BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Niks op 19 March 2011, 18:39:59
-
Na mijzelf al te hebben voorgesteld begin ik maar eens een bouwdraadje.
We, mijn vader en ik, ga het traject van station Ressen-Bemmel tot halte Reet aan de lijn Arnhem-Nijmegen nabouwen.
Het station is geopend op 15 juni 1879.
In 1928 de overstapfunctie die station De Vork had, werd verplaatst naar station Ressen-Bemmel.
Het wordt gebouwd op 11 modules van 1150mm, en er kunnen thuis als baan 3 modules worden opgebouwd, welke dan in het bezit zijn van een schaduwstation.
De baan zou mogelijk gekoppeld kunnen worden met kruispunt Beugen van Eric van Spelde en Rhenen van Gert Arkema (voor treinen van Maastricht naar Amsterdam/Utrecht, en station Ede-Wageningen van Jan Bosman (ENKA personeelstrein).
Deze sfeer moet de baan krijgen: http://stationsweb.nl/ressenbemmel/afb8.jpg (http://stationsweb.nl/ressenbemmel/afb8.jpg)
Voor andere deelnemers van het OHMB, wij zullen op 2 april ook aanwezig zijn.
Groeten,
Harm en Nick
-
Ehhh... wauw! (y) (y) (y) (y)
Zie je op 2 april! :)
-
Dag Harm en Dick,
Ik ben bezig met station Wageningen 1920 en welkom op 2 april.
Ben heel benieuwd (y)
-
Leuk! We zien je dan!
-
Waarschijnlijk wordt eind deze week begonnen met de eerste 3 modulebakken.
Hierop komen de wisselstraat aan de Nijmeegse kant, het 2e seinhuis, wachterswoning A en het einde van de losweg.
Nick
-
Hartstikke leuk! Zeer welkom op 2 april.
Enne, je project is uiteraard net zo welkom, ik begreep dat er zelfs al een start is gemaakt met de collectie!
-
De rails gaan we zelf maken, aangezien er een aantal lastige wissels in zitten, zoals kruiswissels.
Ik weet niet of ik het sporenplan hier mag posten, want het komt van www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl).
Nick
-
Nu even een vraag, in Vervlogen Stoom wordt gesproken over bestelgoederentrein 4526 Zutphen-Den Bosch hoe zag deze er op station Ressen-Bemmel uit?
Nick
-
Hallo Nick
Het spoorwegmuseum word nog eens te klein voor ohmb.
Ik zie je op 2 April ;D
Gr Jan
-
Ja inderdaad, alleen na nog eens naar de tekeningen te hebben gekeken, blijkt dat het nog een heel klein beetje langer te worden, 1725 cm in plaats van 1265 cm ;D
-
hoeveel jaar trek je uit voor de bouw? ;D
Gr Jan
-
Ik zou het niet weten Jan, maar ik hoop einde van dit jaar de eerste 4-5 modules af te hebben, maar ik denk dat dat te optimistisch is.
Nick
-
hoeveel jaar trek je uit voor de bouw? ;D
Gr Jan
Nick, ik denk dat Jan doelt op onderstaande getallen:
een heel klein beetje langer te worden, 1725 cm in plaats van 1265 cm ;D
Da's dus 17,25 meter... en da's wel behoorlijk lang ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Het worden in totaal dus 15 modules van 1150mm in plaats van 11.
4-5 modules per jaar, 3 jaar, maar maak er maar 4 van ;D
-
poehee een snelbouwert.
ik geloof dat Gert 9 jaar bezig is geweest.
Durf zelf ook nog geen prognose te doen.
Ik ga het zeker volgen.
Gr Jan
-
4 Jaar hoop ik, maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit hoe lang ik er over doe.
Nick
-
Tja Jan, er zijn bouwers in deze wereld die snel en veel kunnen bouwen.
Je zult wel eens kennis maken met deze heren ;)
Ik doe het ze niet na en bouw gewoon lekker op m'n eigen tempo Wageningen 1924.
-
Vandaag een begin gemaakt met de helix, deze gaat 50cm van het schaduwstation naar de modules overbruggen.
De helix krijgt een stijgingspercentage van 2% met radiussen van 477,5mm en 542,5mm. De 1700 van philo komt er gemakkelijk doorheen :)
Nick
-
Met of zonder rijtuigen ?
