BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: FritsT op 21 February 2007, 18:29:28
-
Enige tijd geleden stond ik met mijn modelbaan op Terug naar Toen bij de VSM. De stoomlocs kwamen daar telkens toch wel enigszins geruisloos langs gerold. Imponerend. Maar... het langskomen van 4 gekoppelde locs van de serie 2200 was wat betreft het geluid toch wat imponerender.
Nu mijn plank met bouwprojecten wat leger is geworden, heb ik het plan opgevat om deze lok (in viervoud dus !!!) in schaal 0 te gaan fabrieken.
Inmiddels ben ik al op zoek geweest naar bouwtekeningen, maar anders dan wat schetsen uit het Utrechts archief en de NVM tekeningen kom ik niet. Deze tekeningen zijn waardevol, maar niet voldoende nauwkeurig qua maatvoering.
Bij de clubs die het behoud van dit materieel in schaal 1:1 in het vaandel hebben kom ik momenteel ook niet verder.
Dit zou betekenen dat de loc van A tot Z opgemeten zou moeten worden.
Op zich geen probleem, maar als er goede tekeningen zouden zijn, dan.....jullie snappen het wel.
Voor mijn project ben ik dus op zoek naar bestektekeningen van bv. de fabriek met originele maten.
Kan iemand mij helpen?
-
Ben je in het bezit van het boek Diesellocomotieven in Nederland? Op pagina 65 staan de wat formaten van de loc. Ook tekeningen in schaal 1:100.
-
Ik heb wel een aantal tekeningen uit de beschijving en bedienvoorschriften van deze loc, maar ik weet alleen niet of deze exact op schaal zijn. Mocht je ze willen kan ik deze wel scannen.
-
Fermon en Marnix,
Alvast bedankt voor de reactie.
De bedieningvoorschriften, NS 1957 (groen boekje) en het boek Diesellocomotieven in Nederland heb ik hier.
Veel achtergrond informatie over de loc, maar de tekeningen zijn voor het bouwen van een model niet goed genoeg om de afmetingen van alle hoeken, rondingen en kieren te weten te komen.
-
Beste Frits,
die bedieningsvoorschriften bedoelde ik inderdaad. Nu zat ik te denken, volgens mij heeft het Utrechts Archief nog wel e.e.a. aan stukken zitten. Ik heb daar even gezocht en er zou e.e.a. wel bij kunnen zitten. Mischien een idee om daar eens te gaan neuzen?
Groeten, Marnix
-
Er is ergens een website (Weet even niet waar) van een stichting die een 2200 aan het opknappen is dacht ik.
Misschien kunnen zij je aan iets helpen?
Koen
-
Misschien kun je eens informeren bij de VSM zelf, of heb je dat al geprobeerd? Misschien mag je dan wel gewoon één van de loks zelf helemaal opmeten.
Groet Petertrein81,
-
Heren, ook nu weer bedankt met het meedenken, maar:
Bij de clubs die het behoud van dit materieel in schaal 1:1 in het vaandel hebben kom ik momenteel ook niet verder.
Dus : ook al gevraagd bij de VSM en Stichting Dieselhistorisch Materieel
Inmiddels ben ik al op zoek geweest naar bouwtekeningen, maar anders dan wat schetsen uit het Utrechts archief en de NVM tekeningen kom ik niet.
en in het Utrechts archief ben ik ook al geweest.
Wat daar beschikbaar is, zijn algemeen-plan tekeningen met maten van radstand, lengte over de buffers enz. Die staan ook in reeds eerder genoemde boeken. Daar heb je als modelbouwer niet genoeg aan.
Zoals gezegd, het opmeten van de loc komt aan de orde tenzij iemand ergens een tekening met maten heeft.
-
Probeer de Stichting 2225 anders, die knappen de 2225 op.
-
Te vinden op http://www.smmr.nl/ (http://www.smmr.nl/), die bedoelde ik dus!
Koen
-
Nedtrain Tilburg :)
Daar hebben ze ook een archief van het Nederlandsche materieel.
