BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Chris op 14 March 2011, 22:47:30
-
Afgelopen vrijdag had ik met een klant een meningsverschil.
Dat mag ik hoor van die klant :)
Hij was nog steeds op zoek naar een plan D met midden instap.
(niet dat de klant beweerde dat Roco die ooit heeft gemaakt)
Maar hij beweerde wel dat ze hebben bestaan in het echt.
Ik was van mening dat ze nooit bestaan hebben (een plan D dus met extra deuren in het midden als regulier rijtuig)
Jullie ?
-
heeft niet bestaan, echter wordt er misschien een Rd bedoeld? deze had vanwege het bagagecompartiment in het midden een deur.
mvg,
Robin
-
Nee, dat gaf hij zelf aan, dat hij dat niet bedoelde.
-
Dan heb je nog het plan C postrijtuig, maar dan hebben we het wel gehad met de bolkopachtigen die meer dan alleen deuren aan de koppen hadden.
-
Heb ik het ook al over gehad toen :)
-
De verbouwde ABC7300'en niet vergeten. Die zijn op een gegeven moment tot BD 6800 serie omgebouwd. Hadden ook een extra deur in de zijwand, maar geen middeninstap.
-
Zie ook http://www.nicospilt.com/index_Rijtuigen.htm
-
Misschien had die klant de kok horen roepen dat hij niet wist waar de lepel hing...... of zoiets ;)
Was hij niet in de war met dat andere Roco succesnummer: Blokkendozen? Die is er wel met middenbalkon (maar niet van Roco).
Grtz,
Ton
-
Ik denk ook dat-ie ooit een keer een BD (ex-ABC 7300) heeft gezien. Dat ziet er uiterlijk inderdaad wel min of meer zo uit.
-
Plan D middeninstap bestaat niet. Wel zijn van de 3 typen vooroorlogse bolkoppen (AB, C en ABC) een aantal ABC rijtuigen na de oorlog omgebouwd naar BD. Daar is nooit een Roco model van geweest. Wel een plot van Gerco. Die moet ik nog eens bouwen.
mvg,
Ivo
-
aaah leuk een BD6800, die reden nog tot ver in de jaren zestig mee in de 'klompentreinen' in 't Noorden (y)
Er waren er 7 (BD 6801-6808) die na ombouw in '59 uit vooroorlogse AB-'Bolkoppen' niet echt in de lijndienst nodig waren en dus op het tweede plan in de dieseltreinen hun laatste dagen sleten. Ze werden pas tussen 1966 en 1970 gesloopt.
Men neme een 2200/2400, warme stoof, B6400c, wat blauwe Blokkendoosjes en een BD... In de winterdienst reden ze in de sixties naar Harlingen, zomers werd een kleine Stalen D (D IV) ingezet i.v.m. het vele bagagevervoer van/naar Vlieland en Terschelling.
grtz,
Wim
-
Chris, of het nou waar is of niet, je hebt je klant toch wel gelijkgegeven he? The customer is always right... ;)
-
Ja, binnenkort 1 april ;D
-
Overigens hadden de BD 6800'en dezelfde grote sluitseinen als plan K. Zo'n rijtuig moet ik ook nog eens ombouwen.
Maarten
-
Nog meer BD6800 op de site van Bert Stortenbeker:
http://bert11.homeip.net/search.asp?f1=onx&q1=ns_bd_6800
-
Heeft iemand trouwens informatie hoe het interieur er uit heeft gezien ?
Volgens mijn informatie zouden de zes aaneengesloten compartimenten ongewijzigd zijn gebleven; van de drie compartimenten aan de andere kant van de nieuw ingebouwde middendeur zou één een conducteursafdeling zijn geworden en twee bagage. Echter, op een van de foto's van Bert S. zie ik de BD6806 met tralies achter de zes ramen en de drie aan de andere kant juist niet (tenminste die indruk wekt 't).
Weet iemand hoe het zit ?
Een tekening zou handig zijn. Helaas biedt het NS-tekeningenarchief bij Het Utrechts Archief geen enkele uitkomst: interieur "blanco".
M.vr.gr.
Willem Wensink
-
Aah, daar hoort nou mijn lievelingsrijtuig de ABC 7301 niet bij. BD 6801 heeft niet bestaan. Die tralies hoorden bij de bagageruimte. Maar wel jammer dat Spoorwegjournaal helaas geen artikel had over deze rijtuigen, en ook Martijn Haman heeft dit artikel nog bijna blanco staan.
-
Afgehaald van de site http://www.seinarm.nl/Staal/Bolkoprijtuigen (http://www.seinarm.nl/Staal/Bolkoprijtuigen.aspx).
In 1959 vond de verbouwing plaats van de ABC-rijtuigen tot BD-rijtuig. Eén coupé werd ingericht tot conducteursruimte, de rest van de eerste klasse werd uitgebroken tot bagageruimte.
De zes voormalige derdeklascoupés bleven gehandhaafd. Sluitseinen werden elektrisch uitgevoerd, seinijzers vervielen.
Gerard