BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: mmhajvth op 20 February 2007, 13:04:00
-
Omdat mijn wagenpark het laatste jaar exponentieel is gegroeid! En de hoeveelheid rails en baanoppervlak vrijwel niet is gegroeid, zie ik geen andere optie dan een vitrine te bouwen om mijn treinen te kunnen uitstallen.
Omdat ik op beneluxspoor al veel gelezen heb over diverse vitrines, en er talloze verschillen bestaan wilde ik mijn ervaringen daaraan toevoegen in dit draadje.
Na besloten te hebben dat het geheel boven mijn bed moet komen te hangen, omdat daarnaast de enige vrije muur met een redelijke oppervlakte staat, ben ik begonnen met het uitzetten van uitgangspunten.
Ik wil namelijk de volgende dingen:
- Een N spoor trein van 11 rijtuigen + loc, moet passen in de vitrine.
- 20 sporen moeten er in passen.
- De vitrine moet een minimale dikte hebben. Richtgetal ligt rond de 5 cm dik. De reden daarvoor is dat het anders een hele puist dreigt te worden in mijn toch al niet te ruime kamer.
Dingen waar ik me aan moet houden:
- Maximale buitenwerkse maten kunnen worden 200 cm breed bij 105 cm hoog.
- Gewicht moet minimaal blijven vanwege het feit het geheel aan een houten muur komt te hangen.
Dit is al een leuke puzzel aan het worden natuurlijk.
Enthousiast als ik ben, ben Ik meteen begonnen met tekenen. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het een grote oppervlakte is die stijfheid moet winnen door een degelijke constructie. Maar met een achterwand van maximaal 9 mm dik en plankjes van zelfs maar maximaal 3mm dik lijkt dat een onmogelijke opgave. De zijwanden worden 6 mm dik, en die dikte is al nauwelijks meer te schroeven zonder dat het hout splijt!
De oplossing ligt in het uitfrezen van gleufjes in de achterwand waar de plankjes in gelijmd kunnen worden deze plankjes kunnen dan als ribben dienen waardoor de achterwand minder kan buigen. Het zelfde principe word gebruikt voor de zijwanden alleen is het daar, om de plankjes minder te laten doorbuigen.
De plankjes zullen niet meer dan 3 cm naar voor uitsteken omdat dat genoeg is om een trein op te zetten, ik wil de vitrine namelijk zo smal mogelijk houden.
Hier een dwarsdoorsnede principeplaatje (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/vitrine.jpg). ;)
Vanavond ga ik samen met mijn oom de vitrine bouwen. Hij heeft een eigen bouwbedrijf en de kennis en machines die hij daarvoor nodig heeft kan ik in dit geval heel goed gebruiken!
Ik zal proberen om tijdens het bouwen vanavond wat foto’s te maken die ik hier kan posten.
m.v.g.
Mark
-
OK Mark, dat ziet er veelbelovend uit!! Maak je ook nog foto's tijdens de bouw. Ik ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien. Succes,
Groet Jaap
-
Dankje Jaap!
Ik ga zeker vanavond proberen redelijke foto's te maken.
Echter je weet hoe goed ik ben in het maken van foto's dus het zullen wel weer onderbelichte zoekplaatjes worden. ;D :-[
Ik zal in ieder geval mijn aller beste best doen (en natuurlijk ook op de vitrine! ;))
m.v.g.
Mark
-
Lijkt veel op wat ik 2 maanden geleden gebouwd heb. Ik heb in 18mm spaanplaat meubelpaneel sleuven gefreesd van 8mm diep en 4 mm breed. Daarin heb ik strooken van 4mm mdf verlijmd.
Bij een proef stukje, bleek het mdf mooi strak in de sleuf te pasen. Zo strak dat lijmen niet nodig zou zijn geweest. Maar bij de bouw bleek dat de dikte van het mdf toch een behoorlijke marge te hebben. Waardoor het er niet klem in zat. Met als nadeel dat het lastig is om de treden haaks op de achter wand te krijgen is. Maar het is uiteindeljijk goed gekomen zie:
De vitrine afm. 320cm X 100cm X 10cm Gewicht leeg ongeveer 30KG
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0126.jpg)
-
Ha Mark,
Als de vitrine boven je bed komt te hangen dan kun je je vanavond beter concentreren op de vitrine dan op de foto's ;D ;D.
Doe je best!
groetjes
Ferry
-
Aan Michiel,
WOW! :o :D
Gaaf!
Hoeveel rijtuigen kunnen daar in H0 achter elkaar?
Ik zie dat je de plankjes niet geschildert hebt maar de achtergrond wel hoe dat zo?
Mooi werk hoor!
Aan Ferry,
Daar heb je een punt! ;D Maar mijn oom helpt me er bij, dus ik denk dat ik daarop vertouwen ga. ;)
Maar ik zal inderdaad wel op moeten letten als het gaat om de ophanging want de muur is van houten ribben en gips. Een schroef in het gips gaat het zeker niet redden ;)
m.v.g.
Mark
-
Ik heb er ook wel alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Met de juiste machines is het een fluitje van een cent ;)
Houten rachelwerk en gips is toch niet erg?
Als je het rachelwerk hebt gevonden hangt het altijd stevig met een paar schroeven.
succes
Ferry
-
Er kunnen in mijn vitrine een 11 a 12 rijtuigen + lokomotief achter elkaar staan. De achterwand is wit omdat ik witte spaanplaat meubelpaneel heb gebruikt. De plankjes heb ik zo gelaten is niet storend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0128.jpg)
-
Ja gaaf!
Die van mij moet voor N spoor net zo breed worden wat gaat passen op 2 meter.
Alleen wilde ik 20 sporen onder elkaar. ;D
Maar desaliettemin erg gaaf.
m.v.g.
Mark
PS: heb jij een zwak voor motorposten? ;)
-
Indrukwekkend Michiel!!
Ferry
-
Prachtig Michiel :)
Groet Jaap
-
waaaww!!!!!
die thalys.... :o :o :o tel ik hem 10 delig??
mvg
Bart
-
Bart, zo hoort-ie 8). Mark, morgen foto's? :P
-
Michiel: super!!
-
Fraai :) Michiel
Voor zo'n vitrine heb ik nog veel te weinig materieel maar ik zie dat die van jou helemaal vol staat, wat nu ? Koopstop of nog een vitrine maken. ;D
m.vr.gr. stephan.
-
Maar mijn oom helpt me er bij
Zou Mark van zijn oom ook les krijgen in figuurzagen? Het duurt wel lang voordat er foto's komen ;D
Groet Jaap
-
Mooie collectie Michiel!
En, mooie vitrine. ;)
Timaximus
-
Vanavond zal ik foto's plaatsen van de bouw.
Ik doe dit bewust vanavond omdat ik met het licht van nu beter kan schilderen.
Het hele ding gaat vandaag namelijk nog de gronverf in dus dat wil al zeggen dat we er aardig de pas er in hebben zitten hier. ;)
m.v.g.
