BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: frank3 op 15 March 2011, 11:25:11
-
Ik wil een Engelse baan gaan maken. Ik heb daar al wat over geplaatst in "wat zijn we aan het bouwen".
Aangezien het voor mij allemaal nieuw is zou ik het erg waarderen als er wat mensen met me willen meedenken.
In de probeerversie van anyrail heb ik het volgende getekend:
(http://img145.imageshack.us/img145/4742/baanplanmedium.jpg) (http://img145.imageshack.us/i/baanplanmedium.jpg/)
Als je op de tekening klikt wordt hij groter. De blauwe strepen vormen de achterwand.
Wat wil ik:
Een uitgebreid dorpsstation. Verbeteringen hieraan zijn welkom!!
Een brug aan de achterzijde.
Een pendelbaantje aan de voorzijde. Dit komt lager te liggen dan de rest. Met aan het eind een draaischijf. Eventueel kan de baan daar doorlopen via een locloods ofzo.
In het rode gedeelte linksboven wil ik graag een schaduwstation.
Graag jullie mening/ideeën. Ik wil de baan aansturen met koploper.
Alvast bedankt, Frank.
-
Hoi Frank,
Als je met de klok mee op het binnenste ovaal rijdt, kun je hier nooit meer vanaf komen.
En waarom heb je meer spoor uit dan in het zicht, neem aan dat je wel iets meer van rijdende treinen wilt zien.
gr Leo
-
Leo, dat zal met een engelse baan een uitzondering zijn denk ik, want ze rijden daar links in principe, dus tegen de klok in. 8)
Frank3, even een link naar je topic in het wzwahb: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35718.msg540949.html#msg540949
Ga je trouwens voor het Engelse N of het Europese N of doe ik nu te moeilijk?
(UK 1:148 en EU is 1:160)
Ik lees wel eens een brits modelbouwtijdschrift en krijg de indruk dat men veel aandacht besteedt aan een werkelijk bestaande situatie. Misschien is het daarom leuk om eens te kijken naar een werkelijk bestaand station.
Je wilde een pendelbaan, misschien dat je daarom het kopspoor in het station de andere kant kunt opleggen rekening mee houdend dat je links rijdt.
in het plan heb ik andere ideeën aangebracht.
of er voor een schaduwstation plaats is op dat rode stuk.....misschien dat je daar een soort van fiddle yard kunt aanleggen. Een stuk opstelspoor (doodlopend) zonder scenery voor wisselen van je treinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplanmedium1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplanmedium1.jpg)
-
Die Engelsen toch, altijd dwars, alleen dan begrijp ik jou wissel opstelling niet helemaal want zou er linksom gereden worden, dan gaat het aan de rechter kant van het station mis als er treinen van de onderste twee stations sporen vertrekken (rijden dan op de rechter baan) en vertrekt, in uitzonderlijk geval, een trein links van het station, dan rijdt hij rechter kant, bij binnenkomst, op de verkeerde baan.
Maar goed wij hoeven niet in discussie, Frank moet het maar even bekijken.
gr Leo
-
Leo, dat wissel rechts is fout getekend door mij, zie ik nu, moet eigenlijk van rechts naar links lopen, als je begrijpt wat ik bedoel.
goed gezien.
-
Bedankt Leo en JJHS,
dat met dat kopspoor is inderdaad een goed idee. Vanwege het pendelen. Ik zal ook jullie andere ideeën even goed bekijken en gauw een nieuwe versie plaatsen.
Het wordt trouwens UK N, 1:148.
Groet, Frank.
-
(http://img163.imageshack.us/img163/202/plaatjec.jpg) (http://img163.imageshack.us/i/plaatjec.jpg/)
Nog maar weer eens aan het tekenen geweest! Als ik het goed begrepen heb dan betekent linksom rijden dat je op de buitenste baan met de klok mee rijdt en op de binnenste baan tegen de klok in?
JJHS dat viaduct snap ik niet zo goed kan je dat nog een keer uitleggen?
Frank.
-
Hoi Frank,
Ik denk wel dat het linksom rijden zoals jij het zegt de bedoeling is, anders zou je alleen maar aan de rechter kant van het station kunnen vertrekken.
Hou je wel rekening met de vrije profiel ruimte vd treinen links boven?
Je hebt niet zo veel ruimte tussen enkele sporen vlakbij de wissels.
gr Leo
-
Mijn idee achter het viaduct:
Je pendeltrein vertrekt links tegen de klok in, dan op een wissel kan hij links gaan en onder het spoor door naar het spoor dat loopt naar je kopstation, voor de pendeltrein. Andere treinen gaan rechtdoor voor een rondje.
Als je pendeltrein terugrijdt kun je kijken of je hem weer eronderdoor laat rijden zodat die weer op het kopspoor van het station terugkomt of rechtdoor zodat hij langs een ander perron stopt (omdat er onderhoud is aan de rails van zijn normale perron bijv.)
