BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Scenery op 22 March 2011, 17:12:16

Titel: Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 22 March 2011, 17:12:16
Hallo forumleden,

Ik heb de volgende vraag, en hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Ik heb een enkel spoor dat in beide richtingen bereden wordt, nu wil ik daar een halteplaats in opnemen waar de treinen elkaar kunnen passeren. De wissels zijn zelfdenkende wissels van Fleischmann. Ik zou dit graag oplossen dmv reedcontacten met een relais om de wissels te schakelen, en reedcontacten met een relais als ompoolschakelaar. Trein rijdt van A naar B, altijd via 2, van B naar A altijd via 1.

Met andere woorden :
Trein rijdt van A naar B, deze gaat altijd naar spoor 2 en dient daar te wachten indien er van B een trein aankomt (dus nog niet op spoor 1 staat. De trein van B zal altijd naar spoor 1 gaan. Mocht er op 1 al een trein staan, dan kan de trein van A doorrijden, en kan ook de trein op spoor 1 vertrekken.
Hetzelfde kan gelden indien een trein van B  naar A rijdt.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, ikzelf kom er niet uit, op 1 kan een trein staan, of die moet nog komen, en dat geldt ook voor 2.

Ik hoop dat iemand hiervoor een schakeling weet (te bedenken), of kan het niet wat ik wil,

Alvast bedankt voor het antwoord,

Groet,

Caspar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stopplaats.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stopplaats.jpg)
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: JaJo op 22 March 2011, 17:39:24
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//schaduwstation%20(800%20x%20505)1.jpg)

Misschien dat je hier (http://modeltreinbaan.nl/?p=1895) iets aan hebt Caspar.

Groet Jaap
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 22 March 2011, 17:47:48

Hallo Jaap,

dat is niet helemaal wat ik zoek, daar rijden de treinen slechts van rechts naar links, ik zoek een schakeling waarbij de trein van beide richtingen kan komen en er dus omgepoold dient te worden.

Maar in ieder geval bedankt voor je antwoord.

Groet,

caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2011, 17:57:48
Je moet zo'n probleem altijd in zijn totale omgeving zien. Je kunt je niet concentreren op alleen die ene stopplaats.
Want wat is er bij A en B? Waar blijven die treinen? Zijn A en B eindpunten, en keren ze daar van richting om?
Of zitten A en B via een ovaal aan elkaar? Dan moet er nog een tweede stopplaats zijn waar ze elkaar kunnen passeren.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 22 March 2011, 18:12:40
Hallo Klaas,

zowel A als B komen vanaf een keerlus. De beoogde halteplaats wil ik op 2 plaatsen gaan neerzetten, één bij de keerlus waar A vandaan komt en één bij de keerlus waar B vandaan komt.

Ik heb er een plaatje bij gedaan, maar besef dat deze niet erg duidelijk is.

De passeersporen zijn licht en donker oranje aan de rechterkant van het baanplan.

Groet,

Caspar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte_nw2_d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte_nw2_d.jpg)
 
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2011, 19:09:56
Ik heb er een plaatje bij gedaan, maar besef dat deze niet erg duidelijk is.
Dat kan je wel zeggen ja. 8) Ik kan er geen chocola van maken. Zie je kans om het gedeelte waar het om gaat wat schematischer weer te geven?
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 22 March 2011, 19:49:51

Hallo Klaas,

ik heb het plan opgedeeld in 4 lagen.

De betreffende passeersporen staan in plaatje 3, de blauwe en groene sporen.

Mogelijk kun je mbv deze plaatjes (klik voor een vergroting) een antwoord geven.

