BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 17:46:32

Titel: Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 17:46:32
Hallo forumleden,

ik ben bezig met een maken van een baanplan op een tafel van 229 cm bij 132 cm.
ik hou van nederlands materieel. Intercity's en stoptreinen dus wil ik daar mijn baan voor inrichten.
ik heb wel twee sneltreinen zoals de ice en de thalys maar die gaan er niet vaak op rijden, ook wil ik er een soort museumlijntje bij hebben en een klein kolenmijntje.
het zijn dus best wel lange treinen op een kleine baan.

hier is het baanplan tot nu toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_track.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_track.jpg)
het rood om het ene spoor betekent dat het spoor ondergronds is (was gedeeltes vergeten op verborgen te zetten in anyrail).

ook heb ik nog geen naam voor de baan.

heeft iemand nog leuke iedeeën voor de aankleding of een gepaste naam voor de baan?
Titel: Re:hollandse baan voor stop/sneltreinen
Bericht door: WimC op 23 March 2011, 18:37:13
Hoi,

Het lijkt mij dat je perrons wat aan de korte kant zijn om met sneltreinen te gaan rijden.
Het perron van het kopstation is net lang genoeg voor een 2-delig treinstel. Als je een museumlijntje wil rijden, moet je er rekening mee houden dat de loc om moet lopen, dat kan niet in jouw plan. Er is denk ik ook geen ruimte voor om dat mogelijk te maken.
Het nut van het ondergrondse kopspoor bij dat station zie ik niet zo, of is dat bedoeld als een soort schaduwstation? Dan ligt het niet handig imo en kun je beter een ondergronds kopspoortje laten aftakken van het andere ondergrondse spoor.

Ik zou in het grote station één van de middelste sporen weglaten en kijken of je grotere perrons kunt maken. Het dubbelspoor aan de achterkant zou ik ondergronds leggen, eventueel met wat extra sporen als schaduwstation.
Het zijlijntje zou ik aan de linkerbuitenkant laten aftakken en dan over het andere spoor laten lopen.

Je krijgt dan zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_track_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_track_aangepast.jpg)
Kopstation ligt dus hoger. Daar kun je de perrons nu ook nog wat langer maken (zowel naar links als naar rechts).
De locloods bij het grote station zou ik weglaten, eventueel kun je die bij het kopstation terug laten komen.

Het is zo veel rustiger, maar je hebt dezelfde mogelijkheden. Ik weet niet of het qua bochten en hoogteverschillen uitkomt zo, dat zul je nog na moeten gaan.

Titel: Re:hollandse baan voor stop/sneltreinen
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 19:06:52
Hallo WimC, ik wil ook niet echt met sneltreinen gaan rijden. maar ik heb ze wel. Dus af en toe wel een ICE of Thalys maar daar wil ik mijn baan niet speciaal voor bouwen. Ik wil voornamelijk gaan rijden met een ICM, DDM, IRM, (wanneer hij uitkomt) een dm 90, Mat 54 en een kort stoomtreintje.

het korte stoomtreintje pas net op 2½ spoor dus zat er over te denken om of het ondergrondse doodlopende spoortje te verwijderen of het andere korte stukje dat doodloopt op de groene lijn zodat hij er wel op past. ook vind ik het niet erg dat de trein geduwd moet worden (heb ook al eens getest of hij goed door zo'n R2 bocht kan komen terwijl hij achteruit rijdt)

op het grote station is het kopspoortje bestemt voor de mat 54 en het andere korte perron voor de het kleine stoomtreintje. ook beperk ik mijn treinen tot een lengte van maximaal 4 bakken zodat ze net op het station passen (heb ik al getest met oudere sporen).

het rode om het spoor betekent dat het dus alleen daar ondergronds is, het station in het midden ligt dus gewoon in een polder en is dus niet meer ondergronds. ik heb ook het groene spoor dwars over de tafel naar de tunnel laten gaan die naar het kopstation loopt omdat ik het spoor zichtbaar wil maken zonder dat hij langs een ICM of een DDM bijvoorbeeld rijdt (wil dus een soort museumlijn door de polder hebben).