Grtzz,
Karst
-
poehee een snelbouwert.
ik geloof dat Gert 9 jaar bezig is geweest.
Reken voor Schoonhoven ook maar op een paar jaartjes (3 modules) ik ga geen concessies doen. Maar erg leuk dat het zo leeft, ik zie graag de eerste bouwplaatjes (y)
-
Hallo nick.
Ik ben ook erg benieuwd wat het gaat worden erg leuk al die ideen om realistische banen te bouwen.
Het kost allemaal veel tijd omdat je veel onderzoek moet doen om te weten te komen hoe het was ,en omdat je bijna alles zelf moet bouwen.
Alle draadjes over het ohmb volg ik met veel intresse.
Gr Martin.
-
Karst, zonder want de modelschroefkoppeling komt niet door de bochten :'(
Nick
-
Ha ;D
Maar dat leed is snel geleden ;) :P
Grtzz,
Karst
-
Ja, gelukkig wel, alleen nog bedenken hoe ik de C10c een NEM schacht geef.
Jij nog een idee?
Nick
-
Neem ook maar mee, dan kijken we terplekke even :)
Grtzz,
Karst
-
Is goed. Zie ik je zondag wel.
Nick
-
Ja, gelukkig wel, alleen nog bedenken hoe ik de C10c een NEM schacht geef.
Jij nog een idee?
Nick
http://home.kpn.nl/f2hhanshobbyhoek/hhh_home_nl.html
Grts,
Dennis
-
Is ook een mogelijkheid Dennis, maar eerst maar eens kijken of Karst iets kan bedenken.
Nick
-
Heb hier zowel de RIBU 503 liggen als nog een Symoba exemplaar.
De Ribu's worden door Philo aanbevolen voor in de C12c die ik op de beurs aan het bouwen was.
Vraag: Zit er al een 'gat' in de wagenvloer tussen draaistelophanging en bufferbalk ?
Grtzz,
Karst
-
Ah nee hè, geen NEM schachten hè... Gebruik toch fijn die modelschroefkoppelingen! 8)
-
Tuuuuuurlijk wel ;D :P
Er zijn mensen die meer willen dan alleen maar tussen twee fiddleyards heen en weer pielen ;)
[Edit]
Jammer dat ik niet binnenkort weer ergens de DDPB kan laten zien... maar perfect digitaal rijdende Philo's probleemloos trekkend en duwend *met* NEMschachten en KK's ... 8) 8)
Koploper gestuurd te zien optrekken en stoppen, laatste en eerste stukje werkelijk kruipend door wisselstraten... werkelijk een lust voor het oog 8)
Enige jammere, dat er Roco GEOLine ligt... Maar Tillig is op komst, ik ga denk ik eerst een DDPB maken met Tillig om e.e.a. eens even in de praktijk aan de tand te voelen. Kan ik gelijk wat scenery oefenen ;) voor het 'grote' werk beginnen gaat :P
[/Edit]
Grtzz,
Karst
-
Ik doe het ook niet omdat het nou het beste systeem is hoor, ik vind het gewoon leuk om te pielen en de totale afwezigheid van een koppeling die nergens op lijkt.
-
;D ;D
Ieder z'n meug :P (y)
Maarrrrr.... waar ik nogal eens op afknap bij b.v. Proto87 etc. is dat er achter de banen mannn staan met witte handschoentjes en 'lepeltjes' om wagens te aan- en af te koppelen. En bij Fremo b.v. waar men met die oertlelijke grove beugelkoppelingen rijdt met een halve meter afstand tussen de buffers...
Geef mij dan maar zoiets als Reel Cees zowel op OnTraXS als op Rail 2011 liet zien. De serene rust die zo'n baan uitstraalt door het ontbreken van menselijke interactie, dat doet mij nou weer wat. Maar zoals gezegd: Ieder zijn meug ;)
Grtzz,
Karst
-
Dan is het voor mij tot een kijkdoos gereduceerd. Ik kan er wel een stukje in mee gaan, dat je afstand neemt van je creatie en geniet, maar ik wil spelen. Ja, ik ben nog een kind. (y)
-
Prachtig toch ;D (y)
Zo'n verschillende beleving van dezelfde hobby 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Tja ik vind voor beide wat te zeggen.
koppelen wil ik automatisch.
