BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PeterC op 18 March 2011, 10:21:49
-
Geachte medespoorders,
Hoewel ik al veel informatie heb ingewonnen kom ik er toch niet helemaal uit. Op mijn baan rijd ik met 2 systemen, een gedeelte rijd ik d.m.v. het HCCM systeem, het andere met de Edits booster en S88 melders. Nu wil ik het HCCM systeem weg doen en dus met 1 systeem met de S88 melders gaan rijden. Helaas is de print voor de Edit booster niet meer verkrijgbaar en dus wil ik graag een andere gelijkwaardige booster aanschaffen. (of 2). Deze zouden zo'n 3 a 4A aan moeten kunnen. Wat ik inmiddels wel begrepen heb is dat de Edits booster er een is met een commond ground.
Ik heb momenteel een overgangsspoor tussen beide systemen en hoewel dit op zich goed werkt zou ik hier toch wel vanaf willen als dit mogelijk is, dus de booster(s) moeten min of meer gelijkwaardig zijn aan de Edits booster.
Op mijn baan zullen zo'n 15 treinen actief zijn al dan niet rijdend.
Graag had ik een goed advies in deze.
PeterC
-
Op http://www.mobasbs.de/Eisenbahn/MoBaSbS/PlatinenCode.htm (wel even login aanvragen) staat een perfecte print layout. Even op Circuits Online of soortgelijk forum rondkijken en je vindt vast iemand die de print voor je kan etsen. Ik schat dat je dat 10-15 euro gaat kosten.
Update: http://www.elektor.de/jahrgang/2003/juli/budget-booster-fur-edits-pro.62435.lynkx laat zien dat er nog boosterprinten leverbaar zijn
-
Dat is een andere Elektuur booster, maar zo te zien wel bruikbaar voor Peter.
Overigens, 15 treinen waarvan slechts een deel rijdend is toch niet echt een probleem voor de Edits booster?
En verder denk ik dat als je toch graag een tweede Edits booster wil dat die gebruikt nog wel zijn te vinden. Vermoedelijk kan je door een oproepje ook nog wel aan die print komen. Nogal wat van dat soort spul wordt wel aangeschaft, maar nimmer gebouwd.
Je kunt ook nog een extra eindtrap aan je huidige booster hangen. Hier een schema met vier eindtrappen van elk 2,5A bedacht door Klaas Zondervan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal.gif)
-
Heren, bedankt voor jullie reactie. Hoewel ik zeer te spreken ben over de Edits booster zocht ik eigenlijk naar een gebouwd model. Aan de huidige booster heb ik nu een 5A trafo zitten mede ook door de waarschuwingen betreffende een 10A trafo.
Ter verdere informatie, de wissels en seinen worden door een aparte trafo bediend.
Hopelijk heeft er iemand nog verdere informatie voor mij.
PeterC
-
Beste Peter,
Ik zou me wel oriƫnteren op de EDITS compatibele booster (soft-lok verkoopt ook een booster die de EDITS print gebruikt), ondertussen wel je baan in 2 secties verdelen, maar die secties voorlopig aansluiten op je EDITS booster totdat blijkt dat je inderdaad stroom te kort komt.
Ik rijd ook met een EDITS booster, 13 treinen zijn tegelijkertijd actief (over een maand komen er twee bij), maar rijden onwillekeurig, meestal niet allemaal tegelijk.
Groet, Anne W
-
Zo'n 15 treinen mag voor de Edits booster totaal geen probleem zijn. Er staan hier ruim 20 loks op de baan, ook zo'n 25 rijtuigen met (LED) verlichting en dat is geen probleem. Hij is wel van een ruim 10A trafo voorzien, er rijden maximaal 7 treinen tegelijk (5 op random rijden en nog een paar aan het rangeren).
Waarom voorzie je je booster niet van een grotere trafo? Bij een goed werkende kortsluitbeveiliging is dat geen probleem.
En mocht je nog een print vinden, ik ben wel bereid om hem volledig op te bouwen en te testen (zij het dan wel met een wat lichtere trafo). Ook de kleinere Elektor booster kan evt wel gebouwd worden, volgens mij heb ik daarvoor bijna alle onderdelen op voorraad.
Groetjes,
Jelle.