-
Op de site van Nedtrain vond ik de rubriek: veel gestelde vragen.
Heeft u technische gegevens over treinmaterieel?
Technische gegevens over treinmaterieel vallen onder bedrijfsgeheim. Wij kunnen deze informatie daarom niet verstrekken aan derden. Er zijn echter een aantal andere kanalen voor technische informatie:
Treinenhobbybladen: Railhobby, Railmagazine en Op de Rails. Op de Rails is het blad van de NVBS. Deze vereniging heeft ook een website: www.nvbs.com. Wie lid is van de NVBS kan ook de winkel in Voorschoten bezoeken, met allerlei tram- en treindocumentatie.
Verder is er regelmatig een modeltreinhobbybeurs in Houten, zie hiervoor http://www.modelspoorbeurs.nl/. Op deze beurs staan ook standhouders met spoorwegdocumentatie, verfkleuren voor modeltreinen, enzovoorts.
Robert Jan,
Vallen afmetingen onder technische informatie?
Heb jij zelf ervaring met dit bedrijf?
-
Beste Frits,
Ga je bouwen op basis van Amerikaanse spoor-0 locs? Het moet mogelijk zijn om een relatief betaalbare basis te krijgen met een goede aandrijving en het juiste draaistel. Tenslotte is het een amerikaans ontwerp. Enig probleempje is dan het schaalverschil van 1:48.... maar wellicht is er een fabrikant die zijn locomotieven van huis uit al wat 'vetter' neerzet.
Succes,
Paul
-
Paul,
Als je het werk van een ander als basis gaat gebruiken loop je zeer waarschijnlijk tegen maatafwijkingen aan en die wil ik juist voorkomen. Niet dat mijn model 100.000% moet kloppen, maar enigszins toch wel.
Daarnaast betwijfel ik of ik met het gebruik van een model van een ander financieel beter af zou zijn. Materialen bepalen over het algemeen niet de prijs van een model. Wel de arbeid die er in zit.
En een motor kost ook de kop niet. Daarnaast, ik heb er een aantal al van die dingen liggen (verzamelwoede, altijd handig).
En ik vind het helemaal niet vervelend, integendeel... zelfs leuk, om een model (in dit geval 4 stuks) te bouwen. Alleen dat papierwerk.
-
Is er geen 'Allan' archief?
Van Werkspoor weet ik dat het archief in het Gemeentearchief van Amsterdam huist, maar wat is er met Allan gebeurd?
-
Mij niet bekend,
Wie?
-
Volgens de Wikipedia is met Allan het volgende geschied:
De productie werd gestaakt in 1959. Het terrein en de gebouwen aan de Kleiweg in Rotterdam werden in 1960 door de RET in gebruik genomen als Centrale Werkplaats.
Grote kans dat het archief ook bij de RET is beland.
mvg, Paul
-
Aan allen,
Toegangsnummer: 779
Archieftitel: N.V. Allan & Co's Kon. Ned. Fabrieken Meubelen Spoorwegmaterieel (Rotterdam)
In het Gemeentearchief Rotterdam.
Ik weet niet of hier iets bruikbaars is te vinden.
M.vr.gr. Jack
-
Kijk eens aan. Met ruim een meter archief helaas niet al te veelbelovend. :-|
Ter vergelijking, het Werkspoorarchief meet 145 meter. Het is nog maar gedeeltelijk geïnventariseerd, maar er is al wel een inventarisnummer gecreëerd onder de smakelijke titel 'bouwtekeningen'.
-
Henk,
Dus als ik het goed begrijp: 2 x helaas pindakaas.
Klopt dat?
en ik heb nog geinformeerd naar de inhoud van het nvbs archief.
helaas 3 x pindakaas.
Dus de kans dat tekeningen (van welk materieel dan ook) uit prive collecties moeten komen is zeer waarschijnlijk.
