BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rob46 op 17 March 2011, 17:17:06
-
Afgelopen week is op de Wgm een aanvang gemaakt met de sloop van de daar aanwezige negen Beneluxstuurstandrijtuigen, bouwjaar 1986. Inmiddels is ook de in Hispeedkleuren geschilderde Bs 105 ter ziele. Bs 101 heeft museumstatus NSM.
Voor een sloopindruk zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/5534381046/ en o.a. http://www.flickr.com/photos/rob46/5534382000/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/5530049014/
-
Mooi, weg met die rotzooi. (y)
-
@Stig: ;D ;D
Wel een mooi thema voor een klein baantje naar modern NL-tijdperk dat aan de eisen van Ontraxs voldoet. ;D
Wie staat volgend jaar met een sloperijtje in Utrecht?
Groet,
Tjalling
-
Opgeruimd staat netjes (y)
Mvg, Mark
-
Ik vind het toch wel zonde hoor... :'(
Gr. Rick
-
Opgeruimd staat netjes (y)
Lorre (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=35985.msg545976#msg545976) ::)
-
Zeker jammer!
Zijn deze trouwens ooit door een modelbouwfabrikant uitgebracht in HO ? :)
-
Worden binnenkort uitgeleverd door LS Models. (Heb hem zelf ook in bestelling staan).
Gr. Rick
-
Ik vind het ook wel zonde, maar ik heb vorig jaar in Brussel weer eens een defect exemplaar gezien, waarvan binnen ook nog eens op de bank was gekliederd.
-
troep
-
Zeker jammer!
Zijn deze trouwens ooit door een modelbouwfabrikant uitgebracht in HO ? :)
Lima maakte deze vroeger ook. maar die is in lengte schaal 1:100.
Gr. Yuri
-
Gaat het spul tegenwoordig niet meer naar een sloperij maar wordt het langs het spoor uit elkaar gerukt?
-
In kleinere oplages is dit goedkoper dan vanalles transporteren...
-
Ik vind het ook wel zonde, maar ik heb vorig jaar in Brussel weer eens een defect exemplaar gezien, waarvan binnen ook nog eens op de bank was gekliederd.
Dat zal de reden zijn waarom ze nu geslopt worden, dat geklieder ook steeds... ::)
-
Wat is de reden dat ze worden gesloopt? Want ik zie dat er ook stuur rijtuigen in de normale NS huisstijl rijden, of zijn dat andere type.
Ben.
-
Tsja, de Beneluxstuurstanden.
Ze worden gesloopt,
1. De Beneluxdienst zou worden opgeheven, dus ze waren overbodig
2. Toen de dienst toch doorging, kwam eruit dat ze NIET kunnen samenwerken met de Traxs 186/ B-Cargo ! Reeks 28
Het lijkt wel of de beneluxdienst zijn hele geschiedenis 1 grote compromis en 'tijdelijke samenstellingen' was.
1. Beneluxstellen 'hondekop' (voldeden, maar er waren er te wenig)
2. De omgebouwde plan D? stuurstanden die leken op de kopen van koplopers
3. De Belgische rijtuigen IM3?
4. De omgebouwde ICm met Traxs 186 oftewel Belgische Reeks 28
Tjsa, alles is tijdelijk, want 'het vogelbekdier' komt eraan. :( sorry, de albatros
-
Wat is de reden dat ze worden gesloopt? Want ik zie dat er ook stuur rijtuigen in de normale NS huisstijl rijden, of zijn dat andere type.
Ben.
Dat zijn iets andere wagens als deze.
-
Deze (Bs'en) kunnen alleen met HLE 11 rijden, aangezien dat deze niet meer de BNL treinen rijden heeft het niet veel zin meer om de stuurstanden mee te laten lopen.
De BDs'en (Blauw/Geel) kunnen alleen met 1700 werken, ICRm rijd ook alleen met 1700, dus daarom blijven deze in dienst. Bovendien zijn de BDs'en ook nieuwer.
Gr. Rick
-
Inderdaad Ben, op de IJssellijn rijden ze ook. Je kunt heel duidelijk zien dat het voormalige Beneluxers waren.
En wat is er dan anders aan Jordy?
Groeten,
Joop
-
De BDs 'en (blauw/geel) zijn NIET ex-Bs 'en (rood/geel). De BDs 'en zijn omgebouwde BKD 's. De Bs 'en zijn rechtstreeks zo uit de fabriek gekomen.
De BDs 'en zijn wel afgeleid van de Bs 'en, daarom lijken ze zo op elkaar m.u.v. de middenspijl in de voorruit en de baanschuiver.