Mark
-
Ik begrijp dat de vitrine al bijna af is. En dan ons zelfs geen fotootje gunnen, foei! ;)
Koen
-
Mark,
Het is avond. Volgens mij ben je klaar met schilderen.
fotootje???????/ :D
Ferry
-
Jullie hebben gelijk,.. Hier een aantal foto’s van de bouw
De vertraging is louter te danken aan het feit je voor Peco 55 rails tegenwoordig de hele wereld af reizen moet, en ze dan vervolgens alsnog moet gaan bestellen bij een winkel in de buurt omdat niemand 50 stuks flexibele rails heeft staan. :-| ;)
Maar goed wat hebben we wel voor elkaar gekregen.
Gister avond zijn mijn oom en ik begonnen met de bouw van de vitrine.
We hadden van te voor beide ons huiswerk al gemaakt want zo had hij het materiaal al gehaald en ik de tekeningen gemaakt.
Als eerste stond dan ook op het programma om alle materialen op de werkbank te verzamelen.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020001-1.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020001-1.jpg)
Vervolgens kon er begonnen worden met het zagen van de plankjes waar later de treinen op komen te staan. Zoals in de tekening al stond is dit materiaal maar 3mm dik en lijkt nu het nog een grote plaat is dan ook veel te slap om ook maar iets te dragen.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020004-1.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020004-1.jpg)
Na alle plankjes op maat te hebben word het zaak we sleuven gaan creëren in de achterwand die momenteel ook nog niets anders is als een stuk 9 mm dik MDF.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020007.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020007.jpg)
Eerst maar even testen of we het allemaal goed berekend hebben. Dit gebeurd op een klein stukje afvalhout.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020013.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020013.jpg)
Triomf! Het eerste plankje staat loodrecht in het gezaagde sleufje en staat al behoorlijk stevig overeind zonder hulp van lijm of spijkers. De truc zit ‘m wel in de hamer die je ook in beeld ziet liggen. ;)
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020017-1.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020017-1.jpg)
Dan maar weer verder met het zagen van sleuven, wat overigens nog heel nauw komt!
Hier zien we de achterwand met daarop de zijwanden die hier nog aan elkaar zitten. Alle sleuven zitten er in en dat is mooi. Nu even kijken op de tekeningen hoe we het beste te werk kunnen gaan bij het monteren van de onderdelen.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020023.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020023.jpg)
Na constructielijm in de sleuven gedaan te hebben kunnen de plankjes er definitief in. Ook hier ligt de hamer weer prominent in beeld. Je zou gaan vermoeden dat dat er iets mee te maken heeft. ;) ;D
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020024-1.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020024-1.jpg)
Tien minuten verder en het schiet al op! :D
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020026.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020026.jpg)
Hier komen de kopse kanten er tegenaan. Dit is ook een leuk werkje omdat je meteen kan zien of de plankjes wel loodrecht omhoogsteken. Zo niet, dan passen ze ook niet in de sleufjes van de kopse kant.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020028.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020028.jpg)
Ook is er al een kopse kant op 1 van de lange zijden aangebracht. Deze is eveneens voorzien van sleufjes die in dit geval gebruikt gaan worden om de polystyreen deuren in de laten schuiven. (wat je overigens met polystyreen wel niet kan doen. ;)) De kopse kanten worden constructie lijm en speciale nietjes vastgezet. De nietjes worden met een druk van een paar bar het hout in geknald!
De kast is inmiddels bijna klaar en is ronde middennacht richting mijn woonplaats vervoerd waar het de nodige afwerking zal krijgen.
Bij die afwerking moet je Denken aan schuren, plamuren en verven.
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020031-1.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020031-1.jpg)
Hier de initiatiefnemer in actie Het is ook zo fijn als ze even zeggen wanneer men een foto neemt! :-| ;)
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020036-1.jpg) (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020036-1.jpg)
Inmiddels heef het z’n eerste grondlaag al gekregen wat me toch een heel blik verf kostte, dus morgen maar weer een nieuw blik halen om de 2e laag grondverf er op aan te brengen.
Tot zover de bouw van mijn vitrine.
Uiteraard word dit vervolgd!
m.v.g.
Mark
PS: voor ik het vergeet te vertellen, de foto's zijn te vergroten door er simpelweg op te klikken.
-
Mooi gereedschap Mark!
Is halve werk. ;)
En de vitrine begint ook ergens op te lijken.
Timaximus
-
Dankje Timaximus
En dat gereedschap is dus van mijn oom, wat hij ook hard nodig heeft vanwege z'n eigen bouwbedrijf.
Maar ik heb natuurlijk niet alleen zijn gereedschap maar ook z'n materiaalkennis/vaardigheid "ingehuurd" ;D
m.v.g.
Mark
-
Hoi Mark.
Nu nog alle rail er in ;D
Tip van de dag : Sluit een deel of alle sporen aan via je IB of TC.
Kun je je matriaal laten rijden ( pendelen ) of alleen de verlichting aan zetten.
Nu kun je het nog aanleggen en wegwerken
Het is wel gaaf als je zo van afstand een lok of verlicht treinstel kunt laten reageren.
Gr. Patrick
Ps hoe is het met je servoaandrijving ;D
-
Goed idee!
Moet zeker lukken om een paar draadjes aan de rail de solderen en die dan direct achter uit de kast weg te laten lopen en bij elkaar te binden.
Op 2 meter spoor kan je een wadloper toch leuk laten scheuren ;D
Voor de servo, zie de PB die je als het goed is hebt gekregen. ;)
m.v.g.
Mark
-
Tip 2 van de dag ;D
Gebruik een kabelgootje aan de zijkant en boor dan door het gootje naar je rails.
Nu kun je heel gemakkelijk de draden aansluiten en samenvoegen en het afdekplaatje weer terugklikken op het gootje.
-
Dan zal het gootje na dat ik verhuist ben toegevoegd gaan worden.
Want de vitrine is zo dik als een schildrij. en de vitrine zelf word tussen 2 muren geklemd anders had ik het geheel nog wel groter gemaakt! ;D
Maar als ik verhuist ben en het ding naar hart en lust in de woonkamer kan hangen ga ik het gegarandeerd alsnog doen!
Dan tref ik nu vast wat voorzorgsmaatregelen dat het later niet te moeilijk gaat worden.
m.v.g.
Mark
-
Ziet er goed uit Mark, lekker strak werk allemaal.
Moet een mooi gezicht zijnm wanneer al je treinen daarin een plek hebben gevonden!!
J
-
Zeer, zeer strakke vitrine Mark! Kan niet wachten om deze gevuld te zien ;)
-
Mark, mijn complimenten hoor, ook al heb je hulp gehad, het ziet er indrukwekkend uit. Heerlijk zo'n foto reportage met tekst. Misschien iets voor de Galerie?! '
Ik ben nu al benieuwd hoe het eindresultaat is als je verzameling achter het 'glas' staat.
Misschien is het een idee om i.p.v. aflakken met de kwast er één of twee spuitbussen met verf op te doen. Als je hem dan twee keer dun spuit is het resultaat strakker.
