BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arnold op 16 February 2007, 14:38:07
-
NS: 1,4 miljard voor spoor Almere (uit het Parool overgenomen)
Van onze redactie economie
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen willen dat het nieuwe kabinet een miljard euro steekt in nieuwe treinrails tussen Amsterdam en Almere.
In totaal moet de komende dertien jaar volgens het spoorbedrijf 7,5 miljard euro extra worden geïnvesteerd in het spoor.
Dat zei de tweede man bij de NS, Bert Meerstad, bij de presentatie van de jaarcijfers.
''Allereerst moet er extra spoor komen tussen Almere, Amsterdam en Schiphol, dat kost 1,4 miljard euro. Dan is er nog 1,5 miljard nodig om boven Zwolle de treinen naar het noorden 160 kilometer per uur te kunnen laten rijden. En de lijn
Den Haag-Utrecht-Arnhem moet viersporig worden met ongelijkvloerse kruisingen.''
Bij de uitbreiding tussen Amsterdam en Almere denken de NS aan spoorverdubbeling, een nieuwe brug over de Vecht bij Weesp en een aanpassing van het tracé bij Almere. Volgens het bedrijf kan de lijn na 2009 de extra intercitytreinen, die dan via Almere naar Noord- en Oost-Nederland gaan, niet meer opvangen.
De extra investering moet volgens de NS bovenop de al in 2005 toegezegde 15,5 miljard euro komen, die vooral gebruikt wordt om achterstallig onderhoud aan het spoornet weg te werken.
De NS zijn geen eigenaar of beheerder van het spoor, dat is het rijk en het onafhankelijke Prorail. Dat reageert terughoudend. ''Het aantal reizigers stijgt inderdaad snel,'' zegt een woordvoerder, ''maar die zitten toch vooral in de daluren in de trein. Wij zien weinig groei in het aantal kilometers dat ze rijden. De vraag is dus of je daarvoor extra capaciteit moet aanleggen.''
De NS beloven ook te investeren: ''Wij steken tot 2020 tussen twee en drie miljard euro in nieuwe treinen.''
De nettowinst bij het spoorbedrijf daalde vorig jaar om fiscale redenen van 221 naar 197 miljoen, terwijl de omzet van 3,5 naar 3,8 miljard euro steeg.
© Het Parool, 16-02-2007, 11:49 uur