BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 22 March 2011, 18:20:40
-
Op de site van het Utrechts Archief kwam ik foto´s tegen van een 6-assige kuilwagen die NS in dienst heeft gehad:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167604
Wie weet tot wanneer deze wagens hebben dienst gedaan? En hebben ze de UIC-nummering nog gekregen?
In het boek `Materieel ´36 en ´40´ kwam ik op blz. 116 een foto tegen van het afgevoerde treinststel 603 te Uihoorn, met links in beeld een deel van een 6-assige kuilwagen, wellicht uit bovengenoemde serie.
Groeten,
Maarten
-
Niemand meer info?
-
Heeft de MBS die niet. In Eerbeek stond een kuilwagen.
Heb eigenlijk niet opgelet of hij 6 assen had.
vrgr Steef
-
De MBS heeft kuilwagens idd, maar dat zijn twee-assers.
Eelco
-
Probeer het anders hier eens:
http://de.groups.yahoo.com/group/gueterwagen/
Het is een Duitstalige groep, maar er zijn ook een paar Nederlanders regelmatig te vinden, waaronder Hans Nahon.
Als er iemand is waarvan ik verwacht dat ie je vragen kan beantwoorden, is hij het wel.
Huub
-
En wie weet vanaf wanneer deze dienst heeft gedaan? Was ' ie nieuw door de NS besteld of is het oorlogsbuit ( het lijkt me wel een Duits bouwtype)?
Alexander
-
Type KWK is inderdaad na 1945 in Nederland achtergebleven. In 1946-1954 bij NS in dienst. Gebouwd in 1934. Afvoer is mij onbekend, maar voor 1976. Bron: OdR 1977-9 en -10.
-
Bij de VSM in Eerbeek staat een vierasser
-
@timtrein: Ja, en ???. Ik ben op zoek naar info naar de 6-asser.
-
Ik reageerde op de derde post hier die vroeg wat voor wagen er in Eerbeek stond...
-
@ Timtrein
Ik haalde twee dingen door elkaar.
In Boekelo staat ook een kuilwagen.
En dat is ook geen zesasser.
Overlast
Ik heb al wat boeken door gespit, maar nog niets gevonden.
(nog 35 te gaan)
vrgr Steef
-
Soms moet je even geduld hebben. In de nieuwste RM wordt mijn vraag beantwoord in het interessante artikel van Otto Dijkstra. (y)
Maarten
-
Volgens het boek Wagens en Rijtuigen door j.g.suijk had de NS de volgende types kuilwagens ,
De 16 - assige wagen met een draagvermogen van 50 ton . Deze wagen rust op 4 vierassige draaistellen . Op de wagen zijn enige hijskraantjes aanwezig . De max snelheid is 40 km/h . Dan waren er nog de 2,4,6 en 8 assige kuilwagens .
-
Heren,
Het is al lang geleden, maar op een materieelshow in Amersfoort rond 1984 stonden diverse typen kuilwagens, die ik toen ijverig heb gefotografeerd. NS (dat is NSR) zal wel geen kuilwagens meer hebben. Wat er verder mee gebeurd is, weet ik ook niet.
(op dezelfde mat. show stonden overigens een gele Mat. '46, een bruine Mp en meer van dat fraais).
CKLX
-
Nu zijn we natuurlijk benieuwd naar de foto's :)
-
Het volgende plaatje zit ergens in het archief van beneluxspoor.
Succes er mee.
Groet Harry.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuilwagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuilwagen.jpg)
-
Soms moet je even geduld hebben. In de nieuwste RM wordt mijn vraag beantwoord in het interessante artikel van Otto Dijkstra. (y)
Maarten
Welk nummer is dat?? 328 is de laatste die ik heb ontvangen.
In het Railhobby januari nummer uit 1997 staat op blz 16 tot 23 een artikel over de kuilwagens.
-
Meer Info http://www.automatic-rock.nl/magazine-artikel/kuilwagen-kwk-later-uai-genoemd/ Fijne tekening van zo'n 6 asser (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_129.jpg)
Tijd teveel , dus het geheel maar in de computer gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_2_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_2_8.jpg)
Morgen plotten!!!
-
Heren,
Zoals beloofd hierbij drie opnamen van twee kuilwagens tijdens een materieelshow in Amersfoort op 16 april 1983.
(https://farm6.staticflickr.com/5676/22144328145_596847de93_z.jpg) (https://flic.kr/p/zJPtg8)
Depressed center flat, Amersfoort 1983 (https://flic.kr/p/zJPtg8) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
Uaai-w 31 84 999 9 100-4
(https://farm1.staticflickr.com/679/21956167950_2c41bfe8c8_z.jpg) (https://flic.kr/p/zsc6MQ)
Depressed center flat, Amersfoot 1983 (https://flic.kr/p/zsc6MQ) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
Uaai-w 31 84 999 9 100-4
(https://farm6.staticflickr.com/5746/22131763732_dda1536310_z.jpg) (https://flic.kr/p/zHH5ij)
Depressed center flat, Amersfoort 1983 (https://flic.kr/p/zHH5ij) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
Uikk352 21 88 990 300 3-7
CKLX
-
Morgen plotten!!!
Hallo Rockerbox,
Hoe is de plotting verlopen?
Welke dikte styreen heb je gebruikt?
en veel plaatjes graag! ;)
-
Mmmmm
Ik heb POLY-styreen gebruikt van 0,5mm en dat verstoft een beetje tijdens het plotten met de lazer. Mijn styreen is op, en dat plot, heb ik het idee, net wat scherper.
Ook kloppen de verhoudingen niet helemaal dus opnieuw achter de tekentafel.