Succes verder met je show-case,
Groet Jaap
-
Aan Jeroen,
Hehehe Ik heb nu al meer treinen dan er in die vitrine passen ;D
Alleen omdat ik niet meer muur heb kan ik ook niet meer vitrine maken. :-|
Aan Rob,
Ik zal natuurlijk straks aan het einde van de reportage een paar foto's maken wanneer de kast gevuld is! Maar eerst de vitrine af maken en de reportage af maken.
Aan Jaap,
Ik zal eens een mooi en vooral ook compleet verslag gaan maken en kijken of de moderators het willen opnemen in de galerie.
Over die spuitbus zit ik nu even te denken, ik denk dat ik dat wel ga doen want ik was dat schilderen eigenlijk wel beu ;D Dus het zou goed uitkomen als ik de volgende laag aan kan brengen met een spuitbus.
m.v.g.
Mark
-
Ziet er super uit Mark!
Koen
-
Ziet er zeer mooi uit Mark!
Het gewicht is nog wel acceptabel gebleven?
De opmerking van Jaap is ook wel nuttig. Het lakwerk wordt strakker maar zal ook zeker minder wegen :D :D
Ferry
-
Wederom bedankt voor de positieve reacties!
Doet me goed! :)
Vanochtend heb ik er de eerste laag spuit lak opgespoten. Om 1 laag aan te brengen heb je maarliefst 3 volle bussen nodig. Goedkoper is het niet, en m’n wijsvinger is nu ook lam. :-| ;) Maar de snelheid is ongekend! ;D Wat me met de kwast 2.5 uur duurde kost me nu nog geen 40 minuten! En inderdaad het resultaat is gaaf! Doordat ik de eerste laag heb gedaan met de kwast lijkt er nu een nerf te zitten in de achterwand. Maar we weten allemaal dat dat MDF is. Kortom leuk effect al zeg ik het zelf. :D
Nu moet het even drogen en in tussentijd moet ik even de stad uit voor meer spuitbussen.
De truc is namelijk dat ik de eerste grondverflaag aangebracht heb met verf op terpentine basis. Dan moet de laklaag ook op terpentine basis zijn anders gaat het fout, zoals al op de verpakkingen van de op acryl basis zijnde spuitbussen staat. Maar lak op terpentine basis is schaars in deze regio, zo blijkt nu. ;D
Zondag komen er waarschijnlijk weer foto’s, want ik moet in tussentijd ook nog werken namelijk.
Word dus vervolgd,
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Dat ziet er al heel mooi uit. Ben zelf ook van plan een vitrine te bouwen (maar dan voor mijn H0-modellen).
Ik ben ook wel eens benieuwd naar het gewicht en hoe je denkt om de vitrine op te hangen (vooral wat er waar precies aan de vitrinekast moet gebeuren daarvoor)
Erwin
-
Het handigst is om zo'n vitrine op te hangen volgens het keukenkastjesmethode. Daar zijn standaard ophang blokjes voor te koop bij de bouwmarkt. die komen wel aan de binnenkant van de kast, maar bieden dan ook nog enige verstel mogelijkheden.
Je zou ook schroefogen in de vitrine kunnen maken en schroefduimen in de muur. Er zijn ook ophangplaatjes die je in combinatie metb wat zwaardere schroefduimen kunt gebruiken.
Belangrijkste hierbij is dat je het gewicht en de constructie van de muur in de gaten houd.
groet Erik
-
Ik ga of gebruik maken van de schroefduimen, of gebruik maken van beugeltjes bovanaan de vitrine.
Het gewicht echter laat ik rusten op een vooraf gemonteerde balk onder mijn vitrine, waarop het geheel dus eigenlijk staat.
Deze balk is namelijk makkelijk te moteren, en verdeeld het gewicht gelijkmatig over de houten ribben in de gipswand.
m.v.g.
Mark
-
(http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S20204.jpg)
Nu nog een niets betekenend wandje, met een poster van gebouwen die al niet eens meer bestaan.
Straks het strijdtoneel! ;D
m.v.g.
Mark
-
Hehehe Ik heb nu al meer treinen dan er in die vitrine passen
Alleen omdat ik niet meer muur heb kan ik ook niet meer vitrine maken.
Zo'n muur heb ik ook ;D
mvg,
Sander
-
Zo'n muur heb ik ook
Eerst zien dan geloven..... ;)
Groet Jaap
-
Hij is nog lang niet af en er moet zelfs nog 40 meter rails in.
Maar hij hangt! :D (22:29:33)
Tijdelijk dan wel want ik ben er nog niet helemaal tevreden over.
Zondag foto's van een dan inmiddels beter hangende vitrine zonder rails, want dat is simpelweg in bestelling.
Eerst werken.
m.v.g.
Mark
-
Om hem op te hangen kun je ook een lat over de lengte onder een hoek van ongeveer 45 graden doorzagen. Ene helft aan de achterkant van de vitrine andere helft aan de muur, ophangen en vast. Simpel en stevig.
gr.Stephan.
-
Ik ben ook wel eens benieuwd naar het gewicht en hoe je denkt om de vitrine op te hangen
Je kan ook een vitrine maken die op de grond staat, aan de voorkant van je baan. Heb je geen probleem met het gewicht. En als je dan toch stroom op de rails zet voor verlichting e.d. maak dan gelijk een liftje aan de zijkant, groot genoeg voor een rangeerlok en het langste rijtuig, waarmee je je materieel naar boven naar de baan kan verplaatsen ;D
- Paul
-
Dan krijg je dus zoiets (http://hometown.aol.de/klausdietrich68/homepage/modellbau.html) ::)
Groet Jaap
-
Jaap: Dat is wel een heel erg ge-avanceerde! Wel mooi!
Als ik ooit nog eens een groter huis tot mijn beschikking hebt lijkt me dat ook wel leuk. Alleen zal het er wel een met handbediening worden ;)
Koen
-
Ja en dat principe 10 sporen hoog en 15 breed. Soort kijfhoek maar dan op elkaar! ;D
Voordeel is wel dan je maar een kleinere wisselstraat nodig hebt! ;D
Maar goed na een weekend gewerkt te hebben ben ik vandaag weer thuis gekomen. En wat bleek de vitrine hing nog aan de muur dus dat valt niks tegen. Echter moeder was in een fanatieke bui en heeft al het losse materieel wat in mijn kamer rond slingerde (en gelukkig niet wat er op zolder allemaal nog stond) in de vitrine geplaatst. Goed bedoeld maar.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020002.jpg)
Wat moet je er mee? ;)
Effin, De rails komt komende week aan bij de winkelier en kan ik dus aan het einde van de week er in leggen. De polystyreen schuifdeuren, die momenteel beneden liggen te wachten komen er als laatste in, puur omdat dat handiger is.
Nu eerst even een woordje spreken met mijn moeder. ;) ;D
m.v.g.
