BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RutgerSHM op 19 March 2011, 16:01:06
-
Beste iedereen,
Zoals eerder in het ombouw gedeelte vermeld ben ik bezig met de ombouw van een Fleischmann T3 naar de NS 7742 "Bello" van de Museum stoomtram Hoorn-Medemblik.
Vandaag ben ik echt aan de werkzaamheden begonnen. Het concentreed zich nu nog op het plaatsen van de sleper, want ik rijd met Märklin.
Daarvoor moest ik gaten maken in de plastic plaat aan de onderkant. 1 gat zit er al, maar onbedoeld heb ik ook het remwerk gesloopt ;D
Die gaten worden gemaakt om de sleper diep genoeg de loc in te laten gaan als ze over wissels heen gaat.
Voor een kleine indruk van de echte Bello:
(http://i279.photobucket.com/albums/kk133/RutgerdW/Westfriesland%20onder%20stoom/IMG_0397r.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk133/RutgerdW/Westfriesland%20onder%20stoom/IMG_0426r.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk133/RutgerdW/Westfriesland%20onder%20stoom/IMG_1205r.jpg)
Groeten,
Rutger
-
Ik ben druk bezig met het maken van de plannen voor de ombouw. Voor wat er moet gebeuren e.d.
Ik wilde vragen, is er soort van smeer styreen of polyester coat dat op modeltreinen gebruikt wordt om gaatjes te vullen e.d.? Wat ik zit te denken om de ketel tebehouden en dan de dommen etc. er af te halen, bij veilen en dan het smeer styreen/polyester coat er over heen te doen om het mooi rond te maken.
Groeten,
Rutger
P.S. morgen eerste foto's!
-
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. bedoel je dat je iets moet opvullen, of ben je van plan met een hele grove vijl te werken en moet je nadien die groeven opvullen?
-
Ik blijf dit zeker volgen!
Groeten Jordy
-
Wat ik bedoel: De stoomdom er af zagen tot het bovenste stuk van de ketel, dan de delen die nog over eind staan wegveilen van de stoomdom (dat wat schuin met de ketel mee afloopt) en dat opvullen. Zodat de veil groeven niet zichtbaar zijn.
Groeten,
Rutger
-
Dat kan op diverse manieren :
2 komponenten lijm , deze wordt over het algemeen vrij hard (ligt aan het merk dat je gebruikt) , wel zorgvuldig aanbrengen want het kan een aardige plakboel worden.
putty van bv. Tamiya , dit is speciaal vulmiddel voor plasic
Ik gebruik gewoon Albastine snel plamuur (grote tube te koop bij de bouwmarkt) deze is snel droog en wordt niet extreem hard en is hierdoor makkelijk te bewerken.
(volgend weekend weer open dag bij de HMC , dus heb je vragen kom maar langs - ik ben er zaterdag)
-
Als putty wordt door de experts ook Milliput aangeraden... Ik heb het zelf ook gebruikt voor het verbouwen van rollend materieel, mooi spul. Minimale krimp.
-
stuk styreen in t gat lijmen met veel secondelijm en activator (sprayspul om secondelijm direct uit te laten harden, gewoon te krijgen in de bouwmarkt) en dan glad afvijlen. Ik plamuur eigenlijk t meeste met secondelijm, soms voor subtieler werk met snelplamuur (gewoon zo'n laffe tube van de hema)
-
Dank voor de antwoorden, ik ga me er in verdiepen!
Ronald, ik kom denk ik dan volgende week zaterdag even langs, ik denk in de middag.
Ik zal dan ook mn locje mee nemen, want misschien kunnen we dan de sleper er onder solderen?
De loc heeft namelijk een onder plaat met daar op de oorspronkelijke stroom toevoer naar de wielen, en dat verloopt via een ijzeren plaatje. Hier heb ik al wat foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8940r.jpg)
Enkele onderdelen, waaronder de sleeper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8941r.jpg)
De loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8943r.jpg)
De onderkant van de loc.
Aan de onderkant heb ik al een gaatje gemaakt, waar straks de voorkant van de sleper in past zodat die over de wissels kan. verder naar achter zijn de eerste contouren zichtbaar van het midden van de sleper die daar moet komen.
Groeten,
Rutger
-
Het grote gat voor de sleper in de bodem is gemaakt. Morgen ga ik naar de opendag van de HMC om met Ronald naar het een en andere te kijken.
Groeten,
Rutger
-
Afgelopen zaterdag heb ik een leuke middag bij de HMC gehad! Ronald heeft de sleeper onder de loc bevestigd met een draadje er aan, die later aan de decoder moet die ik nog ga aanschaffen.
Verder hebben we gekeken naar een aantal mogelijk heden bij de ombouw. We zijn het over eens geworden, dat zo ongeveer de hele kap opnieuw gemaakt moet worden, want dat scheelt een hoop tijd t.o.v. de bestaande kap aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8942r.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8942r.jpg)
Hier even een foto van de loc voordat de sleper er onder kwam. De dingen die in de rode 4 kantjes zitten gaan weg, de dingen in de groene 4 kantjes, en de onderkant blijven behouden.
