BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Thowra op 08 April 2011, 12:30:44
-
Via een mailtje kreeg ik van mijn zuslief(die werkzaam is bij Randstad) te lezen, dat NS Reizigers via Randstad een groot aantal mensen gaat werven die bij het spoor willen gaan werken.
Voor geïnteresseerden kun je je aanmelden via de link:
http://www.randstad.nl/content/home/werknemers/vacatures-topwerkgevers/ns.xml (http://www.randstad.nl/content/home/werknemers/vacatures-topwerkgevers/ns.xml)
Als Machinist NS Reizigers krijg je een 1-jarige opleiding aangeboden en ontvangt direct al een salaris.
Succes! (y)
Jeroen
-
Komen dadelijk een paar duizend banen vrij bij defencie.
-
Die gaan toch op de knip? :)
-
En natuurlijk geen vacatures in het noorden >:(
Harm
-
is daar geen minimale leeftijd voor of iets dergelijks?
bij Machinist staat overigens volgens werkenbijns alleen standplaats Amsterdam ;)
Referentie nr. NSR0184
Provincie Noord Holland
Plaats Amsterdam
Vacaturetype Professional
Werkveld Reizigersvervoer
Opleidingsniveau (V)MBO
Publicatiedatum 6 April 2011
-
je moet 18 zijn wil je een trein besturen
-
Zodra er standplaats in Den Haag vrij komt toch maar eens proberen dan!
Niet geschoten is altijd mis toch :)
-
@Johan volgens mij moet je toch echt 21 zijn.
-
Komen dadelijk een paar duizend banen vrij bij defencie.
Jup, Kunnen ze zo aan de slag, wordt het geen tankbataljon maar een treinbataljon ;D
Bruce
-
Mag je dan wel snel zijn met uitstappen, ben je te laat mag je 100x opdrukken :P
-
Ze gewoon allemaal als HC inzetten nooit meer problemen in de treinen. ::) ;D
-
@Johan volgens mij moet je toch echt 21 zijn.
Nee.. is pas verlaagd met ingang van de nieuwe CAO. Er is in rotterdam toch niet voor niets een MBO opleiding machinist railvervoer?
-
tja ik heb een paar jaar terug gesolliciteerd als machinist bij de ns en werd toen afgescheept met een lulsmoes terwijl ik eerst op gesprek mocht komen,werd ik een dag later te groot bevonden met mijn 1.97m...en kreeg ik een vaag mailtje,nu reis ik dagelijks tussen dordrecht en vlaardingen met zeer grote ergernis met de ns en ben ik blij dat ik er niet hoef te werken wat een flutbedrijf....
-
Nee.. is pas verlaagd met ingang van de nieuwe CAO. Er is in rotterdam toch niet voor niets een MBO opleiding machinist railvervoer?
Dat er een opleiding is voor een vak, zegt toch niet dat je dan gelijk al dat vak uit gaat voeren?
-
Maar wat zou het voor zin hebben om na de zomer een nieuwe opleiding te starten, voor mensen die van het VMBO komen? de opleiding duurt 2 jaar en met een beetje geluk zijn die mensen dan net 18.
Mijn bron zodat ik weet dat je 18 moet zijn is een artikel in de spits die over deze opleiding ging.
Johan
-
Het is altijd al 18 jaar geweest, genoeg voorbeelden van bij het spoor, wel was er de regel dat je tot je 21 ste niet sneller mag rijden dan 100 km/h, of deze nu ook nog bestaat, is mij niet duidelijk. Deze jonge broekies gingen dan eerst in de rangeerdienst, of op de (grote) diesel. Maar daar leerden ze het vak wel !
En waarom zou je extern, op eigen kosten ??, een opleiding te Rotterdam gaan volgen, als je deze gratis bij een vervoerder krijgt, met salaris !
-
ik weet niet wat voor diploma je bij de NS opleiding krijgt, maar bij die opleiding krijg je je diploma volledig bevoegd machinist. en de goederen en de personen kant van het werk komt aanbod in rotterdam
-
tja ik heb een paar jaar terug gesolliciteerd als machinist bij de ns en werd toen afgescheept met een lulsmoes terwijl ik eerst op gesprek mocht komen,werd ik een dag later te groot bevonden met mijn 1.97m...en kreeg ik een vaag mailtje,nu reis ik dagelijks tussen dordrecht en vlaardingen met zeer grote ergernis met de ns en ben ik blij dat ik er niet hoef te werken wat een flutbedrijf....