Mark
-
Leuk :) Ik zie dat je de kapjes van de 1300'en al binnen hebt ;)
-
Yes verschillende 4 nummers (1301 - 1305 - 1308 - 1313) die ik in mijn kamer heb laten rondslingeren toen ik van huis ging vrijdagochtend. Vandaag vond ik ze terug in mijn vitrine! ;D
m.v.g.
Mark
-
Echter moeder was in een fanatieke bui en heeft al het losse materieel wat in mijn kamer rond slingerde in de vitrine geplaatst
Ze heeft het keurig gedaan vind ik. :)
Groet Jaap
-
Ow zeker!
Ze heeft er veel zorg aan besteed. Maar kapjes zonder wielen en allerhande wegverkeer had van mij niet gehoeve, dus dat ga ik voorzichtig proberen te melden. ;)
m.v.g.
Mark
-
Ziet er goed uit Mark.
Moet wel heel lekker zijn als je zoveel hulp hebt bij het maken en inrichten.
Je treft het maar ;) :D
Mooi eindresultaat
Ferry
-
Beste Ferry,
Ja hulp is wel fijn natuurlijk maar klaar is het nog lang niet.
De vitrine moet aan het einde van de week nog voorzien worden van rails en dan mogen de doorzichtig styreen schuifdeuren er in. Dan pas zal ik klaar zijn en kan ik gaan inrichten.
m.v.g.
Mark
-
Nu eerst even een woordje spreken met mijn moeder. ;) ;D
Dat zou ik uiterst voorzichtig aanpakken, anders kun je waarschijnlijk in vervolg zelf je kamer schoonmaken (en je kleren wassen). :)
Ziet er goed uit, die vitrine, zeker nou je wat beter een idee hebt hoe groot ze is ten opzichte van het materieel.
- Peter
-
Ow zeker!
Ze heeft er veel zorg aan besteed. Maar kapjes zonder wielen en allerhande wegverkeer had van mij niet gehoeve, dus dat ga ik voorzichtig proberen te melden. ;)
m.v.g.
Mark
Weet je zeker dat het geen hint was ten aanzien van allerlei losse rommel die altijd maar in je kamer rondslingert? ;D
-
Ziet er nu al mooi uit!
En ja, als je moeder voorzichtig is geeft het toch niet? ;)
Mijn moeder heeft er niet zoveel gevoel voor, daar is vroeger meer dan 1 bouwpakket door gesneuveld :-|
Ik ben benieuwd naar de foto's van de volle vitrine!
Koen
-
Mark,
Waar heb je die (/dat formaat) polystyreen schuifdeuren vandaan gehaald? 'k heb namelijk geen flauw idee waar ik dat zou moeten zoeken.
- Paul
-
Aan BVZfan,
De polystyreen platen heb ik gehaald bij de plaatselijke Hornbach.
De lokale gamma's en karwei's hebben meestal wel een heel schraal assortiment aan acryl en lexan. Maar hebben dat maar in beperkte maten en diktes, en vaak hebben ze ook geen polystyreen of hobbyglas zoals het bij de Hornbach ook wel eens genoemd word. De Hornbach of misschien ook wel een mega store van een andere firma hebben een veel groter assortiment van dat spul!
Veel succes in ieder geval!
m.v.g.
Mark
-
En zoals dat gaat in de modelspoor wereld,...
Vertraging..
Vandaag zou de rails geleverd worden maar eergisteren werd al bekend dat het niet alles zou zijn wat ik besteld had en vandaag bleek dat ze nog helemaal niks hadden..
Teleurgesteld natuurlijk!
Nu maar weer wachten wanneer Peco denkt z'n klanten te moeten leveren.
Overigens is dat een kwaal van vele fabriekanten, importeurs en winkeliers!
Ze doen maar wat als je het mij vraagt.
Voor jullie ook balen want nu kan ik jullie nog niet laten genieten van een mooie volle vitrine...
m.v.g.
Mark
-
Ik heb niet gedronken en zie toch dubbel! ;D
-
Ondanks dat de hard nodige rails nog steeds niet binnen is heb ik de buit van een dagje shoppen op de beurs van lochem al wel in mijn in aanbouw zijnde vitrine geplant. Wat betreft het nieuw aangekochte materieel raad ik je aan om in het volgende (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3556.new#new) draadje even rond te kijken.
Maar hier enkele plaatjes van het geheel.
Topper van de dag is natuurlijk de 24 wagons tellende sleep van KALK bakken die getrokken word door een dubbelspan van 6400 loc's. In dit geval zijn dat de geweatherde loc's 6433 en 6503.
De vreemde stand van loc 6433 komt omdat daar noodgedwongen de rails ophoud, maar breek me daarover de bek niet open. :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S202001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S202001.jpg)
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Als een kind zo blij kijk ik al 6 uur lang naar het enorme eind trein, en fantaseer er vast op los over hoe het er uit zou zien als dat geheel als een slang zichzelf een weg baant over een strek spoor met een gigantische wisselstraat.. :D
Wat betreft die glow in the dark giethars schimmen in mijn vitrine (die ik overigens ook gister eb aangekocht in lochem. laat ik jullie nog even raden. (Lennert, Wesley en Rob zijn uitgesloten van de competitie ;D)
m.v.g.
Mark
-
Een 11.8 en 2 ICR stuurstandrijtuigen?
-
Zo jou sluit ik de volgende keer ook uit van deelname ;D ;) :P
Inderdaad een nog te maken 11.8 (nummer moet ik nog kiezen) een Bs en een BDs.
m.v.g.
Mark
-
Mooi hoor zo'n lange KALK staart.
Dat is in H0 iets lastiger wegzetten, tenminste ... voor mij dan. ::) ;)
Timaximus
-
Voor een H0 modelbouwer zou de zelfde trein 3.67816091954 meter worden ;D
Mede daarom ben ik N spoor gaan rijden. :D
Maar hoeveel lengte kan jij dan maken op je baan Timaximus?
Zonder dat je buiten de perronsporen of buiten je blokken gaat komen.
m.v.g.
Mark
-
ziet er goed uit!! ;D
-
Ik kom hier niet veel verder dan 2 meter. ;D
Timaximus
-
Vanmiddag stond mijn vitrine er toch nog wat leegjes bij.
Ons mam vroeg wanneer de rails zou komen en toen ik zij dat dat nog wel eens meer dan een week kon gaan duren was ze niet tevreden..
Net als ik overigens...
Dus besloten we de pijn maar te verlichten door wat materieel en bij in te zetten en te kijken hoe dat er uit zou gaan zien...
Uiteindelijk staat er nog 1 groep materieel niet in en dat is de groep die netjes in PTT verzenddoosjes ligt. niet om verzonden te worden maar omdat dat makkelijke doosjes zijn om materieel met transfers verf decoders en nog vele andere aan te brengen accessoires in op te bergen totdat ik een moment zie om een model aan te pakken, en om te bouwen.
De rest van het materieel staat nu wel in de kast en is toch wel 3 kwart van mijn verzameling.
owja nu nog een plaatje ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S202015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S202015.jpg)
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Mochten er oplettende kijkers zijn die combinaties zien die echt niet kunnen... zou ik heel blij zijn als dat dan even gezegd word en vooral ook waarom het één of ander niet kan.
