BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: KoploperMau op 24 April 2011, 11:27:59
-
Hallo allemaal,
Ik heb net een Veolia G1206 aangeschaft met een ESU Lokpilot v4.0 (artn 51981). Na het openen van de kap van de Piko loc en een blik in de handleiding zag ik dat de decoder onder de cabine moest. Zo gezegd zo gedaan en na wat stoeien zat de decoder op de goede plek.
Echter als ik nu de kap dicht schroef zie ik dat de twee zijkanten vrij goed zitten, maar dat de cabine een stuk omhoog steekt. Waar kan ik de decoder er goed in doen zodat dit niet gebeurd? ???
Op de decoder zit nog plastic. Moet dit er nog vanaf? Mijn duits is niet al te best dus uit de handleiding wordt ik niets wijzer...
Groetjes, Treintje
-
Het plastic rond de decoder er afhalen lijkt mij niet de bedoeling en de winst zal trouwens min. zijn.
Denk dat je er nog eens goed naar moet kijken hoe de decoder in de cabine zit.
-
Ik heb al verschillende standen geprobeerd en ook verschillende locaties maar de kap blijft er niet goed op zitten, helaas.
-
Het plastic bakje waar de decoder in hoort verwijderen, LokPilots passen er niet in.
Gr, Ben.
-
ik heb de decoder voor in de lok gebouwd , werkt wel , maar naar tevredenheid een decoder wegbouwen da weet ik niet zeker , ik vind dat er weinig ruimte is voor da ding , ik zal wel even kijken of ik een foto kan maken vanavond van hoe ik het heb gedaan , heb jij trouwens ook last van het zoemen van de decoder ??
groet stefan ;)
-
Hallo allemaal,
Zoals eerder viel te lezen had ik al wat problemen met het inbouwen van mijn decoder. Nadat deze was ingebouwd heb ik hem op de baan gezet voor een testrondje.
Nou viel me meteen op dat de loc een stoot gas geeft bij het wegrijden. Daarna rijdt je loc netjes en langzaam weg. Hetzelfde geldt voor het stoppen: De loc stopt netjes maar vlak voor stilstand geeft hij nog een schok na van ongeveer 2-3 cm. :-\
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn...?
-
Het is me gelukt! Zonder problemen ingebouwd op het uiteinde van de lange huif.
Nieuw probleem dient zich aan, zie mijn nieuwe vraag.
Ik heb overigens geen last van een zoemende decoder. ;)
-
Als ik het goed heb is dit een kwestie van cv instellingen ...
M@rco.
-
Kijk even in de NL handleiding voor wat tips hoe dit probleem op te lossen: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf
Gr, Ben.
-
Is dit probleem al opgelost bij u Treintje?
Ik zit namelijk met het zelfde probleem, ik kom er met de handleiding niet echt uit. Heb wel al wat geprobeerd maar helaas zonder succes.
Groetjes
-
Zelfde trein, zelfde lokpilot, zelfde probleem. De hele zaterdag zitten spelen met de CV instellingen (CV52/CV56) niet echt resultaat.
elke hulp is welkom.
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37691.0.html
"
Vandaag even verder geprutst met mijn G1206 Piko Portfeeders.
Ik melde al dat deze niet lekker liep zodat ik de lastregeling zelfs had uitgezet.
Blijkt dat Piko een aantal condensatoren en spoelen op de printplaat heeft zitten over de motor heen.
Ik weet dat decoders daar niet altijd lekker mee omgaan.
Dus, printbaantje doorgekrast en motor aansluitdraadje direct op de decoder aangesloten.
Je raad het al: Probleem verholpen. Erg fijn, een goed digitaal voorbereide lok.
"
Als gemeld, even wat aanpassingen maken.
Groetjes, Hans
-
Ik heb er zelf een ulenbrock in gemonteerd en nooit dit soort problemen gehad.... Is dit dan per decoder verschillend ???
Jeffrey
-
Jeffrey, ik heb 3x een Piko G1206 en 1 heeft de beschreven problemen.
Gokje is dat men wat aan de komponentwaarden of leverancier heeft veranderd.
Dat wil nog al eens uitmaken. ::)
Groetjes, Hans
-
Hans,
Dat lijkt me iets wat ik ook eens zou moeten proberen. wel een vraagje in deze. Kun je iets meer info geven over het hoe en wat? Het zou namelijk een eerste keer zijn dat ik een printplaat ga aan passen. Zou zonde zijn als ik de verkeerde plek aanpas.
