BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: arnout op 27 March 2011, 16:32:17
-
Goedenmiddag,
In welke samenstelling reden de oranje SBB eurofima rijtuigen in Zwitserland in de laatste periode voor dat ze EC kleuren kregen?
Ik heb gisteren een Roco rijtuig gekocht en zou er wel een trein mee willen samenstellen.
Gr Arnout.
-
In allerlei samenstellingen. Aan wat voor soort trein zit je te denken? Binnenlands of internationaal, en zo ja in welk land? Er zijn talloze mogelijkheden, vandaar :).
-
Arnaut,
Eventjes zoeken en je komt er zekeruit, alle samenstellingen in Zwitserland schematisch voorgesteld :http://www.reisezuege.ch/reisezuege/index.php?action=15
Groeten Peter ;)
-
Hallo Wesley,
Ik denk internationaal verkeer via Lotschberg of Gotthard.
Gr Arnout.
-
Eventjes zoeken en je komt er zekeruit, alle samenstellingen in Zwitserland schematisch voorgesteld :http://www.reisezuege.ch/reisezuege/index.php?action=15
Alleen kun er gevoeglijk van uitgaan dat er daar niet één oranje Eurofimabak bij zit... Reisezüge werkt vanaf 2005, en de vraag gaat over een flinke tijd vóór dat jaar.
Internationaal via de Gotthard of de Lötschberg dus... daar heb ik een paar voorbeeldjes van, om je een idee te geven (ik betrek de Simplon er ook maar even in, Genève-Milaan dus):
Zomer 1987:
EC 34 Lutetia / 35 Lemano Genève - Milano
Re 4/4 IV
2xA Eurofima, WR RIC (oranje), B EW IV, 2xB Eurofima
EC 39/40 Monteverdi Genève / Bern - Milano
Re 4/4 IV
A UIC-X FS (rood/grijs), 2xB RIC (groen) voor de tak Bern - Venezia
B RIC (groen), 2xB Eurofima, 2xA Eurofima voor de tak Genève - Venezia
EC 53/56 Rossini Schaffhausen - Milano
Re 4/4 II
3xB Eurofima, WR RIC (oranje), 2xA RIC (groen)
De locs mogen natuurlijk ook andere machines zijn, met name Re 4/4 II en Re 6/6.
Ik kan weinig vinden over de exacte samenstelling van de Vauban in de beginjaren (hij is gecreëerd in 1988, dus het zou nog kunnen qua oranje), maar ik neem aan dat de rijtuigen door de NMBS en/of de FS gesteld werden... misschien echter een rijtuiggroep Basel - Brig, - Domo of - Milaan.
-
Hallo Wesley,
De Monteverdi is dus wel wat. Ik ken alleen de rood/grijse FS Eurofima,s niet. De B RIC,s hebben ze bij LS Models. Ik neem aan de tp IV. 2x Roco FS B Eurofima en je bent een heel eind.
I.d. op reisezuge.ch staan samenstellingen vanaf 2005. Wel een handige site.
Gr Arnout.
-
Sorry, het is geen Eurofimabak, ik zat te slapen. Het rood-grijze rijtuig is een UIC-rijtuig type X, verkrijgbaar bij >ACME< (http://www.acmetreni.it/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=268&category_id=48&option=com_virtuemart&Itemid=74&lang=en).
(http://www.acmetreni.it/components/com_virtuemart/shop_image/product/Tipo_X_4bc5922debaea.jpg)
Die dus ;D.
Let er wel op dat juist bij de Monteverdi de oranje SBB-Eurofima's precies in het treindeel zaten dat niet over de Lötschberg komt. Maar goed, er zijn vast zat Lötschberg- en Gotthard-EC's te vinden uit de begintijd van het concept EuroCity die met die bakken over de berg reden :).
-
Arnout http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1992-95 op deze site zijn alle treinen schematisch voorgesteld vanaf de jaren 80
Groeten Peter
-
Zolang ze in België of Luxemburg kwamen ja... maar dat sluit ook een hoop treinen uit ;D.
Niettemin een handige site voor een paar voorbeelden, zo is de 391 uit 1988 wel een leuke :).