Snap je het nog? :P
Gr. Rick
-
De geel/blauwe stuurstandrijtuigen die onder andere op de IJssellijn rijden zijn geen oude Beneluxstuurstandrijtuigen.
De geel/blauwe stuurstandrijtuigen zijn ontstaan uit voormalige ICR BKD rijtuigen. Hiervan is aan de kant van de voormalige bagageruimte een (volgens mij in Tsjechië) geprefabriceerde kop geplaatst. Het ontwerp is wel afgeleid van de Beneluxstuurstand, maar een opvallend verschil is dat de Beneluxrijtuigen een spijl in de voorruit heeft zitten en de geel/blauwe rijtuigen niet.
Verder zijn de geel/blauwe stuurstandrijtuigen gemaakt om met de 1700 te communiceren.
Groeten, Yuri
-
Spuit 11...
-
zet die albatros er ook maar bij.
wat is dat ding lilllek ;D
-
2. Toen de dienst toch doorging, kwam eruit dat ze NIET kunnen samenwerken met de Traxs 186/ B-Cargo ! Reeks 28
Dat was natuurlijk al lang bekend, de TRAXX'n zijnn niet ontworpen om met de Bs samen te werken.
1. Beneluxstellen 'hondekop' (voldeden, maar er waren er te wenig)
2. De omgebouwde plan D? stuurstanden die leken op de kopen van koplopers
3. De Belgische rijtuigen IM3?
4. De omgebouwde ICm met Traxs 186 oftewel Belgische Reeks 28
1: De dienst was succesvol dus er was meer materieel nodig. Niet de schuld van de Hondekoppen.
2: De plan D leken niet op de Koplopers maar andersom, ICM kwam pas later in dienst.
3: I4 was dat.
4: ICRm. ;)
-
Het lijkt wel of de beneluxdienst zijn hele geschiedenis 1 grote compromis en 'tijdelijke samenstellingen' was.
Net als alles in het leven: niets is, alles wordt...
-
Apart dat de rijtuigen zo 'compleet' gesloopt worden; Ik zie nog buffers, delen remwerk, (cabine) interieur ed zitten. Alsof NedTrain nooit een onderdelentekort heeft gehad...
-
Iedereen bedankt voor de uitleg en antwoorden op mijn vragen.
Ben.
-
Tja, NSR wil toch af van lok/rijtuigen samenstellingen en alleen maar met treinstellen rijden. Dus waarom nog onderdelen houden?
Ik blijf het jammer vinden dat het plan van de NMBS om ze over te nemen, en te gebruiken als stuurstand voor een M5 dubbeldekker set in combinatie met de reeks 11.8 lok aan de andere kant, nooit is doorgegaan. Ik zou het wel mooi gevonden hebben, in de M5 huisstijl, bordeaux rood of "new look" grijs.
-
Tja, NSR wil toch af van lok/rijtuigen samenstellingen en alleen maar met treinstellen rijden. Dus waarom nog onderdelen houden?
Omdat veel van de genoemde onderdelen ook op ander, nog ingezet materieel, zit? Buffers zijn ook op gewone ICR bruikbaar. Schakelmateriaal mogelijk zelfs op ICM (tijdsgenoot en zelfde fabrikant), machinistenstoel is tegenwoordig meen ik ook vrij universeel.
-
Alvorens de rijtuigen gesloopt worden, worden ze wel van hun draaistellen gelicht. Deze worden dus wel toegevoegd aan de reserve.
-
Jullie vergeten dat de cabine is ingericht om samen te werken met de belgisch reeks 11.8. De bediening is twee zijdig (links en rechts) voor het rijden in Nederland en Belgie. Behalve de cabine zit er niet veel meer in als in een normaal ICR rijtuig. De beneluxrijtuigen zijn niet voor niets gewoon ICR rijtuigen serie 3. Grote bijzonderheid: de twee doorgaande kabels voor besturing van de locomotief.
Huidig materieel rijdt op een aderpaar van de UIC steker.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Apart dat de rijtuigen zo 'compleet' gesloopt worden; Ik zie nog buffers, delen remwerk, (cabine) interieur ed zitten. Alsof NedTrain nooit een onderdelentekort heeft gehad...
Aan het interieur heb je sowieso niets meer, de draaistellen blijven inderdaad bewaard voor het andere ICR. Kennelijk heeft Nedtrain niet meer onderdelen nodig.
-
@Stig: ;D ;D
Wel een mooi thema voor een klein baantje naar modern NL-tijdperk dat aan de eisen van Ontraxs voldoet. ;D
Wie staat volgend jaar met een sloperijtje in Utrecht?
