BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Kassenbarg op 24 April 2011, 15:52:03
-
Ben nog van plan om, nu het nog kan, wat origineel Fleischmann-spul te kopen. Als ik zo naar de lengte van IC-rijtuigen van Fleischmann kijk: heeft Fleischmann qua lengte ook 1:87 rijtuigen gemaakt of zijn ze (bijna) altijd 1:100?
Zeker de laatste tijd zijn nieuw uitgebrachte rijtuigen vaak 1:87 en dat ziet er toch veel beter uit dan ingekorte rijtuigen.
-
Hallo Gerrit,
Wat bedoel je met "Nu het nog kan wat orgineel Fleischmann-spul" Het merk is niet weg. Het zit samen met Roco in een groep namelijk "modeleisenbahn München GmbH". Fleischmann had altijd een tussenschaal van 1:93,5 in de lengte. Of ze dat nu nog hebben betwijfel ik.
Groeten Ronald.
-
Hm, is ook zo, maar ik wil nog spullen kopen die door Fleischmann zelf ontwikkeld en gemaakt zijn. 't Is ook een beetje nostalgie want het was altijd 'hèt' merk van treinen toen ik jong was.
Mijn gevoel zegt dat er op kwaliteit bezuinigd gaat worden nu Fleischmann overgenomen is.
-
Niet op gevoel af gaan. Ze zijn al enkel jaren overgenomen, zie ook: Fleischmann overgenomen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11347.0.html). Alleen sinds vorig jaar heeft Modelleisenbahn een herijking van de modellen bij de twee merken doorgevoerd. Dat wil zeggen dat Fleischmann zich op een bepaalde periode gaat richten en Roco ook daardoor zijn veel modellen naar Roco gegaan. Meestal zonder wijzigingen opnieuw uitgebracht.
Even wat draadjes:
Reorganisatie Fleischmann (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14001.0.html)
marktonderscheid roco en fleischmann (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15705.0.html)
Groeten Ronald.
-
De rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter produceert Fleischmann tegenwoordig in de lengteschaal 1:93. Bijvoorbeeld de zilverlingen en de D-treinrijtuigen. Een lengteschaal van 1:87 heeft Fleischmann nooit voor deze rijtuigen gebruikt.
Groet,
Basilicum
-
Hoi Gerrit:
Ik kan jouw nostalgische gevoelens wel begrijpen, maak daarover dan ook absoluut geen 'rotopmerkingen', maar "Fleischmann" en "schaalmodel 1:87" zijn TWEE dingen... (never the twain shall meet); zoals ook al gemeld: de modellen (zéker de 26,4m rijtuigen, maar ook andere voertuigen) zijn NIET/NOOIT 1:87! De firma heeft een 'verleden', net zoals die Club-met-dat-afwijkende-stroomsysteem, van inkorten, verkorten, schaalafwijkingen etc. Het resultaat daarvan is wisselend succesvol geweest in de verkoop, maar gebleken is wél, (ook bij andere Fabrikanten): bepalend is vooral 'het gevoel van de consument': de GFN-1200 was in alle richtingen te groot, maar 'in proportie', daarbij fatsoenlijk rijdend, dus "GOED"... De LIMA Hondekoppen deugen van geen kanten, zelfs niet met Mastica-zijwanden, maar geven een overduidelijk 'Hondekop-gevoel'... (Ja, ook ik vind de HK van Piko wel mooi, maar 'te iel'...; maar als de Mat-57 van Piko uitkomt, koop ik hem tóch, mét een "HK-2 voor binnenlands verkeer" en mogen ze in mijn vitrine onder (of naast) mijn Mastica/Lima HK-4 + BNL)
Ik denk, eerlijk gezegd, dat een groot deel van de GFN-catalogus gewoon leverbaar blijft; hetzij vanwege giga-voorraden, of vanwege kosten/baten Als je dus geen fanatieke 'zoeker' bent voor wat betreft de "made in..." zal het waarschijnlijk wel loslopen...