Groet,

Caspar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___4.jpg)
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: dvdbrander op 22 March 2011, 20:40:21
dus van a>b=doorrijden, b>a=doorrijden, b>a+a>b=b>a wachten, a>b doorrijden.
dus, a>b=1;b<a=1;a>b+b<a=2, dan 1.
ik neem aan dat je bezetmelding op de sporen hebt staan?
laten we even zeggen dat links van t plaatje spoor 3 ligt, en rechts spoor 4.
3 or 4=1;3 and 4 and !2=2;3 and 4 and 2=1;3 and 4 and 1=wissel L=2;wissel r=1...
and1234
1xwegrijdenrails 3>2;stoppen4>2;stoppen
2wegrijdenxstoppenstoppen
33>2;stoppenstoppenx4>2;stoppen
44>2;stoppenstoppen4>2;stoppenx
als niks hiervan het geval is laat je ze doorrijden.
Ik ga dit eens uitwerken in een schakelschema, heb hier een electriciteitssymulator (yenka, freeware)
edit:
dit krijg ik, ik weet niet zeker of het helemaal klopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_7.png)
(file) (http://easy-upload.nl/f/KPO80Chc)(yenka, kies other users, installeer, vul je e-mail in en je krijg m gratis.) (http://www.yenka.com/en/Free_Yenka_home_licences/)
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 22 March 2011, 21:05:22

Hallo Daniël,

bedankt, maar dat lijkt wel een progje, en mijn baan is analoog,
ik denk niet of ik hier iets mee kan,  een if-then-else constructie met reedcontacten en relais lijkt mij erg moeilijk te verwezenlijken.

Groet,

Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: dvdbrander op 22 March 2011, 21:07:06
tja, printplatenwerk.
maar een relais is niet moeilijk, met de viessmann 5552 heb je er 4. (als je er achter komt hoe die werkt  :-\)
Maar als je nog nooit met printplaten gewerkt hebt kan dit moeilijk worden ja.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 22 March 2011, 21:14:26

Hallo Daniël,

je slaat de spijker op de kop, met printplaten heb ik nog nooit iets gedaan, ik was al blij dat ik met een reedcontact en een magneetje, een relais kon schakelen. met hulp van hier is dat gelukt.

Groet, Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2011, 23:20:51
Caspar, zoals ik al dacht is je probleem veel groter dan alleen maar die stopplaatsen. Je hebt ook nog de lussen en ik zie er ook nog een soort schaduwstation in zitten.
Op de tweerichtingsporen moet je er dus voor zorgen dat er geen twee treinen elkaar tegemoet kunnen komen. M.a.w. als er een trein uit de lus het enkelspoor op rijdt, dan mag er geen trein uit de stopplaats vertrekken, en andersom.

Dit is echt niet eenvoudig op te lossen. Als je het automatisch wil laten verlopen, dan zul je een soort dienstregeling op moeten zetten, waarbij een gebeurtenis een volgactie oproept. B.v., een trein arriveert op de stopplaats, en dan komt een andere trein uit de lus hem tegemoet. Die tweede trein stopt op de stopplaats, en laat de eerste vertrekken. Tegelijk komt er uit de andere lus een derde trein die op de stopplaats stopt,en de trein twee laat vertrekken.

Kortom, je moet een soort volgordeschakeling maken die steeds een stap verder gaat doordat een trein op een bepaald punt arriveert, en die volgende stap lokt dan een nieuwe actie uit. Maar zoals gezegd, dat wordt een hele toestand.

Je kunt het ook vereenvoudigen, door elke trein die in een lus of een stopplaats arriveert altijd te laten stoppen. En dan geef je handmatig aan wat de volgende treinbeweging zal zijn. Maar ook dat vereist een hele toestand van schakelaars en relais om stopsecties in en uit te schakelen, en de railspanning in de goede richting te zetten.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: dvdbrander op 23 March 2011, 07:05:59
of je koopt een digitaal systeem en laat de computer het doen, dan kan t ook nog random zonder botsingen.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: gvandersel op 23 March 2011, 10:54:34
Volgens mij hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld. 3 relais is voldoende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/passerschakeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/passerschakeling.jpg)
Werking: Via het reedcontact (RA of RC) wordt het relais (A of C) bekrachtigd. Dit zal de trein doen stoppen.
Zodra de tweede trein binnen komt, zal zijn reedcontact tevens relais B bekrachtigen.
Hierdoor zullen de relais A en C (en ook B) afvallen en de treinen vertrekken.

