BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HansZ op 23 March 2011, 20:03:47
-
Hallo aan alle OHMB-ers!
Sinds het begrip OHMB erin kwam volg ik alle draadjes daarover intensief. Schitterend wat daar allemaal aan bouwsels voorbijkomt. En meest ook nog op de manier zoals ikzelf ook aan het bouwen ben. De meesten van jullie bouwen mooier dan ik het doe; ik ben wat slordiger; smokkel met maten om het passend te krijgen en raffel het uiteindelijk af om toch maar eens iets af te krijgen. Zelf zal ik echter niet zo snel een module bouwen. Dus of ik mij ooit zal manifesteren in het OHMB gebeuren is nog maar de vraag. Ik ben meer geinteresseerd in de treinen zelf en dan vooral stoomlokomotieven. En toen ik gisteren opeens mijn eigen bouwsels besproken zag kom ik er niet meer onderuit om eens wat te laten zien.
Al heel lang, misschien al wel 20 jaar liggen in mijn onderdelendoos de volgende drijfwielen. Ooit gekocht toen de modelspoorbeurs nog in de Flint in Amersfoort gehouden werd. Drijfwielen dia 21 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3215_1.jpg)
Wat kan ik daar nou eens van maken? De middenpagina van het programmaboekje van Rail 2010 inspireert me. Een NS 3500 dus. Passende bogiewielen heb ik ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3219.jpg)
De maatschets uit "Waldorp" uitvergroot op 115% is 1 op 87 en dat is het uitgangspunt. Met 4 as tender vindt ik de lok net iets stoerder. (zie waldorp schets van NS4500)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3218_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3218_1.jpg)
De drijfwielen (Roco?) zitten stevig op de assen en zijn perfect gequarterd; niet uit elkaar halen dus.
Vier stripjes messing (ik heb messingplaat 0,8mm gebruikt) op elkaar klemmen en gaatjes boren voor de juiste as-afstanden. Twee stripjes worden de koppelstangen; zagen en vijlen dus!!!
De twee andere worden het chassis. De voorgeboorde gaten voorzichtig opboren naar de juiste asdiameter en deze gaten naar de rand toe uitvijlen. Kokertje van solderen. De assen vallen er dan zo in.
De drijfassen worden in deze sleufgaten opgesloten door een strip printplaat met daarop stroomafnemertjes van stripjes fosforbrons. En ook nog een contraptie van styreen die een imitatie van de vering en het remwerk voorstelt. Het geheel in elkaar gezet; lekker klooien met M1,4 en M1,6 boutjes en moertjes; en het blijkt soepeltjes vooruit te duwen op de rails. De bogie ervoor spreekt voor zich.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3216_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3216_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3209_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3209_3.jpg)
En dan de aandrijving: Een vierassige Roco tenderaandrijving is regelmatig te vinden op ebay-de. Helaas slaag ik er steeds niet in om het winnende bod te hebben, althans voor een redelijke prijs.
Een alternatief vond ik op ebay-UK: Hornby; goedkoop; oerdegelijk; zwaar; juiste asafstand; lelijke spaakwielen en daarvan de diameter (16mm) te groot. Toch maar toegepast, uit wrakkenbak de nog ontbrekende assen opgevist. Daarna nog wat verbouwd aan de schortplaten en voila:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3208_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3208_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3212_3.jpg)
De tenderopbouw is simpel van styreenplaat. Het motorblok steekt er nog wel teveel bovenuit maar die krijg ik nog wel klein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3213_2.jpg)
De opbouw van de lokomotief zelf is ook van styreenplaat met een stukje elektrapijp als ketel. Voordat ik op het idee kwam om er een foto van te maken was het al geverfd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3217_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3217_2.jpg)
De spatborden van de bogie en de fabrieksplaten op de wielkasten komen uit restant en 2e keus rommel zakjes die Philotrain wel eens op beurzen verkoopt (dank daarvoor)
Een en ander is nog lang niet klaar maar het lijkt waarempel wel iets te gaan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3214_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3214_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3207_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3207_3.jpg)
Groeten
HansZ
-
En daar gaan we nog een keer:
Al heel lang, misschien wel 20 jaar, ooit gekocht toen modelspoorbeurzen nog in de Flint in Amersfoort gehouden werden, liggen de volgende onderdelen te verstoffen in mijn wrakkenbak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3220_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3220_3.jpg)
Drijfwielen dia 24mm en bijpassende loopwielen en nog wat onderdeeltjes waaruit misschien een tenderaandrijving gemaakt kan worden?
Dit schreeuwt om een .................? Wie?
wordt vervolgd,
HansZ
-
Ik zou zeggen 2100!
-
Zeer juist geraden!!!!
