BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 17 March 2011, 19:38:19
-
Zoals bekend zijn er in het verleden 2 soorten Allan vleugels geweest. De replica's en de gietijzeren varianten.
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.
Enkele vragen:
1 had Allan totaal geen gietijzeren reservevleugels op voorraad?
2 wanneer is de NS begonnen met de eigen namaak?
3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
gereden?
-
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.
Ja ja ??? ;D
-
3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
gereden?
Ik weet er minstens één: de 76, die heb ik er zelf afgeschroefd... (ja, ik was vroeger erg ondeugend)
-
Foei ;D Wat ondeugend ;)
Mochten er mensen zijn die nog meer stellen weten te noemen...
Ik vermoed dat NS met de polyester varianten is begonnen toen Allan failliet ging in 1959?
-
gingen ze zo snel stuk dan? ???
mvg,
Robin
-
Volgens de boeken gingen de gietijzeren varianten stuk. Allan scheen geen reserve vleugels meer te hebben, dus is NS zelf gaan namaken...
-
laat ik het anders zeggen. Wanneer was de eerste aanrijding waarbij een vleugel sneuvelde? In ieder geval heeft het niets met Allan te maken, laat staan het failliesement.
mvg,
Robin
-
Zowieso denk ik dat het echt geen tientallen vleugels betreft die vervangen zijn door poleyester, dan had NS ze wel eerder laten vervallen als dat zo'n drama was.
Het is immers ook niks functioneels...
-
Eind jaren '60 en begin '70 werden de Polyester vleugels gemaakt in de WPH in Haarlem
toen kwam echt de opmars van de kunststoffen bij de NS op gang.
O.a. de Polyester (front) onderkappen Mat'54 werden toen ook gemaakt in de WPH.
mvg, Marc.
-
Heb zelf even wat foto's bekeken. Treinstel 31 en 66 zouden hadden iig een polyester variant.
-
Die foto's willen wij dan ook wel zien als dat kan ;)
-
Hoewel ik nagenoeg alle stellen 21-50 en 61-106 op de foto heb gezet is het natuurlijk ondoenlijk om alles te checken, tenslotte heeft elk stel 2 snorren gehad. De 27 had twee originele waarbij er eentje is gesneuveld bij haar laatste klapper bij Hlg, het stel is toen afgevoerd. Zelf heb ik een polyesterexemplaar van de 40, het nummer staat keurig achterop geschreven. In de Wph's werd destijds bij grote revisies alle afgenomen losse onderdelen van het stelnummer voorzien. Overigens maakte de hobbywereld zich in de jaren 70/80 geheel niet druk over dit soort zaken, dus is dat m.i. ook nooit door iemand bijgehouden.
-
Volgens mij zijn die dingen nooit van gietijzer, maar van aluminium geweest. En daarna van polyester...
-
Bron van de foto's is dieselend door Nederland. Heb zelf overigens ook een polyester exemplaar. Bij mij is geen nummer genoteerd helaas :'(.
-
een aluminium legering bij mijn weten.
mvg,
Robin
-
Daarom zijn ze waarschijnlijk ook niet loeizwaar. Want puur gietijzer is bijna niet te tillen.
-
Euhm, al was dat ding van gietijzer, dan was ie nog te tillen hoor.
Zo groot is dat ding nouook weer niet ;)
-
en hij is hol van achteren.
mvg,
Robin
-
Dat is normaal hoor, dat je hol van achteren zit... ;D
-
;D ;D ;D
Harm