BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Machinist Johan op 23 April 2011, 10:31:43
-
Hoi allemaal,
IK ben opzoek naar samenstellingen van treinen uit de WO-2, en dan met name de deportatietreinen die reden van de verschillende kampen in Nederland naar Duitsland en verder.
Weet iemand wat voor loc's en wagons er gebruikt werden?
Groet,
Johan
-
Zozo, een gevoelige vraag... Om je een snel antwoord te geven: op filmmateriaal dat ik ken heb ik wel een G8 gezien, maar ok een 3700. Specifieke wagens weet ik niet. Volgens mij alles op twee wielen waar zoveel mogelijk mensen in pasten.
Wat zijn je plannen?
-
nou, mn vader spaart van alles over de 2de wereldoorlog, en hij vroeg mij is te kijken of ik een realistische trein kon samenstellen met modellen.
Johan
-
Op de site Reichsbahn.nl (http://www.reichsbahn.nl/) is heel veel model-info te vinden uit die tijd. De bouwer is ook actief op dit forum.
Groet Jaap
-
Als je vanuit Nederland naar Duitsland wil nabootsen zijn gesloten goederenwagens goed.
Vooral G10 en dergelijke,door elkaar.
In Nederland zelf werden gewone treinen gebruikt want er moest een schijn opgehouden worden :-X
Per slot ging men verhuizen en niet afgevoerd worden,zo de schijn.
In ieder geval tot aan de verzamelkampen.
In Nederland lokomotieven die beschikbaar waren[zowel NS als DRG]
En vanaf de verzamelkampen Duitse loks.
De hoeveelheid wagons weet ik niet maar er waren 93 transporten alleen vanaf Westerbork
met een gemiddelde bezetting van 1000 personen.
Dit gemiddelde is gebaseerd op het kleinste transport van 101 personen en het grootste
van 3017 personen.
Ik heb geen idee hoeveel personen er in een G10 gaan maar zal met 60 personen wel aan het maximum zitten.
Daarbij was het aantal vertrokken wagons niet altijd het aangekomen aantal aangezien de Duitsers
onderweg heel economisch indien nodig diverse kleine transporten tot een groot geheel brachten
voor de grote reis naar het oosten.
Dus onderweg veranderde de samenstelling nog wel eens.
Maar kijk eens op t net en je zult genoeg vinden om je vader te plezieren...... ???
Groetjes
André
-
In Nederland zelf werden gewone treinen gebruikt want er moest een schijn opgehouden worden :-X
Per slot ging men verhuizen en niet afgevoerd worden,zo de schijn.
In ieder geval tot aan de verzamelkampen.
En zelfs verder. Ik heb een ooggetuigenverslag gelezen van een overlevende die op het perron van Auschwitz of Sobibor werkte (weet de exacte locatie niet meer) en die schreef dat treinen uit Nederland soms uit Pullmanwagons bestonden om inderdaad de schijn op te houden. Bagage werd aangenomen en men kreeg een recuutje. Een van de mensen die toen aan kwam gaf de ooggetuige die het na kon vertellen nog een fooi... :-X
-
Hier uitsluitend discussiëren over hoe deze treinen samengesteld waren.
Hou met je bijdrages er rekening mee dat dit een zeer gevoelig onderwerp is.
(Een aantal off topic berichten is daarom ook geveegd)
-
IK ben opzoek naar samenstellingen van treinen uit de WO-2, en dan met name de deportatietreinen die reden van de verschillende kampen in Nederland naar Duitsland en verder.
Met welk doel?
-
Dat heeft ie al gezegd. Beter lezen.
-
Draadje op slot om verder escaleren te voorkomen.
Vraagsteller heeft voldoende informatie gekregen.