BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jordy op 25 March 2011, 18:02:46
-
Hallo,
Ik heb sinds kort een Hobbytrade Laads maar deze wil niet over de wissel heenrijden.
Zet ik er een andere wissel tussen onstspoort hij nog steeds.
Ook al is de wagen beladen dan gebeurt het nog.
Is het op te lossen, zoja weet iemand dan ook hoe ik dit probleem kan oplossen?
Groeten Jordy
-
Het komt wel meer voor dat bochtwissels voor problemen zorgen, ook bij locs willen ze wel eens leiden tot ontsporingen. Eigenlijk zijn het ondingen. Als het mogelijk is, de bochtwissel vervangen door een gewone wissel. Anders de wagon maar weer van de hand doen.
Groet,
Ruud
-
Is er niks anders aan te doen?
-
Hallo Jordy,
de bochtwissels van Fleischmann hebben wat teveel ruimte tussen de rails en de strijkregels (contrarails). Als je hier een klein plaatje styreen inplakt kan het probleem al opgelost zijn. Denk er overigens aan dat de boogstraal van die wissels erg krap is, het kan dus ook daaraan liggen. Op mijn baan gaan alle bochtwissels van Fleischmann eruit. Veel treinen hebben een grotere boogstraal nodig. Dus als je de ruimte hebt om de wissels te vervangen door gewone wissels zou ik dat zeker doen en anders kijken of mijn eerste oplossing werkt voor je Laads.
groet Marc
-
Hallo Jordy,
de bochtwissels van Fleischmann hebben wat teveel ruimte tussen de rails en de strijkregels (contrarails). Als je hier een klein plaatje styreen inplakt kan het probleem al opgelost zijn.
Dat snap ik niet
-
Dan wordt de ruimte kleiner waardoor de wielen beter in de juiste richting gedwongen worden.
Gr.
Eric
-
Bochtwissel? Meegebogen wissel toch? ;D
CKLX
-
Hallo Jordy,
Ik zou ook maar eens de afstand tussen de wielflensen van je Laads meten. De wielen willen wel eens te krap staan of te ruim en dan gaat het op wissels ook fout. Voor HO is de afstand, zo uit mijn hoofd, tussen de 14,3 en 14,5 mm. Ik moet dat nog een keer nazoeken in de NEM-norm. Zonodig corrigeren door het wiel op de kunststofbus te verschuiven met brute kracht of een trekker bij te krappe wielen of een bus met hamer bij te ruim staande wielen. Vervolgens een drupje superlijm tussen het nieuw gezette wiel en de as laten lopen, zodat het wiel ook goed gefixeerd blijft. Soms zit het wiel al een beetje los van huis uit en kruipt dan naar binnen of buiten met het bekende gevolg. Succes ermee.
-
Beste Dirk,
De norm voor 2 rail is 14,3 mm tussen de wielflenzen.
Mvg
Olivier
-
Niet waar: http://www.miba.de/morop/nem310-d.pdf
Fleischmann houdt 14,3 aan en is daarmee kleiner dan NEM. Zie daar de oorzaak van de ellende.
-
Denk niet dat het aan de wissel ligt maar aan de wagon zelf:
Rijd ik met een stuk van de wagen gebeurt er niks en als ze aan elkaar zitten ontspoort hij.
Groeten Jordy
-
Jordy,
probeer eens met beide wagens gekoppeld heel langzaam te rijden. Kijken of je het euvel kan vinden.
Heb de wagens hier zelf ook alleen heb geen F* gebogen wissels dus kan dit zelf niet testen.
Paar keer overheen rijden en dan zie je vanzelf waar het mis gaat.
mvg,
Sander
-
Hier gaat het fout: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_15.jpg) nu is ie klikbaar.
-
Het kan aan de foto liggen, maar zover ik kan zien ligt het aansluitende stuk rail niet in één lijn met de meegebogen wissel, er zit een knik in.
Ook lijkt de linker railstaaf niet goed aan te sluiten.
Gerrit
-
Het lijkt wel of er aan de linker kant in de wissel een onderbreking in de rails zit. Ik heb even bij mijn meegebogen wissel gekeken, maar die onderbreking zit er bij mij niet in:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_124.jpg)
Groet,
Ruud
-
Waar moet die bij mijn wissel dan zitten?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_15_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_15_1.jpg)
Bij de pijl lijkt de rail onderbroken.
Groeten,
Patrick
-
Oh dat, niet daar mist niets dat heb ik met een stift gedaan om beter te markeren waar de wagen ontspoort.
-
Op de plek waar de wisseltong tegen de rails aandrukt, is in de vaste rails aan beide kanten een uitsparinkje gemaakt waar de wisseltong in zou moeten passen. Dat is nogal een hoekige uitsparing en de wisseltong past daar zelden helemaal precies in. Bij mij ontspoorde daar ook wel eens een wagen. Ik heb die hoekige uitsparing een beetje vloeiend gemaakt door die een beetje weg te vijlen. Dan verloopt de overgang soepeler. Misschien haken de wielen van je wagen op die uitsparing en zit daar het probleem.
Groet,
Ruud
-
Dat heb ik gezien maar bij die wissel zat dat niet dus heb ik een ander wissel gepakt die dat wel had en nu rijd hij er goed overheen maar als ik de wagen omdraai en dan rijd ontspoort hij nog.
-
Oké, dan gaan we verder. Nog even een paar mogelijkheden onderzoeken. Ten eerste: ligt de wissel helemaal vlak, vooral naar links toe? Als dat niet zo is, kan dat tot ontsporingen leiden. Ten tweede: zit er misschien wat spanning op de aansluiting met de gewone rails aan de linker kant? Als je iets kracht moet uitoefenen om de aansluiting met de rails aan de linker kant te kunnen maken, kan dat net teveel van het goede zijn. Ten derde: de gewone rails aan de linker kant lijkt niet vloeiend aangesloten op de wissel. Als dat iets verandert, zou het probleem misschien opgelost kunnen zijn.
Ik hoop dat dit iets oplevert. Succes ermee.
Groet,
Ruud