Volgens mij is dit wat je zoekt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 23 March 2011, 10:58:39
Hoi Casper,

Ben ook even aan het puzzelen geweest en onderstaand zie je hoe het kan werken bij de stopplaatsen. Helemaal onderaan een schematische voorstelling van jouw plan.
Rode stippen zijn isolaties vd rails en de andere gekleurde stippen zijn reed relais, die relais (voor rijstroom beïnvloeding) en/of wissels schakelen. De gekleurde lijnen volgen en je ziet waar de schakeling plaats moet vinden.
Dit is nog maar een fractie van het geheel, want in de keerlussen en waar geel en bruin elkaar treffen moet je ook nog maatregelen nemen ivm kortsluitingen.

gr Leo

er zit een klein foutje in de tekening, de rijstroom vd keerlus hoeft niet omgepoolt te worden aangezien deze in 1 richting bereden wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel.jpg)
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 March 2011, 11:51:17
Gerard, jouw oplossing is te simpel.
Je concentreert je alleen op de stopplaats, maar je moet de keerlussen ook in het verhaal meenemen.
En ik mis in jouw schema het ompolen van het enkelsporig baanvak. Want Caspar rijdt 2-rail analoog.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: gvandersel op 23 March 2011, 12:29:44
Klaas,

Klopt helemaal. Maar gezien de grootte van zijn baan zal het antwoord daarop ook wat complexer zijn. Ik vind de tekening van leo (loclion), en met name de indeling van het baanplan, een startpunt voor de verdere indeling en 'automatisering'. Afgezien van de schaduwstations kan ik 7 verschillende secties ontdekken. Wil hij daar met meerdere treinen in rijden dan wordt automatiseren een onmogelijke opgave (wegvallen van vele vrijheidsgraden).
Als daar van scenery een antwoord op is dan kan de rest uitgetekend worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 23 March 2011, 16:42:22

Hallo allemaal,

Heel hartelijk dank voor het meedenken en jullie antwoorden.

De antwoorden lezend, verbaast het me nu niet meer dat ik als leek er niet uit gekomen ben.

Ik denk dat het antwoord van Klaas (#11) me de richting aangeeft hoe ik het moet gaan invullen, namelijk volgtijdelijk de schakelingen aanleggen. Dit heb ik ook binnen de keerlussen gedaan, en van keerlus naar keerlus rijden 7 treinen in volgorde (plaatje 1 bij #6).
Het duurde echter helaas vrij lang voordat de locs weer op het zichtbare spoor aan zouden komen, dus dacht ik dit met de passeersporen op te lossen.

Gerard vraagt om het aantal secties. Die heb ik nog niet uitgewerkt, maar het is zeker de bedoeling die op te gaan nemen, eventueel met behulp van het bloksysteem van Fleischmann. Het is inderdaad de bedoeling dat er meerdere trein gaan rijden. Het gele spoor ligt op 40 cm hoogte en is vlak, de stukken rails die gekoppeld zijn aan de draaischijf wil ik volledig handmatig bedienen, mogelijk wat automatisch de wissels verzetten met de reedcontacten en relais. De rest van het gele spoor en het rode zou automatisch moeten gaan, maar wil ik ook handmatig het e.e.a kunnen doen , bv bij de stations.
Wat vrijheidsgraden zijn weet ik niet, google geeft mij daar niet echt een duidelijk antwoord op waardoor dat mij duidelijk wordt.

Het antwoord van Leo ga ik eens nauwkeurig bekijken, mogelijk is dat te gebruiken.

