BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn_ op 15 April 2011, 11:04:51
-
Ik heb een paar vragen over deze lokserie.
Wanneer werd de ketel vervangen door een exemplaar van de serie 3700?
Ik vind hier namelijk verschillende info over de een heeft het over 1925 (Boek: Tussen vuur en stoom) en de ander over de jaren dertig (site: MK Modelbouwstudio)
Wanneer werd deze serie in het ns groen overgeschilderd?
Bij de laatste vraag vraag ik mij dat eigenlijk ook in het algemeen af voor alle loks.
Ik wil namenlijk weten of in 1934 er nog bruine zeppelins rondreden.
Mvg,
Martijn
-
Ik wil namenlijk weten of in 1934 er nog bruine zeppelins rondreden.
Nee. In 1934 reed er geen enkele loc meer in in oude kleurstelling.
De serie is, net als alle andere locs in de jaren 20 vergroend. Zo uit het blote hoofd werden de ketels in de jaren 30 vervangen. Op de site van het Utrechts archief kom ik net een foto tegen van de 3602 met nieuwe ketel in 1933.
Er is een heel boek over deze serie verschenen, is nog goed verkrijgbaar. Daar zal het tot in detail in staan, denk ik.
-
Citaat boek "Stoomlocomotieven Serie NCS 71-78 (NS 3600) Van Martin van oostrom.
Bladzijde 33:
"Beschildering
De NCS schilderde haar locomotieven in navolging van de London Brighton & South Coast Railway okergeel ("Stroudley Yellow") met olijfgroene banden, die aan één zijde met achtereenvolgens rood, zwart en wit waren afgezet. Het frame was bruin en de rookkast zwart , terwijl de wielen weer okergeel waren. De zand- en de stoomdom waren in blank messing uitgevoerd. Op de schoorsteen was het locomotiefnummer met blank messing cijfers aangebracht. Rond 1916 werd -opnieuw in navolging van de London Brighton & South Coast Railway- de kleur van de locomotieven donkerbruin (omber) met zwarte biezen, die aan weerszijden met witte biezen waren afgezet. Nadat de locomotieven via de SS bij de belangengemeenschap NS terecht waren gekomen, werden ze langzaam maar zeker in het bekende olijfgroen geschilderd."
-
Citaat boek "Stoomlocomotieven Serie NCS 71-78 (NS 3600) Van Martin van oostrom.
Bladzijde 33:
"Beschildering
De NCS schilderde haar locomotieven in navolging van de London Brighton & South Coast Railway okergeel ("Stroudley Yellow") met olijfgroene banden, die aan één zijde met achtereenvolgens rood, zwart en wit waren afgezet. Het frame was bruin en de rookkast zwart , terwijl de wielen weer okergeel waren. De zand- en de stoomdom waren in blank messing uitgevoerd. Op de schoorsteen was het locomotiefnummer met blank messing cijfers aangebracht.
Ik heb een ingekleurde fabrieksfoto van Maffei in deze uitvoering. Ik zal eens zien of ik die op korte termijn kan scannen.
-
In 1934 reed er geen enkele loc meer in in oude kleurstelling.
De serie is, net als alle andere locs in de jaren 20 vergroend.
Liep dit niet parallel aan de schildertermijn van het materieel. Ik kan me niet voorstellen dat al het materieel in één maal in de nieuwe kleurstelling op de baan kwam. Zo kwam je tot aan het einde van hun leven ook bruine 2400-en tegen.
Erik
-
Het doet hier verder niet veel ter zake, maar de kleur van de LB&SC heette officieel niet "Stroudley Yellow", maar "Stroudley's Improved Engine Green"
Was Stroudley misschien kleurenblind? Het heet echt zo.
Leen.
-
Liep dit niet parallel aan de schildertermijn van het materieel. Ik kan me niet voorstellen dat al het materieel in één maal in de nieuwe kleurstelling op de baan kwam.
Klopt, maar je kunt er van uitgaan dat als men begin jaren 20 begint met omschilderen de kans erg klein is dat er ruim tien jaar later nog locs rondrijden in hun originele kleurstelling.
Eelco
-
Kleurenblind?
Het is slechts een citaat uit een boek......
-
Dat is dan weer een idee voor een diorama minder. Dat word dus broeden op een diorama ergens in de jaren twintig of eerder.
Ik had het zo mooi gevonden om een grijze diesel 3 naast een bruine zeppelin te zetten maar dat gaat dus niet voorbeeldsgetrouw.
-
Kleurenblind?
1 op de 20 mannen is het, al zijn ze zich er vaak niet bewust van...
-
Dat is dan weer een idee voor een diorama minder. Dat word dus broeden op een diorama ergens in de jaren twintig of eerder.