ook wil een dubbel spoor hebben over een volledig rondje, de hele grijze baan is ook op hoogte zodat het lijkt op een dijk aan de achterkant wat ik graag wil hebben. ik heb veel treinen die ik erop kwijt wil en heb daarom zoveel mogelijk sporen met een perron gemaakt zodat er altijd 2 treinen kunnen rijden en 2 of 3 treinen tegelijkertijd stil kunnen staan terwijl de andere blijven rijden. Het spoor tussen de perrons heb ik dus gemaakt om gewoon door te kunnen rijden zonder teveel perrons in beslag te nemen.
Titel: Re:hollandse baan voor stop/sneltreinen
Bericht door: WimC op 23 March 2011, 19:29:48
Ik was even op het verkeerde been gezet omdat je in de titel het wel over een baan voor stop- en sneltreinen hebt.
Het groene spoor dat zo kort achter (voor eigenlijk) een station loopt, vind ik niet zo realistisch. En ik heb het idee dat het wel erg vol ligt met rails. Maar dat is natuurlijk mijn mening, en het is jouw baan.

Alleen zou ik je toch adviseren om te kijken of je een schaduwstation(netjer) aan kunt leggen. Dat vergroot je rijmogelijkheden. Je laat aan de rechterkant het museumlijntje onder het andere spoor doorlopen. Helemaal aan de rechterkant kun je daar in de bocht een wissel leggen, zodat je daar naar een schaduwstation gaat wat aan de achterkant onder de dijk van het dubbelspoor ligt. Dat zal dan wel een kopschaduwstation zijn, maar daar kun je wel treinstellen in kwijt.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 20:07:51
dat idee met dat kopschaduwstation is niet eens zo gek maar dan moet ik dan ondergrondse doodlopende spoor weghalen wat eigenlijk een kolenmijn moet voorstellen (tekst is te klein op het plaatje om te kunnen zien).
Alleen wil ik dat het liefste niet doen want dan rijdt er een ICM ineens dwars door de polder over een enkelspoor en ik heb al een soort kolentreintje.

Ook heb ik het groene spoor dwars over de tafel laten lopen omdat mijn kleine stoomlocomotief er ander niet tegenop kan rijden. hij heeft geen slipbandjes dus is het moeilijk (heb er weleens slipbandjes op gezet maar toen kon werd de stroom te onregelmatig naar de motor gestuurd).

het idee van het kopstation direct aan de achterbaan zag er ook wel goed uit maar dan heb ik eigenlijk geen spoortje voor de stoomtrein.

Wat er eigenlijk nog vooral aan moet veranderen is het recht stukje museumlijn dat achter het station loopt, ik kan het er niet na de eerste bocht direct onderdoor laten lopen want dan haalt de het stoomlocje de heuvel terug niet.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: WimC op 23 March 2011, 20:14:31
Wat je kunt doen is dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_track_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_track_schaduwstation.jpg)
Vanaf het station kun je het spoor richting schaduwstation naar beneden laten lopen. Het bos en de spoordijk zorgen voor afscherming. Je kunt ook nog een weggetje met een brug richting lokloods aanleggen wat voor nog wat meer afscherming zorgt.
Eventueel kun je het schaduwstation in een keerlus leggen.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 20:18:20
ik zal er eens mee experimenteren, zal het laten zien wanneer het klaar is.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 21:36:06
Zo zou de baan eruitzien met een schaduwstation

Alleen zichtbare sporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_1.jpg)

Onzichtbare sporen/Schaduwstation 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_Schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_Schaduwstation.jpg)

Onzichtbare sporen/Schaduwstation 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_Schaduw_station_simpel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_Schaduw_station_simpel.jpg)

Ik vind het wel een goed idee alleen denk ik dat ik voor Schaduwstation 2 ga omdat die net iets praktischer is want anders steeds achter het afdalende spoortje om bij een trein te komen
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 24 March 2011, 17:46:46
Plan nog even verder uitgewerkt met wat scenery.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_2.jpg)

Weet iemand mischien nog wat leuks bij het vraagteken?