Groet,

Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 23 March 2011, 19:46:18
Hoi Casper,

Je moet in die tekening van mij die twee reed relais die voor het ompolen zorgen (licht groen links boven en donker groen rechts onder) in de stop secties plaatsen, dus binnen de rode rail isolaties. Wel zo dat de trein voor deze reed relais al stopt.

gr Leo

Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: genincr op 24 March 2011, 07:53:46
Gerard, jouw oplossing is te simpel.
Je concentreert je alleen op de stopplaats, maar je moet de keerlussen ook in het verhaal meenemen.
En ik mis in jouw schema het ompolen van het enkelsporig baanvak. Want Caspar rijdt 2-rail analoog.

Als je de enkelsporige baanvakken in 2 richtingen wilt bereiden, krijg je een probleem met je bloksysteem.
Dat gaat echt niet zonder meer gewoon andersom werken.
M.a.w. dat werkt helemaal niet meer.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2011, 09:09:17
Als er al een bloksysteem tussen zit, dan kan je dat toch omschakelen? Wordt het niet eenvoudiger van,  maar wel spannender.
Iets minder spannend is om in elk enkelsporig stuk maar 1 trein tegelijk toe te laten. Dus elk enkelsporig baanvak is 1 blok. En als de trein dat blok heeft verlaten, dan kan je daarna beslissen welke volgende trein er in mag, van links of van rechts.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 24 March 2011, 09:51:53
Hoi Casper,

Hieronder een schema met de relais aansluitingen erbij.
Als links en keerlus voorstelt dan is rechts het gele vlak en andersom, dus dit gaat niet van keerlus naar keerlus maar is 1 helft van het totaal.
Donker groene streepjes stellen reed relais voor en schakelen meerdere dingen in 1 keer, dit zal in de praktijk denk ik niet werken door de hoeveelheid stroom die er dan doorheen gaat, je kan ervoor kiezen om meerdere (voor iedere schakeling 1) reed relais te gebruiken of toch dat de schakelingen via een printplaatje gaan.
Misschien kun je de vrije aansluitingen van relais L en M nog ergens anders voor gebruiken.
Reed relais 2 en 2A liggen dichter bij de keerlus/geel dan bij de stopplaats.
Een eerste trein stop altijd voor reed relais 4(vanaf links) en 4A (vanaf rechts).


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel_2.jpg)

gr Leo
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: genincr op 24 March 2011, 13:29:23
Iets minder spannend is om in elk enkelsporig stuk maar 1 trein tegelijk toe te laten. Dus elk enkelsporig baanvak is 1 blok. En als de trein dat blok heeft verlaten, dan kan je daarna beslissen welke volgende trein er in mag, van links of van rechts.

Daarmee wordt deze baan met behoorlijke rijlengte wel érg rustig voor wat betreft de treinenloop.......

Er liggen 2 van deze stopplaatsen tussen de beide keerlussen.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 24 March 2011, 16:10:18
Er liggen 3 stop plaatsen tussen de twee keerlussen, het middenstuk (geel) werkt nml. ook als een stop plaats (alleen hier wordt niet automatisch gewisseld) en zodoende heb je totaal vier enkelvoudige sporen.

gr Leo
 
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: genincr op 24 March 2011, 16:44:53
Deze handmatige stopplaats (=station) ligt tussen de beide automatische stopplaatsen.

Schematisch:

keerlus-----stopplaats-----station------stopplaats-----keerlus

Maar Caspar schrijft ook: "De rest van het gele spoor en het rode zou automatisch moeten gaan, maar wil ik ook handmatig het e.e.a kunnen doen , bv bij de stations."
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 24 March 2011, 17:41:04

Ik kom net thuis, en heb even snel de antwoorden doorgelezen.
Na het eten en de hond uitlaten zal ik er eens voor gaan zitten om te trachten het allemaal te begrijpen.
In ieder geval alvast heel hartelijk dank voor het meedenken, de antwoorden en de tekeningen  (y)

Groetjes,

Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 24 March 2011, 18:42:01
FLM,

Jou schematische voorstelling komt me bekend voor, alleen iets kleurrijker.  ;)
Deze handmatige stopplaats (=station) ligt tussen de beide automatische stopplaatsen.

