BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: martijn v m op 29 March 2011, 20:39:19

Titel: voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 29 March 2011, 20:39:19
Hallo.

Ik ben bezig met het plannen van een trambaan in h0.

Ik heb al een klein plannetje gemaakt maar ik denk dat dit heel snel gaat vervelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA.jpg)
klikbaar
aan de linker kant zit een eindhalte voor de tram en die gaat via een stuk straatspoor richting het station die kronkel die het spoor maakt is omdat het straatspoor over gaat in vrijebaan  en de weg nog een klein stukje doorgaat.
het station is gewoon een doorgangs station waar stoptreinen en intercitys stoppen.
Het matrieel zal deels van roco komen en deels op basis van AHM en skiptram(ooit)
het is eenrichtings materieel en zal dus door een lus moeten om weer naar het andere eindpunt te kunnen gaan.

De beschikbare ruimte is 390 cm lang en 70 cm breed.
Het plan is om 4 modules van 970mm bij 700mm te maken. op een hoogte van 130 cm
het zijn misschien behoorlijke bakken maar dan kan de boel wel uit elkaar als het verplaatst moet worden.

rechts in de hoek komt een staties station boven het spoor

Groet Martijn
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: Ernst-Jan op 29 March 2011, 20:48:06
Die keerlus aan de linkerkant kun je dubbelsporig uitvoeren (zie je vaker) en dan rond een veldje of zo, of een parkje. Maakt het wat spannender allemaal. De brug aan de rechterkant, is dat een spoorbrug of snelweg? Als het een spoorbrug wordt kun je daar nog een treinstation en tramhalte bij maken, maakt het ook weer wat spannender. Verder moet je het spannend maken met scenery, niet met meer sporen. Less = more.

Groetjes,

Ernst-Jan
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: MMTB op 29 March 2011, 20:49:38
Een kleine remise zou ook niet mistaan.

gr, Mark
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: Ernst-Jan op 29 March 2011, 20:53:34
Mja, als het echt een regionaal lijntje is niet, moet het een stad voorstellen dan wel. Ooit in een grote stad een kleine remise gezien? Het ligt maar net aan wat voor landschap erop moet komen. Is het NL stedelijk dan zou ik persoonlijk geen remise plaatsen.
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 29 March 2011, 20:57:34
@Ernst-Jan dat 2de spoor in de lus is wel een idee.
@Mark.
een remise zat ik over te denken maar weet net hoe ik die mooi kan inpassen.
Is jouw baan 90 diep of 110?

Groet Martijn
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 29 March 2011, 20:59:38
in Amsterdam en Den Haag staan wel kleine remises die nu gebruikt worden door trammusea

ik ga weer even tekenen  :)
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: loclion op 29 March 2011, 21:01:31
Hallo Martijn,

Hierbij aan weerskanten twee echte keerlussen en nu zijn die vreemde kronkels (rechts) ook weg en je hebt meer rij mogelijkheden.

gr Leo


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_1.jpg)
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 29 March 2011, 21:15:41
dat er nu twee keerlussen lig vind niet handig omdat ik dan natuurlijk kortsluiting krijg.
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: loclion op 29 March 2011, 21:42:28
Met 1 keerlus natuurlijk ook maar daar zijn oplossingen voor en het is natuurlijk aan jou wat je wil.

gr Leo
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: Remco vM op 29 March 2011, 22:07:53
Waarom niet gewoon dubbelspoor, dan is het probleem van kortsluiting ook weg
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: MMTB op 29 March 2011, 22:40:38
@Mark.
een remise zat ik over te denken maar weet net hoe ik die mooi kan inpassen.
Is jouw baan 90 diep of 110?

Groet Martijn

Mijn baan is 90cm diep met een remise van 7 sporen (40cm). Maar een remise voor jouw baan bedoel ik meer een klein gebouwtje met 2 sporen waar net een 2 asser met bijwagen in past. Het hoeft totaal niet groot te zijn, maar het is wel leuk als je trams kunt wegzetten in remise. Op deze manier kan je makkelijk wisselen tussen je trams.

Groeten, Mark
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 30 March 2011, 17:03:53
ik was niet van plan om een giga remise te plaatsen.

Maar hierbij 2 plannetjes

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_2_doorijremise.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_2_doorijremise.jpg)
bij deze kan ik gewoon met de tram naar binnen rijden en er aan de andere kant er weer uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_2_terugsteek_remise.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_2_terugsteek_remise.jpg)
bij deze moet ik met de tram in zijn achteruit om in de remise te kunnen komen.

Ik weet niet welke realistischer zal zijn.