ook heb ik nog geen naam voor de baan.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: WimC op 24 March 2011, 18:32:24
Huisjes :)
Zodat er ook mensen naar het station willen.
Het andere station ligt wel erg opgesloten tussen het water en de spoordijk. De enige manier waarop je daar kunt komen is met de trein. Dat stimuleert natuurlijk wel het openbaar vervoer, maar aangezien er verder ook weinig is, vraag ik me af of het veel aantrekkingskracht heeft.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 24 March 2011, 19:46:37
ok, huisjes lijkt me wel een goede. maar nu weet ik niks meer verder tussen de weg en het station.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_3.jpg)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: WimC op 24 March 2011, 19:53:57
Er zijn nog zoveel mogelijkheden, ook langs het water. B.v. een camping, restaurant, botenverhuur, strandje.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 24 March 2011, 20:02:44
Bij het water zal ik het nog wel even veranderen voor wat meer recreatie maar bij het vraagteken heb ik geen idee wat ik er zou kunnen plaatsen.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 24 March 2011, 21:02:34
zo is het wel wat toeristischer, alleen weet nog steeds niet wat ik tussen de weg en het station wil zetten.
als ik daar bijvoorbeeld een restaurent neerzet bekijk ik het van de achterkant. De enigste twee dingen waar ik op kon komen was een monument of een weiland.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_V5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_V5.jpg)
V5
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: WimC op 24 March 2011, 21:16:41
In de buurt van een gemiddeld station liggen wel meer dan 3 huizen. Kijk anders eens op de websites van producenten van gebouwen, zoals Faller, Vollmer of Kibri. Of voor een meer Nederlands assortiment van Artitec of Holland Scale.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 24 March 2011, 21:48:43
zal ik doen, bedankt voor alle tips top nu toe.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 25 March 2011, 21:51:53
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_V6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_V6.jpg)
V6

Nu alleen het stukje bij het station nog. Ik denk dat huisjes daarbij niet mooi staan. Misschien nog wat bomen?
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: theuts op 25 March 2011, 21:59:58
V6 is denk ik de beste, op de plaats voor het station zou je misschien een speeltuintje kunnen maken of een winkel straat.

Gr. Tom

Succes ermee! (y)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: WimC op 25 March 2011, 22:05:33
Ik zou de camping aan de andere kant van de weg leggen, aan het water. En die mag ook wel iets groter. Dus omwisselen met de twee huisjes er tegenover. De bushalte wat dichter bij het station, dus naar rechts opschuiven zodat je een stationspleintje krijgt. Ook ruimte maken voor fietsenstallingen bij het station. En ook daar is een beetje parkeerruimte handig.

Ik vraag me af of de brug over het water van station naar station handig is. Dat is de kortste weg, dus niemand neemt de trein. Het lijkt me beter om aan de achterkant naast de spoortunnel een onderdoorgang te maken. Daar zit je schaduwstation, maar dat kun je oplossen door de onderdoorgang dicht te maken en er een leuke foto met wat achtergrond in te plakken, dan krijg je wat dieptewerking.
Ook de spoorbrug over het water zou ik weglaten.

Hoe ga je het water en de spoordijk realiseren trouwens? Ik zou vanaf het hoofdstation de baan iets omhoog laten lopen. Het water dan niet al te veel beneden baanniveau doen. Anders krijg je namelijk een badkuip effect en dan lijkt je modelbaan kleiner. Dat risico loop je trouwens sowieso met de opzet van de spoordijk achter en een lager niveau tussen je hoofdstation en de spoordijk.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 25 March 2011, 23:46:47
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_V7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track_Met_idee_van_Beneluxspoor_V7.jpg)
V7

Camping verplaatst en een soort dorpspleintje gemaakt.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 12 April 2011, 23:04:53
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/My_Track.jpg)
V8

Ik heb het afdalende spoor naar het schaduwstation een bocht laten maken zodat hij niet zo dicht tegen de locloods aanligt.

Ik weet alleen niet of ik de baan ga digitaliseren vanwege de lengte.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 25 April 2011, 22:35:52
een paar dagen geleden heb ik de mogelijkheid gekregen om een grotere baan aan te leggen en ben dus direct een baanplan gaan maken.

Ik heb nog niet zoveel ideeën voor scenery maar die komen later nog wel.

Baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden.jpg)

Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_Schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_Schaduwstation.jpg)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Ernest op 25 April 2011, 23:36:01
Een trein die tegen de klok in het schaduwstation in rijdt komt altijd op verkeerd spoor terecht en kan daar volgens mij niet meer vanaf.
Je moet dus een mogelijkheid maken om weer op rechts spoor terecht te komen.
Ernest
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 26 April 2011, 00:13:58
Bedankt voor de reactie. dat had ik nog niet in de gaten.

Vernieuwde versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_3.jpg)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: WimC op 26 April 2011, 07:41:59
Hoi,

Je hellingen naar het schaduwstation wordt veel te steil. Je hebt maar een centimer of 40 om de hoogte te overbruggen. Da's veel te weinig.