Grrtz,
Frans (inderdaad: ooit M**, maar al jaaaaaren 'bekeerd'; hihi)
-
Fleischmann was in de jaren tachtig en negentig volgens mij, afgezien van lengte misschien, wel goed op schaal met de meeste dingen. Ik kan me zo voorstellen dat het vakidioten waren daar in Nürnberg die qua bedrijfsvoering niet met hun tijd meegegaan zijn maar wel hele mooie dingen maakten. Ik vergelijk het met maar met Leica fotocamera's: oerdegelijk spul en mooi gemaakt, maar niet met de tijd meegegaan om de noodzakelijke centen binnen te harken
Dat oerdegelijke spreekt mij aan, en daar wil ik nog graag wat van in huis halen. 't Makkelijkste om productiekosten omlaag te brengen is toch eenvoudiger of minder zwaar maken van constructies en ik kan me zo voorstellen dat daar in de komende jaren ook wat aan gaat gebeuren.
-
Het is in ieder geval onzeker of de 1:93 rijtuigen ooit nog worden gemaakt. Er is een groep liefhebbers, maar geen idee of die groot genoeg is. Ben je liefhebber, dan inderdaad maar je slag slaan.
Persoonlijk geen liefhebber van het inkorten, maar wel van de verdere ontwerpfilosofie: fraai ogend en toch probleemloos.
-
als t je om de degelijkheid gaat zou ik brio-treintjes kopen.
-
Klopt, heb ik al voor mijn zoon.
't Gaat mij om degelijkheid van motor maar ook zoiets als draaistellen of hekjes. Vond ik bij Roco altijd minder.
-
Ieder zijn ding zeg ik maar. Toen de sprinter uitkwam was iedereen razend enthousiast. Tegenwoordig wil iedereen een 1:87 model.
Misschien is het over 20 jaar wel heel gewoon dat alle deuren en ramen digitaal open kunnen (ik noem maar wat hoor) en worden de normale 1:87 spullen weer te kakken gezet...
-
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen. De rede hiervoor ligt in het feit dat Fl* wil dat alle rijtuigen en locomotieven door de krapste boog van hun rail assortiment kunnen rijden. Deze heeft een straal van 356 mm. Als je een boog R1 en R2 (420 mm) naast elkaar legt, kunnen de Fl* rijtuigen door de binnenste boog rijden en tegelijkertijd ook door de buitenboog. Als de rijtuigen 'op schaal' zijn, dan raken de rijtuigen die door de buitenste boog rijden (R2) de rijtuigen in de binnenbocht, omdat beide zo ver uitsteken.
-
Mooi, dank voor het antwoord.
-
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen. De rede hiervoor ligt in het feit dat Fl* wil dat alle rijtuigen en locomotieven door de krapste boog van hun rail assortiment kunnen rijden. Deze heeft een straal van 356 mm. Als je een boog R1 en R2 (420 mm) naast elkaar legt, kunnen de Fl* rijtuigen door de binnenste boog rijden en tegelijkertijd ook door de buitenboog. Als de rijtuigen 'op schaal' zijn, dan raken de rijtuigen die door de buitenste boog rijden (R2) de rijtuigen in de binnenbocht, omdat beide zo ver uitsteken.
Voor de perfectionisten dus niet goed genoeg, maar wel sympatiek voor kleinbehuisden en niet te vergeten voor jonge beginners die moeten woekeren met ruimte. Vind ik ook niet onbelangrijk... en sympathiek. Ook nodig voor de jonge aanwas voor de hobby. (y)
De ware hobbyisten eh perfectionisten weten genoeg bronnen om aan perfect materiaal te komen. Niet dan. ;D
edit, een aanduiding aangepast.... ;)
-
Fleischmann heeft altijd 'ingekorte' rijtuigen.
Dit geldt alleen voor de rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter. De andere rijtuigen, die de laatste 25 jaar geproduceerd zijn – zoals drie- en vierassige ombouwers, sneltreinrijruigen Bauartgruppe 35 en Donnerbüchsen – hebben allemaal een lengteschaal van 1:87. Hiervoor vergeleek ik de lengtematen uit het boek Reisezugwagen-Archiv (Alba-Verlag) met de maten uit de huidige Fleischmann-catalogus. :)
Groet,
Basilicum
-
Dit geldt alleen voor de rijtuigen met een originele lengte van 26,4 meter. De andere rijtuigen, die de laatste 25 jaar geproduceerd zijn – zoals drie- en vierassige ombouwers, sneltreinrijruigen Bauartgruppe 35 en Donnerbüchsen – hebben allemaal een lengteschaal van 1:87.
Groet,
Basilicum
Dat vermoeden had ik ook al omdat inkorten van deze rijtuigen om redelijk door nauwe boogstralen te lopen niet nodig is.