Maar maak je niet druk dan had je ervoor betaald gekregen ;D
Nu kost het je juist geld 8)
-
ik weet niet wat voor diploma je bij de NS opleiding krijgt, maar bij die opleiding krijg je je diploma volledig bevoegd machinist. en de goederen en de personen kant van het werk komt aanbod in rotterdam
Vanzelfsprekend ben je ook volledig boevoegd machinist na de opleiding bij NSR, maar zonder goederen natuurlijk. Vandaar die -R- in de naam ;)
Voordeel bij NSR is natuurlijk dat de vervoerder de opleiding en examen betaald, je daarna een vast aanstelling krijgt. Voordeel bij NSR is natuurlijk de zeer goede CAO, nette arbeidstijden waarin vaak veel inspraak mogelijk is, en vaak bijna landelijke wegbekendheid, als je wat langer mcn bent.
Nu nog door de keuring zien te komen, voor de belangstellenden onder ons, immers heel, heel weinigen hebben dit "geluk" (ongeveer 1:25........)
-
Voordeel bij NSR is natuurlijk dat de vervoerder de opleiding en examen betaald, je daarna een vast aanstelling krijgt. Voordeel bij NSR is natuurlijk de zeer goede CAO, nette arbeidstijden waarin vaak veel inspraak mogelijk is,
dachten ze bij defencie ook!!! Niets is zeker in dit leven, alleen dat je allemaal dood ga :)
-
Hallo Sobat,
Niets is zeker in dit leven, alleen dat je allemaal dood ga Smiley
Daar hoort deze nog bij: "... en belasting betaald" ;)
Jan-Peter,
Die dus niet zo rouwig is dat ie Hare Majesteits Grijze Bootjes 15 jaar geleden al bedankt heeft.
-
Nou ja als ik zou solliciteren en ik wil binnen 45min. op het werk zijn, zullen er toch snellere treinen naar bijv. Utrecht moeten rijden.
Of richting Amsterdam over de Afsluitdijk ff een spoortje neer leggen.....
Greetz:Menno
_________________________________________________________________________________________________
Noorden voelt zich nog steeds het achter gestelde achterland......
-
@ - Menno:
Niemand verplicht je om met het OV naar je werk te komen, gaat ook wat moeilijk, je zal maar net de eerste, of laatste trein van de dag moeten rijden.....
-
Inderdaad, in één van de eisen staat:
"Eveneens beschik je over eigen vervoer om binnen 45 minuten op de standplaats te kunnen komen."
Eigen treintje ? ;D
-
..........Eigen treintje............
Hobbijistisch denken en werken bij een vervoerder zijn twee verschillende dingen........
-
Ok,
eigen trein dan. ;)
;D niet gezien?
-
Vanzelfsprekend ben je ook volledig boevoegd machinist na de opleiding bij NSR, maar zonder goederen natuurlijk. Vandaar die -R- in de naam ;)
Machinist Volledig bevoegd = is machinist VB, bij wie je die opleiding ook gedaan hebt, daar is geen onderscheid in.
Daarnaast moest je vroeger om zelfstandig treinen te zijn 21 zijn, en die 100km/u regel heb ik nog nooit van gehoort.
Tussen 100 en 140 is het veiligheidsverschil nihil en vraag ik me zowieso af wat leeftijd daarmee te maken zou hebben.
De enige snelheidsregel die nu geldt, is voor machinisten beperkt bevoegd, voorzien van wegbekendheid mogen de hoofdbaan op, met max 40 km/u
-
Daarnaast moest je vroeger om zelfstandig treinen te zijn 21 zijn, en die 100km/u regel heb ik nog nooit van gehoort. Tussen 100 en 140 is het veiligheidsverschil nihil en vraag ik me zowieso af wat leeftijd daarmee te maken zou hebben
Dus ik verzin maar wat.....?
Vreemd, terwijl er toch vele mcn zijn welke al op hun 19 de gewoon treinen reden. Hoe zou dat dan kunnen ?
Veelal reden zij, geheel zelfstandig, goederentreinen met een 2200/2400 op de vrije baan, en dus met max. 100 km/h. (zover toegestaan).
In het goederenvervoer leerden ze de echte kneepjes van het vak !