Groeten,
Wim
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Ronaldk op 26 April 2011, 07:59:14
Hallo,

Inderdaad de hellingen zijn veel te steil. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie en lees het  artikel hellingen en klimspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen) eens door. Daarnaast kan je eens kijken naar het stuk over schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations) met veel informatie over bereikbaarheid.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Matheus 18 op 26 April 2011, 14:27:33
Zoals je plan nu is haal je het nooit.

De enige oplossing is dat je aan de buitenkant van je ovaal naar je schaduwstation gaat en niet via de binnenzijde.
Pas vervolgens nog een helix toe van een omwenteling om voldoende ruimte te hebben voor kalamiteiten zonder handgevring op te lossen in je schaduwstation.

Verder een goed plan.

Johan.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 26 April 2011, 15:12:13
Bedankt voor de reacties!

Volgens mij is het alleen niet helemaal duidelijk dat de voorste sporen dierect na het station al gaan dalen naar niveau 0. In het volgende sporenplan ga ik dit proberen duidelijker uit te leggen.

Ook heb ik 1 ingang naar het schaduwstation ene beetje verplaatst en 2 helixen toegevoegd.

Baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_4.jpg)
V3

De sporen op het lichtgroene zijn op niveau 0 en de sporen op het donkergroene stijgen tot het station.

Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_Schaduwstation_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_Schaduwstation_1.jpg)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Ronaldk op 26 April 2011, 17:17:53
Hoe lang zijn de hellingen? Daar heb ik even geen goed beeld. Ik heb het gevoel dat ze nog te kort zijn. Trouwens wat is de totale afmetingen van je ontwerp?

Groeten Ronald.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Jeronimos op 26 April 2011, 17:31:36
Hoi Spoortrein,

Ik denk ook dat je hellingen nog te steil zijn.
En, en dit is persoonlijk, ik vind dat je station  iets teveel achteraan ligt. Uiteindelijk is dit station toch het belangrijkste.

Aanvulling: Eigenlijk is het jammer dat het dubbelspoor is. Ik begrijp best dat het leuk is om 2 treinen tegelijk te rijden, maar als je je bedenkt dat bij enkelspoor je moet nadenken over welke trein welke kant uit moet, lijkt mij dat er toe bijdragen aan het plezier in de hobby.

just a thougth (mijn 2 centen0

Jeroen
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 26 April 2011, 18:27:21
@Ronals Koerts
De helling links onder is 2,84m lang en daalt 8 cm
De helling recht is 2,55m lang en daalt ook 8cm

Volgens AnyRail Zou dit precies kunnen rechts maar deze ga ik nog langer maken tot net over de kruising naar het schaduwstation.

De totale afmetingen zijn 3,36m bij 1,90. op de tekening staan ook zelf de maten maar die zijn te klein in het plaatje hier.

@J J H S
De Helling links laat ik zoals hij is, Recht verleng ik hem nog.

Het Station licht inderdaad wel een beetje naar achteren maar ik heb al meerdere baanplannen gemaakt waarin het station vooraan ligt. Als ik dat doe rijd de trein steeds achterlangs het station en ik wil het meest de aandacht trekken naar rijdende treinen zoals de IRM en de DDm + 1800. toch heb ik een groot (en simpel) station gebouwd omdat ik met lange treinen rijdt.

Het dubbelspoor heb ik gekozen omdat ik met materieel ga rijden van 1985-Heden waar soms nog een Piko Hondekop als soort museumtrein over rijdt.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Boerpost op 26 April 2011, 22:51:47
Hoi,

Allereerst: je hebt een leuk baanplan met veel mogelijkheden. Er is echter 1 ding wat ik me (Als enigszins goederentreinfanaat) wel afvraag. Is het verstandig om direct vanaf een perronspoor naar de goederensporen te gaan? Oftewel, heb je nog een mogelijkheid om een vijfde spoor aan te leggen met daaraan de doodlopende goederensporen.

Met vriendelijke groet, Gert
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: spoorzeven op 26 April 2011, 23:02:32
Helemaal eens met Gert. Leg een engels wissel aan de kop van het perron naar een vijfde (hoofdgoederen)spoor, met als tegenwissel (en ter beveiliging bij het rangeren, c.q. extra uithaalmogelijkheid) een rechter wissel contra. Kost je weliswaar een wissel meer, maar het is direct veel meer natuurgetrouw. Datzelfde doe je idealiter aan de rechterkant ook (daar kun je het tegenwissel weglaten). Dan blokkeer je bij het omlopen van de goederenloc slechts het vierde perronspoor en niet de hoofdsporen.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Forever Rocofan op 26 April 2011, 23:12:11
Hoi Sneeuwtrein,

Ik heb ook nog een vraagje/opmerking over je ontwerp. In de rode cirkel zie ik iets dat ik niet begrijp. Volgens de tekening sluit dit niet aan op je schaduwstation en er loopt ook geen spoor verder....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_5.jpg)

Wat is hier de bedoeling van ?