Bij voorbaad dank,
Met vriendelijke groet,
Mark
-
erg netjes!!! Is die DH-2 van modelloco? ;D
-
Fleischmann, natuurlijk. ;)
-
Misschien was het je nog niet opgevallen G. van Rekum,
Maar het is allemaal N spoor. ;)
FL* heeft er echt talloze van gemaakt. En in ieder geval 3 modellen daarvan zijn er bij mij terrecht gekomen. ;D
2 liggen er nog open voor de nodige aanpassingen, maar die in de vitrine is al af. (mede dankzij Sander ;))
m.v.g.
Mark
-
Mochten er oplettende kijkers zijn die combinaties zien die echt niet kunnen... zou ik heel blij zijn als dat dan even gezegd word en vooral ook waarom het één of ander niet kan.
De Benelux rijdt nooit met enorme giethars kappen rond ;D ;D ;D.
-
Ow ja joh? ???
Dat zal ik maar eens veranderen dan ;D ;D
m.v.g.
Mark
-
YES!!!! ;D
3 keer raden,..
Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de lokale modelspoorwinkel of ik die berg rails wilde komen ophalen want hoewel ze het pas enkele uren binnen hadden liggen scheen het behoorlijk in de weg te liggen. ;D
Daar heb ik nou nooit last van! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020012_1.jpg)
Maar goed eerst moet ik even mijn tentame statestiek verprutsen morgen avond, en dan kan ik de rail in de vitrine knallen!
Even een vraagje voor mensen met een zelfgebouwde vitrine.
Gebruiken jullie bij het vastleggen van rails nietjes, spijkers, lijm, dubbelzijdige tape of misschien nog wel iets anders?
m.v.g.
Mark
-
Even een vraagje voor mensen met een zelfgebouwde vitrine.
Gebruiken jullie bij het vastleggen van rails nietjes, spijkers, lijm, dubbelzijdige tape of misschien nog wel iets anders?
Zwaartekracht. ???
Groet,
Tjalling
-
Is niet aanwezig bij Mark ;D
Zitten er schroefgaatjes in de rails? Zo ja dan zou ik ze vastspijkeren, lijkt me het simpelst en is makkelijk te verwijderen.
Zo nee, dan zou ik ze lijmen.
-
Dan ga ik denk ik voor het lijmen want de 3 mm dikke plankjes zijn prima! Maar een spijker komt al snel aan de onderkant tevooschijn denk ik.
Dan even kijken wat voor lijm, want constructielijm is is wel sterk maar die gele belletjes zijn een beetje lelijk, en houtlijm? tjah, hecht houtlijm goed op een geverfde ondergrond? ???
Het moet namelijk wel lekker vast zitten want hoewel je het natuurlijk niet bewust gaat uitproberen moet het wel tegen een stootje kunnen. ;)
m.v.g.
Mark
-
hecht houtlijm goed op een geverfde ondergrond?
Jahoor voor zoiets is de hechting ruim voldoende. Een"streepje" lijm over de hele lengte van de rails. Gewichtjes erop, uurtje laten drogen en klaar is Kees uh Mark.
Groet Jaap
-
En met een scherpe beitel steek je zo die gele belletjes weg.
Harm
-
Dat zijn de treinen hoor ;D ;D ;D.
-
(http://i46.photobucket.com/albums/f124/muisarm80/DSC02589.jpg)
Formaat: 210 x 90 x 10, 2 meter breedte zichtbaar.
Op de planken heb ik balkjes van 44x44 gemonteerd. Achterplaat is van 9 mm MDF.
Gewicht: geen idee, het zit met 4 keilbouten in de muur.
Opstellengte: 27 meter
Groetsels
Peter
-
Volgens mij is hij vol en ben je hard aan een tweede toe ;)
Groet Jaap
-
Je gaat door voor de broodrooster.
Nu nog een muur.....
-
Leuke vitrine zeeuwsepeter!
Wat staat er tussen jouw 1200 en de 1100 met botsneuzen in?
Verder leert een korte berekening dat N spoor ook voordelen heeft op de muur. ;D
Jouw overigens niet verkeerde vitrine, 210 x 90 x 10, 2..... Opstellengte: 27 meter.
Mijn vitrine. 200 X 100 X 5..... Opstellengte: 40 meter. ;D ;D
Daarentegen heb jij weer voordeel bij het vinden van verschillende modellen ;)
m.v.g.
Mark
-
grotere afbeelding:
http://i46.photobucket.com/albums/f124/muisarm80/DSC02589-1.jpg (http://i46.photobucket.com/albums/f124/muisarm80/DSC02589-1.jpg)
De losse 1200 kap is nog steeds voor Sander, heeft een 1200 van mij in bruikleen ;D
groetsels
Peter
-
Volgens mij word het wel tijd voor een serieuse locloods/werkplaats bij jou thuis ;) ;D Mooi hoor!
En niet alleen om die 1200 ;)
m.v.g.
Mark
-
prachtig dit , ik kan dromen van zo'n prachtige verzameling
de tijd zal het leren
-
Vitrine 1:
143cm x 61,5cm x 10cm
Glazen schuiframen 75cm breed (2 stuks, overlappen elkaar 10cm)
(http://home.zonnet.nl/oskark007/Vitrine1.jpg)
Grote afbeelding (http://home.zonnet.nl/oskark007/Vitrine1.jpg)
Vitrine 2:
320cm x 67,5cm x 10cm
Kunststof schuiframen 159cm breed (2 stuks, overlappen 10cm, Bruynzeel LEXAN)
(http://home.zonnet.nl/oskark007/Vitrine2.jpg)
Grote afbeelding (http://home.zonnet.nl/oskark007/Vitrine2.jpg)
Groet, Oskar
-
Kleine vraag aan Oskar
Zijn er ook DDm stammen van 7 bakken? of is dit een stam die alleen bij jou voorkomt?
Verder zou ik jouw 1300 en jouw 1600 omruilen dan kan je later achter je ICR stam nog een Bs ofwel een stuurstand aan plakken. Dan heb je een stammetje dat er heel mooi af uitziet ;) Van de IC+ heeft namelijk toch geen Bs bestaan, dus daar kan je dan rustig je 1300 voor zetten (die dus niet met stuurstandrijtuigen/Bs overweg kan ;))
m.v.g.
Mark
-
En ik maar denken dat dit topic over de bouw van een vitrine gaat ;D
Groet Jaap
-
Kleine vraag aan Oskar
Zijn er ook DDm stammen van 7 bakken? of is dit een stam die alleen bij jou voorkomt?
Verder zou ik jouw 1300 en jouw 1600 omruilen dan kan je later achter je ICR stam nog een Bs ofwel een stuurstand aan plakken. Dan heb je een stammetje dat er heel mooi af uitziet ;) Van de IC+ heeft namelijk toch geen Bs bestaan, dus daar kan je dan rustig je 1300 voor zetten (die dus niet met stuurstandrijtuigen/Bs overweg kan ;))
m.v.g.