Na het bereiken van hun 21 ste levensjaar gingen ze dan reizigerstreinen rijden, met max 140 km/h.
-
Bovenstaande klopt ook wel met de inhoud van het besluit van 3 december 2004, houdende vaststelling van voorschriften met betrekking tot de bekwaamheid en geschiktheid van spoorwegpersoneel. Hierin wordt 18 jaar genoemd als minimumleeftijd voor veiligheidsfuncties bij het spoor (o.a. machinist, treindienstleider, rangeerder), maar wordt 21 jaar expliciet genoemd als leeftijdsgrens voor de volledig bevoegd machinist. Machinisten met beperkte bevoegdheid mogen niet sneller rijden dan 40 km/u en niet verder dan 25 km vanaf hun vertrekpunt.
Ik weet niet zeker of dit de meest recente regels zijn op dit gebied. Wel is er inderdaad een regel geweest dat machinisten beneden een bepaalde leeftijd niet sneller mochten rijden dan 100 km/u. Ik herinner mij een berichtje in "de Koppeling" van begin jaren 80, dat er een machinist contact opnam met de Verkeersleiding met de mededeling dat hij zijn aangewezen trein niet met 140, maar met 100 km/u moest gaan rijden, omdat hij te jong was. Ook toen was het kennelijk niet een bekende regel, want het reglement moest erbij gehaald worden en het bleek dat het jonge meestertje gelijk had.
groet, Carlo
-
Bovenstaande klopt ook wel met de inhoud van het besluit van 3 december 2004, houdende vaststelling van voorschriften met betrekking tot de bekwaamheid en geschiktheid van spoorwegpersoneel. Hierin wordt 18 jaar genoemd als minimumleeftijd voor veiligheidsfuncties bij het spoor (o.a. machinist, treindienstleider, rangeerder), maar wordt 21 jaar expliciet genoemd als leeftijdsgrens voor de volledig bevoegd machinist. Machinisten met beperkte bevoegdheid mogen niet sneller rijden dan 40 km/u en niet verder dan 25 km vanaf hun vertrekpunt..........groet, Carlo
Wel of niet volledig bevoegd bestond in de '60, '70, '80, '90 nog niet als term/functieomschrijving. Dus toen gold voor bv een 19 jarige Machinist niet dat hij slechts in een beperkt gebied mocht rijden. Kon toen gewoon het hele land doorkruisen, maar met max 100 km/h (en wegbekendheid natuurlijk......)
Wat tegenwoordig wordt aangegeven met "beperkt bevoegd", dat waren vroeger eigenlijk de Rangeermachinisten. Ook deze hadden een bepaalde beperkingen in snelheid en afstand.
-
volgens mij ben je gewoon volledig bevoegd ( denk ik ) , wat wil zeggen dat je in princiepe elke lok mag rijden , maar wil je goederen rijden zal je wel ADR moeten hebben , lijkt me vooral omdat de goederen van alles kan inhouden , dus ADR categorie 1, 2,en 3 lijken me wel op zn plaats , en volgens mij komt er bij goederen vervoer veel meer regels te pas als het vervoer van personen , als je kijkt waar wij in nederland mensen mee vervoeren ben je snel klaar ,dat zijn er lang niet zoveel wagons of teinen als in bijv. alle andere landen in europa als je kijkt hoeveel verschillende goederenwagons er zijn , dan ben je nog wel ff aan het leren om al die functie's en specifiecatie's te kennen
dat is dus wat ik er zelf van denk , kan goed dat ik het totaal mis heb
in ieder geval heb ik meteen gereageerd op de opleiding machinist
en omdat ik ook de opleiding van Veiligheidsman Spoorwegen heb afgerond ook maar meteen op veiligheidsmedewerker
ben inmiddels ook benadert door heijmans voor een gesprek in het kader Veiligheidsman
maar machinist is voor mij een droom , dus daar ga ik in eerste instantie voor
groet stefan ;)
-
Je bent niet "gewoon" volledig bevoegd. Er zit zeker verschil in opleiding voor VB of BB. Voor het rijden met gevaarlijke stoffen heb je als machinist ADR cat.1 nodig, cat.2 is voor wagenmeesters en cat.3 is voor mensen die in het laad/losproces werken (als ik het goed heb, als iemand het zeker weet, graag (y)), bijvoorbeeld op een tankterminal.