Groeten Ruud B.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 26 April 2011, 23:16:56
Hallo Boerpost en spoorzeven.

Bedankt voor de reacties, ik interesseer me meestal niet zoveel in goederentreinen dus daardoor had ik ertotaal niet aan gedacht.
Toch bedankt want ik wil het wel zo realistisch mogelijk maken zodat er ook een paar goederentreinen over mijn baan kunnen rijden.

Bedoelen jullie een spoortje zo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_Gedeelte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_Gedeelte.jpg)

@Forever Rocofan,

Dat spoortje gaat wel naar het schaduwstation. dit is alleen niet goed te zien.

Hier een plaatje met alle sporen bij elkaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1985_tm_Heden_6.jpg)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Boerpost op 30 April 2011, 18:26:41
Hoi Sneeuwtrein,

Wat betreft jouw wijziging betreft: de wisselaansluiting met engels wissel halverwege het perron kun je beter op dat punt weglaten. Zie ook Spoorzeven zijn opmerking om het engels wissel aan de kop van het perron te plaatsen. (Je hebt dan gelijk een dodlopend stuk spoortje, ook wel kopspoor genoemd, waar je een loc kunt stallen.) Verder kun je het doorgaand goederenspoor misschien wat verder laten doorlopen naar rechts om eventueel achter de wissels naar de perronsporen aan te sluiten. Je houdt dan je perronsporen vrij van goederentreinen en gezien jouw plan lijkt me dat de bedoeling. (Plaats van de perronsporen en perrons zou ik zeker zo laten, ziet er echt goed uit!) Overigens, een doorgaande goederentrein kun je natuurlijk altijd over een perronspoor laten rijden, toen ik destijds nogal veel treinen keek in Assen gebeurde dat regelmatig.

Met vriendelijke groet, Gert

Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: NS264 op 30 April 2011, 20:28:24
Hoi,

Ik weet niet of je gelijkstroom rijdt, maar anders heb je een keerlusprobleem (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus) in je stroomkring. Is wel op te lossen, hoor.
Dat probleem zit dan bij het spoortje naar het schaduwstation, links.
Of is het schaduwstation nog steeds een eindstation?
Verder interessant plan (y).

Gr Koen
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 30 April 2011, 23:31:40
@Boerpost
Ik laat het zo met dat extra spoortje erbij, anders moet ik een wissel net voor de bocht naar het station leggen, dat wil ik liever niet.

@KoenF
Bedankt voor de reactie, je zegt dat ik een keerlus probleem heb maar er zit helemaal geen keerlus in mijn plan.
Het zijn Helixen.

Ik rijdt gelijkstroom.

Kun je het probleem misschien aanwijzen met een rondje eromheen?
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: NS264 op 30 April 2011, 23:58:26
Mmmm, hoe deed ik dat ook al weer :D, plaatje oppikken bewerken hp phototsmart in paint cirkeltjes, ja, gelukt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_10.jpg)

Hier zou ik het forum even op los laten, ben niet 100% technisch aangelegd. Volgens mij over het hele traject gezien heb je met een keerlus in de stroomkring te maken.

Gr Koen
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Thurbo op 01 May 2011, 11:53:06
Ik zie niet waar je keerlus krijgt.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 01 May 2011, 12:16:58
Er zit geen keelus in mijn baanplan.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: hubertus op 01 May 2011, 13:30:40
Je hebt geen keerlusprobleem, maar als je analoog rijdt wel een polariteitsprobleem.
Uitgaande dat je het dubbelsporige gedeelte in twee richtingen gebruikt, heb je bij de verbindingen tussen binnen- en buitenspoor het probleem dat + en - elkaar raken. Het enkelsporige gedeelte met de helixen moet ook om te polen zijn als je dat in twee richtingen wilt gebruiken.
Het is allemaal wel meer of minder eenvoudig op te lossen, waarvan de allereenvoudigste is om digitaal te gaan rijden  ;D, maar zolang je analoog rijdt is het simpeler een baan te ontwerpen waar binnen- en buitenspoor elkaar nooit tegenkomen.