-
Het zal wel komen omdat ik blond ben :-[ ,
maar ik kan op die site niks vinden van voor 1999
Martijn
-
Arnaut,Wesley
Volgende site hebben ook voorstellingen of zijn miniatuuruitgaven van internationale treinen van zo wat de meeste Europese landen, wanneer je de tijd hebt doorblader die eens, persoonlijk vind ik ze bijzonder interessant
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4006
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=25715
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=24143
Groeten Peter ;)
-
Het zal wel komen omdat ik blond ben :-[ ,
maar ik kan op die site niks vinden van voor 1999
Martijn
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=oldiesnl
Zo moet het lukken, moet je alleen nog Zwitserse plaatsen opzoeken.
-
Het zal wel komen omdat ik blond ben :-[ ,
maar ik kan op die site niks vinden van voor 1999
Martijn
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=oldiesnl je klikt op 2000-2008 en verschijnen een aantal jaartallen bv 1991-1999 vervolgens klik je ok en vervolgens komen een heleboel nrs wanneer je een nr aanklikt bv 97 dacht ik dat je de samenstelling krijgt van een int.trein richting Zwitserland
Groeten peter
-
Dat klopt. Kleine terzijdetip als het gaat om internationale treinen die Frankrijk aandoen: de Fransen hebben een nummerschema, zoals >hier< (http://www.trains-en-voyage.com/dossiers/ceh/numerotation_trains_internationaux.htm) te zien, waarbij een cijfer aan het grenspunt (of de grenspunten) wordt gehangen. Dat cijfer is het eennalaatste cijfer in het treinnummer. Transit vanuit Duinkerken/Calais/Thionville naar Basel heeft nummer 9, dat betekent dat de treinen 90-99, 190-199, 290-299, 390-399 enz. op die routes rijden.
Voor de TGV's gaat dat schema overigens niet meer op, maar bijvoorbeeld de EC's Amsterdam - Parijs hadden nummers in de serie 80 en de D-treinen op die lijn nummers in de serie 280, netjes conform de tabel dus ;D.
-
Hallo Wesley,
Dat rijtuig ken ik wel. Zo komen we een heel eind. Zal een kleurijk treintje worden. Als lok heb ik er wel een Re 4/4 container of rode Re 6/6 met ronde koplampen voor.
Gr Arnout.
-
Wesley,
Dat Fs rijtuig is toch een lig rijtuig of niet?
Gr Arnout.
-
Deze niet. Ze zijn er ook als couchetterijtuigen inderdaad, maar in dit geval moet je een echt eersteklassezitrijtuig hebben :).
-
Ik heb ze gevonden. Je hebt i.d. ligwagens en gewoon zit wagens. Als ik het goed gezien heb heb je ook een uitvoering van na 1982.
Die franse site is wel leuk met mooie combinaties. Vooral die baan met die bomen aan de achterkant is mooi.
Gr Arnout.
-
Arnout,
Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch eigenlijk teveel tijd aan de computer zit !
Dagelijks (vaak meerdere keren) bekijk ik deze site, 3-rail forum, MSM (en de Franstalige zustersite TMM)-forum en verder die Franse site.
Bij die Franse site regelmatig eens kijken want er worden in die draadje over int.treinen en nachttreinen bijna dagelijk nieuwe combinaties toegevoegd !
Verder moet je ook eens kijken naar die Franse banen, vaak simpel maar door hun eenvoud echte juweeltjes (niet die Markl. en Fleischm. banen waar je amper tss de rail kunt kijken). Een vb :
http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=2&t=30975
Verder moet ik eerlijk toegeven dat ik die Italiaanse slaaprijtuigen en intern. rijtuigen (tijdperk V)in al die kleurcombinaties van blauw heel mooi vind. Helaas :( kan ik al die wagons ook niet kopen omdat er al zo veel op de markt komt van Bel. materiaal, en dan koop ik nog alleen Belg. materiaal !(eveneens tijdperk V)
Groeten Peter ;)
-
Peter,
Die link die jij gaf is zeker een mooie baan. Zeker door zijn eenvoud.
Gr Arnout.
-
2 vragen over de SBB Eurofima
Wanneer “verloren” de SBB eurofima wagens hun grijze outfit voor de witte refit uitvoering?
Wanneer ging uiteindelijk de SBB eurofima rijtuigen buiten dienst?
-
Luc
Lees dit maar eens door...
https://de.wikipedia.org/wiki/Eurofima-Wagen
Veel info over de betreffende wagens van de SBB, maar ook van anderen
Groeten
Bas
-
Thnx Bas
Buitendienststelling in 2011, maar blijkbaar nooit in refit design.
Of….