Ik had het zo mooi gevonden om een grijze diesel 3 naast een bruine zeppelin te zetten maar dat gaat dus niet voorbeeldsgetrouw.
Ach, het is jouw modelwereld. Wie weet reed er in jouw modelwereld nog net één bruine 3600 rond... (y)
-
Wij zijn ook bezig met een NS 3600.(ombouw Roco BR 17) en ben wel blij met de conclusie dat deze lok met zijn originele ketel nog groen is geweest.
Ik wel begrepen dat ze na de overdracht nog een hele tijd in de oude kleur hebben rondgereden met alleen als aanpassing het nieuwe nummer.
-
Nee. maar wel fatsoenlijk opgevoed.
Het is slechts een citaat uit een boek......
Hij bedoelt dat Stroudley wellicht kleurenblind was.
1870-1905
In the Stroudley and R.J. Billinton period we have the famous Stroudley "Improved Engine Green", actually a golden yellow ochre. This colour has given rise to numerous disputes. There are theories that he was colour-blind or that to get the board's approval he described it as: "an Improvement on (the existing) Engine Green" - hence "Improved Engine Green". Stroudley had used the yellow ochre livery on the Highland Railway previously, so the answer probably lies in their minute books. In H.J. Campbell Cornwall's book, he suggests that the "Improved Engine Green" also known as "Scotch Green", referred to the goods colour which was a shade darker than that used by Craven.
-
Bedankt Ewout.
Leen.
-
Ach zo....
Tja,Hij bedoelt dat Stroudley wellicht kleurenblind was.
dat was er zo 1, 2, 3 niet uit op te maken.......
-
Nee, zonder een foto van zo'n gele Stroudley lok spreekt het ook niet voor zich.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gladstone.jpg)
Stroudley improved engine green lok "Gladstone" (foto: www.semgonline.com)
Dus heb ik de tekst aangepast.
Leen.
-
Zoals ik zei heb ik een ingekleurde fabrieksfoto in dit geel. Ik ga mijn best doen om 'm zaterdagavond te scannen en heir neer te zetten.
Eelco
-
Ja, zo moet m'n 7200 (SS 576) ook worden. Geweldig mooie combinatie!
-
Zoals beloofd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingekleurde_fabrieksfoto_NCS_Zeppelin.jpg)
De kleuren komen aardig overeen met die op de foto van Leen.
Heb 'm meteen maar even op m'n flickr-account gezet: www.flickr.com/spoorwegarchief
Eelco
-
prachtbak (y)
-
Ja, eeuwig zonde dat er in die periode geen algemeen beschikbare kleurenfotografie was, stel je toch eens scenes voor met geel NCS materieel, appelgroen van de SS en bronsgroen van de HSM. Dat moet een uniek gezicht geweest zijn.
Het zegt ook wel wat over de mate van onderhoud en verzorging die de locs kregen, want het zijn op z'n zachtst gezegd besmettelijke kleuren...
Eelco
-
Je vergeet de blauwe brabanders! ;)
-
Ook dat inderdaad. Caledonian blue was dat toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Caledonian.jpg)
-
Volgens het boek Vervlogen Stoom kregen de locs vanaf oktober 1923 nieuwe Belpaire vuurkisten. in de loop van de jaren '30 kregen ze ook nieuwe scheepstenders. Met de vervanging van de vuurkist lijkt het me logisch dat een nog gele machine meteen ook groen was geschilderd.
-
De nieuwe (3700) ketels zijn (volgens Oostrom) als volgt geplaatst:
3602 1924
3604 1925
3605 1925
3603 1926
3601 1926
3606 1926
3607 1926
3608 1929
Verder zijn er eerder de volgende wijzigingen aan de oorspronkelijke ketel geweest:
+/- 1916: verwijderen rookkastoververhitter
+/- 1919: aanbrengen volbezette oververhitter
Het is dus de verbouwing van 1924 geweest waarbij het machinistenhuis werd aangepast. Dit om het andere model ketel te kunnen accomoderen.
Er staat in Oostrom een vermelding over CW 146c dd 21-06-1922 over beschildering locs en tenders, maar dit is volgens de voetnoot een algemeen CW geweest. In hoeverre deze CW ging of het standariseren naar "NS groen" heb ik niet terug kunnen vinden. De CW (420a) voor de ketelvervanging door 3700 ketels dateerd van 22-10-'23, dus er is een redelijke kans dat de/een schilderbeurt samenviel met de ketelvervanging.
Volgens mij was het zo dat een schilderbeurt meestal samenviel met een grote herstelling en niet met een ketelvervanging. Een ketelherstelling of vervanging ging meestal redelijk vlug (en gebeurde frequent, in ieder geval vaker dan dat er schilderbeurten nodig waren). Bij een grote herstelling lag toch alles al uit elkaar, dus was de schilder beurt makkelijker mee te nemen.