Groet,
Tjalling
Zie dit topic voor een modelbaan van Drent met o.a. sloperij Koek:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7894.0.html
-
Daar zouden ze heel goed tot hun recht komen inderdaad.
-
"Die zien we nooit meer terugggggg" ;D
-
ik hoop wel dat de museumuitvoering in HISPEED kleuren word :-X :-X
-
Nou, Doe's een gekke gok, en wat denk je zelf :o ;D
-
Als HiSpeed uitvoering het museum ingaat, dan gaan we op het forum met de pet rond om m ook te laten slopen. 8)
Groeten, Alexander
-
Helaas http://www.flickr.com/photos/rob46/5534381046/in/photostream/ !
[Credits voor de fotomaker en plaatser]
Maar desondanks is het altijd fijn als iemand met de pet rondgaat, op de 28.101 zou daar zeer mee vereerd zijn ;)
-
: http://www.flickr.com/photos/rob46/5534381046/ en o.a. http://www.flickr.com/photos/rob46/5534382000/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/5530049014/
[/quote]
Hebben jullie gezien wie de sloper is ;D
SK
-
"Die zien we nooit meer terugggggg" ;D
Ach gelukkig hebben we de foto's nog. ;D
-
@sobat, hij moet die nieuwe plotter toch op een manier terugverdienen ;D
-
Hebben jullie gezien wie de sloper is ;D SK
Wat is er zo bijzonder aan de sloper en wat is een plotter, bedoel je die schrootschaar ?
-
Wat is er zo bijzonder aan de sloper en wat is een plotter, bedoel je die schrootschaar ?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33303.0.html
Lees dit maar eens
gr Jos
-
Yep 't kwartje is gevallen, dank voor de info. Ik zat dus op een heel ander SPOOR.
-
Tegenwoordig is het normaal dat treinen na 20 jaar richting de gasbrander/sloophamer gaat.
Let maar op die SLT treinstellen staan in 2030 klaar voor de sloperij.
De IRM 1e serie is ook alweer 15 jaar oud die zal dan ook wel richting de sloper gaan hun interieur wijkt toch af ? en de besturing is ook anders.
-
Volgens mij worden de oudste VIRM's vanaf 2013 gemoderniseerd.
-
Daarnaast is het ookwel een groot verschil als je kijkt waar je het over hebt.
Een klein aantal inmiddels zelfs overbodige rijtuigen, of een serievloot VIRM die volop in gebruik is.
Slopen van BS'en hier, is totaal niet te koppelen aan een vloot VIRM natuurlijk...
-
Wat mij betreft hadden ze de VIRM gerust naar de snijbranders kunnen brengen. ;D ;D ;D ;D
Jos.
-
Ik vind het spijtig, ik vond de BSen altijd mooie modellen om te zien......
-
Wat mij betreft hadden ze de VIRM gerust naar de snijbranders kunnen brengen. ;D ;D ;D ;D
Jos.
Nuttige bijdrage, dankje... ;)
-
Wadlopers waren geen kleine serie.
En alsnog richting de snijbrander/verkoop.
VIRM is wel een grote serie (heel erg groot zelfs).
Of dat slim is de 1e irms krijgen dus in 2013 een renovatie en de laaste zijn van 2009 :-\.
Dan krijg je weer verwarring van interieur ehh 1e klasse rood of was het nou blauw of groen?
Die NS wil ook continu verandering in het interieur kijk maar eens naar een ICR interieur en een koploper interieur totaal verschillend van kleur en voor de renovatie waren ze vrijwel gelijk voor de reizigers heel erg irritant lijkt me van oh wat was het ookalweer.
Maarja wel jammer die benelux 1987 splinternieuw hooglans en nu mat en vol krassen en blaast zijn laaste adem uit (bij wijze van).
-
Om nog een klein beetje of topic te gaan. De reden dat er in ICMm een ander kleurtje zit ten opzichte van ICRm is dat de gele kleur (2e klas) wel erg snel vies werdt. Bij het donkerblauw wat er nu in zit is dat een stuk minder te zien. Lijkt me nu maar weer handig om het verder over de sloop van de Benelux Bs'en te hebben.
-
ook die blauwe ICMm-banken zijn binnen de kortste keren smotsdingen, dat skai was toch wel makkelijk. Maar goed, wat zijn verder de plannen met die priority-bakken eigenlijk? die gaan toch binnen enigszins afzienbare tijd niet meer nodig zijn op de hsl en in de beneluxdienst, met andere bedieningsmeuk in een ouwe benelux-stuurstand waren er dan toch weer een paar trekduwstammetjes van te maken voor binnenlands verkeer, maar dat zal wel te duur geweest zijn ofzo?
