BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: d.kamps op 21 February 2007, 21:30:13
-
hallo
ik heb al aardig wat rails ik weet al welk tijdperk 3/4 duitsmaterieel het moet dubbelspoor worden een station hebben wat voor te rangerenen en niet groter dan +-2 bij 1alleen een baanplan maken is lastig :P mischien heeft iemand nog iets leuks liggen?
mvg dennis
-
Je zou ook het volgende kunnen lezen wellicht brengt het je op een idee?
Waaraan moet je denken bij het maken van een baanplan. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=68)
Iemand anders z'n baan, maar er zijn wel overeenkomsten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3604.0;topicseen)
Maak vervolgens gewoon zelf een opzetje, hoe niks je 'm ook vind, en laat er ons dan eens naar kijken. Dan heb je toch zelf iets ontworpen waar je later wellicht meer trots aan beleefd. ;)
m.v.g.
Mark
-
N-spoor, 200cm bij 75cm..
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/baanplan.gif)
Groter plaatje (http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/baanplan.gif)..
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/n_b3_3.jpg)
Groter plaatje (http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/n_b3_3.jpg)..
Voilá!
-
Zal ik maar eens de aftrap geven met kritiek.
Het basis idee is goed; het is zelfs een klassiek ontwerp.
Wat is er dan fout? Dat middenspoor. Als een trein in het station kop wil maken, dan moet die trein links binnen kunnen komen. Die wisselstraat ziet er leuk uit maar is niet functioneel. Begin met een overloop wissel tussen het linker en rechter spoor en dan vervolgens het middenspoor afsplitsen.
Gezien de ruimte die je hebt zou ik proberen de bogen royaler te maken. Het ziet er Fleischmann achtig uit. Gebruik liever R3 en R4 i.p.v. R1 en R2.
De onderste en bovenste figuur stemmen niet overeen. De onderlus onder kan groter. Probeer via zorgvuldige planning je hellingen zo lang mogelijk te maken. Korte hellingen en krappe bogen betekent trekkracht verlies. De lengte van de treinen zal daarom beperkt blijven wegens ontoereikende trekkracht van de loks.
-
Het is een oud ontwerp van me, en het enige wat ik zo had liggen in spoor N.. Ik had em voor mezelf beter uitgewerkt, maar ik denk dat dit een leuke basis is als je een redelijk volle baan wilt bouwen met de opgegeven maten!
-
had je het plan ook gebouwt zoja een foto?
maar het spoor in het midden moet een soort sation worden dan neem ik aan.
en de rest is veel van niet zicht baar lijkt me
-
had je het plan ook gebouwt zoja een foto?
maar het spoor in het midden moet een soort sation worden dan neem ik aan.
en de rest is veel van niet zicht baar lijkt me
Hey Dennis,
Nee, ik ben nooit verder gekomen dan het frame en een klein beetje rails.. Wegens verhuizing etc. is het nooit afgekomen! Ik zal zo eens kijken of ik wat foto's kan uploaden en m'n laatste versie kan vinden!
EDIT:: Ik zie nu wat je bedoelt met het niet kloppen van de twee plaatjes! Ik ben zelf voor de eerste foto gegaan en heb nergens in mijn plan een schaduwstation opgenomen! Is uiteraard wel mogelijk, maar een beetje eigen creativiteit op zijn plaats is gewenst..
-
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/foto7.jpg)
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/foto8.jpg)
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/omhoog.jpg)
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/station1.jpg)
(http://i77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/station2.jpg)
Voor grotere foto's moet je maar eventjes naar mijn foto-emmer (http://s77.photobucket.com/albums/j64/Camickaeze/) surfen..
De baan is niet verder dan dit afgekomen. Het middelste spoor is voor goederentreinen of ICE's die niet op het station stoppen! De twee grijze 'vlakken' tussen de rails zijn de perrons met een loopbrug! Het enige verschil dat ik zo kan vinden tussen m'n baanplan en hoe het station officieel zou worden, is aan de linkerkant een extra opstelrail..
-
danke ziet er best goed uit!
en voor een schaduw sation lijkt me plaats zat!
heeft niemand anders nog wat?
-
Hallo,,,,
Vet mooi baanplan. :o
De baan word al mooi.
Mvg Peter
-
Ik denk dat het handig is als je het station laat zo als het is alleen met de eerder genoemde extra overloop wissels. Die extra overloop wissels moeten dan steeds bij binnenkomst de mogelijkheid bieden om van rechts naar links te gaan(ten minste als je op het station wilt keren).
De al getekende wissel kunnen en moeten blijven liggen, je wil namelijk niet dat een doorgaande trein eerst naar het linker spoor moet om door vrij door te kunnen rijden.
groetjes Michiel