Overigens bestaan er 4 soorten machinisten, naast de twee eerder genoemde heb je nog de:
- Minimaal Bevoegd machinist, deze rijdt alleen op emplacementen zonder technische beveiliging (hooguit een stopontspoorblok met grendel, maar die mag hij/zij niet bedienen), dus zonder seinen ed. Op bijvoorbeeld een industrie aansluiting.
- Gereedschapsmachinist, deze zit onder andere op een kraan tijdens werkzaamheden, maar valt buiten deze topic omdat deze niet zelfstandig op het spoornet mag rijden.
Als machinist wordt je opgeleid voor de lok- en treinstelseries (die laatste bij reizigersvervoer) die je gaat rijden. Hoe dat nu bij NSR gaat weet ik niet, maar de "opleiding" die ik voor de ICR-rijtuigen kreeg bestond uit de voor de machinist hoogst noodzakelijke dingen (Noodsluiten van de buitendeuren, remmen buitendienst nemen, statische omzetter uitschakelen). Voor zaken zoals verwarming in de rijtuigen wordt (werd) de HC weer voor geïnstrueerd, omdat deze zich het meeste in de rijtuigen bevind (voor de rijdende machinist wordt dat wat lastig :P). De technische controle ligt (lag) bij de storings/controle-monteur, die werd hiervoor veel dieper opgeleid.
Voor de goederenwagens is de wagenmeester degene die hier de controle uitvoert, die is voor deze opgeleid, met daarnaast nog een aantal cursussen voor specifieke wagens (bijvoorbeeld Hupac, vuilcontainerwagens van ACTS HUSA). Meestal is een machinist in het goederenvervoer ook wagenmeester, dus krijgt hij de wagenmeester-opleiding ook. Al die functies en specificaties van al die goederenwagens te leren kennen is geen doen, juist omdat er zoveel zijn. Er wordt wel een hele grove indeling gehanteerd van het type wagen (Platte wagens, gesloten wagens, open wagens, tankwagens (ook wel reservoirwagens genoemd) en speciale wagens), die wordt in de algemene wagenmeester-opleiding geleerd.
Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is ;), en niet teveel off-topic is
-
............ dat is dus wat ik er zelf van denk , kan goed dat ik het totaal mis heb.............groet stefan ;)
Tsja, wat heeft het dan voor nut om het te typen, het zijn slechts ideeen en veronderstellingen, beetje dagdromerij dus......
Een van de functie eisen van MCN is dat je juist daar niet aan doet ! En daarbij komt nog dat alles wat je schrijft, niet waar is........
Tevens denk ik dat je "in Nederland" niet snel klaar bent, als je alleen reizigerstreinen rijdt, zoals je schrijft. Een beetje NSR MCN kan zeker op veel materieeltype rijden, de oudere heeft vaak nog opleiding gehad op de 1000, en alles wat daarna verschenen is. En dat is met de komst van de SLT al een flinke lijst.
________________________________________________________________________
@ Nederduitsemeester: Inderdaad houd "volledig bevoegd" niet in dat je ook overal mee mag rijden, houd ook niet in dat je overal wegbekendheid hebt. Volledig bevoegd klink dus beter dan het in werkelijkheid is. Tegenwoordig ga je bij NSR ook niet meer eerst de rangeerdienst in (een flinke verschraling van de opleiding) maar gaat de nieuwe mcn gelijk 60 werkdagen rijden op 2 trajecten vanuit zijn standplaats.
-
Voor goederenmachinist ben je wel even bezig tegenwoordig.
Veelal word er gevraagd om de grens over te rijden waar ook een compleet andere regelgeving geldt.
Mcn VB wil puur zeggen dat je kennis hebt om treinen over het hoofdnet te rijden.
Hiernaast moet je nog materieelkennis opdoen, wegkennis opdoen en ook dit gaat samen met een examen.
Als goederenmachinist of reizigersmachinist krijg je exacte dezelfde opleiding, het mag voorzich spreken dat het toch allebij ander werk is.
Vaak krijg je als goederenmachinist aanvullende opleidingen.
-ERTMS / ETCS (betuwe en havenspoorlijn).
-Wagenmeester (kan een optie zijn).
-Het controleren van krachtvoertuigen (bij reizigers gebeurd dit door monteurs).
-Radioloc besturen.
-Gevaarlijke stoffen (geen ADR).