-
Nou.... vooruit dan maar....
Ik had cursus op de Wgm dus moest ff met m'n telefoon een paar plaatjes maken
http://twitpic.com/4al8j0
http://twitpic.com/4al8j8
http://twitpic.com/4al8j5
-
ook die blauwe ICMm-banken zijn binnen de kortste keren smotsdingen, dat skai was toch wel makkelijk. Maar goed, wat zijn verder de plannen met die priority-bakken eigenlijk? die gaan toch binnen enigszins afzienbare tijd niet meer nodig zijn op de hsl en in de beneluxdienst, met andere bedieningsmeuk in een ouwe benelux-stuurstand waren er dan toch weer een paar trekduwstammetjes van te maken voor binnenlands verkeer, maar dat zal wel te duur geweest zijn ofzo?
Behalve dat het te duur is staan er ook nog een stuk of 12 BDs'n niets te doen die met de Prio-bakken kunnen worden ingezet. Die zullen tegen die tijd wel ingezet worden, of dat lang zal duren is een tweede.
Dan krijg je weer verwarring van interieur ehh 1e klasse rood of was het nou blauw of groen?
Tsjah...
-
Interieurkleuren en grote series gaan nooit samen... mat'64 heeft ook met drie verschillende kleuren tegelijkertijd rondgereden ;)
-
Het interieur eerste klasse van ICRm is iets anders dan dat van ICMm, de stoelen zijn ook rood, maar iets donkerder en de hoofdsteun heeft witte bekleding. Zoveel verwarring kan er dus niet zijn. Tweede klasse kan wellicht verwarrend zijn, ICRm heeft namelijk zandgele stoelen en ICMm alom bekend blauw. Maar lees de pictogrammen en je komt er wel uit. Of hou de rijtuigen met verschillende interieurkleuren gescheiden in aparte stammen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Toen ICMm begon is er besloten dat eerste klas rood werd en tweede blauw, is ook doorgevoerd in V-IRM 4 en SLT , straks DDZ ook.
De ICRm stoelen die blauw zijn zijn simpele hoesjes, ik heb gezien dat een bedrijf een hele bak in een dag omkleurde voor de PRIO's.
Maar goed terug naar de Bs, bij nedtrain haarlem zou men de stukken die eraf werden gehaald voor de BD-s bewaren voor de B-s, ware het niet dat men weer een bezuinigings ronde maakte en economisch managen zegt GEEN VOORRADEN dus weg met die zooi.
-
Wadlopers waren geen kleine serie.
En alsnog richting de snijbrander/verkoop.
Nee, maar dat is dan weer ene heel ander verhaal.
Wou je nou serieus beweren dat NS ze had moeten renoveren en in had moeten zetten?
Enzoja waar dan ?
NS heeft er helemaal geen inzetgebied meer voor die DH's, nogal logisch dat die dingen de verkoop in gaan dan ::)
-
Behalve dat het te duur is staan er ook nog een stuk of 12 BDs'n niets te doen die met de Prio-bakken kunnen worden ingezet. Die zullen tegen die tijd wel ingezet worden, of dat lang zal duren is een tweede.
ah, dat verklaart wat, had geen idee dat er zo'n baal van die dingen extra waren.
-
Nee, maar dat is dan weer ene heel ander verhaal.
Wou je nou serieus beweren dat NS ze had moeten renoveren en in had moeten zetten?
Enzoja waar dan ?
NS heeft er helemaal geen inzetgebied meer voor die DH's, nogal logisch dat die dingen de verkoop in gaan dan ::)
Mwah... het had natuurlijk gekund... :).
Ik zou niet weten waarom ze niet met die dingen op en neer naar Rhenen hadden kunnen gaan rijden. Zit wel een stukje hoofdspoor tussen, maar (zo uit mijn hoofd) is die afslag er zo snel dat het op zich best _zou_ kunnen...
Of op en neer naar het spoorwegmuseum...? Of doe eens gek: Haarlem-IJmuiden...? :). Volgens de NS was het in het Noorden ook niet rendabel, en ineens zodra er een andere vervoerder ging rijden kon het wel rendabel... Zou natuurlijk ook zomaar daar kunnen.
Of doe eens gek: knap eens wat op: maastricht-Lanaken?
Als ik die hoe knap ze die dingen in Polen hebben opgepoetst zou ik wel mogelijkheden zien... Zeker als je ze op (min of meer) gesloten trajecten in zou zetten...