De vraag blijft: wie heeft, of waar zijn te vinden: goede werktekeningen voor modelbouwers.
wordt vervolgd
-
Denk het Frits. Een metertje archief is niet veel voor een bedrijf dat zo veel jaren heeft bestaan. Maar ik heb het nooit gezien, dus je kan altijd even naar Rotterdam bellen. Als je erg veel geluk hebt, weten ze daar waar de rest van het archief is gebleven. Weinig kans hoor, in 1959 hadden ze niet veel geduld met papier.
Voor zoektochten naar archieven is www.archieven.nl (http://www.archieven.nl) altijd een handig begin. Kom je ook het Allan archiefje in Rotterdam weer tegen.
-
Is het niet gelukt bij die stichting die een 2200 opknapt? Of lees ik daar nu overheen?
-
Kwam dit tegen bij tekeningen Utrechts archief. ???
Geen idee of dit is wat je zoekt Frits.
NS DE 2200-serie
details...
3418 Zijaanzicht, eindaanzicht en indeling van 2201-2300. z.j. Calque. (L22001)
3419 Zijaanzicht, eindaanzicht en indeling van 2301-2350. z.j. Calque. (L22002)
3420 Dwarsdoorsnede door Allan. z.j. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588A} (L160143-1)
3421 Dwarsdoorsneden door Allan. z.j. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588B} (L160143-2)
3422 Dwarsdoorsneden door Allan. z.j. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588C} (L160143-3)
3423 Dwarsdoorsnede door Allan. 1958. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588D} (L160143-4)
3424 Dwarsdoorsnede door Allan. 1958. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588E} (L160143-5)
3425 Dwarsdoorsnede door Allan. 1955. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588F} (L160143-6)
3426 Dwarsdoorsnede door Allan. 1958. Laatste wijziging 1963. Calque. {93588G} (L160143-7)
3427 Langsdoorsnede door Allan. z.j. Laatste wijziging 1963. Verkleinde afdruk op film. {93574} (L160125-2)
3428 Zijaanzicht, eindaanzicht en indeling door CTA. 1953. Afdruk op film. {99-4-530} (L160112)
3429 Zijaanzicht en detail door Baldwin-Lima-Hamilton Corporation. 1953. Witdruk. {5-7-810} (L160114-2)
3430 'Uitrusting cabine'. 1989. Laatste wijziging 1991. Calque. (L160102)
3431 'Uitrusting cabine'. 1990. Laatste wijziging 1991. Calque. (L160102)
3432 'Binnen- en buitenbeschildering' door Allan. 1954. Laatste wijziging 1956. Calque. (L160111)
3433 'Nummerplaat' door Allan'. 1954. Laatste wijziging 1954. Calque. {IJ-92457} (L160085)
3434 'N.S. Embleem' door Allan. 1954. Laatste wijziging 1955. Calque. {IJ-93428} (L160110)
3435 'Plaatsing depotaanduiding'. 1968. Calque. (L360135)
3436 'Merken op wielstel' door Allan. 1954. Laatste wijziging 1956. Calque. {DB 91925} (L260031)
3437 'Naamplaat �Heemaf-Stork-Allan�' door Allan. 1955. Laatste wijziging 1955. Calque. {IJ-93571} (L260076)
3438 'Nummerplaat voor draaistel' door Allan. 1954. Calque. {DA92319} (L260027)
3439 'Bestuurdersstoel met bekleding' door Allan. 1955. Laatste wijziging 1988. Afdruk op film. {V92212} (L160105)
3440 'Stoel machinist'. 1965. Calque. (L160191)
3441 'Beugel v. kabelpijpen tractiemotoren' door Allan. 1957. Calque. {Z92500} (L260077)
vr groet, Jeroen
-
RJ,
Contact met de groep van de 2225 wordt een dezer dagen gelegd.
Jeroen,
De door jouw genoemde tekeningen zijn inderdaad in de catalogus van het Utrechts Archief (code 921) gevonden en bewuste tekeningen zijn bij het bezoek aldaar gekopieerd en derhalve beschikbaar.