Ik kan nu 4 zesassers stallen en een zesassige werkwagen die ik aan het ombouwen ben op het kleine stukje spoor die bij beide tekeningen staat.

het is de bedoeling om een middelgrote stad uit te beelden.
deze remise is gebouwd omdat de trams bij het uitrukken eerst helemaal naar de anderekant van de stad moeten rijden voor aanvang dienst.
dat nam teveel tijd in beslag dat er een kleine remise is gebouwd voor de trams van lijn 4

Groet Martijn
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: loclion op 31 March 2011, 12:23:19
Ik meende dat je geen keerlussen wilde? Je hebt er nu een gecreƫerd (zie rood vakje)
Ik heb een voorbeeld van een keerlus ingetekend en als zo'n situatie zich voordoet, heb je een kortsluit probleem.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_2_doorijremise_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_trambaan_A_groep_en_LLA_2_doorijremise_1.jpg)
 
gr Leo
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 31 March 2011, 12:41:40
nee dat is een kruising en geen wissel ;)

Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: Hildebrand Knorr op 31 March 2011, 12:56:19
Een kleine remise in een grote stad is zeer wel mogelijk voor een specifiek doel. In Den Haag (toch eentje van de G4), heeft jarenlang een kleine remise gestaan voor de goederentramloc's H51 en H52. Eigenlijk meer een veredelde garage. Ik heb er laatst in real life naar gezocht, maar ik vond alleen nog maar een kinderboerderij.  :)

Zoiets is goed realiseerbaar binnen je plan.

Succes,

Hildebrand
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: SporenplanOnline op 03 April 2011, 21:56:42
Leuk een keer een LightRail ontwerp te zien. Zeker voor iemand die al jaren LightRail sporen ontwerpt. Wat me als eerste opvalt zijn de S-bogen bij de keerlus: als je in de buitenboog uitkomt heb je al 2 keer bogen bereden in verschillende orientaties (s-bogen). Dit is zeer onwenselijk. Het doorgaande spoor gaat in deze situatie gewoon via de buitenboog. De wissels bij het remiseterrein zijn nu samengesteld uit standaard modelspoor wissels. Aangezien je in het wegdek zit, en dus groefrail toepast, worden deze wissels in werkelijkheid op maat gemaakt. Je hebt nu een wisselcomplex wat nogal onrealistisch aandoet.
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 04 April 2011, 18:55:59
Het is geen lightrail maar TRAM >:( ;)

Die s-boog bij het rechter eindpunt ligt er nu een beetje raar maar het is de bedoeling als ik wat meer ruimte heb om daar een meter er tussen te zetten.

De wissels op het remise terrein ben ik van plan om zelf te bouwen en op maat.
Maar dat kan niet in Anyrail.

Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: Hans Reints op 04 April 2011, 19:22:33
Als je er aan kan komen, of in je bezit, dan moet je eens in Railhobby no 1, derde jaargang januari 1980op blz 22 en 23 kijken!
SK
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 05 April 2011, 17:08:10
wat valt daar dan te lezen?

ik heb de 11de Modelbrouwer uit 1978 en daar staat hoe ik groefrail kan maken.

Groet Martijn(15J)
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: Henk Boshuyzen op 05 April 2011, 20:04:27
Martijn,

Beide voorgestelde remises kunnen.
Het hangt alleen af van hoe je je trambaan wilt sturen;
Analoog? Dan heeft de "doorrijremise" voorkeur omdat je dan met eenvoudige middelen automatisch van trams kunt wisselen.
Digitaal met bv. Koploper? Dan is terugsteken geen bezwaar en zou het andere baanplan kunnen.
Kijk eens bij Trambaantje of de site van Rene Hoppel? beiden geven op beperkte ruimte een leuke remise ingepast.
De Rheinberger Strassenbahn Betriebe en Waelstede zullen iets te groot zijn voor jou, maar misschien haal je er ideen uit.
Titel: Re:voor de verandering een trambaan! In h0 (baanplan)
Bericht door: martijn v m op 05 April 2011, 20:44:50
Trambaantje Waelstede en De Rheinberger Strassenbahn Betriebe ken ik.

mijn Remise is ook gebaseerd op die uit Waelstede en Trambaantje maar dan met dubbele doorgang of alleen terugsteken.

Het is de boedoeling om digitaal te gaan rijden met een multimaus.
het is ook de bedoeling om hem geschikt te maken voor koploper maar daar zal voorlopig niet mee gereden worden.

Maar het maakt mij niet uit of het vanwege analoog of digitaal makkelijk is maar wat realistisch is.


Groet Martijn