Ik kom met twee treinen die omlopen moeten , dus dat moet zo mooi mogelijk. automatisch dus ;) (kippenlijn en tramlijn E-W die beide eindpunt op Ede hebben)
wissels omzetten denk ik er over om een mini seinhuis buiten de module te maken met hendels en trekdraden die echt werken.
Lijkt me ook geweldig leuk voor kinderen die kijken om ze eeen wissel om te laten zetten.
Gr Jan
-
Geef mij dan maar zoiets als Reel Cees zowel op OnTraXS als op Rail 2011 liet zien. De serene rust die zo'n baan uitstraalt door het ontbreken van menselijke interactie, dat doet mij nou weer wat.
Dat is inderdaad wel mooi, maar dat gaat met een OHMB baan lastig worden op een beurs.
Nick
-
Maarrrrr.... waar ik nogal eens op afknap bij b.v. Proto87 etc. is dat er achter de banen mannn staan met witte handschoentjes en 'lepeltjes' om wagens te aan- en af te koppelen.
Sja, what about de zichtbaarheidsoptie? Mannen met witte handschoenen in de FY's achter de achtergrondplaten (dus vrij onzichtbaar) ? Het enige wat je dan ziet is een trein die wegrijdt en aankomt, doorrijdt uit het zicht. Wat er allemaal achter die schotten gebeurt, dat hoor je hooguit, je ziet nix (is de bedoeling).
-
Wat er allemaal achter die schotten gebeurt, dat hoor je hooguit
Vooral krachttermen als die )(*&^%$@# schroefkoppelingen weer eens niet willen meewerken en er een buffer of ander onderdeel in het gevecht verloren dreigt te gaan. :D
-
..................geluidabsorberende materialen aan de binnenzijde van de achtergrondplaten is dan ook in de OHMB normen voorgeschreven :P .
-
;D ;D ;D
Ik doelde eigenlijk meer op opstapjes achter de baan staande mannen, die over de achtergrond heen tussen die zelfde achtergrond en frieslijst met 'geisterhanden' naar beneden afzakken om daar hun ding te doen ;)
Wat men 'uit beeld' doet moet men natuurlijk zelf weten ;D ;D :P. Wellicht moet de geluidsabsorptie zelfs waterproof zijn ;) ;D
Anyhow, de beleving. Ieder op zijn manier, da's het belangrijkste (y)
Grtzz,
Karst
-
Ik spreek even voor het OHMB: 'Geisterhanden' zijn UDB (Uit Den Boze). Willen we niet. Niet een beetje niet maar helemaal niet. Dan liever een vastgelopen trein aan de loc een BlackBox inslepen, ondanks alles ziet dat er dan nog beter uit dan fantoomvingers. Ieder zijn beleving; prima, maar op het OHMB niet met onnatuurlijke en niet te verklaren machinaties ;D .
'We' (lees OHMB) hebben in de normen voorgeschreven dat de kadee koppeling de norm is. Mocht er dus gerangeerd worden, dan met Kadee's, magneten svp in de bedding verwerkt. Uiteraard mag dat anders (modelschroefkoppeling) maar dan kan er dus niet worden gerangeerd. Iedereen die niet van Kadee afhankelijk wil zijn en toch mee wil doen en rangeren wordt daarom een normschacht aan te brengen en een paar zakjes Kadee's met Nemaansluiting bij zich te hebben. Houd je je bv Fleischmann kortkoppeling; ook goed, maar het is dan niet mogelijk om te rangeren.
-
Um, dan heb ik toch een aantal malen behoorlijk tegen de OHMB-beginselen gezondigd. ;) Zo kan ik me nog levendig een poging herinneren om eens een buurtgoederentrein met een stuk of twaalf wagentjes achteruit richting los/laadweg te drukken (met de bedoeling daar de achterste wagens achter te laten). Wegdekrand overweg + 1 wat laaghangende Kadeebeugel = (vul maar in)...
Aan het opruimen van de ravage kwam echt geen ongevallentrein te pas.... ;D
-
Net nog wat testjes met de helix gedaan, en de 1700 komt door de binnenboog naar boven (y), de binnenboog wordt later het dalende spoor.
Morgen nog wat rails leggen, en dan kan er worden begonnen met de elektronica, rails aansluiten, bezetmelders en wisseldecoders aansluiten, en dan alles in zien te voeren in koploper. Maar, dan moet ik koploper eerst maar eens onder de knie zien te krijgen.