Zoals eerder gezegd, mooie tekeningen maar te bestempelen als gedetaileerd maar toch "algemeen plan". Maten zijn moeilijk/nauwelijks te lezen en zullen in praktijk nagemeten moeten worden.
Met deze tekeningen zullen de arbeiders in de fabriek destijds niet hebben gewerkt.
Net zoals in de (huizen)bouw, zoek ik bestek en bestektekeningen. Die moeten er vast nog wel zijn.
We gaan door.
-
Op de site van Nedtrain vond ik de rubriek: veel gestelde vragen.
Robert Jan,
Vallen afmetingen onder technische informatie?
Heb jij zelf ervaring met dit bedrijf?
Ik wil alleen dit even kwijt.
Ik heb kopieen van de NS locseries 1200 en 1600 in huis, verkregen cia nedtrain in utrecht (dus niet tilburg :o )
Nedtrain services ISM
Configuratie Beheer
Stationshal 17
3511 CE Utrecht
Schrijf wel een goede en duidelijke begeleidende brief dan is de kans groot, als ze de tekeningen hebben dat ze wel kopieen willen maken voor prive gebruik.
-
Bedankt voor dit advies.
-
mooi plan Frits,
al iets verder met de tekeningen? had je 4 stuks voor jezelf in gedachten, of een kleine serie etsplaten/ kits?
ernst
-
Ernst,
blij je weer te "lezen"
Ik wil gewoon (voor mijzelf) 4 geschakelde stuks op mijn modelbaan zien rijden met daaronder een goede speaker met veel bas. Onderbuikgevoel.
En daar achter natuurlijk heel wat ertswagens.
In ieder geval geen messing etsplaten.
Op het andere forum heb je al wat kunnen lezen m.b.t. 3D printen. Heb ik nog nooit gedaan en stond destijds bovenaan op mijn lijstje. Lijstje is nu zowat leeg en 3D printen staat dus weer redelijk bovenaan.
Vandaar dat ik veel en exacte maten nodig heb.
En nee, de bewuste tekeningen zijn helaas nog niet boven water.
Zodra het mooi weer wordt, ga ik de loc maar eens inmeten.
Ervaring hiermee is al opgedaan bij de vuurloze van de SSN. Dat doe je dus niet in een middagje.
-
Welke 2200 ga je inmeten? Heb je gecheckt of deze geen schade heeft gehad waardoor er eventuele maatafwijkingen kunnen ontstaan.
Groet Petertrein81,
-
Gelukkig had ik mij class 66 van ACTS gebouwd voordat die wat korter werd. ;D
Maar laten we wel blijven. Het gaat niet om de hoofdafmetingen, want die staan in ieder blaadje en tijdschrift. Radstand enz. is het natuurlijk ook niet.
Het zijn de vele kleine dingen die het hem doen en die bepalen of je zegt... goed getroffen.
-radius van gebogen delen
-ovestekende randjes
-dikte van bepaalde plaatwerken.
enz. enz. enz.
-
Hoi frits
wat dacht je van twee 2200en met daar tussen plan E rijtuigen en energiewagon. de klompen trein?.
ik ben benieuwd hoe veel info je al hebt over deze loc serie ik hou me aan bevolen voor info.
groetjes edwin1974
-
Op de site van NMV staat een tekening te koop op schaal 1:45. Kan je as zaterdag even kijken in Houten of je wat aan deze tekeningen hebt.
http://www.modelbouwers.nl/webwinkel/zoekcat1.php?zoeknaam=20.02.0&artikel=TAtreinen&prijsart=prijstreinen&info=info2.php
Gr. Gerco
-
Dergelijke tekeningen waren destijds (deze stamt uit begin jaren 50) prima, maar daar kan je nu geen schaalmodel keer van maken zonder dat je wordt "afgeschoten". Zeker ook niet voor de toe te passen 3D technieken.
Ik heb mijn huiswerk wat dat betreft al lang gedaan.
-
Nog even een foto met 4 2200'en bij de VSM
https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9030347.jpg
-
Mooie foto!
Hans