Eventuel een foto of ene iets gedetailleerdere beschrijving zou zeer welkom zijn.
THX,
Ralph
-
Ik ken het probleem niet, daar ik nog geen LP4.0 in gebruik heb. Maar heb al vaak gelezen dat men de lok op een stuk vrije baan moet zetten (± 1mtr vrij) dan CV54 op 0 te zetten, dan op F1 moet drukken waardoor de lok een sprong van ± een meter maakt en op die manier de CV's 52, 53, 54 (als ik het goed heb) programmeerd en je zo de beste rijeigenschap krijgt.
Groenten Rob
-
Nogmaals, ook al in dezelfde draad:
Eh, Roelof Ralph, Op zich geen rocket science, maar decoder er weer uit, printplaatje loshalen en omdraaien, baantje doorkrassen vanaf pin 5 doorkrassen, printje omdraaien en terug zetten, decoder erin prikken, grijze draad van motor lossolderen van de printplaat en direct aan de decoder stekker solderen. Klaar is Clara Hans.
Succes!
-
Ik had het andere draadje inderdaad niet helemaal gelezen. Bedankt voor de herhaling. Ik ga het proberen.
G,
Ralph
-
Nu heb ik de optie geprobeerd.
De trein rijd nog dus de aansluitingen lijken me goed.
Echter met CV56 (lastregeling aan (welke waarde dan ook tussen 1 en 255) heb ik het schokeffect ana het einde.
Met CV56 op 0 nie tmaar dan rijd de trein niet in lage stappen en niet gelijkmatig.
Nu zie ik ook dat oranje nog op een condensator zit zou die daar ook tussen uit moeten?
Of is er nog een andere truc?
G,
Ralph
-
Ralph,
Deze condensator moet er denk ik ook uit.
Een paar weken terug heb ik Hans ook om uitleg gevraagd over het aanpassen van deze printplaat vandaar mijn doorgehaalde naam in zijn bericht ;D
Ik heb echter nog geen tijd gehad om dit te doen :-\
Het is dus een gokje maar de regel met decoderinbouw is dat alle condensatoren en ontstoringsspoelen verwijderd dienen te worden.
Je zou ook kunnen proberen om de motordraadjes direct aan het stekkervoetje op de printplaat te solderen.
Mvg Roelof
-
Roeltje, Talph, door het doorkrassen van de baan aan de andere zijde van de print hangt de condensator nog wel aan de oranje draad, maar de andere kant niet meer aan de grijze draad en zou hij dus niets moeten doen, tenzij het spoor niet goed is doorgehaald en je ergens een lekstroom hebt. Bij mij werkte het verder goed.
Eigenlijk ben ik gewoon lui, en kun je ALLE komponenten van de print desolderen en dan de motor draden direct aan de stekker konnector oranje en grijs solderen. Dan weet je zeker dat alle invloed weg is genomen.
Bij mij werkte het echter zo ook goed. (met Lopi basic oftewel Bachmann 36-553).
Groetjes, Hans
-
Zou ik echt alles van de plaat moeten halen of kan ik ook gewoon oranje aan de stekker solderen en die baan ook door krassen?
Ik zal ook nog eens kijken of ik het goed heb doorgekrast maar volgens mij wel.
-
Conclusie ..het is een rotlok op dit vlak. Ik heb er dus wel een Uhlenbrock decoder inzitten en kom dezelfde problemen tegen. Lok loopt lekker analoog maar gewoon *** in digitaal bedrijf. Heb er al zowel Esu, uhlenbrock als Lenz ingeprikt en resultaat blijft bedroevend.
Foto van de aanpassingen aan de printplaat te maken zou denkelijk voor velen onder ons zeer hulpzaam zijn.
Peter
-
ik heb er gewoon een uhlenbrock in zitten , rijd als een zonnetje .
eerst had ik er een esu in zitten , die heb ik er uitgehaald omdat de ruimte er te klein voor was , zat allemaal erg krap, maar nu met de uhlenbrock zit ie goed , past goed , dus het kan wel
groet,
stefan ;)
-
Hebben we het hier allemaal over de Veolia uitvoering ??? Ik heb n.l. de ACTS uitvoering en ik kan me zo voorstellen dat de printplaten per model anders zijn.....
