BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Eric van Spelde op 14 March 2011, 08:27:01
-
Om in OHMB modules op 130 cm hoogte B.S. bijvoorbeeld volgens Fremonorm te kunnen combineren met bestaande OHMB projecten op 120 cm B.S. (al zal een aantal daarvan wel voorzien worden van een stelmogelijkheid zodat beide mogelijk is), dit bescheiden 'tussendoortje'.
Kruispunt Beugen was een ongelijkvloerse kruising tussen het 'Duits lijntje' van de voormalige NBDS (Boxtel-Gennep-Wesel) en de Staatsspoorlijn Venlo-Nijmegen (de 'Heilige Lijn'). Die laatste is voor OHMB interessant omdat dit een belangrijke schakel was in de verbinding tussen Zuid-Limburg en Amsterdam (via Nijmegen-Kesteren(-Rhenen!)-Amersfoort). Dagelijks verkeerden een aantal sneltreinparen op deze route, en natuurlijk flink wat goederentreinen.
De NBDS-lijn was va de Eerste Wereldoorlog gedegradeerd tot een lijntje van beperkt lokaal belang, hier verkeerden in de vooroorlogse NS-tijd vooral 1700's en 1300's met schattige boemeltjes van een stuk of drie twee- en drieassers plus een D.
Situatie begin vorige eeuw:
(http://www.stationsweb.nl/beugenlaag/afb7.jpg)
Zoals bij mij gebruikelijk kies ik voor de kleinste uitsnede van het meest 'veelzeggende' gedeelte van de werkelijke situatie die optisch nog verantwoord is zonder verdere schaalverkleining/compressie toe te passen. In dit geval leidt dat tot een hoekstukje van 140 x 140 centimeter, verdeeld over twee modules van 60/70 x 45 centimeter en eentje van 70 x 45.
(http://s2.postimage.org/1uofrqtlw/Afbeelding.jpg) (http://postimage.org/image/1uofrqtlw/)
Zichtzijde is aan de binnenkant van de 'L', je kijkt dus vanaf de straatzijde van de beide stationsgebouwen 'Laag' en 'Hoog' richting het spoor. Aan de andere kant van de achtergrond komen twee FY's voor beide spoorlijnen.
't Ei is inmiddels gelegd:
(http://s3.postimage.org/1dft16z9g/DSC_7659.jpg) (http://postimage.org/image/1dft16z9g/)
(http://s3.postimage.org/1dg69hr7o/DSC_7660.jpg) (http://postimage.org/image/1dg69hr7o/)
En 't past zowaar in de auto, ook (in ieder geval zolang er nog niets van belang op staat :D) :
(http://s3.postimage.org/1dgydmnlw/DSC_7663.jpg) (http://postimage.org/image/1dgydmnlw/)
(http://s3.postimage.org/1dhex04jo/DSC_7661.jpg) (http://postimage.org/image/1dhex04jo/)
Het eerste bouwproject wordt het stationsgebouwtje van Kruispunt Beugen Laag. Dit was helemaal uit hout opgetrokken en het lijkt me aardig om dit ook in model te doen, maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar in baksteen (Slaters-platen ;) ) gewerkt.
Misscihen kan een Amerika-spoorder wat tips geven hoe je zoiets het beste aanpakt?
-
't Gebouwtje in kwestie:
(http://www.stationsweb.nl/beugenlaag/afb9.jpg)
(http://www.stationsweb.nl/beugenlaag/afb1.jpg)
(http://www.stationsweb.nl/beugenlaag/afb17.jpg)
(http://www.stationsweb.nl/beugenlaag/afb13.jpg)
-
Hoi Eric,.
Ik lees over je hout problematiek ;D.
Zit hier eigenlijk met het zelfde , op Ede waren zowel het seinhuis als het station van de kippenlijn van hout .
Ik ben al begonnen voor het seinhuis in styreen met plank immitatie.
Als je het in echt hout maakt , dat je tegen het probleem oploopt dat de structuur van het hout veel te grof is.
