electromotor wordt heet, a) omdat ie te zwaar belast wordt of
b) op een te hoge spanning draait.

en niet te vergeten
c) omdat het een kloteding is.
Het ene motorontwerp is nou eenmaal geslaagder dan het andere, en ik ben al iets te vaak kleine motortjes tegengekomen die om onduidelijke redenen bloedheet werden. Ook N en Z-spul... en dr zijn nogal wat motortjes door mn fikken gegaan, geloof me.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: wvdm op 08 May 2011, 19:16:19
Er kan nog een reden zijn, waardoor die heet wordt.
Dat is, dat de veerspanning van de koolborstels te laag is.
Die kleine motortjes van Faller AMS werden ook loeiheet, als de koolborstels bijna op waren.

groetjes
Wil
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Floris Dilz op 08 May 2011, 19:26:10
klopt, maar dan merk je dat wel doordat de koolborstelhouders heter zijn dan de rest. Gebeurt ook regelmatig dat de koolborstelveertjes zo heet worden dat ze uitgloeien en de veerkracht eraf is.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: René op 08 May 2011, 19:38:08
Het heet worden van motoren, welke dan ook is altijd het gevolg van de efficiëntie of het rendement in combinatie met de capaciteit om het af te voeren.
Wordt een motor te warm dan stop je dus veel energie in het opwarmen van de motor. Een lampje ervoor zetten heeft weinig effect. Als hij daardoor minder warm zou worden zal hij ook minder snelheid en trekkracht geven. Dat kun je net zo goed (of beter) bereiken door de spanning te verlagen.
Een motor die zwaar loopt vraagt meer energie om ook nog eens die weerstand te overwinnen. Bij een slecht ontworpen motor is het rendement veel lager. Het kan ook zijn dat het signaal waarmee hij wordt aangestuurd niet past bij dat ontwerp (b.v. wisselspanning op een gelijkspanningsmotor).
 
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Gert Arkema op 08 May 2011, 21:42:34
Als je het toch hebt over aandrijvingen enzo, kijk eens rond op de website van Chris Gibbon (http://chrisgibbon.com/webftp/Pages/gearboxpage.htm). Je hoeft nog niet eens één van z'n aandrijfsetjes te bestellen ofzo, maar kunt wel gebruik maken van de lijst van mashima motoren (en de daarbijgenoemde maten en rotatiesnelheid) in combinatie met de 'speed calculator'. Als je een beetje weet hoe groot de huidige vertraging is van motor naar wielen (tanden tellen), je weet de wieldiameter van het grote voorbeeld (omgerekend in feet en inches) en de maximale snelheid van het grote voorbeeld (omrekenen in miles/hr) kun je wel een gecalculeerde gok wagen welk motortje zou passen en de goede snelheid opleveren. En als tie dan nog net iets te hard gaat kun je 'm nog dimmen met de decoder.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Bruno op 09 May 2011, 17:50:55
Heb er inmiddels een Mashima 9x20 ingezet en werkt perfect.
Wordt nagenoeg niet warm!

Bedankt voor alle tips & suggesties.
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Gert Arkema op 09 May 2011, 17:54:20
Mooi opgelost Bruno, heeft-ie ook de goeie snelheid?
Titel: Re:Warme motor Liliput railstopmachine
Bericht door: Bruno op 09 May 2011, 19:26:48
Gaat nog iets te hard, maar dat is met de decoder goed in te stellen ;)