Mark
De zevendelige DDM stammen rijden niet meer rond, ze waren er wel.
De 1600 kan ook niet met een Bs overweg, dat kan alleen de 11.8. ICR rijdt met een BDs rond en dan als loc een 1700 ;)
Tot zover het nit-picking.
-
Ja dan houdt het op want als ik even mag gokken heeft Oskar de 1601 ;)
En nog even oven mijn vitrine dan ;) ;D
Ik ben nu bezig met het plakken van rails, tijdrovend klusje omdat veel rails op maat gezaagt moet worden, maar het is tevens wel één van de laatste klusjes. :D
m.v.g.
Mark
-
Kleine vraag aan Oskar
Zijn er ook DDm stammen van 7 bakken? of is dit een stam die alleen bij jou voorkomt?
Verder zou ik jouw 1300 en jouw 1600 omruilen dan kan je later achter je ICR stam nog een Bs ofwel een stuurstand aan plakken. Dan heb je een stammetje dat er heel mooi af uitziet ;) Van de IC+ heeft namelijk toch geen Bs bestaan, dus daar kan je dan rustig je 1300 voor zetten (die dus niet met stuurstandrijtuigen/Bs overweg kan ;))
m.v.g.
Mark
Hai Mark, Voor zover ik weet zijn ze er wel geweest maar nooit standaard en eerlijk gezegd was de richtlijn een 6 delige maar via marktplaats of e-bay kwam ik op 7 uit.
Zonde om er dan 1 in de doos te laten zitten.
Er hangt trouwens een Roco 1658 voor maar ik ben nog op zoek naar een 1838.
Voor de IC+ hangt een Lima 1605 die bij de DDM set met de Tijger zat. (mDDM)
Voor de ICR stam was ik van plan zo'n LSmodels set aan te schaffen met stuurstand.
Vraag ik me wel af of een 1300 serie wel voor een IC+ kan, ooit geweest is. :)
Groet, Oskar.
P.S. Ik probeer wel een beetje de realiteit te benaderen maar ga daar niet zover in als anderen, Bij mij rijd een De-1 nog net zoveel als een IRM terwijl ze in het echt uit dienst worden gehaald. ( geen vast tijdperk, wel vooral Nederlands)
-
Ja hoor ik heb vernomen van meerdere mensen dat de IC+ door bijna alles is getrokken dat in de jaren '90 nog reed. Dus ook de 1300 heeft daar voor gestaan.
Maar nu weer even naar de vitrines denk ik. ;D
m.v.g.
Mark
-
Hey Mark,
Ik volg dit draadje al een tijdje. Het wordt echt een prachtige vitrine!!
Wat zal het er straks mooi ut zien als ie af is:D:D.
ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
mvg,
Patrick
p.s. wat een lange kalktrein :o :o
-
Mark, die paar rails zullen nu toch onderhand wel vastzitten ;D
Foto's dus ;)
Groet Jaap
-
in ieder geval weer bedankt voor de positive reacties!
Om wat dieper in te gaan op vragen en opmerkingen: ;)
Aan Patrick,
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het eindresultaat! ;D
Aan Jaap,
Die 40 meter spoor wil ik er netjes inleggen met afstandhouders en rustig laten drogen totdat het helemaal is uitgehard voordat ik alles steun weghaal en het spoor alsnog verschuift.
Kortom een beetje geduld moet ik daar toch wel voor opbrengen en dat gecombineerd met een school rooster dat mij verplicht om zelfs in Duitsland lessen te volgen. :-| heeft als voorlopig resultaat dat het ook mij te lang duurt naar m'n zin. Maar het eindresultaat zal daarentegen wel zeer de moeite waard zijn! ;) En aangezien ik daar toch het langst tegenaan denk te gaan kijken moet het maar even zo. ;)
Ik zal eens kijken of ik mijn activiteiten van deze week kan vastleggen op de gevoelige plaat voor jullie.
word vervolgd.
m.v.g.
Mark
-
Zo dan hier 2 foto's van de lokale prutsrail activiteiten. ;)
Laten we beginnen met een overzichtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S220003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S220003.jpg)
Hier vallen een 4 tal sporen behoorlijk op. Deze sporen zijn minder dan 24 uur geleden gelijmt. En moeder maar vragen waar ale knijpers gebleven zijn! ;D
Ik ga overigens als volgt te werk.
- Eerst slijpen we alle sporen op maat. Per spoor gaan er 2 volle lengtes flexrail in en nog een stukje van 15cm en een beetje. Bij het slijpen altijd een bril dragen want metaal slijpsel doet nog meer pijn in de ogen als verf!
- Dan leg ik op een plankje in de vitrine alle afstandsblokjes.
- Daartegen leg ik de rails. Nu kan ik goed zien of alles past.
- Dan haal ik de rails weer weg om een lijntje lijm op de plankjes te leggen
- Dan leggen we de rail weer terug en duw ik het goed tegen de afstandsblokjes
- Vervolgens 24 uur wachten voor alle zekerheid
- Dan kunnen de knijpers en de afstandsblokjes weg en hergebruikt worden voor andere sporen. Intussen komt er dan ook een hele verhandeling kijken van treinen verplaatsing, maar de reden daarvan is inmiddels wel bekend. ;)
Hier nog even een foto van een spoor dat net gelijmd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S220009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S220009.jpg)
De afstandblokjes, knijpers en zelfs het spoor zelf zijn redelijk duidelijk te zien.
Aan de K4 rijtuigen er boven is te zien waarom de sporen in de vitrine moeten. ;)
Tot zover,
m.v.g.
Mark
-
VOL! nu de volgende? ;D
-
Nou ik hoop tijdig een module af te hebben waar ik dan wat materieel kan plaatsen. ;)
En misschien moet dat wel een module worden met een heel groot rangeer terrein maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. ;D
Eerstvoorlopig moet ik eerst maar eens deze vitrine af maken. En als ik goed file parkeer met die treinen kunnen er best nog wel een paar bij. Dat geeft me de tijd om wat materieel aan te pakken voor de inbvouw van decoders en het aanbrengen van vervuiling en voor het bouwen van die module natuurlijk. ;)
m.v.g.
Mark
-
Mark, die paar rails zullen nu toch onderhand wel vastzitten
Het helpt dus ;D
Maar zonder gekheid Mark dat ziet er gelikt uit :)
Groet Jaap
-
Petje af Mark.
Ziet er prima uit!!
Ferry
-
hallo mark ,
Volg dit draadje al even , het ziet er prachtig uit en zeer mooie verzameling die er in staat.
gr Alexander
-
Dank u allen heren!
Zulke reacties doen me natuurlijk erg goed! :D
Aan Alex,
Binnenkort komt mijn topstuk voor voorlopig binnen. Ik heb namelijk een Bvf besteld en die komt binnen korte tijd.
