BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 17 March 2011, 19:38:19

Titel: DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: djm008 op 17 March 2011, 19:38:19
Zoals bekend zijn er in het verleden 2 soorten Allan vleugels geweest. De replica's en de gietijzeren varianten.
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.

Enkele vragen:

1 had Allan totaal geen gietijzeren reservevleugels op voorraad?

2 wanneer is de NS begonnen met de eigen namaak?

3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
  gereden?     
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Edde op 17 March 2011, 20:29:25
Doordat de gietijzeren varianten vaak stuk gingen kwamen er dus gietijzeren varianten.


Ja ja ??? ;D
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Mispoes op 17 March 2011, 22:18:35

3 is bekend welke stellen met één of meerdere replicavleugels hebben
  gereden?      

Ik weet er minstens één: de 76, die heb ik er zelf afgeschroefd... (ja, ik was vroeger erg ondeugend)
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: djm008 op 18 March 2011, 07:36:25
Foei  ;D Wat ondeugend  ;)

Mochten er mensen zijn die nog meer stellen weten te noemen...

Ik vermoed dat NS met de polyester varianten is begonnen toen Allan failliet ging in 1959?
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: robin binsbergen op 18 March 2011, 21:18:17
gingen ze zo snel stuk dan?  ???

mvg,
Robin
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: djm008 op 18 March 2011, 22:10:34
Volgens de boeken gingen de gietijzeren varianten stuk. Allan scheen geen reserve vleugels meer te hebben, dus is NS zelf gaan namaken...
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: robin binsbergen op 18 March 2011, 23:44:44
laat ik het anders zeggen. Wanneer was de eerste aanrijding waarbij een vleugel sneuvelde? In ieder geval heeft het niets met Allan te maken, laat staan het failliesement.

mvg,
Robin
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Thom op 19 March 2011, 00:16:00
Zowieso denk ik dat het echt geen tientallen vleugels betreft die vervangen zijn door poleyester, dan had NS ze wel eerder laten vervallen als dat zo'n drama was.

Het is immers ook niks functioneels...
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: IPIO'er op 19 March 2011, 01:02:18
Eind jaren '60 en begin '70 werden de Polyester vleugels gemaakt in de WPH in Haarlem
toen kwam echt de opmars van de kunststoffen bij de NS op gang.
O.a. de Polyester (front) onderkappen Mat'54 werden toen ook gemaakt in de WPH.

mvg, Marc.
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: djm008 op 19 March 2011, 08:00:51
Heb zelf even wat foto's bekeken. Treinstel 31 en 66 zouden hadden iig een polyester variant.
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Thom op 19 March 2011, 13:27:14
Die foto's willen wij dan ook wel zien als dat kan  ;)
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Rob46 op 19 March 2011, 18:55:15
Hoewel ik nagenoeg alle stellen 21-50 en 61-106 op de foto heb gezet is het natuurlijk ondoenlijk om alles te checken, tenslotte heeft elk stel 2 snorren gehad. De 27 had twee originele waarbij er eentje is gesneuveld bij haar laatste klapper bij Hlg, het stel is toen afgevoerd. Zelf heb ik een polyesterexemplaar van de 40, het nummer staat keurig achterop geschreven. In de Wph's werd destijds bij grote revisies alle afgenomen losse onderdelen van het stelnummer voorzien. Overigens maakte de hobbywereld zich in de jaren 70/80 geheel niet druk over dit soort zaken, dus is dat m.i. ook nooit door iemand bijgehouden.
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Rob Ellerman op 19 March 2011, 19:50:53
Volgens mij zijn die dingen nooit van gietijzer, maar van aluminium geweest. En daarna van polyester...
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: djm008 op 19 March 2011, 20:46:20
Bron van de foto's is dieselend door Nederland. Heb zelf overigens ook een polyester exemplaar. Bij mij is geen nummer genoteerd helaas  :'(.
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: robin binsbergen op 19 March 2011, 20:49:30
een aluminium legering bij mijn weten.

mvg,
Robin
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: djm008 op 19 March 2011, 20:54:25
Daarom zijn ze waarschijnlijk ook niet loeizwaar. Want puur gietijzer is bijna niet te tillen.
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: Thom op 19 March 2011, 22:20:56
Euhm, al was dat ding van gietijzer, dan was ie nog te tillen hoor.
Zo groot is dat ding nouook weer niet  ;)
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: robin binsbergen op 19 March 2011, 22:32:05
en hij is hol van achteren.

mvg,
Robin
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: stig op 19 March 2011, 22:34:49
Dat is normaal hoor, dat je hol van achteren zit... ;D
Titel: Re:DE1/ DE2 met polyester vleugel
Bericht door: nscargo op 20 March 2011, 00:37:49
 ;D ;D ;D
Harm