BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: K-Terp op 18 March 2011, 01:58:20
-
Beste mede forumleden,
Na eerst 25 jaar met N spoor gereden hebben ben ik nu i.v.m. visuele problemen overgestapt naar H0, het oude spul is (op de rails na) allemaal verkocht, en mag dus weer helemaal opnieuw beginnen.
Na heel lang puzzelen , denken, frustratie, en afkijken ben ik tot dit baanplan gekomen.
Het is een fantasie baanplan in de sfeer van het Duitse Rijngebied, dus bergachtig aflopend naar een rivier.
De periode is 60/70-ger jaren, en er zal in 1e instantie met diesel en stoom loks gereden worden.
Het plan bevat een klein station met een steen-verlading en nog later te bepalen kleine industrie.
De sporen zijn redelijk lang omdat ik met treinen van ongeveer 1½ meter wil gaan rijden (goederen en personen).
De afmetingen van de baan zijn; lengte 8,29mtr grootste breedte 1,3mtr kleinste breedte 0,7mtr.
Er zal digitaal worden gereden, maar de wissels met de hand geschakeld (schakelaartjes op een schakelbord).
De rail waarvoor ik gekozen heb is Peco Streamline code 100.
Het plan bevat (nog) geen schaduwstation omdat dit een 1e fase van een groter geheel is.
De realisatie van dit plan zal beginnen in het najaar 2011.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev114_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev114_3.jpg)
Graag sugesties tot verbetering.
Helaas kan ik het plaatje niet zo groot krijgen als ik zou willen,
Groet,
Klaas
-
Is het een hoofdspoorbaan?
Als je toch zoveel lengte heb zou ik de perronsporen langer maken.
Een trein van 1,5 meter vind ik niet lang in HO 8),dat is een loc met 4 lange rijtuigen.
succes er mee. (y)
gr Ed.
-
Vind het persoonlijk wel een mooi baanplan.
zoals Ed al aangeeft zou ik inderdaad ook de lengte van het station langer maken.
Ik ben zelf ook H0 rijder, en probeer ook met minimaal 4wagons te gaan rijden.
het is helaas dat ik niet de lengte heb.
maar als je ruim 8 m tot beschikking hebt zou ik het ook vollop benutten.
heb je baanplan nageschetst met anyrail, niet helemaal zoals u heeft, want ik had geen idee welk rails u gebruikte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_57.jpg)
Deze is iets groter van formaat. maar helaas paste de boog er net niet op.
mvg Mark
-
Heren,
Dit is het kleine station van het grote geheel, de kortste perronbaan is 2,3 meter lang.
Is dit te kort?
Vriendelijke groet,
Klaas
-
Hallo Klaas,
Als je een typische spoorweg langs de Rijn wilt nabouwen zul je dubbelspoor moeten gaan. Een dergelijke lijn is op de voor jou beschikbare ruimte best goed onder te brengen. Een perron in H0, als je deze spoorlijnen wilt nabootsen, zal toch minimaal wel 2 meter lang moeten zijn, voor een trein van 6 personenrijtuigen.
Een goed voorbeeld, wat best is aan te passen aan jouw ruimte, staat in het MIBA Sonderheft "Anlagen-Vorbilder für Kenner und Geniesser", dat nog steeds bij de mIBA verkrijgbaar is: http://miba.de/verlag/15087604.htm (http://miba.de/verlag/15087604.htm). Zie ook de afbeelding van de voorkant van het boek.
Succes met de planning
dirkjan
-
Heren,
Ik heb hier een aantal veranderingen doorgevoer, waarbij het perron nu 2 meterlang is geworden en de "uitrijsporen" zijn 2-sporig geworden.
En nog enige andere wijzigingen zoals de driewegwissel uit het doorgaande spoor gehaald.
Het boek, "Anlagen-Vorbilder für Kenner und Geniesser" zal,ik toch ook nog aanschaffen.
Graag sugesties tot verbetering.
