BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: GertB op 11 April 2011, 19:40:05
-
Dag medespoorders,
Binnenkort heb ik een zolderruimte van plusminus 5,7m x 3,0m beschikbaar, zodat ik eindelijk kan beginnen aan een echte H0 baan. Maar eerst nog even puzzelen...!
Ik heb twee perrons beschikbaar die ik graag beiden wil gebruiken als 1 emplacement: - station Neustadt, Faller 110111 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/layout/lid.223/bid.64/110111.html)
- dubbel overdekt perron, Faller 120119 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/layout/lid.223/bid.236/120199.html).
Via onderstaande link een klein plaatje van de perrons, de baan heb ik overigens nooit afgemaakt. https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_4.jpg
Ik kom er niet echt uit hoe ik ze wil gebruiken. Naast elkaar kan (zie onder) maar dan heb ik 1 lange perron wand en worden de bochten vrij krap en daardoor veel minder realistisch.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam.jpg)
Aan de andere kant wordt het zicht een stuk minder als ik de perrons naast elkaar plaats. Ik ben benieuwd of iemand me een stukje op weg wil helpen.
Hartelijke groet,
Gert
-
Hoi Gert,
Toevallig heb ik dezelfde overkapping in de planning van mijn baan zitten. Ik begrijp echter niet zo goed waarom je er maar twee sporen doorheen wilt laten gaan. En waarom plaats je de overkapping zo'n eind van het stationsgebouw? En waarom zulke lange sporen voor je station (nodig voor de lengte van je treinsamenstellingen?), je krappe bochten los je op door het wat korter te maken.
Gr.Martijn
-
Hoi Gert,
Idd wat Martijn zegt: hoe het wat compacter bij elkaar.
Je moet je ook afvragen hoe lang de treinen zijn die je in je station wilt laten stoppen. Dat bepaalt hoe lang je je perron moet maken.
En de verbinding in het middel (die met die engels wissel) zou ik weglaten.
Groeten,
Wim
-
Dankjewel voor jullie reacties. De trein samenstellingen die ik gebruik zijn maximaal 1.60m. Ik laat maar twee sporen door de overkapping lopen omdat ik anders aan beide zijden van ieder treinstel een perron heb, dat lijkt me niet echt realistisch. Daarnaast geeft dit een mooi ruime opzet.
Ik heb op jullie aangeven de zaak wat naar elkaar toe gebracht. Een verbetering lijkt me...?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_59.jpg)
Toch zoek ik nog een wat natuurlijker sporen verloop, maar misschien is de ruimte daarvoor te klein?
groeten, Gert
-
Hi Gert,
Dit is inderdaad al een hele verbetering. Okay ik snap nu wat je bedoeld met de 2 sporen door de overkapping. Wat je natuurlijk nog kunt doen is het dubbelspoor bij het station gewoon rechtdoor laten lopen en een extra zijspoor maken. Oogt wat simpeler maar geeft natuurijk extra mogelijheden, ook voor je overkapping trouwens. De bochten in je dubbelspoor, links en rechts van je station vervangen door flexrails, haal de paar rechte rails na je engelsman/wissel combinaties weg en begin daar met de bochten, stukken vloeiender en natuurlijker!
En met jouw ruimte kun je zoveel, dat mag nooit te klein voor je zijn!
Groeten,
Martijn
-
Hoi Martijn,
Dank voor je reactie! Het project heeft lang stil gelegen maar ik ga nu weer aan de slag!
Kun je nog iets specifieker aangeven wat je bedoelt met "Wat je natuurlijk nog kunt doen is het dubbelspoor bij het station gewoon rechtdoor laten lopen en een extra zijspoor maken. Oogt wat simpeler maar geeft natuurijk extra mogelijheden, ook voor je overkapping trouwens".
groeten,
Gert
-
Hallo Gert,
Mooi dat je weer verder gaat. Stil liggen dat ken ik, de plannen in mijn hoofd hebben daar 19 jaar in een wachtkamer gezeten :( dus dan is een half jaar niks. Maar goed, even terug naar het begin. Wat zijn de afmetingen in je tekening? En zijn deze de max mogelijkheden?
Gr.Martijn
-
Hoi Martijn en medespoorders!
De zolder bleek wat meer mogelijkheden te bieden dan ik eerst dacht. Ik heb gekozen voor een grote ovaal en daarin na lang puzzelen beide stations verwerkt.