Schematisch:

keerlus-----stopplaats-----station------stopplaats-----keerlus

Maar Caspar schrijft ook: "De rest van het gele spoor en het rode zou automatisch moeten gaan, maar wil ik ook handmatig het e.e.a kunnen doen , bv bij de stations."


Ik had al wat rekening gehouden met hand- en automatische- bediening op het station.
Zoals je in mijn aansluit schema kunt zien, bedienen de reed relais 4 en 4A de wissels bij de keerlus maar ook bij de gele (eventueel rode) sporen. Als je nu van deze wissels twee banen naar elkaar toelegt en hier ook een stop plaats van maakt, rij je automatisch van de ene naar de andere keerlus.
Voor iedere wissel plaats je nog een wissel, die je omzet om naar het station oftewel de gele sporen te rijden, waar je dan handmatig verder kunt bedienen en ook via deze wissels kom je weer op het automatische deel vd baan.

gr Leo
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 24 March 2011, 21:19:46
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_puzzel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Copy_of_puzzel_2.jpg)

Ik probeer het even voor me in beeld te brengen met de tekening van Leo:

Spoor B en F hebben altijd spanning in dezelfde richting, A en D zijn sporen die altijd spanning hebben maar omgepoold worden. Spoor C en E kunnen zowel spanning hebben, als spanningsloos zijn. Stel loc rijdt van links naar rechts en op spoor E is niet bezet door een loc.

Trein komt van links uit de keerlus op spoor A (In de keerlus is
al omgepoold en is de wissel voor spoor A al goed gezet).

Vervolgens komt trein bij reedcontact 2 en activeert deze.
Deze zet de wissel 1 bij het passeerspoor op rechtdoor,
en wordt spoor C spanningsloos.

In spoor B aangekomen wordt reedcontact 3 geactiveerd.
Deze zorgt ervoor dat wissel 1 op afbuigend wordt gezet,
en geeft spoor E spanning (aangezien deze nu niet bezet is gebeurt er
in spoor E niets).  

Vervolgens stopt de loc, zonder reedcontact 4 te activeren in spoor C,
deze is namelijk spanningsloos.

Nu gebeurt er dus even niets en is het wachten op een loc die van spoor D die
van rechts naar links uit de keerlus komt (wissel 2 staat goed en er is
voor spoor D omgepoold in de keerlus).

Trein komt bij reedcontact 2A in spoor D.
Deze zet wissel 2 op afbuigend en zet en wordt spoor E spanningloos.

In spoor F aangekomen wordt reedcontact 3A geactiveerd.
Trein gaat stoppen in spoor E, deze is namelijk nog spanningsloos,
en reedcontact 3A zorgt dat wissel 2 op rechtdoor wordt gezet (spoor C naar spoor D),
en krijgt spoor C spanning.

Doordat spoor C nu spanning heeft,  gaat de loc in spoor C rijden
om vervolgens reedcontact 4 te activeren .
Dit reedcontact 4 geeft spoor E spanning, tevens wordt spoor D omgepoold
en de wissel in spoor D bij de keerlus wordt goedgezet.
Trein in E gaat dus rijden, maar dat dadelijk.

Trein rijdt dus uit spoor C en komt aan in D en activeert reedcontact 2A.
Hierdoor wordt wissel 2 afbuigend gezet van spoor D naar spoor F en rijdt de loc verder
en verdwijnt in richting de rechter kant.

Inmiddels is trein in spoor E gaan rijden en activeert reedcontact 4A.
Deze zet de wissel in spoor A bij de keerlus goed, en poolt de spanning in spoor A om.
vervolgens komt de loc aan bij reedcontact 2.
Deze zet de wissel 1 bij het passeerspoor op rechtdoor,
en wordt spoor C spanningsloos.