-
Het was ook wel een hele makkelijke hoor Hans! Volgende mag wel wat moeilijker ;D
-
dit is aardig hoe ik ook bouw hoor... en waarom niet meedoen met OHMB? dan neem je geen module mee maar een bak materieel en kom je her en der aan wat knoppen draaien, das ook een prima bijdrage. Doet ik ook wel es als ik weer es zin heb de NS-meuk uit te laten. ;D
-
Het was ook wel een hele makkelijke hoor Hans! Volgende mag wel wat moeilijker ;D
Oh nee, niet weer zo´n een raadplaat topic :-X ;D
-
Update Blauwe Brabander:
Een tegenvaller bij het Hornby motorblok: aan één zijde zijn de wielen niet ge-isoleerd, en één koolborstelbevestiging zit direct op het motorblok. Dus directe verbinding tussen rail en motor. Analoog rijdend gaat dat nog wel, tenzij een en ander verkeerd om aan de lok aangesloten wordt; zoals ik al snel deed, gigantische kortsluiting dus. Om een decoder aan te sluiten moet een andere truc verzonnen worden. Oude Fl** loks die hetzelfde probleem kennen zijn simpeler om te bouwen!
Gelukkig heb ik nog een asje met de juiste diameter wielen; ook allebei ge-isoleerd. En ze passen ook nog op de assen! Pfftt, opgelost.
Groeten
HansZ
-
Wat een leuke, al goed gelukte locomotief. (y)
Hoe ga je dat oplossen met de te hoog zittende motor ?
De Fleischmann oplossing (met kolen camoufleren) of heb je daar andere oplossingen voor ?
-
dit is aardig hoe ik ook bouw hoor... en waarom niet meedoen met OHMB? dan neem je geen module mee maar een bak materieel en kom je her en der aan wat knoppen draaien, das ook een prima bijdrage. Doet ik ook wel es als ik weer es zin heb de NS-meuk uit te laten. ;D
Ja hoor es, je neemt MxW, 020 of desnoods alleen Stillewald ook maar mee, laffe draak. :P ;) ;D
-
Wat een leuke, al goed gelukte locomotief.
Hoe ga je dat oplossen met de te hoog zittende motor ?
De Fleischmann oplossing (met kolen camoufleren) of heb je daar andere oplossingen voor ?
Ik zaag er gewoon een stuk vanaf ; maar dan moet ik wel de borging van de tandwielen wijzigen en de bevestiging van de koolborstels is ook nog lastig. Daarna een afdekplaatje van styreen met wat steenkooltjes erop.
Gisterenavond proefgereden (analoog); ging goed alleen wat te snel. En na verloop van tijd raken de koppelstangen geblokkeerd; de moertjes lopen los of juist vast net naar gelang de rijrichting. (was te verwachten natuurlijk.)
@ Floris Dilz e.a. OHMB-ers:
Mag ik hiermee echt meedoen aan OHMB? Zonder modules (ik heb daar voorlopig geen plannen voor) maar wel met rollend materieel als dit?
Zo ja bij wie moet ik me melden en wanneer en waar zijn er bijeenkomsten gepland?
Groeten
HansZ
-
Ziet er goed uit Hans.
Nick
-
Mensen, ik waardeer erg dat het OHMB in de smaak valt en dat er enthousiast op wordt gereageerd. Het is echter niet zo dat de besloten meeting van 2 april die wij met de belangstellenden op OnTraXs hebben afgesproken opeens een open meeting moet worden. Het gaat er ons namelijk niet om zoveel mogelijk mensen aan de OHMB te helpen, maar om in een besloten setting even met de mensen die al serieuze plannen richting OHMB hebben te overleggen van hoe en van wat.
Denk nou niet; ik kon niet op OnTraXs en nu val ik buiten de boot; we willen graag dat het initiatief OHMB een beetje gecontroleerd groeit. Daarom beginnen we met een beperkte groep, daarna komt de groei wel. Het gaan namelijk om meer dan alleen een Artitec 3700 kopen en een plank-met-rails bouwen. In een later stadium zullen we de deur wel weer open zetten of mensen die op dit forum echt leuk bouwen benaderen om aan te schuiven.
Dus; ben je geïnteresseerd in OHMB, ga gerust je motiefje, stationnetje, brug, weiland uitkiezen van een foto, van een sporenplan en ga het bouwen. Dat is het begin. Liefdevol, met plezier, met detaillering en met strak en voorbeeldgetrouw resultaat. Zo is het initiatief ook begonnen, en tot mijn verbazing bleken er meerdere bouwers al simultaan aan de slag te zijn met Hollands vooroorlogs.
De normen van OHMB staan in het andere draadje, dus als je er echt voor wilt gaan houd je daar alvast rekening mee.