Zie de link https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam_1.jpg. De ruimte is plusminus 560x 430cm en ik gebruik alleen rondom. Boven en onder is het dak schuin, daarom heb ik gekozen de perrons aan de linkerkant te maken zodat ik volop licht heb.
Ben benieuwd naar jullie opmerkingen, tips en suggesties.
groeten,
Gert
-
Hoi Gert,
Wat een ruimte!! lekker treinen laten rijden, zou ik zo zeggen. We een vraag betreffende je baanplan: waarom is het perron gedeelte losgekoppeld van de doorgaande rijdende baan? Treinen moeten nu teruggezet worden op de hoofdbaan om de passagiers uit te laten stappen. Dat is wel wat raar (althans in europa ::)). Waarom plaats je die overdekking niet gewoon tegen de perronkant van je stationsgebouw aan? Treinen stoppen dan ook gelijk bij het stationsgebouw, kunnen de passagiers kaartjes kopen, en in het restaurant wat eten enzo.
Toch kon ik het niet laten even te tekenen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam_1_1.jpg)
Bij het goederenemplacement heb ik een uitwijkspoor getekend. Treinen kunnen nu uit twee richtingen op het uithaalspoor binnenkomen en naar het goederenspoor gaan. Daarnaast kunnen ze nadat ze weer zijn samengesteld hier opgesteld worden om weer te vertrekken.
In het passagiers station het ik even twee wachtsporen bijgetekend. Hier kunnen goederentreinen wachten op passerende personentreinen of zo. Ook eventueel te gebruiken als opstelterrein, maar dan moet er wel via het hoofdspoor gerangeerd worden. Dit station is nog niet echt ideaal, mar het is even wat ik nu uit mijn mouw schud, het gaat slechts om het idee.
Met deze ruimte zou ik in eerste instantie ook gewoon gaan voor het grote ovaal. Moeilijk gedoe met schaduwstations, fly-overs, ondergronds gaan e.d. kan later nog altijd wel, daar heb je echt wel de ruimte voor. Maar dan kun je al gaan rijden en de eerste ervaringen op doen.
Het ziet er goed uit!
Groet,
Michel
PS: Ik kijk weer even naar je plan: de overloopwissels links boven en rechts onder kan je ook weglaten, die liggen in mijn in getekende versie een beetje boel overbodig te wezen.
-
Dag Michel,
Dank voor je waardevolle suggesties. Het uitwijkspoor ga ik overnemen!
Wat betreft het perron weet ik niet of het lukt. Jouw indeling is absoluut mooier, maar ik weet niet of ik er mee uit de voeten kan.
Ik heb het overdekte perron namelijk zo ingericht dat de sporen aan de buitenkant liggen en reizigers aan de "binnenkant" uitstappen. Zie: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_4.jpg (foto oude situatie). Het is dan niet logisch om daar nog weer een stationsgebouw voor te zetten zonder dat er een spoor loopt. Of zien jullie mogelijkheden?
Hartelijke groet,
Gert
-
Hoi Gert,
Graag gedaan.
Ik heb het overdekte perron namelijk zo ingericht dat de sporen aan de buitenkant liggen en reizigers aan de "binnenkant" uitstappen. Zie: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_4.jpg (foto oude situatie). Het is dan niet logisch om daar nog weer een stationsgebouw voor te zetten zonder dat er een spoor loopt. Of zien jullie mogelijkheden?
je zou tussen het stationsgebouw en de verkapping nog een spoor neer kunnen leggen. Eventueel met een perron langs het stationsgebouw, je vergroot de capaciteit van het station er mee. Misschien een ideetje?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam_1_2.jpg)
Ik heb gelijk wat overloopwissels geplaatst (onder en boven).
Groet,
Michel
-
Hallo Gert,
Ik denk dat Michel je hele mooie oplossingen voorgeschoteld heeft. En de allure van je stationsgebouw verdient wel wat baanvakken en perrons. Ik zou in jouw geval (zoveel ruimte!!!) overwegen nog een overkapping aan te schaffen voor de sporen links van de huidig geplande overkapping.....!
Voor de rest zou ik wat hoogteverschillen aanbrengen. De paradebaan achter je rangeerterrein wat hoger aanleggen bijv. Wat zijn eigenlijk je sceneryplannen?
Gr.Martijn (y)
-
Hoi Michel en Martijn,
Dank voor jullie reactie. Ik ga er dit weekend mee aan de slag! :-D
Ben erg blij met jullie suggesties! Over de verdubbeling van de overkapping ga ik nog even nadenken, de aanpassingen in het baanplan ga ik maken. Binnenkort plaats ik hier het aangepaste ontwerp.