Als ik al een loc op spoor E heb staan lijkt het ook te werken.

Aandachtspunt voor mij is de lengte van de trein,
deze dient de wissels voorbij te zijn,
voordat reedcontact 3 of 3A wordt geactiveerd.

Klopt het gene ik hierboven beschreven heb ?

Groetjes,

Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 24 March 2011, 21:46:28
Hoi Caspar,

Dit klopt als een bus.
Telkens als een trein een wissel omzet, dien je rekening te houden met de lengte vd trein dat deze er wel al overheen is.
Dat een trein de reed relais 2 en 2A activeert bij het wegrijden van resp. stop secties E en C is niet noodzakelijk voor de werking van het geheel, maar gebeurt nu eenmaal omdat hij daar ligt, maw: deze reed relais hebben alleen functie wanneer er een trein naar de stop plaats toe rijdt.

gr Leo
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: genincr op 25 March 2011, 01:31:22
De maximale lengte van je trein wordt bepaald door het kortste spoor waar die moet kunnen stoppen, in het schaduwstation, de stopplaats etc.

Dit onderwerp interesseert me omdat ik een dergelijk baan wil gaan bouwen, maar dan als "hondebot", waarbij de sporen NIET in tweerichtingen wordt gebruikt.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 25 March 2011, 11:57:58
Hoi Caspar,

Hier het aansluitschema om bij het station automatisch of op hand bediening te rijden, met enige toelichting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel_3.jpg)

Als je weer even rustig de schakelingen volgt, wijst het zich vanzelf wel weer.

Voor de veiligheid (polariteit) wordt de spanning van spoor G eraf geschakeld (X1) als er een trein binnen geloosd wordt. Je kan bv. nog aan het rangeren zijn op de gele sporen. Daarna kun je rustig de trein binnen halen met schakelaar X2.
De rijstroom draden van relais 0 heb ik paars gekleurd omdat de polariteit natuurlijk kan wisselen en voor de verduidelijking heb ik ze van de gele rails afgetapt maar kunnen uiteraard gewoon aan de trafo aangesloten worden.

Het automatische rijden stopt wanneer je een trein ertussen uit haalt.
De cyclus begint weer als er een trein weggestuurd wordt naar dezelfde baan waar deze hem heeft verlaten (vb. van D naar geel,  van geel naar D) en de polariteit van spoor D had je al goed gezet toen je de trein binnenhaalde (X2)
Als er een trein weer naar het automatisch gedeelte gestuurd wordt, moet nadien  wissel 1 weer op rechtdoor gezet worden. Nu kan je ervoor kiezen om met een reed relais in baan D, W1 om te zetten. Voordeel: het wordt niet vergeten want er staat nog spanning op spoor G en deze hoeft niet de juiste polariteit te hebben als je op geel alweer met een andere trein aan het rijden bent.
Nadeel: als je een trein wilt binnenhalen moet je wachten met W1 om te zetten (X1) totdat de trein dat reed relais gepasseerd is. Het is geen ramp als dit mis gaat, alleen de trein komt niet binnen.
Of je kan ervoor kiezen om handmatig de wissels op rechtdoor te zetten, schakelaar Y, en nu draai je bovengenoemde voor- en na- delen om.

Ook even om over na te denken; theoretisch is het mogelijk dat er tig. (heb ze niet geteld) schakelingen tegelijk plaats kunnen vinden. Hier moet natuurlijk genoeg stroom (A) beschikbaar voor zijn.

gr Leo
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 25 March 2011, 23:13:17

Hallo Leo,

Ik ben nu pas thuis, (Sparta ION in Beverwijk opgehaald, helemaal vanuit Tilburg  :() maar wil je toch alvast hartelijk danken voor het meedenken.