Jeffrey
-
Jeffrey, klopt, dat had ik ook al geconstateerd.
Ik heb de ACTS (geen probleem), Railion (geen probleem) en
Portfeeders (Fors stotter probleem). Groetjes, Hans
-
Dat mag dus ook niet helpen. zowel oranje als grijs direkt aan de decoder gesoldeerd. Ik he nog een onder een vergrootglas gekeken of ik de verbinding wel goed had doorgekrast. Ja dus. En hij doet het nog steeds. Ik heb nu Piko maar eens gemaild want, ik begreep van Wentink dat het vaker voorkomt en zij ook geen idee hebben hoe dat op te lossen.
-
Ik heb inmiddels al 2 verschillende decoders geprobeerd om in de Piko Veolia te krijgen.
Maar passen allebei niet.
Eerst een Kuehn T145 decoder, te groot voor in het bakje.
Toen een Zimo MX63, past wel in het bakje, maar de bedrading is te kort en kan
dus niet in stekker op de print.Dan zeg je misschien draden verlengen of opnieuw
op solderen, maar dat doe je ook niet zo gauw op z'n nwe decoder.
Kortom WELKE decoder past er nou wel in de Veolia en dan ook nog
zonder problemen goed rijdt?
mvg Henk
-
Op zich de ESU Lokpilot 4.0 past goed. boven op de lange neus net achter het schroef gat. Past net maar dan zit het verder goed. Alleen wel even de draadhouder van de stekker knippen want die zit net verkeerd om.
-
Ik heb een Lenz Standard erin gezet en hier loopt alles prima, ook hier zonder printplaat van Piko!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0040_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0040_1_1.jpg)
Groet
Bernd
-
Dag Bernd en Ralph,
Ik lees dat jullie het allebei weer anders hebben gedaan.Bedankt voor de info.
Bernd, je hebt dus het printje helemaal uit de lok verwijderd?
mvg Henk
-
Excuus voor het uit de sloot halen van deze oude koe, maar ik denk dat ik hier mensen blij mee ga maken.
Ook ik heb gisteren de Portfeeders lok voorzien van een decoder en ook ik had last van het schokkerig rijden. Het is niet voor iedereen duidelijk welke pin nummer 5 is. Ik heb het schema van Huib Maaskant erbij gepakt:
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_nem_connectoren_1_3.gif) (http://"http://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm")
Vervolgens met m'n domme hoofd natuurlijk geen rekening mee gehouden aan het "spiegelbeeld"-effect van het omkeren van de printplaat en eerst de motor vastgemaakt aan de pinnen van de stroomtoevoer. Gelukkig om tijd gemerkt met m'n doorvoertest voordat ik de decoder inprikte ;D Heb ook de condensatoren aan de voorkant weggehaald en gekrast in het printplaatje. Nadat alles wel goed vast zat even getest met een ESU Lokpilot Basic. Nog steeds schoot hij naar voren en bleef hij stotteren. Vervolgens de lastregeling uitgezet en heel lang zitten proberen totdat ik de goede waarde had voor de aanrijspanning (Heb tevreden resultaat bereikt bij een waarde van 42). Met name door het uitzetten van de lastregeling is het naar voren schieten van de lok weg, wellicht dat iemand nog mooie waarden heeft waardoor de lastregeling wel mooi werkt want de snelheid is soms wel wat onregelmatig.
Hier nog een veelgevraagde foto van hoe de printplaat nu gesoldeerd is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/portfeeders_pins2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/portfeeders_pins2.jpg)
-
Ik heb het probleem bij mijn lok opgelost.
Het gaat hierbij wel om een Lokpilot Basic.
CV
03 = 2
54 = 2
55 = 2
Dan heb je de lastregeling niet geheel uitgezet, maar de invloed van de lastregeling is minder.
Het schokken is nu geheel weg.
Alleen als ik de rijrichtig wissel geeft die een klein schokje, maar dat mag verder geen naam hebben.
Jos.
-
Hallo Jos.
Ik heb de instelling zoals jij beschreef toegepast,idd gaf dit ook voor mij het gewenste resultaat met de
Piko 6466 loc.Overigens zit er bij mij een Uhlenbrock 76420 decoder in.
Mvg
Hans.