-Eventueel Duitse / Belgische regelgeving.
Gr.
-
Ik werk ook bij de spoorwegen, en zit daar af en toe ook wel eens bij werving en selectie. Mensen die reageren met "droom" en "hobby" en dat soort dingen liggen meestal nooit op de lijst met eerste keus. Waarom? Velen hebben een waas voor ogen van rijden met mooi weer, mooie diensten overdag etc. De onregelmatigheid, gevaren, je sociale leven, storingen, tijdsdruk, mogelijke personenongevallen met jou trein zijn dingen die men zich minder overlegd. Dus nemen we deze roze bril eerst eens weg en confronteren ze met de realiteit.
Dan wil je verder ook niet graag dat er iemand op de bok zit die meer met andere dingen bezig is als met geconcentreerd je werk doen. Iemand die je kunt blinddoeken en die vervolgens in staat is door "het likken aan een schroef" je vertellen kan waar die schroef vandaan komt, in welke lok die al heeft gezeten, hoelang die al in gebruik is en in welke loktypes die gebruikt word, is niet per definitie een betere machinist dan een bakker die nog nooit iets met spoorwegen te maken heeft gehad.
Maw: soms zijn mensen verbaasd waarom ze niet geaccepteerd worden voor de opleiding. Mensen met meer hobbiekennis zijn er toch niet??? Ik ken alle loktypes, weet hoe snel ze rijden kunnen, hoe sterk ze zijn... Ze zijn er geknipt voor volgens hun, en vervolgens zijn wij die de selectie maken diegene die geen verstand ervan hebben ;-)
Nogmaals: het is absoluut niet zo dat men helemaal geen kans heeft. Waar een wil is, is een weg, en als je echt wilt bekijk je die ook zonder roze bril. Wees bij zulke gesprekken dus realist.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
jesus wat weten jullie het allemaal goed en maken jullie je druk zeg
\
ik werk nu al met weer en wind , zelfs als het -20 is dus ik weet ook wel dat het niet altijd dromen is over mooie dagen tjsoeke tjoeke ,
ik neem zeker in overweging wat de voor en nadelen van een beroep zijn
maar daarom mag ik het werk langs het spoor nog altijd een droombaan vinden , zou er uit zien als ik het een kutbaan vind en dan toch zou doen
druktemakers , en er zijn altijd mensen die het beter weten , ik kom er zelf wel achter ok
-
Je mag het werk langs/bij het spoor altijd een droombaan vinden, was het vroeger eigenlijk altijd wel :P als jochie van een jaar of tien voor mij ook wel. Maar als je hier iets post met de opmerking dat je het misschien wel helemaal mis heb, kan je natuurlijk een reactie verwachten. En dat is dan niet omdat men het beter weet, maar misschien wel omdat men daar ervaring mee heeft, en dat met je willen delen. Dat kan je als kritiek zien, maar ik zie het dan meer als aanvulling, en daar is dit forum danwel topic voor bedoelt, lijkt me ;)
Groeten Erwin ;)
-
ok je hebt gelijk , laten we er maar over ophouden , ik ervaar zelf wel hoe het is
ik neem alle berichten hier voor lief , heb het gelezen , vriendelijk bedankt
-
"jesus wat weten jullie het allemaal goed en maken jullie je druk zeg "
"druktemakers , en er zijn altijd mensen die het beter weten , ik kom er zelf wel achter ok"
[ ] Geschikt
[ ] Ongeschikt
Groet
Bas
-
Grappig de hobbyisten durven niet meer te reageren. ::)
-
Treinhobbijist wel ;)
http://www.kw1c.nl/Opleidingen/detail.asp?D=TT&A=809&I=95650O10&T=machinist&X=Z
-
Meerdere keren heb ik bij de spoorwegen gesolliciteerd (bij NSR, NSC, ACTS). Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er geen passend werk was of geen vacatures. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken? Ben nu werkzaam in het wegvervoer. Onregelmatigheid, storingen, tijdsdruk en je sociale leven zijn aan de orde van de dag. Als ik vreemd werk heb, moeten klanten wel eens gebeld worden dat een auto vertraging heeft door lang laden/lossen.
Gr,
Maarten
-
......... Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er “geen passend werk was” of “geen vacatures”. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken.......
Lees het bericht van Machinist Bas nog eens door, verder zou je dus die zin er echt uit moeten laten, want daar wordt op geselecteerd, ook in NL.