Je tekening bestuderen zal ik pas morgenavond kunnen doen, maar dan hoor je van me.

Even nog een vraag aan Klaas, zie jij mogelijk nog ergens beren op de weg ?

Groet,

Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: genincr op 26 March 2011, 08:32:59
1. niet wat betreft elektriek maar wat betreft dalen en stijgen:
stijgt/daalt het rode spoor niet te veel over een te korte afstand ?
Plaatje 4 eerste pagina.

2. in de keerlussen (schaduwstations) kun je de treinen ook nog
"random" laten wisselen zodat je een nog gevarieerdere treinenloop
krijgt.
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 26 March 2011, 09:19:04
Ik heb nog even de maximale schakelingen geteld die in 1x plaats kunnen vinden en dit alleen als er per reed relais meerdere schakel functies aangestuurd worden: totaal maximaal 12 schakelingen per keer. Er rijden steeds 4 treinen op het automatische gedeelte en deze kunnen alle vier tegelijk binnen komen bij twee stop plaatsen en kunnen zo theoretisch tegelijk reed relais 4 en 4A (x twee stop plaatsen) activeren.
Als je natuurlijk voor iedere schakeling een reed relais gebruikt dan zijn het maximaal 4.

gr Leo
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 26 March 2011, 15:38:55
1. niet wat betreft elektriek maar wat betreft dalen en stijgen:
stijgt/daalt het rode spoor niet te veel over een te korte afstand ?
Plaatje 4 eerste pagina.

2. in de keerlussen (schaduwstations) kun je de treinen ook nog
"random" laten wisselen zodat je een nog gevarieerdere treinenloop
krijgt.

Scherp opgemerkt !

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___41_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/basis_oppervlakte___41_1.jpg)

Het zit inderdaad aan 4 % stijging in het rode (nu wit) gedeelte, terwijl er maximaal 3% geadviseerd wordt. Zie plaatje met de hellingspercentages.
Maar ik ga niet met erg lange treinen rijden, max 110 cm, en daarmee moet het gaan lukken. Natuurlijk had ik liever niet die 4 % stijging gehad, maar ik heb geen ruimte om dat te bewerkstelligen.

2) De keerlussen, het onderste niveau ligt er al, dat kan ik niet meer wijzigen.

Groet, Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: genincr op 26 March 2011, 17:30:26
Het willekeurig laten afwisselen van de treinen doe je elektronisch,
daar hoef je het baanplan niet voor te wijzigen.

CONRAD heeft er een module voor: Bestnr.: 218694 - 89

Ik heb er echter geen ervaring mee......
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 26 March 2011, 19:33:02
Nu worden mijn loc's volgtijdelijk door het verzetten van zelfdenkende wissels van Fleischmann aangestuurd. om ze nu alsnog electronisch aan te sturen zal (denk ik) niet meer gaan, want dan dienen de wissels ook goed gezet te worden voor de dan aangestuurde loc.

Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: Scenery op 26 March 2011, 21:05:44
Hoi Caspar,

Hier het aansluitschema om bij het station automatisch of op hand bediening te rijden, met enige toelichting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puzzel_3.jpg)

Als je weer even rustig de schakelingen volgt, wijst het zich vanzelf wel weer.

etc......

gr Leo

Hallo Leo,

helaas, morgen ga ik een nieuwe poging ondernemen, het is me niet duidelijk geworden, maar dat ligt aan mij.

Groet,

Caspar
Titel: Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
Bericht door: loclion op 27 March 2011, 09:52:29
Hoi Caspar,

Ik zal eerst even naar de club ivm de open dagen en zie wel wanneer de laatste bezoekers weg zijn.
Alvast een paar verduidelijkingen; de wissel schakelaars (foute benaming) zijn moment schakelaars die wissels enz. schakelen, het relais N (links onder) is dezelfde als in het vorigeschema.                                                                                                     Anders dan hoor ik het wel, komen we altijd uit.

gr Leo