Mogen jullie raden wat het is en van welke producent. ;)
Rick, sorry,.. maar jij weet het zo al, dus als je het niet erg vind mag jij je antwoord via een PB sturen ;D
m.v.g.
Mark
-
;D ;D Ik zeg niks :)
Die vitrine ziet er mooi uit, het is dat ik geen ruimte ervoor heb anders zou ik er ook eentje maken ;)
-
Wat hangt er boven jouw bed dan?
m.v.g.
Mark
-
Een Dart bord, met een foto van jou erop! ;D ;D ;D
-
Een poster van Evanescence ;D Nee, ik heb al een halfhoogslaper waaronder mijn baan ligt dus een vitrine boven mijn bed is wat onhandig, ik denk ook niet dat mijn moeder het goed vind (het stuk voor mijn raam hier mag ook al niet, iets met ramen lappen ??? ;D).
-
Rick,
Even off topic maar kun je mischien uitleggen hoe je een baan onder je halfhoogslaper hebt gemaakt. Ik heb wegens plaatsgebrek niet genoeg ruimte voor de baan waardoor ik gedwongen wordt een hoogslaper te moeten kopen. Maar als het onder een halfhoogslaper kan. Kom maar op. ;D
En nu weer on-topic naar Mark zijn vitrine.
Is overigens zeer mooi (en lekker vol), ik zou ook wel een vitrine willen, alleen moet het materieel nog komen dan.
Groeten Teun.
ps. Wat ik boven mijn bed heb hangen, een grote vlag van PSV, kon het niet laten. ;) ;D
-
Naja, 'baan', MDF plaat met rails erop. Veel rails erop :) Ik heb geen baan met huisjes, landschap enzovoort, alleen een zielig boompje. Je kan wel wat meer maken dan ik heb, je moet alleen wel op de grond liggen als je wilt rijden en niet van boven op je baan wilt kijken. En je hebt best last van stof, dat is een minpunt.
-
ps. Wat ik boven mijn bed heb hangen, een grote vlag van PSV, kon het niet laten. ;) ;D
Nobody is perfect. ;) ;D
Dat kon ik ook niet laten. ;D
Maar wel oprecht bedankt voor je compliment natuurlijk!
Materieel sparen kan overigens sneller dan je denkt want ik rij ook pas 2 jaar N spoor (prima beslissing geweest!!) Maar je ziet wel dat ik in 2 jaar aardig de beesten heb uitgehangen. :-[
Zelfs al een naam op beurzen geloof ik. :-[ :-[
Aan Rick,
Je kan ook een horizontale vitrine maken, of wel meer bekend als een rangeer terrein! ;D
Aan iedereen, m.u.v. Rick en Lennert ;)
Weet overigens niemand zo wat een Bvf is/inhoud?
Valt me een beetje tegen eigenlijk.
Het is niet eens iets speciaal voor N spoor. ;D
Goed dan zien jullie het binnenkort wel in mijn vitrine ;D
m.v.g.
Mark
-
21 sporen onder mijn bed, varierend van 20 tot 125 cm en nog 9 van 120 tot 150 cm voor mijn raam. Lijkt me toch wel redelijk? ;D
-
Zou je niet eens een draadje openen dan? ;D
Of mij pb foto's sturen? Ben eigenlijk wel behoorlijk benieuwd namelijk!
m.v.g.
Mark
-
Bvf : DDM1 fietsrijtuig ?
Stephan
-
Helemaal goed Prutser!
'k heb er 1 besteld bij phildie en aangezien die op voorraad was en ik al centjes heb overgemaakt, hoop ik 'm snel te mogen planten in mijn vitrine!
Waar die moet komen is ook niet zo lastig te raden.
Ik heb namelijk al een aardige stam in mijn vitrine met nu nog een glow in the dark Bds (stuurstand rijtuig) en loc 1738.
Nee niet erg orgineel locnummer, maar dat komt nog wel voor de bakker bij andere stammetjes. ;)
m.v.g.
Mark
-
En ik rij nog wel H0 en heb niets met geel. ;D
In ieder geval veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik zie er vast wel een plaatje van in dit draadje of bij Show hier je nieuwe aanwinsten.
m.vr.gr. Stephan
-
Zeker Stephan,
Zodra ik 'm binnen heb zal ik jullie laten zien of de kleur matched met die van de vitrine ;) ;D
De bouw van de vitrine vorderd overigens gestaag.
Er moeten nog 10 meter rails ingeplakt worden, maar eerst zal ik morgen lijm moeten halen. :-[
m.v.g
Mark
-
Vanavond ga ik lijm halen en dan kan ik de laatste 8 meter rails in de vitrine plakken...
Voor de oplettende lezer:
Ja het is nu nog maar 8 meter omdat ik de lijmpot compleet heb uitgevrongen en er zat nog net genoeg ik voor 1 spoor van 2 meter :D
Dus vanavond zal ik ook wel een fototje posten van de laaste sporen in de knijpers ;)
m.v.g.
Mark
-
@mark, dan heeft dat gebrek van lijm je goed dwars gezeten, dat je de pot leeggeschraapt hebt.
Harry
-
Dat kan je wel stellen! Harry.
Maar ik heb inmiddels weer lijm in huis gehaald. En nu nog even lobbyen over het gerbuik van zo'n 50 knijpers. ;D
En dan zitten er zometeen de laatste sporen er ook in! :D
Dat lijkt me wel gaaf natuurlijk!
m.v.g.
Mark
-
Het is zover, de laatste sporen zijn er inmiddels ook ingelijmt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020004.jpg)
De laatste sporen worden op de plaats gehouden door de knijpers.
Op de bovenstaande manier zie je niet zo veel van de sporen maar dat kan ook anders. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020015.jpg)
De sporen lijken in kronkels te liggen, maar dat heeft te maken met de lichtval op de railas, en vooral met het feit ik geen foto's kan maken ;D :-[
Er heeft namelijk tijdens het plakken continu een stook achter gelegen waardoor ik zeker weet dat alles kaarsrecht in de vitrine ligt.
Hier een redelijk overzichtje van een deel van de vitrine.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020016.jpg)
Hier nog wat detail foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020021.jpg)
Deze komt jullie waarscheinlijk al lang de strot uit maar ik blijf 'm mooi vinden. De 6442 met z'n maatjes 6471 en 6408
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020026.jpg)
Motorpost 3015
Nog niet vervuild maar dat is een kwestie van tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020037.jpg)
Ja die donker rode K4 rijtuigen achter een 1800 loc blijven me ook fasineren!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020041_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020041_1.jpg)
De thalys met er onder enkele plan W en ICK rijtuigen.
De grote groene knijpers bovenaan in beeld geven nog maar eens aan hoe klein de treinen zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020059.jpg)
Couchette rijtuigen.. ook mooie dingen al zeg ik het zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020053.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020053.jpg)
Nostalgie! de 1118 die op het punt staat om een ander nummer te krijgen want dit nummer heeft het geel grijze tijdperk nooit gehaald heb ik reeds vernomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020042.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S020042.jpg)
Hier nog en stukje goederen divisie.