Nick
-
Klinkt allemaal heel goed en voortvarend Nick. (y)
heb je misschien wat foto's van jullie werk tot nu toe ?
En... dat met Koploper komt vast goed. Ook dat kun je zondag aanschouwen als je tijd hebt ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Ik zal morgenmiddag eens wat foto's maken van het schaduwstation en de helix.
En zondag heb ik tijd zat.
Nick
-
Is ook een mogelijkheid Dennis, maar eerst maar eens kijken of Karst iets kan bedenken.
Hoi,
Ik heb dit bedacht:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/C%206400/C12c_Koppeling_5Medium.jpg) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36109.msg548217.html#msg548217)
... eens kijken of dat bij jouw rijtuigen ook kan.
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Ik heb net even 2 foto's gemaakt bij de bufferbalk, maar het wordt waarschijnlijk wat krap :'(
De foto's zijn snel met mijn mobiel gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_schacht_C10c_Karst_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_schacht_C10c_Karst_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_schacht_C10c_Karst_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_schacht_C10c_Karst_2.jpg)
Onder het draaistel is genoeg ruimte, maar de afstand van het draaistel tot de bufferbalk is 3mm.
Nick
-
Ook niet op deze manier? http://home.kpn.nl/f2hhanshobbyhoek/hhh_pr_kortkleij_boven_nl.html
-
Als je het gedeelte van het draaistel waar vroeger de standaard Fl koppeling ingestoken werd wegsnijdt (dus het-vlakje-met-het-gat-erin plus de randjes die er ditect omheen zitten) dan komt op die plek dat vierkante dingetje van de kk houder naar beneden en heb je genoeg ruimte om ook de nemschacht erop te schuiven. Zorg wel dat er nog wat ruimte omheen is; de nemschacht volgt min of meer de richting van het draaistel, maar er moet nog wat vrijheid overblijven (tegenbogen, wissels, iets kantelvrijheid).
Bovendien moet je niet hebben dat bij het achteroplopende draaistel deze ontspoort omdat de (niet gekoppelde dus niet meedraaiende) nemschacht het draaien belemmert.
-
Stig,
Ik kende de link al, was namelijk ook al voorgesteld door Dennis.
Maar wel fijn dat je meedenkt.
Net nog even aan de helix gewerkt, en ik heb ook wat foto's gemaakt:
Voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_1.jpg)
En na:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix_3.jpg)
De C10c gaat trouwens moeilijk door de binnenboog, dus zal er waarschijnlijk iets van de treeplanken af moeten.
Nick
-
Dat je C10c moeilijk door de binnenboog gaat kan je met een beetje geluk oplossen.
Door het messing "blikje" (om het maar zo te noemen) wat onder de schroef zit waarmee
het draaistel vast zit er anders onder te zetten.
Deze ligt er schuin in zoals op één van jou eigen foto's te zien is, probeer het "blikje"
als het ware eens om te draaien zodat deze schuin de andere kant op ligt.
Hierdoor verschuift het draaistel iets waardoor je met een beetje geluk het uitslaan
kan vergroten.
Het draaistel komt inderdaad snel tegen de treeplanken aan, daar heb ik bij alle C10c rijtuigen
en een C11 ook last van, maar met een beetje spelen heb ik het zover dat de rijtuigen door
de wissels willen. Ik wou zelf niets verbouwen aan het rijtuig ik heb slechts de treeplanken iets
verder naar buiten gezet omdat deze door de verpakking wat naar binnen stonden, dit
beinvloed ook de uitslag van het draaistel.
Hoewel ik de volgende keer dus wel ruimere wissels en bogen ga gebruiken, zo'n foutje maak je maar 1 keer.
(Overigens, deze ervaring is op basis van Tillig Elite, met een Engelsman R = 484. 85390)
Over de koppelingen, ik heb losse Nem schachten van Fleischmann genomen en deze direct
aan het draaistel gezet met de daarvoor door Fleischmann geleverde pennetjes, goed de afstand
is wat groot maar het werkt voor mij goed. (ik wil dit ook nog eens aanpassen maar dan wel voor een
nieuwe baan)
Succes verder, ik lees lekker mee en doe daar mijn voordeel mee (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi Robbert Jan,
Bedoel je dat "blikje" 90o draaien?