De opbouw van het machinistenhuis en de kolenbakken moet van styreen worden, eveneens als de rookkast. De ketel moet van een waterlijding pijpje gemaakt worden met een doorsnee van 12 mm. Het kleinste electrapijpje was net iets te groot.
De koperen/messing stoomdom van de echte bello, wordt op deze ombouw 1 van de philotrain onderdelen lijst. Voor de vieligheid en de schoorsteen, raad pleeg ik misschien Mitchell om iets in 3D te maken zodat het klopt en als het niet met scratch build lukt.
Groeten,
Rutger
-
Kijk ook even in dit nieuwe draadje :
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36294.msg550963.html#msg550963
-
Dat ga ik in de gaten houden, dank Ronald!
-
Beste mensen,
Ik heb weer wat te melden, namelijk, ik heb de loc gedemonteerd.
Ik heb het drijfwerk, de motor, wielen etc. er huit gehaald, wat rest zijn dus losse onderdelen en het frame en opbouw van de T3. Ik heb mijn plan wat gewijzigd, om de loc qua uiterlijk kloppend te maken.
Ik wil namelijk een nieuw frame uit styreen maken, zodat de achterste as ook vergenoeg naar achteren kan en dat de middelste as ook echt het midden van de loc is. Ik ga dus bouwen vanaf de originele 7700 tekening, wat gaat afwijken is de wiel diameter.
Met dit nieuwe frame wil ik proberen ook de motor anders te zetten, zodat straks ook het machinistenhuis klopt.
Nu wilde ik graag weten, welke dikte van styreen goed is om het frame van te maken, ik ga er namelijk vanuit dat ik ook nog redelijk wat gewicht in de loc ga doen.
Groeten,
Rutger
-
Hoi Rutger,
je hebt hier een redelijk dure lok die je gaat verbouwen.
Waarom investeer je dan niet in losse onderdelen om hem te verfraaien ipv componentenlijm cq plamuur.
Gr Jan
-
de loc die ik heb gekocht, vond ik niet heel duur en is tweede hands gekocht, ik maak me daar niet zo druk om. En de rest van de loc, zou ik evenuteel in latere bouw projecten kunnen gebruiken.
Maar nu weer terug naar de vraag, welke styren dikte is goed voor een frame?
Groeten,
Rutger
-
Nou mensen, voor mij is het vakantie, tijd zat dus. Een goede motivatie om het werk echt te beginnen.
Ik had daarom nog even een vraag.
Ik heb een tekening gemaakt van hoe het frame er uit komt te zien en waar de wielen zitten, en hoe de motor komt te staan en de tandwielen. Echter heb ik een nieuwe koppelstang nodig (omdat de wielen nu allemaal gelijk uit elkaar staan kan ik de oude niet gebruiken).
Welk materiaal kan ik het best gebruiken om een nieuwe te maken, of eventueel de oude een stukje verlengen?
Groeten,
Rutger
-
Hallo Rutger,
Ik begrijp dat dit voor jou je eerste lok word die je gaat verbouwen
Waarom ga je op deze Fleischmann bassis dan een 7700 maken
Ik zou voor een 8600 gaan dan heb je de bassis al bijna goed.
maar er zit toch al een behoorlijke uitdaging in voor een leuk hobby object.
Een 7700 verschilt echt te veel met jou lokomotief
hier een foto van mijn 8600
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CVDEQVY7-D.jpg)
en van de echte 8600
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162495
Gr Jan
-
Waarschijnlijk ben je met volledige zelfbouw even snel of sneller klaar dan deze verbouwing; wat blijft er nu nog over van de Fleischmann loc? Of anders gezged, wat ga je eigenlijk gebruiken? Je gaat al minimaal het frame, de koppelstangen en de hele kap weg doen. En hebben die wielen wel de goede diameter voor een 7700? Het is natuurlijk helemaal jouw beslissing, maar ik zou die mooie T3 heel laten, of tot 8600 verbouwen, en voor de 7700 bv. eens kijken naar het locframe-bouwsetje van MK Modelbouwstudio, waarmee je bij wijze van spreken in een avond een messing frame en koppelstangenkunt maken (aangenomen dat je wielen hebt en een strook messing). Voor een pomp en een bel hoef je geen hele loc te slachten...
-
De Diameter van de wielen klopt ook niet
gr Jan (die dan voor volledig zelfbouw zou gaan)
-
Je hoeft mij niet de verschillen tussen de 7742 te vertellen en de T3, ik stook namelijk de 7742 ;).
Tja mensen het is al is eerder gezegd, maar ik ga voor de algemenen uitstraling (drijfwerk kloppend etc, die wielen maken mij niet veel uit). En ik haal er ook de aandrijving uit en ik heb een voorbeeld van hoe alles te plaatsen, met die kap kan ik later nog wel wat uitvoeren.
Oftewel, dat de T3 en de Bello verschillen, weten we nu wel ;)
Terug naar de vraag.
Groeten,
Rutger
-
Heren, mogelijk hoort deze vraag hier niet helemaal thuis maar waar kan je de ombouwset naar een 8600 kopen op de site van philotrain zie ik het niet staan
Gr.
Panoz
-
die is al jaren uitverkocht, maar er moeten er zoals met zoveel kits nog zat in in de kast liggen.
Dus oproepje hier zou al iets op kunnen leveren.
Gr Jan