-
marxwolde strak en voorbeeldgetrouw... :-X ;D
-
Hehe, eindelijk een update. Ik heb weer wat geknutseld aan mijn Blauwe Brabander. Een en ander gespoten cq geverfd en in elkaar gemonteerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3399_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3399_2.jpg)
Helaas,........ de ongeschilderde versie liet zich zonder problemen vooruit duwen en daarbij bewogen de koppelassen mooi (totdat de moertjes vastliepen). Nu het in de verf staat is het niet meer, of alleen met enige kracht in beweging te brengen. Er is dus nog wat onderzoek en herstel nodig.
Met de "kap" erop ziet het er al aardig uit; alleen wat vlekkerig; de blauwe verf is nogal aanrakingsgevoelig voor mijn vette cake-vingertjes. Ik hoop dat dit met blanke klak verdwijnt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3404.jpg)
Binnenkort hoop ik meer te laten zien.
HansZ
-
Ik vrees dat er verf in de lopende delen is gekropen,
dat is wel met wat geduld en poetswerk wel
weg te krijgen :)
Is verder wel een mooi apparaatje geworden (y)
Mvg,
Tis
-
Eindelijk toonbaar en rijdend, maar nog niet helemaal klaar; belettering en nummerschild moet ik nog iets op vinden. De meester is er nog niet maar de leerling staat al driftig te scheppen. Helemaal perfect rijdt het nog niet maar de Hornby aandrijving sleurt hem zonder problemen met geblokkeerde drijfwielen over de baan. Maar dat laatste is inmiddels vrijwel verholpen: boringen in de koppelstangen iets opgeruimd en vooral afbramen! Beetje dikke smeerolie deed ook wonderen. Hier en daar ontspoort er ook nog wel eens wat; een beetje fine-tuning is nog gaande. Overigens ben ik niet erg tevreden over m'n verfwerk. Normaal verf ik alles met de kwast en als laatste matlak uit de spuitbus. Is altijd redelijk goed gegaan behalve deze keer. De blauwe verf van Humbrol was ook een beetje raar, kan aan het pigment liggen, was een kwaal die in alle potjes blauw die ik bezit voorkwam. In ieder geval heb ik tot tweemaal toe de gehele opbouw weer glad moeten maken met een glasvezelpotlood. Het is nu toonbaar. Ook de witte belijning kan beter; getekend met een wit schrijvende viltstift. Op de foto ziet het er overigens beroerder uit dan in het echt
Hier de beelden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nbds_35_a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nbds_35_a_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nbds_35_v.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nbds_35_v.jpg)
-
Hoi Hans,
mooie spatbordjes boven de loopwielen ;D
Ik vind hem er helemaal niet zo beroerd uitzien hoor, sterker nog zeer fraai.
maar waarom koop je niet een keer een verfspuitje, dat kost je echt de kop niet
Gr Jan
-
Ja Jan, van die spatbordjes weten we alles van!
Overigens betwijfel ik of de NBDS 35 ooit van zulke spatbordjes gehad heeft; en zeker niet in combinatie met een vierassige tender. Maar ja het staat wel heel mooi.
Ik heb een eenvoudige verfspuit. Die gebruik ik wel voor grotere oppervlakken of basiskleuren. Alleen die rare blauwe verf kwam er niet lekker uit. En de blanke lak werd ook een drama en toen liet ik de kap ook nog uit m'n poten vallen, gelukkig in een hoop troep dus zachte landing maar er plakte vanalles in vast. Ik had toen zo de balen van het spuiten dat ik maar ben gaan kwasten.
Grtz
HansZ
-
tja soms heb je van die dagen ;D
gr Jan
-
He he eindelijk weer eens een bouwbericht!
De Blauwe Brabander NBDS 35 is klaar!
Er is veel op de bouwkwaliteit aan te merken maar ik ben er toch wel een beetje tevreden met de resultaten.
Hier komen de fotos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_35_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_35_a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_35_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_35_b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_35_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_35_c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_36_d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NBDS_36_d.jpg)
En er zitten ook heel ijverige meester en leerling in:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0024_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0024_6.jpg)
Vergeef me de matige fotos; ik moet dat beter kunnen maar heb de spullen (studiobox enzo) daar niet voor.
De rij eigenschappen zijn niet onaardig al blijven de drijfwielen wel eens hakkelen; het loopt toch nog ergens aan. Maar de Hornby tenderaandrijving is sterk genoeg; zonder morren sleurt hij de lok met 4 vierassers en soms daarbij stilstaande drijfwielen door een boog op mijn baantje met diameter 90 cm; zonder ontsporingen!
Alleen de snelheid is nog te hoog maar na inbouw van een decoder (komt later) verwacht ik dat dat ook nog wel te temmen is.
Inmiddels is het vervolg project gestart. Eerder in dit draadje gaf ik aan een verzameling wielen te hebben: het werd meteen goed geraden; dat wordt een 2100 Blikken Tinus. Voor een bouwverslag zal ik meteen hierna een nieuw draadje starten: deel twee OHLB
Groeten
HansZ