-
Frank, hoe groot is je kleinste bocht?
Voordat je die gaat leggen kun je beter eerst proberen of je loks er wel doorgaan, bijv. een 8F of vooral een 9F.
Bij 00 gaan veel loks niet door Radius 1, ik weet niet of dat bij N ook zo is.
Leen.
-
(http://img801.imageshack.us/img801/2582/plaatjep.jpg) (http://img801.imageshack.us/i/plaatjep.jpg/)
Ik heb het pendelspoor nu onder de andere sporen door laten lopen.
Ik heb de bochten gecontroleerd en wat aangepast. Ik heb de minimale radius van de flexrail (in anyrail) op 290 staan. Volgens anyrail is de grootste vaste bocht (van peco code 55) 299. Dit zou R3 moeten zijn. Dus alle bochten zitten bijna op R3.
Ik heb nog geen rails en ook nog geen treinen, dus ik kan het nog niet controleren.
Frank.
-
290mm in N (1:148) is ongeveer 575mm in 00 (1:76,2).
Volgens mij zou dat ruim genoeg moeten zijn, maar eerst proberen kan natuurlijk nooit kwaad.
Leen.
-
Ik heb de bochten gecontroleerd en wat aangepast. Ik heb de minimale radius van de flexrail (in anyrail) op 290 staan. Volgens anyrail is de grootste vaste bocht (van peco code 55) 299. Dit zou R3 moeten zijn. Dus alle bochten zitten bijna op R3.
Hoi Frank,
Met een dergelijke straal verwacht ik geen problemen. 290 is trouwens bijna straal r3A. R3 is 262, R3a is 295.
Ik moet er wel bij zeggen dat ikzelf geen ervaringen heb met stoomlocs in N, maar ik kan me niet voorstellen dat je hiermee op problemen stuit.
Groeten,
Wim
-
Klinkt goed Wim!!
Bedankt voor de informatie,
Frank.
-
Weer wat veranderd:
(http://img833.imageshack.us/img833/9679/plaatje2q.jpg) (http://img833.imageshack.us/i/plaatje2q.jpg/)
De aftakking naar de draaischijf gaat nu onder het station door zodat dit mooi lang kan blijven.
zoiets bijvoorbeeld:
(http://img692.imageshack.us/img692/3254/ribbleheadmedium.jpg) (http://img692.imageshack.us/i/ribbleheadmedium.jpg/)
Frank.
-
Het is wel een eind rijden naar de draaischijf van het station af. Waarom heb je 'm daar neergelegd?
Het lijkt me logischer om 'm directer aan het station te koppelen.
Gr, Wim
-
Frank, ik denk het dat niet erg conform het prototype is om het spoor naar de draaischijf onder het station door te laten gaan, tenzij je het spoor en de draaischijf uit het gezicht houd.
Als een lok gedraaid moest worden, dan stond de draaischijf ergens bijv. bij de engine shed, of iig ergens in de buurt waar de lok "ververst" werd. Was er geen draaischijf in de buurt, maar iets verder weg, dan vertrok de lok "light engine" en werd daar omgedraaid en kwam gedraaid en wel weer terug. Dat laatste zou je uit kunnen beelden indien je de draaischijf en het spoortje verbergt.
Een spoor onder een station zou erg kostbaar zijn en werd dus zoveel mogelijk vermeden. Er zijn wel sporen geweest die over een station heenliepen op een viaduct, zoals bijv de Great Central mainline van Annesley naar Londen, die in Nottingham haaks over het Midland Railway Station heenliep, maar dat was een trunk route, en geen spoortje om een lok om te draaien.
Je zou bijv. wel in de buurt van het station een locomotive depot kunnen maken met een draaischijf.
Leen.
-
Mijn idee was om de draaischijf bij een soort van industrieterrein te maken in het lage gedeelte achter het station. Ik weet niet of draaischijven ook op die manier gebruikt werden?
Ik kan natuurlijk ook ergens anders onder het spoor door of misschien de draaischijf toch proberen bij het station te maken.
Ik ga er nog op broeden en ideeën van jullie zijn ook welkom!!
Frank.
-
Ik heb er eerst dit van gemaakt:
(http://img844.imageshack.us/img844/5639/plaatje2.jpg) (http://img844.imageshack.us/i/plaatje2.jpg/)
Bij de draaischijf komt dan een locloods en een fabrieksterreintje. Dit in het lage gedeelte van de baan. Kan nog wijzigen uiteraard. De draaischijf aan het station maken is wat lastig vanwege de hoogte verschillen.
Frank.
-
http://www.visitcumbria.com/carlset/dent-station.htm
Toch weer bezig geweest :) De draaischijf verlegd ;) en het station in de bocht geïnspireerd op bovenstaande link, waarbij je vanaf het station het viaduct ziet.
(http://img684.imageshack.us/img684/8066/plaatje3.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/plaatje3.jpg/)