Huub
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 01 May 2011, 13:36:09
Ik denk dat ik ook digitaal ga rijden op deze baan.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: MathynK op 01 May 2011, 18:49:54
Dan hou je alsnog dat probleem. Zolang je 2-rail rijdt, heb je altijd het probleem van de polariteit.

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Matheus 18 op 01 May 2011, 19:37:56
Meestal gebruik je de verbinding niet tussen dubbelspoor.
Plastik railverbinderdjes zijn hier de oplossing.
In een station licht dat anders, hier ga je digitaal toch een keerlus module moeten toepassen wil je alle sporen in een richting gebruiken.

Johan.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: hubertus op 01 May 2011, 20:32:40
Even geen dingen door elkaar halen. Je hebt twee soorten polariteitsproblemen bij 2-rail analoog. De overbekende keerlus, dat probleem blijft bestaan als je digitaal gaat.
Maar bij analoog heb je ook een probleem als je in een dubbelsporig ovaal in twee richtingen rijdt (binnenrondje tegen de klok in en buitenrondje met de klok mee) en vervolgens die twee sporen van het ovaal met elkaar gaat verbinden. Daar gebruik je dan de plastic verbinders, maar zul je ook wat moeten schakelen als je van binnen- naar buitenspoor wilt.
Als je bij digitaal het allemaal een beetje slim aansluit, zijn die plastic verbinders niet meer nodig en kun je toch naar hartelust in verschillende richtingen rijden.
In deze baan zit geen keerlus, dus dan is digitaal gaan wel degelijk een oplossing voor de polariteitsproblemen die kunnen ontstaan.

Huub
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 01 May 2011, 21:16:55
Bedankt voor de informatie Hubertus.

Ik was de weg een beetje kwijtgeraakt door de verschillende reacties.

Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: NS264 op 01 May 2011, 21:21:55
Ben benieuwd hoe de baan eruit komt te zien (y).

Succes verder ;)
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 22 May 2011, 18:05:07
Hallo forumleden,
Ben nog even verder gegaan met het baanplan en heb een paar kleine veranderingetjes gemaakt.

Ik heb de boel nog eens opgemeten en merkte dat ik kleine fout had gemaakt, aan de rechterkant kan de baan 5cm langer worden (naar onderen op het baanplan).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zeeuwdijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zeeuwdijk.jpg)
De grootse veranderingen zijn:
*2 extra spoortjes voor locomotieven
*In de rechtse grote bocht r3 ipv r2 in de binnenbocht.
*een nepspoor dat naar een andere plaats gaat. (op het baanplan aangegeven met rood)

Ook denk ik eindelijk een naam voor de baan gevonden te hebben. Deze is Zeeuwdijk.
Zeeuwdijk heb ik gekozen omdat Zeeland mijn lievelings provincie is.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: mekel op 22 May 2011, 18:49:49
Hoi Sneeuwtrein,

Leuk baanplan doet me beetje denken aan mijn eigen baanplan.
Ook in L vorm beetje zelfde stijl leuk ! :)  (y)

Leuke naam ook Zeeuwdijk.

Groetjes,
Jeroen
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 22 May 2011, 18:57:12
@Jeroen

Ik heb dit baanplan ook een beetje gebaseerd op jouw baanplan, niet de L-vorm maar wel het station. Vind deze manier van het station hem iets landelijks en rustgevends uitstralen.
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: mekel op 22 May 2011, 18:59:02
Leuk  (y)

Ik vind inderdaad een station in die vorm erg mooi.
Het straalt inderdaad als je het ziet liggen op de baan iets rustigs uit, leuk om er wat landelijke scenery omheen te bouwen.


Groetjes,
Jeroen
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: MC op 14 June 2011, 09:10:12
Het station heeft wel iets weg van die van Jeroen,
ziet er mooi en doordacht uit als ik het zo bekijk.


PS: waar komt de vuurtoren ;)?
ga zo door!

Mvg
Mark
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: Sneeuwtrein op 03 July 2011, 20:50:31
De vuurtoren staat al bij de vissen in de kom.  ;D
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: MC op 04 July 2011, 07:53:00
Stond het laatst 1 op internet, dacht van artitec.
Leek op het dijktorentje van Westkapelle (mijn geboorte en jeugd dorp)
'' 't iezeren torenentje '' wil deze eigelijk ook op mijn baan. Mar nog geen tegengekomen voor een leuke prijs
Titel: Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
Bericht door: obb70 op 03 October 2011, 01:43:36
ik zie een vam trein, op elke nl baan hoort een vam trein, goede baan, dus!