En over standaard Fleischmann Profiwissel rijdt ie gewoon goed
Nick
-
Ik bedoel eigenlijk dat ie 180 graden gedraaid wordt ten opzichte
van de huidige stand.
Probeer het eerst eens bij 1 draaistel, is het dan goed laten zitten.
En anders bij het andere draaistel het "blikje" ook 180 graden draaien.
Het is ee puzzletje om het goed te krijgen, ik ben er een half uurtje mee
zoet geweest maar toen was ik er uit en ging het rijtuig probleemloos
door de engelsman.
Dat het rijtuig door een Flm profiwissel heenwil is niet zo vreemd dat deed
mijn rijtuig ook, maar een complete bocht is toch even wat anders.
Ik zou zo zeggen, probeer het en met een beetje geluk komt het dan
toch nog wel goed.
Gr.
Robbert Jan.
-
Net bezig geweest met de C10c, na het draaien van de "blikjes" reed hij goed door de bochten. Daarna als koppeling deze er onder gezet,
(http://www.fleischmann.de/uploads/tx_commerce/thumb_m8938_w560.jpg)
Bron: Fleischmann.de (http://Fleischmann.de)
Weer testen, dat gaat dan een aantal keer goed, maar dan ontspoord de C10c weer in iedere bocht :'(
Maar, dit is gelukkig maar een tijdelijke oplossing, waarschijnlijk komt er gewoon een NEM schacht onder.
Nick
-
Ik heb deze Nem schacht er onder zitten:
http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=260&category_id=32&option=com_virtuemart&Itemid=61 (http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=260&category_id=32&option=com_virtuemart&Itemid=61)
Die zit met een pennetje, net zoals de door jou bevestigde koppeling op het draaistel en kan
dan dus van elke denkbare koppeling voorzien worden.
Gr.
Robbert Jan.
-
Oké bedankt, ik zal eens kijken of ik die nog heb liggen.
Nick
-
Net terug gekomen van Karst, de 1700 is digitaal, en de C10c gaat door bochten tot 420mm, en beide hebben NEM schacht.
Daarna een ovaaltje uitgelegd van Fleischmann R 3 483,5 mm, Ecos aangesloten, loc aangemeld en op het spoor gezet. Direct nadat de loc de bocht in reed kortsluiting, wat blijkt, het voorste draaistel loopt aan tegen de baanschuivers. Deze zijn aan de achterzijde namelijk kaal. Nou heb ik geen transparante of zwarte nagellak in huis, dus dat mag mijn moeder in de loop van de week even halen.
Nick
-
Hoi Nick,
Draai de loc eens 180' en probeer het dan nog eens. Ik had wel de baanruimers afgelakt. Maar ik denk dat we te kort gewacht hebben met het proefrijden en de lak nog niet hard was en er dus weer af is :-[ Maar je hebt gezien hoe het moet ;) Dus je moeder achter de vodden ;)
Grtzz en suc6,
Karst
-
Net achteruit getest, ook kortsluiting, maar, het draaistel staat nu niet in contact met de baanruimers. Er zijn dus nog meer punten, misschien weer de remblokken?
Nick
-
Zou kunnen, maar het zou nu toch ook de tender kunnen zijn, of dat de bogie ( nu die wel stroom afneemt ) nu tegen de trapjes schuurt. De baanschuivers lijken me redelijk onwaarschijnlijk, omdat die voldoende ver weggeslepen zijn.
Jammer dat jullie weg moesten, zodat we niet even de tijd hadden om nog verder te optimaliseren. We waren denk ik wat te optimitisch omdat het allemaal mooi voorspoedig liep.
Ik vermoed dat tijdens de testrondjes hier er hier of daar toch nog wat lak doorgesleten is. Neem hem volgende week zaterdag maar mee, dan loop ik hem in alle rust nog eens helemaal langs op kortsluiting ;)
Anyhow, het komt goed :) Je hebt immers gezien hoe twee 1700-en en een 3400 urenlang soepel hun baantjes trokken. Die van jou gaan we ook goed krijgen ;)
Grtzz,
Karst
-
Vanmiddag een van de twee 420mm bochten in het schaduwstation er uit gehaald op advies van Karst, morgen of overmorgen de tweede er ook maar even uit halen
Nick
-
Hoi,
Zo.. vanmiddag en vanavond Nick's 1749 'Hartje' nog eens goed onder handen genomen. Er zaten idd nog wat verborgen slijtplekjes :(
Maar goed, daar kennen we inmiddels de remedie voor :) Tevens nog even extra stroomafname in de tender gemaakt, zodat nu ook deze loc even mee mag doen op de DDPB.
