BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: everh003 op 14 April 2011, 12:52:02
-
Gisteravond voor de eerste keer een Conrad wisselaandrijving gemonteerd.
Eerst met het dunne verenstaal, maar die kreeg mijn Pecode code 55 n-spoor wissel niet om, ook al was het veertje verwijderd.
Daarna met de dikke verenstaal, lukt het eerst nog niet.
Na wat zoekwerk bleek dat ik aandrijving niet onder een goede hoek had gemonteerd ten opzichte van de wissel, was de orientatie onder de tafel kwijtgeraakt.
Nadat ik dat hersteld had ging het wissel keurig om.
Nu heb ik nog 2 vraagjes:
- is het jullie ervaring ook dat je het dikke verenstaal moet gebruiken om een dergelijk wissel om te zetten, of zou het dunne voldoende moeten zijn?
- aan het uiteinde van de hevel waar je het verenstaal klemt zit een stukje plastic, laat je dat omhoogwijzen, dus parallel aan het verenstaal of bijvoorbeeld zijwaarts uitsteken.
Jeroen
-
Hallo naamgenoot,
Ik maak gebruik van Fleischmann Profi rails (wissels) en heb ook het dikke stukje nodig, het dunnedeel is gewoon te slap, moet er wel bijzeggen, mijn plaat is 18mm dik en mijn rails liggen op een verhoging van 7mm waardoor wellicht daardoor het dunne pinnetje te veel buigt bij deze afstand.
Het stukje plastic waar je over spreekt laat ik naar beneden steken, zo kan je later altijd iets bijregelen door hem iets naar links of rechts te buigen.
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Ik gebruik de dikke staven. Of het palletje naar boven of onder wijst ligt een beetje aan mijn bui :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_27.jpg)
Dit is de situatie onder mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg378705.html#msg378705). De conrads zijn met dubbelzijdig tape tegen de plaat aangeplakt.
Groeten Ronald.
-
Helder.
de tip over dubbezijdig tape, of Pritt stift als hulpmiddel bij het plaatsen was ik ook tegengekomen met de zoekfunctie.
Maar dubbelzijdig volstaat dus ook voor permanente bevestiging.
Laten jullie het verenstaal aan de bovenkant zakken tot aan de bovenkant van de biels, of iets daarboven? Denk erover om het boveneinde om te buigen, zodat hij het staal er niet doorheen kan zakken.
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Ik gebruik wel echt dik-dubbelzijdig tape (tesa). Dat zit echt goed. Als je dat dunne dubbelzijdig tape gebruikt kan hij wel losschieten.
Over het verenstaal: Ik knip het verenstaal net boven de biels af. Net genoeg dat deze niet er uitschiet. Anders blijft mogelijk de koppeling achter het verenstaal blijft hangen. Meestal bevestig ik eerst het verenstaal aan de conrad en daarna plak ik het ding onder de baan.
Groeten Ronald.
-
Zoals ik mijn openingspost al schreef had ik de aandrijving eerst onder een verkeerde hoek geplaatst.
Dat leidt mij tot de vraag: hoe gebruik ik de boormal eigenlijk?
De afbeeldingen voor de gaten snap ik nog, maar de twee lijnen die erop staan en wat schuin weglopen snap ik niet geheel.
Ik probeer nu ze onder de tafel te richten op de vermoedelijke loop van de rails, afgaande op herkenbaar punt, maar de oreintatie ben je vaal snel kwijt.
Of hebben jullie simpele tips om alles in een keer goed uit te lijnen?
Jeroen
-
Eigenlijk is het vrij simpel zonder boormal te doen.
Op de plaats waar de huidige wisselbediening zit boor je een gat naar beneden (in het midden uiteraard).
Tijdens het plaatsen druk je op de STOP hendel van de aandrijving om de aandrijving te centreren.
Als je nu het verenstaal door het midden van je geboorde gat naar bovensteekt kan het niet fout gaan.
Jeroen
-
Die twee schuin weglopende lijnen wijzen naar de tekst die er onder staat. Meer moet je daar niet achter zoeken.
-
Bij de servos van conrad zit geen verenstaal bij,dus koop ik verenstaal van 0.8mm erbij.Is dit de dikte van het dik verenstaal of is dit het dunnere?Dit 0.8mm staal is wel heel goed.
Dito
-
ik gebruik het equivalent van Hoffman.Op mij topics op een ander forum kan je zien hoe ik deze bevestig.
-
Dito, bij de Conrad aandrijvingen worden twee stukjes verenstaal meegeleverd. Een van 0,4 mm en een van 0,8 mm.
-
Veertje in de Peco wissel heb ik laten zitten en met de dikke verenstaal (0,8 mm) kan hij deze
makkelijk omzetten, ik heb er geen problemen mee.
Marc.
-
Kortom,
ik bedenk het moeilijker dan het is.
Wat zal ik nu vlot de volgende aandrijvingen monteren ;D
Jeroen