Hartelijke groet,
Gert
-
Hoi Gert,
Ik mis een schaduwstation.
Aan de rechterkant zou je vanaf de buitenbaan aftakkingen kunnen, die ook rond laten lopen, dan kun je onder het station een schaduwstation maken.
Groeten,
Wim
-
Dag medespoorders!
Ik heb de opmerkingen van Michel eigenlijk 1-op-1 overgenomen. Alleen het extra spoor "achter het perron" heb ik enkelsporig gemaakt. Want ivm een geplande bergwand zal dubbelspoor waarschijnlijk niet lukken. Nogmaals dank. Onderstaand de nieuwe link. https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_voor_Hubbelinglaan_versie8.jpg
Een schaduwstation ligt eigenlijk niet in de planning. Ik heb tot dusver vier loks en met het rangeergedeelte boven verwacht ik voldoende railcapaciteit te hebben. Wat betreft de scenere heb ik tot dusver een zestal stadswoningen en wil ik op de achtergrond van gips een berglandschap maken. Ik heb op het draadje van Wim al aardig wat nuttige kennis opgedaan! :-)
Vooralsnog is de baan redelijk plat. Hoogteverschillen vind ik zeker mooi, maar ik zie nog niet echt veel toegevoegde waarde voor hoogteverschillen in het baanontwerp tot dusver. Ben benieuwd naar jullie mening!
Gert
-
Kleine tip: de wissel tussen de brug en het station in zou ik omdraaien. Anders kan je van de binnenste baan niet naar de buitenste.
-
Mee eens, van de buiten naar de binnenbaan. En wat de schaduwstations betreft, dit baanplan heeft genoeg ruimte over, om daar later eens mee aan de slag te gaan. Zeker gezien de hoeveelheid materiaal dat je hebt. Ook voor de hoogte en diepte heb je voldoende ruimte om dat later aan te pakken.
Het ziet er leuk uit. Lekker wat rijlengte, een aantal leuke rangeermogelijkheden. En krijgt spoor 1 nog een perron, of laat je het zo?
Wachtend op het bouwdraadje ;) ;),
groet,
Michel
-
Hoi medespoorders!
Spoor 1 (het spoor langs het perrongebouw) krijgt zeker een perron, dit zit vast aan het stationsgebouw. Het vierde spoor laat ik waarschijnlijk zonder perron.
Ben zelf nog niet helemaal blij met het baanplan. Ik mis vooral nog hoogteverschillen en een mooie tunnelingang. Maar zie van beiden niet waarik het logischerwijs zou kunnen plaatsen in het ontwerp. Ik ga er nog wel even mee aan de slag. Ideeen zijn natuurlijk meer dan welkom!
Hartelijke groet,
Gert
-
Heb je ook nog een deur in je kamer met een uitneembaar gedeelte ervoor? Voordat mensen ideeen gaan spuien over hoogteverschillen ed is dat wel handig om te weten denk ik.
-
Het trapgat komt "middenin" de zolder naar boven. Vandaar dat ik rond kan rijden zonder dat ik een uitneembaar deel hoef te maken! :-D
-
Volgens mij is de rijlengte genoeg om rustig te stijgen en te dalen. Je zou een schaduwstation onder je hoofdstation kunnen maken. Dan heb je gelijk de door jou gewenste hoogteverschillen en tunnelingangen. Als bonus kan je dan gevarieerd met treinen rijden. Je zou nog kunnen overwegen om vanuit je hoofdstation een enkelspoor af te takken en die verstopt via een andere route naar je schaduwstation te laten gaan. Dit maakt het verkeer wat diverser.
Ik denk dat je je met je huidige ontwerp snel gaat vervelen. Verder zou ik het rangeerterrein spannender maken. Denk aan spooraansluitingen, wachtsporen, uithaalsporen. Waar wil je mee gaan rangeren?
Groeten, Jaap
-
Misschien een idee om het rangeerterrein dichter aan te sluiten op je hoofdstation (bijvoorbeeld direct aan spoor 1). Denk zoals de PON-aansluiting in Amersfoort. Hoe meer treinen elkaar in de weg zitten, des te leuker het rijden wordt (vind ik).
Groeten, Jaap
-
Gert,
Geen suggesties, de plannen die je hebt gekregen zijn leuk uit te voeren, ik wilde alleen maar zeggen dat ik jaloers ben op de toegang in het midden van de zolder. Dat geeft rondom zoveel leuke mogelijkheden. Bouwen maar zou ik zeggen!
Richard