Als je enige motivatie een droom/hobbij is, is het vak van machinist misschien dus niet de juiste keuze.
Je werkt al onregelmatig, in het vervoer, daar zou ik meer de nadruk op leggen, dus de "verbinding" tussen je huidige werk, en het werk wat je wil gaan doen.
Verder zou je kunnen aangeven het prettig te vinden (meer) met mensen om te gaan, en service verlening belangrijk te vinden.
Nu je naam er nog onder......... ;)
-
Grappig.... in andere sectoren verwacht men praktisch dat je werk ook je hobby is.
ICT sector verwacht keihard dat je thuis ook bezig bent met computers en servers installeren en daarmee allerlei tests doet.
De ene hobbie-ist is de andere niet.
Maar goed, het zal wel zo zijn.
-
Tsja, er zijn wel meer verschillen, waardoor het gros van de kandidaten al schijnt af te vallen, nog voordat ze aan de cursus Machinist uberhaupt maar kunnen beginnen. Daar hoef je geen hobbijist voor te zijn........
-
Als machinist heb je wel een veiligheidsfunctie. Dus je moet je wel goed kunnen concentreren wat voor jou op de baan gebeurt en niet laat afleiden door anderen spoorse voorwerpen die de aandacht doen verslappen. In mijn beleving zou dat bij een hobbiist eerder het geval zijn dan bij iemand die niet uit het hobby-spoor-wereldje zou komen.
-
Denk dat er meer dingen zijn welke zouden kunnen afleiden: "het is weer korte rokjes tijd" :)
Dus dit is niet echt een norm, afgeleid worden kan je altijd................
-
Na het gehele topic doorgelezen te hebben, blijkt er nog wat verwarring te zijn over de te volgen cursus. Ik kan alleen spreken over hoe het nu bij NSR er aan toe gaat, andere vervoerders heb ik geen ervaring mee.
Als je je sollicitatiegesprek, psychologische en medische keuring gehaald hebt, begin je (betaald) aan je opleiding. Dit houdt in dat je ongeveer een half jaar lang theoriecursus krijgt, afgewisseld met het meerijden met een mentor. Je komt in die periode door het hele land (afhankelijk van de dienst van de mentor en de standplaats). Tegen het einde van het halve jaar, moet je op voor je examen Machinist met Volledige Bevoegdheid, wat wordt afgenomen door het Bureau Toetsing en Certificering (BTC) in Amersfoort. Na het behalen van het theorie-examen (let op: je krijgt 2, hooguit (in zéér bijzondere gevallen) 3 kansen!) ga je beginnen aan je '100 dagen'. 40 Diensten draai je onder toeziend oog van een mentor (en dienen ook te worden afgetekend door een mentor). Vervolgens doe je een proeve van bekwaamheid met een teammanager. Indien deze succesvol wordt afgerond (en helaas... Ook hier kan nog besloten worden om je niet verder te laten gaan als machinist), ga je 60 diensten zelfstandig rijden. Maar die '100 dagen' rij je niet door het gehele land. Er is per standplaats één of meerdere 'pakketten' beschikbaar. Utrecht heeft bijvoorbeeld de keuzes:
1. Utrecht - Hilversum - Schiphol - Leiden - Rotterdam - Dordrecht, en weer terug (Leiden buitenom en door naar Dordt, in 't jargon)
2. Utrecht - Leiden (binnendoor, over Woerden en Alphen a.d. Rijn), Utrecht - Den Haag CS
3. Utrecht - Tiel, Utrecht - Breda, Utrecht - Baarn (en deze prijkt nog steeds op mijn dienstkaartje)
4. Utrecht - Tiel, Utrecht - Breda
5. Utrecht - Den Haag CS, Utrecht - Baarn
Voor Eindhoven is er maar één 'keuze' (wanneer is het nog een keuze, als er maar 1 optie is..) en dat is een slag Eindhoven - Weert en een slag Eindhoven - Schiphol.
En als je daar mee klaar bent, ga je wegleren voor het basispakket van jouw standplaats, of als er ruimte is in een rooster, ga je wegleren voor de inhoud van je rooster.
Volgens mij heb ik 'm zo aardig beschreven.