Zal vanmiddag eens wat foto's maken
-
Kwam nog een plaatje tegen van een 6 asser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo18.jpg)
-
Fijne foto (y)
Hoeveel zes-assige kuilwagens hebben er rond gereden? De foto van Sobat is een andere uitvoering dan het eerder hier getoonde exemplaar.
In het archief van Museum Hengelo kwam ik onderstaande tegen, van de Heemaf met lok "Sientje" * er achter. Deze is weer anders dan de bovenstaande types.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image016_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image016_1.jpg)
bron: Heemaf
Zou dit een eigen wagen zijn van de firma Willem Smit en Co. te Nijmegen?
* Sientje was de dochter van de overwegwachter aan de Weidweg waar het raccordement van Heemaf begon.
bron op de rails 1990-4
-
[ ... ] Ik heb POLY-styreen gebruikt van 0,5mm en dat verstoft een beetje tijdens het plotten met de lazer. Mijn styreen is op, en dat plot, heb ik het idee, net wat scherper. [ ... ]
Polystyreen ís styreen, jij schrijft het als POLY-styreen, maar dat klinkt als en is hetzelfde. Polystyreen wordt voor het gemak styreen genoemd.
Wat bedoel je precies, geschuimd polystyreen misschien?
-
Mmmmm
Ik heb POLY-styreen gebruikt van 0,5mm en dat verstoft een beetje tijdens het plotten met de lazer.
Oei, uit ervaring: polystyreen en lasercutters zijn meestal een slechte combinatie.
Maar dat kan wellicht aan instellingen van de laser liggen.
Ik ben nu echt benieuwd naar je vorderingen en resultaten.
-
Polystyreen ís styreen, jij schrijft het als POLY-styreen, maar dat klinkt als en is hetzelfde. Polystyreen wordt voor het gemak styreen genoemd.
Wat bedoel je precies, geschuimd polystyreen misschien?
@Huub
Ik heb poly in hoofdletters geschreven om daar ff de nadruk op te leggen. Volgens mijn scheikundeleraar is Styreen een monomeer en Polystyreen is een rijtje monomeren van Styreen aan elkaar ook wel polymeer genoemd. En aangezien alles wat er in Wikipedia staat waar is. Klopt dit ook. Is dat waar Rino? Ik geloof van wel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Polystyreen
En het klopt ook wel aardig, de eigenschappen van styreen van Evergreen en mijn Polystyreen van de groothandel zijn verschillend zowel bij lazeren als het gevoel. De polystyreen is soepeler en styreen is stijver.
@Ponytail
Oei, uit ervaring: polystyreen en lasercutters zijn meestal een slechte combinatie.
Nou Ja, Oei hoeft ook niet hoor :) het is niet zó dramatisch. Bij de aanzet van de lazer smelt het wat meer dan Styreen en het verpoederd een beetje. Het is wat minder strak dan styreen. Gelukkig ben ik eigenwijs en is polystyreen goedkoop zo'n € 4,- de vierkante meter. Dus een ½ m² heb ik al gebruikt om te experimenteren. ;D
-
@Huub
Ik heb poly in hoofdletters geschreven om daar ff de nadruk op te leggen. Volgens mijn scheikundeleraar is Styreen een monomeer en Polystyreen is een rijtje monomeren van Styreen aan elkaar ook wel polymeer genoemd. En aangezien alles wat er in Wikipedia staat waar is. Klopt dit ook. Is dat waar Rino? Ik geloof van wel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Polystyreen
En het klopt ook wel aardig, de eigenschappen van styreen van Evergreen en mijn Polystyreen van de groothandel zijn verschillend zowel bij lazeren als het gevoel. De polystyreen is soepeler en styreen is stijver.
styreen is vloeistof, polystyreen is plastic. Dat klopt. Evergreen is dus ook gewoon polystyreen. Het ene polystyreen is zoals je zelf al gemerkt hebt het andere niet, dat komt door verschillende hulpstoffen die eraan toegevoegd zijn, weekmakers en dat soort rommel. Bovendien vervliegen veel van die hulpstoffen na verloop van tijd waardoor de eigenschappen veranderen (als de weekmakers vervliegen wordt het spul bros bijvoorbeeld). Vers styreen met alle weekmakers er nog in is taaier en heeft als je het wilt frezen veel meer de neiging om niet in losse spaantjes uiteen te vallen maar om in grotere kauwgomachtige stukken op de frees vast te smelten. Voor echt fijn freeswerk gebruik ik dus bij voorkeur oude vergeelde ellendige reststukjes.
-
Waar gaat het nu over? de 6 asser of over styreen snijden????
-
Over álles wat te maken heeft met het vervaardigen van een dergelijk model.
-
Hier ging het over en niet over styreen snijden of een model maken
Wie weet tot wanneer deze wagens hebben dienst gedaan? En hebben ze de UIC-nummering nog gekregen?
In het boek `Materieel ´36 en ´40´ kwam ik op blz. 116 een foto tegen van het afgevoerde treinststel 603 te Uihoorn, met links in beeld een deel van een 6-assige kuilwagen, wellicht uit bovengenoemde serie.
Dank u
-
Zie net bij toeval deze oude post van Sobat en het lijkt of hij daar nooit antwoord op heeft gekregen: ze zijn waarschijnlijk nog wel alle vier omgenummerd (van soortmerk KWK naar Uai), maar in 1974 waren ze al verdwenen. Het boekje 'Voor elk vervoer een wagen' van dat jaar noemt specifiek alleen nog de wagens met 2, 4 en 8 assen.
Van de tweeasser maakte Fleischmann een model in H0, ik weet niet of dat model identiek was aan de versie van de NS op de foto eerder in dit draadje. Ik heb hem wel, maar niet voor het grijpen.