Klik en Kijk maar hier :) (http://www.youtube.com/watch?v=vQZZs6qTDiA)
Nick, ze gaat nu net aan/net niet door 422. 484 loopt goed. Ik kan er nog meer aan doen, maar dat wordt een echte operatie :( Ik stel voor dat je hem eerst op je eigen baan probeert.
Grtzz,
Karst
-
Kijk dat ziet er beter uit. Maar ik heb op jouw advies toch maar alle r 420 bochten er uit gehaald, dus dat zal geen probleem meer worden.
Nick
-
Vandaag hout gehaald, dus morgen kan worden begonnen met de bouw van de eerste twee modules.
Nick
-
Goed bezig Nick.
En hij loopt mooi
Eerst dat 3500 wrak van mij is aan de praat ;D dan mijn 1700 is ff de geest geven.
gr jan
-
Vanavond het hout gezaagd, geschuurd, en gaten in de kopschotten geboord voor de verbinding.
(http://farm6.static.flickr.com/5107/5600652189_3f08cf6774.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5600652189/)
Nick
-
Vandaag de eerste module gebouwd, kostte nogal wat tijd, maar dit is het resultaat:
Module als bouwpakket:
(http://farm6.static.flickr.com/5147/5622608008_65ec96f51a_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5622608008/)
Voorkant van de module:
(http://farm6.static.flickr.com/5144/5622609244_74ea7e9f0d_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5622609244/)
Zijkant van de module:
(http://farm6.static.flickr.com/5141/5622610450_5367c4145f_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5622610450/)
Bevestiging van de poten:
(http://farm6.static.flickr.com/5227/5622611664_97c6b57640_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5622611664/)
De schroeven moeten er nog een keer uit, want ze moeten nog verzonken worden.
Ene... Jan, heb je je 1700 al open getrokken?
Nick
-
Waarvoor?om hem de geest te geven ;D
helaas ik moet wachten tot Houten om fosforbrons te kopen voor extra stroomafnemers
mn 3500 ligt daar dus ook nog op te wachten >:(
Hoelang en breed zijn jou modules?
gr jan
-
7 Mei duurt toch nog dikke 3 weken Jan.
Piet verstuurt ook via de post hoor :) Ik zou ook platte strip van 1.6 x 0.15mm voor de 1700 Tender naast de 0.35 draad erbij nemen ;)
Grtzz,
Karst
-
Ach ik heb nog meer van Piet nodig o.a de wielen voor mn 2100
die 3500 moeten we samen is naar kijken , ik overweeg om pick-ups te gaan plaatsen
Gr Jan
-
Hoi,
Jan, m'n modules zijn 1150 mm bij 600 mm.
Vandaag vrij van school, dus met m'n pa mee, op de terugweg ook maar wat Roofmate gehaald.
Daarna naar de drukkerij aan de overkant van de straat geweest om het sporenplan uitvergroot uit te laten printen.
Na het eten de Roofmate met de cirkelzaag op maat gezaagd, bij de 2e plaat een foutje gemaakt, m'n vader had de verkeerde zijkant afgezaagd. Na veel cocktailprikkers en wat kit verder zat het weer aan elkaar.
Het resultaat:
(http://farm6.static.flickr.com/5309/5658440118_fa0d04346f_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5658440118/)
Nou maar hopen dat Wentink mijn bestelling Tillig rails snel binnen krijgt, zodat er op de bouwdag wat gedaan kan worden.
Nick
-
Hoi Nick,
Ik zou het is navragen bij Wentink wat voor levertermijn ze verwachten.
Ik was vorige week bij MTE en kreeg daar als antwoord dat Tillig een drama is met bestellingen uitleveren.
Kan natuurlijk zijn dat ze een bepaalde order grote moeten hebben voor ze bestellen
ik kreeg als advies roco rails te nemen >:(
gr jan
-
Hoi,
Ik heb ze vorige week donderdag besteld, en ook gevraagd naar de levertijden, en mij werd verteld dat ze er binnen 14 dagen waren.