Voor de mensen die nog niet vervuilen: Kijk eens naar dat onderstel van die 6400 loc. Dat is toch veel mooier dan een egaal zwart onderstel dat in veel gevallen nog een plastic glans heeft ook. En als je er geen vernislaag overheen knalt blijven deze poeders net zo lang zitten tot je ze er met een vochtige doek weer probleemloos afhaald.
Maar goed ik ga geen reclame maken. Je kijkt nog maar even naar de foto ;D
En voor de mensen die details beter willen zien kan je natuurlijk ook altijd op de foto's klikken!
Kan je die mooi aangebrachte vervuiling ook nog wat beter bekijken ;D
m.v.g.
Mark
-
Ik heb alle foto's eens op mijn gemak zitten bekijken en vind het resultaat buitengewoon goed.
Alles ligt er strak in je treinenverzameling maakt het geheel een feest om naar te kijken :)
Groet Jaap
-
Nogmaals Mark, het ziet er zeer fraai uit. Die fotot's van die 6400 serie komen niet echt mijn strot uit. Ik vind ze geweldig. Heb je er nu 5?
Keep up the good work
Ferry
-
Strak resultaat, Mark! En nou rap een baan bouwen met je kadaver... ;D ;D
J
-
Aan Jaap,
Dank U! :D
Aan Ferry,
uuh ik heb er 7 ;D
6405 - 6408 - 6433 - 6442 - 6471 - 6494 - 6503 ;)
En ze staan allemaal al in mijn vitrine, en op de foto.
Aan Jeroen,
Dat komt wel goed met mijn kadaver, maar dat weet jij wel ;)
m.v.g.
Mark
-
Nieuw in mijn vitrine. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020145_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020145_1.jpg)
Inmiddels heb ik er ook een materieel verslag van ingeleverd dus wie weet.
m.v.g.
Mark
-
Vroeger heb ik ook N-spoor gehad...toen was er alleen nog, de niet goed rijdende 1601 (zeer irri, kap trilde omhoog en loc stopte) en een plan e.
Het tijdperk van geen NL mat. in N is echt totaal voorbij, schitterend om jou vitrine te bekijken. Als je der prijskaartjes bij zet, krijg je zo een titel goed gesorteerd modelspoor winkel :D
Een pluim !!!
-
Dankje!
Hoewel er nu ook nog niet alles is gaat het inderdaad wel een stuk beter met de hoeveelheid modellen en rijeigenschappen.
En dingen die we echt nog missen zoals een fatsoenlijke 600, 2200, plan V en T en IRM.. komen nog wel... let maar op mijn woorden. ;)
En over die prijskaartjes, dat zal ik maar niet doen voordat ik er straks nog achter kom hoeveel geld er intussen in zit ;) ;D
m.v.g.
Mark
-
:o :o :o
geweldig ziet het eruit!!
ik denk dat ik die ddm-stam maar eens ga bestellen bij phildie:P:P 8)
mvg,
Patrick
-
Patrick,
Als ik jou was zou ik even de materiaal test van het Bvf model afwachten ;)
Dan kan je misschien een beter overwogen keuze maken.
m.v.g.
Mark
-
Hoewel mijn vitrine nu toch al enkele weken af is ben ik vergeten om hier het eindresultaat te posten :-[ shame on me.
Onder het motto beter laat dan nooit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sb2020007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sb2020007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sb2020012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sb2020012.jpg)
Foto's kunnen vergroot bekeken worden door er op te klikken.
De "ramen" zitten er nu in en dat maakt het geheel wel af.
Beschermt tegen stof en grijpgrage handjes staan ze nu mooi allemaal op een plankje. Alleen 3 loc's missen nog maar daarover is te lezen in het draadje 1300 loc's ombouwen. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4131.msg60180#new) Intussen heb ik wel projecten waar ik nu even niet aan werken kan er in gezet dus vandaar die open Wadlopers en Losse ICR rijtuigen die respectievelijk BS of BDS gaan worden.
Ik heb expres geen handgrepen aan de deuren/ ramen gemaakt! Niet omdat het polystyreen waarvan het gemaakt is dat niet zou kunnen hebben, maar gewoon omdat ik het echt niet mooi vind om die mooie grote doorzichtige vlaken te ontsieren door een handgreep. Bovendien zal je altijd zien dat je net die ene loc of stuurstand rijtuig niet mooi kan zien door de handgreep. Openen van de kast moet nu met een speciaal stalen stripje dat je er tussen kan zetten en dan kan je 'm daarmee openen.
Mij maakt het zo niet uit, ik hoef er toch niet iedere dag in te zijn. En dat niet iedereen hem zomaar open kan krijgen zie ik zelfs als positief!
Enfin, wat vinden we er van? ;D
m.v.g.
Mark
-
Ziet er werkelijk waar echt geweldig uit, alleen moet je een tweede gaanbouwen want deze is zo goed als vol :D
-
waaw!! goed gedaan hoor Mark!!
kun je zeer tevreden mee zijn! ;)!!
op mijn vitrine zitten ook geen handvaten maar een kleine inkeping in het glas. zo kun je snel je vitrine in en kun je toch mooi alle treinen zien.!
maar met jou oplossing is helemaal niets verkeert!! helemaal mee eens ;D
mvg
Bart
-
Tja, wat vinden wij er nu van?
Super!!!!! Mooi werk.
En ja, ik tel nu inderdaad 7 6400 locs ;)
Ferry
-
Aan Lennert,
Er passen toch nog zeker 10 hippels, 3 2200, een 2400, een Plan T & V, en een Plan Y in hoor! ;D
Verder passen daarnaast ook nog de bestelde DDM er in, en de extra goederenbakken van minitrix waarvoor ik zelfs al ruimte heb gemaakt in de desbetreffende treinen. ;)
Als er dat allemaal in staat, heb ik tegen die tijd mijn eerste module wel af en kan een hoop materieel die module op. ;)
Aan Bart en Ferry,
Dankje heren!
Hoe staat het met jullie vitrines? (Foto! ;))
m.v.g.
Mark
-
Aan Lennert,
Er passen toch nog zeker 10 hippels, 3 2200, een 2400, een Plan T & V, en een Plan Y in hoor! ;D
Verder passen daarnaast ook nog de bestelde DDM er in, en de extra goederenbakken van minitrix waarvoor ik zelfs al ruimte heb gemaakt in de desbetreffende treinen. ;)
Ruimte zat dus.
-
Precies!
Beetje proppen, maar wie een beetje op de hoogte is weet ook wel dat de eerder genoemde modellen veelal nog gemaakt moeten worden door een groot of kleinserie fabriekant, of iemand die zelf handig genoeg is. (Wie zal het zeggen ;))
Tegen die tijd heb ik, of al modules om loc's en treinen op te laten scheuren of een 2e vitrine. ;D
m.v.g.
Mark
-
Tegen die tijd heb ik, of al modules om loc's en treinen op te laten scheuren of een 2e vitrine. ;D
Jaja eerst zien en dan geloven :P ;D