De bpm500 is toch ook een ex Eurofima wageh? Of heb ik het mis? Die reed wel in refit design. Was die dan gedeclasseerd?
Kwamen die Eurofima wagens ook wel eens in EC Berner Oberland terecht?
-
Ben weer iets verder mbt info over SBB wagens
Eurofima
- alleen eerste klasse
- oranje en grijs
- buitendienst 2011
Bpm500
- alleen tweede klasse
- groen/grijs en refit
- rond 2010 uit dienst
En natuurlijk
EC wagens Apm en Bpm (+ pano)
- eerste en tweede klasse
- oranje, grijs, refit, refit 2
- nog in dienst
EW IV wagens
- eerste en tweede klasse
- groen/grijs, refit, refit 2
- nog in dienst
Kan iemand mij iets meer vertellen over de achtergrond van de kleine serie Bpm500 wagens?
-
Over de Bpm500 staat toch genoeg in de gelinkte wiki?
Het zijn geen Eurofima-rijtuigen, ze zijn alleen wel in de C1 kleurstelling geleverd.
Ab 1980 stellten die SBB 30 Großraumwagen der zweiten Klasse in ihren Wagenpark ein, die den Eurofima-Anstrich trugen. Technisch ähneln sie den DB-Bpmz, sind jedoch mit anderen Drehgestellen ausgestattet. Diese Wagen wurden ursprünglich international eingesetzt, bei der Hauptrevision verloren sie aber die RIC-Fähigkeit, erhielten den schwarz/weißen Inlandsanstrich und Vis-à-vis-Bestuhlung statt Reihenbestuhlung. Diese Wagen wurden 2016 ebenfalls an RegioJet verkauft.
https://www.trainsdepot.org/en/vehicle/2010/bpm-20-70-500-529 (https://www.trainsdepot.org/en/vehicle/2010/bpm-20-70-500-529)
Hier staat nog een foto in de C1 kleurstelling, en wat informatie over de levensloop
-
Niet goed door “geklikt”, excuses. Nu zie ik het dank (y)
Wat ik mis bij de info is dat deze wagens ook in de groen/grijze huisstijl hebben gereden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5924-69172d9d9c6bb.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5924-69172d9d9c6bb.png)
Ik ga nu uiterlijke verschillen eens goed bekijken ;)
-
Eurofima
Coupé
9 vensters
Sluitlicht hoog
Rooster op zijkant
Oranje, grijs
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5927-69172fa1bc1ce.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5927-69172fa1bc1ce.png)
Bpm500
Grossraum
10 vensters
Sluitlicht hoog
Oranje, grijs proef, groen/grijs, refit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5924-6917300d3250b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5924-6917300d3250b.png)
EC Apm/Bpm
Grossraum
10 vensters
Sluitlicht hoog
grijs, refit, refit 2 (geen oranje?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5925-69173270bf9e9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5925-69173270bf9e9.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5926-69173270ce4d8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5926-69173270ce4d8.png)
Soms zie ik Bpm500 met kader voor koersbord, soms niet. Is daar een reden voor?
Apm en Bpm hebben blijkbaar nooit in oranje kleur gereden.
-
Luc
Zie het stuk over EC-Wagen Apm en Bpm praktisch onderaan:
https://de.wikipedia.org/wiki/Einheitswagen_(Schweiz,_Normalspur)#EC-Wagen_(EuroCity)
Bas
-
Wordt steeds duidelijke (y)
Uitgeleverd in grijs met rode deur.
Resteren de vragen:
- is er een reden dat bpm500 met en zonder koersbord kader is afgeleverd?
- reden de eurofima’s ook (af en toe) in de EC’s met grijze Apm en en Bpm vanuit Asd naar Chur en Interlaken Ost?
Ik ga ook zelf nog even lezen en googelen.
Thnx allen 🙏
-
Alleen de oranje Bpm500 en de versie met grijze proefopdrukken hebben koersbordkaders.
Mijn theorie:
Na groot onderhoud voor volledige inzet in binnenlandse dienst hebben de wagens 3 losse bevestigingspunten gekregen voor koersborden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5929-69174a057a59f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5929-69174a057a59f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5928-69174a057921c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5928-69174a057921c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5933-69174aca7ea86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5933-69174aca7ea86.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5930-69174a05aab76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5930-69174a05aab76.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5931-69174a05b1d19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5931-69174a05b1d19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5934-69174b49be766.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-5934-69174b49be766.jpg)