BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Beterdam op 29 March 2011, 01:07:29
-
Hallo allen,
Heb misschien een gekke vraag, maar op mijn baan(tje) wil ik de rail achter op de baan buitenbeeld laten lopen (soort tunnel zeg maar. Om nu niet diep in de ingang te kunnen kijken denk ik er aan om deze af te sluiten met een "brievenbus-tochtstrip". 2 borstels op lengte knippen en staande naast de rails. Soort wasstraat idee.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben het volgens mij nog niet eerder tegengekomen en twijfel of de haren niet vast komen te zitten aan de lok of rijtuigen/wagons en er dus ongelukjes gebeuren.
Groet,
Jos.
-
Lijkt mij geen goed idee, je kijkt dan toch tegen de borstels aan. Lijkt mij een raar gezicht.
Bovendien loop je kans dat lichte wagonnetjes ontsporen om nog maar niet te spreken over de haren die vast kunnen lopen in het drijfwerk respectievelijk de wielen van de lok.
Als je de tunnel aan de binnenkant zwart maakt kan je ook niet ver in de tunnel kijken.
Gerrit
-
Je kan ook de tunnelingang vernauwen met een zwarte doek.
Je knipt een opening in de doek waar de treinen door kunnen.
Ik zou wel voldoende tussenruimte geven (ongeveer 1 cm)
Jos
-
Ideeen zijn aardig, maar praktisch niet uitvoerbaar! zie de tweede post
SK
-
Kun je niet een automatisch deurtje maken, dat opengaat als de trein dichterbij komt. Net zoiets als een spoorwegovergang?
Groeten,
Wim
-
Hey Jos,
Als je al een zichtblokker maakt, houd dan in elk geval het NMRA profiel vrij! Dat is gecondenseerde ervaring van duizenden modelspoorders...
Gerard
-
ik weet niet of het op dit forum was, of op 3-rail, maar er is een baan die vanwege tocht een soort koudesluis heeftt gemaakt, door middel van lange strips die op de baan hingen. Dat ging volgend de video best wel goed. Ik kan alleen de link even niet vinden.
Maar zoals de eerdere schrijvers reeds melden, het blijft een risicovolle zaak.
Groet,
Michel
-
Maak dan een matzwart luikje in de tunnel wat met een spoeltje of wisselmotor wordt geopend. Kun je eenvoudig met een contactstrip of reed-contact aansturen, net als bv een overweg. De klep gaat dan open vóór de trein hem raakt en sluit nadat deze voorbij is..
Ik ga er dan vanuit dat je analoog rijdt.
*edit: dat was dus al gezegd, ik zat niet op te letten.... maar dan was het vast een goed idee als er meer mee komen ;D
-
Gewoon zwart maken over een lengte van 30 cm, waarbij de eerst 5 cm steentjepapier oid, immers een echte tunnel kan je ook inkijken.
Heb nog nooit een tunnel in 1:1 gezien met een deur, welke bij elke trein open/dicht gaat.
In sneuuwrijke gebieden heb je soms wel deuren, maar deze worden meer gebruikt op lijnen welke alleen in een bepaald seizoen rijden.
-
ik heb niet het idee dat het hier om een tunnel gaat, maar eerder om een plattelandsbaan, waar de treinen op een gegeven moment ook verdwijnen.
Groet,
michel
-
Iedereen bedankt voor de tips van deurtjes enz.
Zal het idee van een "tochtstrip" in ieder geval uit mn hoofd zetten en idd verder gaan met een automatisch deurtje.
E.e.a. komt achter op de baan en redelijk buiten beeld, alleen is de tunnel zeker een halve meter in te kijken, hoe zwart de binnenkant ook is. Daarom heb ik hem graag afgesloten.
Automatische deurtjes zijn daar moeilijk te bereiken ivm storingen enz., vandaar het idee van de tochtstrip.
Bedankt voor het meedenken.
Groet,
Jos.
-
Misschien gewoon een soort 'muggengordijn' maken van strookjes zwart vuilniszakplastic ergens halverwege de tunnel? Als dat net boven de rails hangt moet dat denk ik wel werken zolang er niets in blijft haken.
David.
-
Als dat net boven de rails hangt moet dat denk ik wel werken zolang er niets in blijft haken.
"Murphy was an optimist"...
-
Gewoon zwart maken over een lengte van 30 cm, waarbij de eerst 5 cm steentjepapier oid, immers een echte tunnel kan je ook inkijken.
Heb nog nooit een tunnel in 1:1 gezien met een deur, welke bij elke trein open/dicht gaat.
In sneuuwrijke gebieden heb je soms wel deuren, maar deze worden meer gebruikt op lijnen welke alleen in een bepaald seizoen rijden.
Ergens in Amerika is een tunnel die altijd met deuren is algesloten om er voor te zorgen dat de lucht binnen blijft.
Papierbouwer
-
hoi daar,
citaat; Ergens in Amerika is een tunnel die altijd met deuren is algesloten om er voor te zorgen dat de lucht binnen blijft.
Ehhhh de lekkere lucht van diesel-uitlaatgassen ofzo ? ;)
Groeten Ruud B.
-
Heb nog nooit een tunnel in 1:1 gezien met een deur, welke bij elke trein open/dicht gaat.
Ergens in Amerika is een tunnel die altijd met deuren is algesloten om er voor te zorgen dat de lucht binnen blijft.
Papierbouwer
hoi daar,
Ehhhh de lekkere lucht van diesel-uitlaatgassen ofzo ? ;)
Groeten Ruud B.
Die is er echt en heet Stevens Pass: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=221141
Kijk maar:
(http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/kevin_mcclintic/2003/aug26/cascade_tunnel.jpg) (http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/kevin_mcclintic/2003/aug26/cascade_tunnel.jpg)
Bron: http://www.hankstruckpictures.com
En er zijn er nog meer van in de States ;)
Grtz, Ronald.
-
http://www.youtube.com/watch?v=rOn0T5IrW3o&feature=related
-
voor meer info over het hoe en waarom van de deuren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cascade_Tunnel
Koen
-
Grappig joh, heb nooit geweten dat dit echt bestond. Een deur in een tunnelingang.
Bedankt voor de foto's en links.
Heb zelf mijn "probleem" opgelost door het baanplan te wijzigen.
De tunnel bestaat niet meer, heb er een spiraal voor in de plaats gepland. Met de ingang redelijk buiten het zicht, dus geen inkijk meer. Een voor mij stevige ingreep, heb geen enkele ervaring met spiralen. Ben dan ook blij met de info in de encyclopedie hier.
Kortom, een nieuwe uitdaging voor me.
Hou jullie op de hoogte.
Jos.