-
Mja, en wat ga je dan doen met het materieel doen wat er nu rijdt ;) ?
Daarnaast is DH ook een stuk trager dan Electrisch materieel en heeft ook nogeens een lagere max snelheid, en je kunt die dingen niet zomaar overal tanken...
En als je niet weet waarom NS dat niet doet, moet je je maareens het financiele plaatje hierachter bedenken. Zo'n renovatie kost kapitalen, en heeft totaal geen nut voor overbodig materieel....
Jullie gaan dingen verzinnen om leuk materieel te laten rijden, maar dat is geen doelstelling van NS...
Verder wat je zegt over die onrendabele lijnen, die zijn nog steeds niet rendabel, alleen krijgt de huidige vervoerder gewoon meer geld omdat die meer treinen laat rijden, en is die vervoerder goedkoper uit omdat de Hc's van de trein afbezuinigd zijn.
De vervoerder kost het niets, maar de overheid daarintegen nog altijd, dus blijft het even onrendabel.
En Maastricht Lanaken, is reeds opgeknapt ;)
-
Nou.... vooruit dan maar....
Ik had cursus op de Wgm dus moest ff met m'n telefoon een paar plaatjes maken
http://twitpic.com/4al8j0
http://twitpic.com/4al8j8
http://twitpic.com/4al8j5
Van mij in ieder geval een woord van dank aan EWS 58038 en topicstarter voor het plaatsen van de foto's. Het blijven onwaarschijnlijke beelden maar dat zal iedere hobby'ist die in de jaren 70 of 80 is begonnen met deze gekkigheid wel zo ervaren.
-
Hallo Rob,
Wel heel erg raar dat de stoelen er niet uitgehaald zijn en de klapzittingen. Die hadden toch wel een nieuwe bestemming kunnen krijgen? Ik zie nl op de foto's dat alle stoelen en zittingen gewoon nog in de wagon zitten. Normaal is het toch zo dat een wagon helemaal kaal wordt geplukt en dan daarna wordt gesloopt ??? Of is hier sprake van overhaast te werk gaan en achteraf bedenken dat er nog zaken in zaten die nog bruikbaar waren. Of is het zo dat ze een compleet interieur van één van de andere rijtuigen hebben opgeslagen?
Groet Jasper
-
En waarom zou dat interieur nou bewaard moeten worden?
-
Nou, we zouden een aardige bioscoop mee kunnen vullen. ;D
Maar ik denk dat het gewoon een geldkwestie is om het met stoel en al mee te slopen, dan alles er los uit te halen en te verkopen of weg te geven.
Bruce
-
Die banken uit dat interieur zijn aardig afgeleefd na 25 jaar, en zowieso zou ik niet weten wat je met die grote aantallen banken moeten...
En ik weet wel zeker dat het een geldkwestie is. Meuk is verkocht aan de sloper en weg ermee, meer kosten wil daar niet aan hebben, waarom zou je ook.
-
Mja, en wat ga je dan doen met het materieel doen wat er nu rijdt ;) ?
Daarnaast is DH ook een stuk trager dan Electrisch materieel en heeft ook nogeens een lagere max snelheid, en je kunt die dingen niet zomaar overal tanken...
Volgens mij hadden die SRV wagens ook nog een detectieprobleem.
Dus gigazooi aan ballast plaatsen zodat ze onder alle omstandigheden juist detecteren.
Maar dat maakt ze zwaarder en dus trager, moet er weer een zwaardere motor met Voith aandrijving in.
Kortom, je houdt de oude wagenbak maar vernieuwd de gehele aandrijflijn.
Tel uit je winst, oh nee, verlies.
Hebben we ooit niet eens DE3 opgeknapt om als "sneldiesels" tussen Zwolle en Groningen te gaan rijden?
Hoe lang heeft dat geduurd?
Nee, het was wijs om DH te verkopen.
Een ander inzetgebied zoeken had handenvol geld gekost.
En daarnaast, blader eens even terug.
Veolia kon met DH de exploitatie niet goed krijgen op de Maaslijn
Hoeveel is daar niet over geschreven?
Weg met die dingen, er is geen emplooi meer voor in deze tijd.
Hooguit nog 1 stel voor museumdoeleinden en dat is het.
Zo ook met de benelux stuurstanden.
Moeten de koppen eraf om een nieuwe stuurtafel te plaatsen?
En dan weer kop plaatsen, bak richten na laswerkzaamheden.
Kost allemaal veel te veel.
Dus sloop enige optie.