Nick
-
ik kreeg als advies roco rails te nemen
Roco-line en RP25 code88 is niet zo'n goede combinatie. De puntstukken hebben een dusdanige vorm dat de wielen er in vast kunnen lopen. Daar zijn wel weerhulpstukje voor op de markt, maar dan kun je beter de puntstukken gelijk vervangen. Ik zou gewoon een rondje wachten. Tenzij je de volgende beurs de boel al wilt inzetten. :)
Erik
-
Roco Line wissels en RP25 is an sich al geen goede combinatie. De puntstukken zijn nl zo ontwikkeld dat de flenzen 'op de bodem' ervan moeten lopen; lagere (RP25) vallen in een 'gat', hogere (oude meuk) hobbelen er overheen. Een gevolg van het letterlijk volgen van de (toenmalige) NEM-aanbevelingen door Roco. Daarom zijn/waren er bij Roco Line ook vulstukken voor RP25 te koop, maar dan moet al het materieel weer op RP25-wielen staan.
Vandaar dus de OHMB-aanbeveling om bij fabrieksrails altijd voor Tillig Elite of Peco code 75 te kiezen, en eerlijk gezegd een slecht advies van de winkel. Een keuze voor de 'verkeerde' rail blijft je vele jaren achtervolgen - en dat zou je dan doen omdat de winkel niet direct kan leveren? Het is toch geen halfje brood...
-
Vanavond de fries in elkaar zetten. Nog geen mailtje ontvangen van Wentink dat ik de rails op kan komen halen, dus hopen dat de bestelling snel binnen komt.
Nick
-
Nog geen tijd gehad voor de fries, maar vandaag wel een deel van de wissels en aandrijvingen binnen gekregen.
Nick
-
Ha mooi!
-
Eerste wissel ligt nu in een badje met water om de soldeerpasta te verwijderen, misschien morgen foto's.
Nick
-
Dit weekend weer aardig wat gedaan, alle sloten en verhogingen zijn aangelegd en de bovenkanten van de bakken zijn bruin.
Hopelijk van de week nog een laag bootlak en dan rails leggen.
(http://farm3.static.flickr.com/2594/5847947195_cbef3c418a_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5847947195/)
Geschilderde Modulebak - 01 (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5847947195/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
(http://farm3.static.flickr.com/2472/5847942473_a33910cc7e_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5847942473/)
Geschilderde Modulebak - 02 (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5847942473/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
(http://farm3.static.flickr.com/2799/5847938071_caf91dfc4a_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5847938071/)
Geschilderde Modulebak - 03 (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5847938071/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
(http://farm6.static.flickr.com/5079/5848492630_2cc3f7322a_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5848492630/)
Geschilderde Modulebak - 04 (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5848492630/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
(http://farm4.static.flickr.com/3479/5848487904_21c4e3709f_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5848487904/)
Geschilderde Modulebak - 05 (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5848487904/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
(http://farm6.static.flickr.com/5232/5848482882_9df631b776_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5848482882/)
Geschilderde Modulebak - 06 (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/5848482882/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
-
Hoi Nick,
je schiet al aardig op, maar waarom deze kleur bruin ?
ik moet nu ook maar eens vaart gaan maken
Gr Jan
-
Tja, waarom? Op het blik staat aarde, dus leek me eigenlijk wel goed.
-
Poe... Weer bijna twee maanden sinds de laatste post :-[ In de tussentijd is er veel gebeurd.
Meer als de helft van de rails is gelegd, er is een frieslijst, een achtergrond,
en het geheel staat nu stevig zonder enig schudden. :)
Zo ziet het er dus uit:
(http://farm7.static.flickr.com/6146/6021967624_96fe4c8872_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/6021967624/)
Modulebak 1 en 2 met frieslijst en achtergrond (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/6021967624/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
(http://farm7.static.flickr.com/6150/6021997602_da65d3424b_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/6021997602/)
Ophanging frieslijst en achtergrond (http://www.flickr.com/photos/61507599@N04/6021997602/) by Nick Spanbroek (http://www.flickr.com/people/61507599@N04/), on Flickr
Verder is het de bedoeling om de eerste bakken voor begin december af te hebben, dus er is nog veel te doen.
Grtz,
Nick
-
Zo, dat gaat lekker! (y)