Zelf ben ik inmiddels 8 jaar werkzaam als vrijwilliger bij het Spoorwegmuseum. Ook dat heb ik tijdens mijn sollicitatie (in augustus 2009) gewoon verteld. Het is dus niet onmogelijk om als 'hobbyïst' aan het werk te komen. Alleen wordt je wat harder aangepakt door de psycholoog en tijdens je sollicitatiegesprek. Ook bestaat de kans dat sommige collega's geen woord met je willen spreken: van spoor-o-fielen wordt nog steeds niet gehouden binnen het spoor. Het is helemaal aan jou, hoe je er mee om gaat. Zelf heb ik nooit de 'zwarte kant' gezien en kan ik met alle collega's (hoewel, allemaal... Alleen al op Utrecht tellen we 350 machinisten) door een deur...
-
Meerdere keren heb ik bij de spoorwegen gesolliciteerd (bij NSR, NSC, ACTS). Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er “geen passend werk was” of “geen vacatures”. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken? Ben nu werkzaam in het wegvervoer. “Onregelmatigheid, storingen, tijdsdruk en je sociale leven” zijn aan de orde van de dag. Als ik “vreemd” werk heb, moeten klanten wel eens gebeld worden dat een auto vertraging heeft door lang laden/lossen.
Gr,
Maarten
dit heb ik nu precies het zelfde , werk snacht 6 dagen in de week als nachtchauffeur , bevalt me goed , maar ik wil toch graag bij de spoorwegen werken
ik herken meteen wat je zegt Maarten , elke dag is wel wat op de weg of met het voertuig , toch blijf ik lachen en los altijd alles op , zo zal het bij het spoor ook wel gaan
groet stefan
-
Ik had als motivatie aangevoerd dat ik graag met machines werk, dat zijn treinen in feite ook. En ook het rijden vond ik leuk, ten tijde van m'n sollicitatie bij NSR, was ik werkzaam als bliksembeveiligngsinstallatiemonteur, waarbij ik veel met een bedrijfsbus reed. Dat vond ik leuk om te doen (behalve dan in de file te staan) en dat is schijnbaar goed overgekomen (y).
Dit even als tip voor diegene die het willen wagen ;)
-
@ > NSCargo2008: Je schriftelijk op een goede manier uitdrukken, geeft ook al een indruk van de sollicitant, bij de keuring of zelfs al veel eerder.
Kijk eens hoe Nederduitsemeester en Jorick hun zinnen schrijven, en jij. Ik zie een duidelijk verschil.......
Als ik een sollicitatiebrief, op deze manier geschreven zou ontvangen, zou ik hier als NSR ook niet verder mee gaan.
-
Eigenlijk wel benieuwd: Heeft er nog iemand van "Beneluxspoor" gesolicteerd op een van deze functies, lees dan graag het vervolg.
-
Tip voor de mensen die graag hoofdconducteur willen worden :
Tijdens de toneelstukjes die je voor je kiezen krijgt wees dan vooral niet behulpzaam richting de klant van de NS.
Niet luisteren of begripvol zijn, want dan kom je er niet. Dan krijg je als uitslag :
U heeft een te hoog normen en waarden gevoel.......*
Dus gewoon die klant met rolstoel laten staan op het perron, die naar het ziekenhuis moest voor een belangrijke operatie, die trein moet op tijd vertrekken, en dat ze bij de NS zijn vergeten die rolstoellift te regelen, is niet het probleem van de NS. Rijden met dat ding !
* Ja, jaaaaren geleden (1995) gesolliciteerd bij de NS. 8)
ps : Twee weken later mocht ik wel opeens perron opzichter worden te Roosendaal. Daar heb ik voor bedankt.
-
Als machinist heb je wel een veiligheidsfunctie. Dus je moet je wel goed kunnen concentreren wat voor jou op de baan gebeurt en niet laat afleiden door anderen spoorse voorwerpen die de aandacht doen verslappen. In mijn beleving zou dat bij een hobbiist eerder het geval zijn dan bij iemand die niet uit het hobby-spoor-wereldje zou komen.
In dit seizoen verslapt het zeker niet bij mij met al die afleiding op het perron....
zeg bontevogel ken ik jouw niet ergens van ::)
Rene W.
-
Perron opzichter?
Leuke functie!!
Greetz:Menno
-
Alleen jammer dat de functie van Perronopzichter niet meer in die vorm bestaat, dacht ik.....
Dus Menno, dat gaat het dus niet worden, helaas.