-
Waarom voorzie je je booster niet van een grotere trafo? Bij een goed werkende kortsluitbeveiliging is dat geen probleem.
Voor de booster is dat inderdaad geen probleem, maar een 10 A booster kan in de praktijk wel degelijk voor problemen zorgen.
In het geval van kortsluiting loopt er dus voor een ogenblik 10 ampere door de bedrading van een lok en kan daarmee behoorlijk schade aanrichten. Ik heb dat zelf ondervonden met bijvoorbeeld de Rivarossi mat' 46. Daar waren de stroomafnemers (bij de wielen) kompleet weggefikt. Ook bij een andere lokomotief was een plastic opsluitplaatje door een te hete stroomafnemer doorgesmolten.
Het heeft ook geen zin om een kleinere trafo aan de booster te koppelen aan een booster die pas bij 10 amp gaat stroombegrenzen.
Je moet dus de stroombegrenzing op de booster zelf aanpakken en niet door een kleinere trafo te kiezen.
Mijn Edits booster heb ik daarom begrensd op 5A. Eigenlijk zou het beter zijn om meerdere boosters en secties op de baan te gebruiken.
m.v.g.
Gerrit
-
Heren, bedankt voor jullie reactie. Hoewel ik zeer te spreken ben over de Edits booster zocht ik eigenlijk naar een gebouwd model. Aan de huidige booster heb ik nu een 5A trafo zitten mede ook door de waarschuwingen betreffende een 10A trafo.
Ter verdere informatie, de wissels en seinen worden door een aparte trafo bediend.
Hopelijk heeft er iemand nog verdere informatie voor mij.
PeterC
In beginsel kun je iedere common ground booster gebruiken, bijvoorbeeld eentje van Uhlenbrock.
Maar eerst zou ik het advies van Anne opvolgen en kijken of je wel tekort komt aan je 5A booster. Ik denk het eigenlijk niet.
Je hebt niet alleen een 5A trafo aangesloten maar ook de begrenzing in de schakeling zelf op 5A ingesteld?
-
Beste Peter,
je kunt ook meerdere secties in je baan maken en deze secties via een elektronische zekering van zeg 2A aansluiten op je Edits, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.750
Groet, Anne W
-
Op zich kan het geen kwaad om elektronische zekeringen toe te passen, maar verwacht er niet te veel van. Ze zijn namelijk behoorlijk traag.
Ik heb proeven genomen met die zekeringen want wilde ze gebruiken in treinstellen om schade door kortsluiting te voorkomen.
Door de traagheid bleken ze voor dat doel nutteloos.
Gerrit
-
Een hele snelle zekering is ook niet goed, dan stopt de baan bij elk heel kort kortsluitinkje, ik vind de "multifuses" die ik gebruik redelijk snel.
Groet, Anne W
-
Nogmaals, de elegante oplossing is de booster meerdere eindtrappen te geven met telkens een stroombegrenzing van bijvoorbeeld 2,5A. Iedere eindtrap zal dan bij sluiting het afschakelcircuit van de booster in werking zetten, zodat de hele baan afslaat en de boel niet in het honderd kan lopen. Het schema van Klaas Zondervan heb ik hierboven al gepost.
-
Heren,
Allen bedankt voor jullie reactie, ik denk dat ik toch maar even afwacht of ik inderdaad nog een booster nodig heb, dus eerst de gehele baan op de huidige booster aansluiten. Doordat ik nu met 2 systemen rijdt is de baan al verdeeld in 3 secties, dus dat laat ik zo. Mocht ik dan toch nog power tekort komen dan is het idee van Henk om meerdere eindtrappen te maken misschien zo gek nog niet. Ik zal het schema eens goed bekijken. Hierbij meteen de vraag aan Henk hoe kan ik de beveiliging van de booster op 5A afstellen? Mijn ervaring tot op heden toe is dat de booster tijdig wordt afgeschakeld bij calamiteiten.
Nogmaals mijn dank aan een ieder voor de aangeboden hulp en jullie bijdrage.
PeterC
-
Dat staat in de bouwbeschrijving Peter. Er zijn twee manieren voor.
Je kunt T4, T2, R13 en R15 laten vervallen.
Of je kunt R12 tot en met R15 ophogen tot 0,33 ohm.
In beide gevallen wordt de stroom bij ruim 5A begrensd.