Die krijg je nooit op schaal.
Gr Jan
-
Ja, daar zit wat in natuurlijk - aan de andere kant is het vaak wel mooi als bepaalde structuren in model een beetje 'overdreven' zijn omdat het anders misschien wel erg steriel wordt (heel veel zaken, voegen in muren en plaveisel enz.) zijn met het oog niet of nauwelijks meer waar te nemen als ze precies in 1:87 worden weergegeven terwijl ze in 1:1 toch heel bepalend zijn voor het karakter van een tafereeltje.
Ooit, begin jaren negentig, was er eens een speciaalnummer van Eisenbahn Journal over een baan die speelde in Zuid-Duitsland anno 1920 en alles daarop was zelfgebouwd, het meeste van hout. Van heel dichtbij zal het misschien niet allemaal superstrak geweest zijn maar oh, wat zag het er allemaal sfeervol uit op de foto's! Zo vind ik spoorbiels uit gebeitste houten latjes ook zo'n mooie 'natuurlijke' uitstraling hebben (terwijl er waarschijnlijk niets van klopt als je naar 1:1 zou gaan vergroten).
Maar misschien wil ik het allemaal wel net even teveel romantiseren...
Ben benieuwd naar jouw gebouwen! Kan ik alleen maar van leren. (y)
-
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb thuis houten kozijnen. Mensen kloppen geregeld tegen de kozijnen om erachter te komen of het nou hout is, of heel goed plastic. Zo schilder ik dus m'n kozijnen. Je ziet niet meer dat het hout is. Altijd die overdreven nerf erin kerven, dat is leuk voor een bosbaantje of amerikaans mining verhaal, maar hier hebben we mooie gezaagde, geschaafde en geschuurd hout. Je kunt overigens prima hout voor houten gebouwtjes in H0 gebruiken, maar ga nou niet in een Nederlandse baan met een staalborstel keiharde groeven erin borstelen... Zo kun je ook gewoon styreen gebruiken. De kleur en weathering doen mi. veel meer.
-
Er zit een harde kern in het verhaal van Stig, en ben het eens met zijn stelling. Ook ik gebruik gewoon styreen of styreen met een "plank motief" zonder staalborstel maar wel bewerkt met een (lucht)kwast.
-
Ik zeg het heel stellig zie ik nu ik het herlees, ik bedoel het niet rot hoor.
-
jawel 8)
-
Nee Marty; rot hout valt niet zo strak te schilderen dat het plestik lijkt ;) .
-
Als het verweerd hout moet voorstellen krijg je er toch veel meer 'diepte' in wanneer je echt hout gebruikt, dat is inderdaad niet precies op schaal maar het is ook veel eenvoudiger om een realistisch kleurbeeld te krijgen.
Zoals op dit draaischijfje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_7_1.jpg)
Is het echter een net gebouwd station, dan hoeft het er minder verweerd uit te zien en kun je het met styreen wel af...
-
precies en bij een baan in de jaren 20 valt het met die weathering ook wel tegen
Op station Ede was alles was toen nog nieuw ;D
gr Jan
-
Hmmm, dit gebouwtje is in 1883 of zo neergepoot, de NBDS had nooit geld en na de eerste wereldoorlog verwerd de voormalige internationale lijn tot een boemeltje van de derde garnituur - dus helemaal okselfris zal het er in 1925 of later niet uitgezien hebben.
Alhoewel het op de foto's uit de jaren twintig en dertig wel goed onderhouden uitziet (dit in tegenstelling tot de jaren-zestigfoto's niet lang voor het tegen de vlakte ging :D ).
-
Bessel, voor wat je nu laat zien, kan het natuurlijk wel. Mijn betoog was eigenlijk gericht op normale geschilderde houten gebouwen. ;)
-
Gaaf een TVR!
Oh ja, leuk idee om na te bouwen zo'n ongelijkvloerse kruising! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. (y)
Bart