BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jos op 15 April 2011, 10:03:36
-
Aangezien ik niet tevreden was met mijn huidige bovenleidingmasten heb ik ze omgebouwd.
(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/P1020558-Small.JPG)
Op de foto staat op de voorgrond de vernieuwde bovenleidingmast, op de achtergrond zijn de huidige beton-grijze masten van Sommerfeldt te zien waarvan de uitleggers zijn gebruikt voor de vernieuwde masten.
Meer gegevens zijn te zien op mijn site (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/bovenleiding.htm) .
Graag een reactie voor eventuele verbeteringen.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
(y)
Die betonnen masten zien (zagen) er wel erg Duits uit.
-
Mooi gedaan Jos. (y)
Groet Jaap
-
Ziet er inderdaad heel goed uit.
Misschien een idee: ik heb in plaats van draadeind 4mm inbusboutjes gebruit waarin het 3mm H-profiel probleemloos gesoldeerd kan worden. Dan heb je meteen de betonnen sokkel.
Groet,
Ernest
-
Hallo Ernest,
Daar heb ik ook al eens aan gedacht maar dan is de hoogte niet meer instelbaar.
Mvg, Jos
-
Hallo Jos,
Je kan de messing H profiel zeer mooi in het midden doorboren en daar dan de uithouder insteken.
Dit dan even vastsolderen en je krijgt dan een fijner afgewerkte mast zonder zelfs ook maar een enkel spoor van soldeer en waarbij de uitlegger door de mast heengaat ipv in een sleuf aan de zijkant van het H profiel zichtbaar is.
Kijk anders eens in mijn draadje over zelfbouw SBB bovenleiding waar hiervan foto's staan.
De masten zijn tamelijk eenvoudig zo samen te bouwen en komt dan een stuk goedkoper uit dan de ombouw van de Sommerfeld masten, zeker als je deze dan als 2de hands zou verkopen ipv uit elkaar te frutten
Als je wilt kan ik je meer foto's hiervan laten zien
Groetjes
Peter
-
Hallo Peter,
Het staat inderdaad een stuk beter, maar ik had al eens geprobeerd de profielen te doorboren maar ik had altijd dat het boortje in het begin ging "wandelen", maar nu heb ik weer eens een poging gedaan. Eerst met een stukje schuurpapier de zaak een klein beetje ruw gemaakt en nu gaat het wel goed.
Nu maar even wachten tot de profielen binnen zijn en nog een paar boortjes kopen en dan kan ik weer verder.
Bedankt voor de tip.
Mvg, Jos
-
Netjes gedaan!
Een tip: plaats de masten op de flyover haaks t.o.v. de grondplaat van de treinbaan en niet t.o.v. de flyover.
Maarten
-
Hoi Jos.
Gebruik jij geen ponsje dan.
Ga het even verduidelijken, weet niet of jullie weten wat een ponsje is.(Ben nen Belg he!)
Een ponsje is te vergelijken met een nagel, alleen wat dikker met een scherpe punt.
Hiermede en met behulp van een hamertje maak je een putje waar je denkt te boren.
Een boor blijft dan bij aanzet mooi in het putje en vertrekt niet in alle richtingen.
Een tweede tip, als je eerst schilderstape over de plaats kleeft vermijd je ook het wegritsen van de boor.
Johan.
-
@Maarten: De meeste masten staan al goed maar er zijn er inderdaad een paar die schuin staan. Met het plaatsen van de nieuwe masten zal ik ze allemaal goed zetten.
@Johan: Ook met een centerpunt ( zo heet dat bij ons) ging het niet altijd goed. Met schilderstape ga ik ook nog eens proberen.
Mvg, Jos
-
Hallo Jos en Johan,
De tip van de dag is nog veel eenvoudiger en failproof.
Als je het H profile van de messing mast bekijkt kan de inderdaad bijna onmogelijk door de lange kant van de H boren. De boor geet inderdaad wandelen en zal schuins wegschieten op de H.
De truuk is om eerst een gaatje te boren van 1-1.2 mm in de H zelf ( dus op de platte kant in het midden van boven af gezien als je naar de H kijkt - je haalt dus in feite gewoon een stukje van de I-dwarsbalk weg )
Dan draai je het profiel een kwart slag en dan boor je met een 0.8 mm boortje het profieltje door. Door het feit dat het I gedeelte dan al reeds doorboord is , zal de boor niet wegschieten en doorboor je het profiel perfect .
Doe beiden handelingen wel steeds met een dremel en kleine boorstandaard. Uit de losse hand is onbegonnen werk.
Nu kan je gewoon de uithouder inschuiven door beide gaatjes.
Het grote 1.2 mm gat soldeer je dicht ( wat vloeimiddel en gewoon laten dichtvloeien met soldeer.
Vervolgens met fijn slijpschijfje van dremel , slijp je het overtollige soldeer weer weg en heb je een perfect gedicht gaat.
Even ontvetten en mooi in de verf zetten en je ziet er niets meer van en hebt de meest solide verbinding die je kan indenken
Op onderstaand kan je de haakse en kopse boringen goed zien zitten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bovenleiding_zelfbouw_rail_2009_004.jpg)
Hopelijk beetje duidelijk nu.
Maar altijd met boorstandaard en haaks en dan pas kops boren
Groetjes
Peter
Hoi Jos.
Gebruik jij geen ponsje dan.
Ga het even verduidelijken, weet niet of jullie weten wat een ponsje is.(Ben nen Belg he!)
Een ponsje is te vergelijken met een nagel, alleen wat dikker met een scherpe punt.
Hiermede en met behulp van een hamertje maak je een putje waar je denkt te boren.
Een boor blijft dan bij aanzet mooi in het putje en vertrekt niet in alle richtingen.
Een tweede tip, als je eerst schilderstape over de plaats kleeft vermijd je ook het wegritsen van de boor.
Johan.
-
Hallo Jos,
Je kan de messing H profiel zeer mooi in het midden doorboren en daar dan de uithouder insteken.
Dit dan even vastsolderen en je krijgt dan een fijner afgewerkte mast zonder zelfs ook maar een enkel spoor van soldeer en waarbij de uitlegger door de mast heengaat ipv in een sleuf aan de zijkant van het H profiel zichtbaar is.
Groetjes
Peter
Je hebt zonder meer gelijk Peter, daarom ben ik opnieuw begonnen met het volgende resultaat:
(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/gimage/P1020570_800_600.JPG)
Meer gegevens zijn te zien op mijn site (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/bovenleiding.htm)
Met vriendelijke groet,