(Alleen het groene gedeelte is beschikbaar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev125.jpg)
Groet,
Klaas
-
Klaas,
Als je nu links of rechts van het linkerspoor naar het rechterspoor gaat (of van het rechter naar het linker) kom je aan de andere kant van het station nooit meer terug.
Je blijft dan dus verkeerd spoor rijden.
Groet,
Ronald
-
Goed opgemerkt, ik had het nog niet gezien.
Ik heb het hele plan nog eens flink onder handen genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev130.jpg)
Groet,
Klaas
-
hallo Klaas,
ik vond persoonlijk ditbaanplan van u mooier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev125.jpg)
maar dan met een aanpassing zodat de treinen beter kunnen reiden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev125_1.jpg)
maar dit is mijn mening dus doe wat u wilt ;)
groet Mees
-
Ja Mees, jij hebt gelijk.
De laatste versie wordt te strak (en met al die kruiswissels ook fiks duurder), de eerdere versie is beter.
Ik had de aanpassing er anders in gezet zodat er geen extra wissels nodig zijn.
Het boek "Anlagen-Vorbilder für Kenner und Geniesser" is besteld, hoop dat ik daar weer nieuwe ideen kan putten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev126_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_01_rev126_1.jpg)
Groet,
Klaas
-
De laatste versie wordt te strak (en met al die kruiswissels ook fiks duurder),
Dat niet alleen, maar het gebruik van kruiswissels in de hoofdbaan wordt in Duitsland slechts bij uitzondering
toegelaten (geldt in NL trouwens ook).
Overigens waren de sporen langs de Rijn in de jaren 60/70 al voor een heel groot deel geëlektrificeerd.
Nu was het mij niet geheel duidelijk of je langs de Rijn wilt situeren of in het Rijngebied.
In het Rijngebied zijn nu zelfs nog niet geëlektrificeerde trajecten te vinden.
Groet Peter,
-
Dag Peter, en alle anderen,
Ik wil een stukje Rijngebied uitbeelden, niet exact nabouwen want dat gaat mij niet lukken.
Als voorbeelden heb ik de Nahe-Bahn genomen en dan wel het stuk nabij Bad Munster am Stein (niet geëlektrificeerd).
Met het sporenplan (zie link onderaan dit bericht) van deze was ik al eens aan het stoeien geweest maar het is te groot voor dit gedeelte van de tafel, en het bevat te veel wissels waardoor te kosten voor de rails te veel de pan uit gaan reizen.
Met uitbeelden bedoel ik dus meer de impressie van het landschap dan het nabouwen van het station.
Echter wil ik wel over het gehel project 2 stations zodat er van station naar station rond gereden kan worden.
Dit is het gehele baanplan zoals het in 1e instantie was.
(nog lang niet gereed voor üitvoering)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_ALL_rev96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_fase_ALL_rev96.jpg)
Het onderste gedeelte (maar dan 1800 gedraaid is de eerste fase die ik wil gaan bouwen en is dus ook het deel wat in voorgaande berichten is beschreven (maar dan nogal aangepast) deze moet dus niet al te groot worden omdat 2 grote stations niet nodig is, maar er moet wel een fatsoenlijke trein “geparkeerd” kunnen worden.
De reden dat ik eerst het kleine gedeelte wil gaan bouwen is om hier bouwervaring mee krijgen (het voorgaande N-spoor is bij mij nooit niet erg mooi geweest).
Het grote zwarte blok in het midden is de schoorsteen constructie van het huis, en hier eigenlijk een behoorlijke “sta in de weg”, het verbindingsstuk (blauw/grijs) zal daar een brug worden welke uitneembaar zal moeten worden om overal bij te kunnen komen
Nog enkele impressie foto’s van de Nahe-Bahn website.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_105.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_80.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_50.jpg)
Link naar het sporenplan van Bad Munster am Stein.
http://www.nahebahn.de/nahebahn/badmuenster/bm1960er/bad%20muenster%20teil%201.jpg
Groet,
Klaas