BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Am-HB op 13 March 2011, 19:32:38
-
Hallo medespoorders,
Ik heb problemen om een ESU locpilot basic decoder fatsoelijk te laten lopen. De loc schokt bij het optrekken. Ik heb CV 2 aangepast- geen resultaat. Ook CV 53, 54 en 55 zowel omhoog als naar benden aangepast. Ik zie nauwelijks resultaat cq verbetering. Vreemd, want de ene loc loopt met de standaardinstellingen al perfect en anderen krijg ik maar niet fatsoenlijk aan het lopen. Wie heeft voor mij nog suggesties?
-
Over wat voor een lok hebben we het hier (merk/ type?)
-
Het gaat hier om een HO Fleischmannloc, BR 39. Dit is een Fl.loc met gesloten motor met vliegwiel. Ik heb een andere Fl. loc (BR 41) met precies dezelfde motor en die liep meteen perfect met de standaardinstellingen van de ESU decoder.
Ik vind het dus vreemd dat deze identieke motor dit niet doet.
-
Is alleen het rijgedrag schokkerig, of geeft de verlichting ook problemen?
maw blijft de verlichting netjes constant branden als de lok toch niet goed rijd?
-
Verlichting is geen probleem. Als je half " gas" of sneller rijd, rijdt de loc ook goed. Het is alleen bij lage snelheid.
-
Lastreglung uitzetten.
Door CV 49 CV53 en CV 54 en CV 55 op 0 zetten.
het kan zijn dat je bij CV53 een error krijgt niet op letten.
Dan gaat het verder om de beide andere.
Heeft te maken met de rondmotor
Succes
Jan
-
Heeft te maken met de rondmotor
Succes
Jan
Het gaat hier om een HO Fleischmannloc, BR 39. Dit is een Fl.loc met gesloten motor met vliegwiel.
Ik denk dat er wat fout gaat... ;)
Groet,
Ronald
-
Lastreglung uitzetten.
Door CV 49 CV53 en CV 54 en CV 55 op 0 zetten.
het kan zijn dat je bij CV53 een error krijgt niet op letten.
Dan gaat het verder om de beide andere.
Heeft te maken met de rondmotor
Succes
Jan
De groots mogelijke onzin, de lastregeling zit er niet voor niets op. Dus het slechtste antwoord is: lastregeling uitzetten
Je moet het toch zoeken in de CV's 53, 54 en 55.
Koos Jabaaij.
-
"" Grootst mogelijke onzin?""
Jij weet het allemaal hoor!
Punt is dat het bij mij wel heeft gewerkt.
Het ging om een rondmotor.
Waarom zou het hier niet werken?
Alleen maar om een suggestie te doen.
en om de vraagsteller verder te helpen...........
Die oplossing zie ik bij jou niet Koos.
:-\
Groet
Jan
-
Hmm...
Toch moet ik Koos wel een beetje bijvallen Jan :)
De lastregeling zit er idd niet voor niets in. Maar ik zal ook een oplossing voorstellen :)
In de BR39 tender zit geen rondmotor, maar een motor zoals die vroeger in de Fleischmann racebaanauto's werd gebruikt. Tevens hangt er een vrij fors vliegwiel op.
De decoder instellen op rondmotor leidt dan ook niet tot het gewenste resultaat. De aandrijving lijkt veel meer ( qua motor karakteristiek ) op die van b.v. een Piko Hondekop.
Dus mijn voorstel: CV49 op 1 ( lastregeling aan ) CV53 kent de 'Basic' niet, CV 54 op 10 ( hardheid regeling ) en CV55 op 2 ( gesimuleerde vliegwiel werking )
Grtzz en suc6,
Karst
-
Hallo mededenkers,
De oplossing van Karst was het ei van Colombus. Hij loopt voortreffelijk. Dat zat 'm in CV 55. Die had ik op verschillende waarden geprobeerd maar niet zo laag dus.
Ik wil een ieder hartelijk danken voor het meedenken!
Groeten, Henk.
-
Dag Karst,
Met respect hoor, maar jouw ESU basic instelling werkt niet op de rondmotor in mijn Flm Br 64.
Er is natuurlijk één in het land waar jouw instelling niet werkt en die lok staat bij mij. ;)
Maar het lijkt dus allemaal sterk afhankelijk van het type motor.
Met CV54=0 en CV55= O loopt hij (bij mij althans) soepel.
Ik heb CV49 op 1 laten staan, blijkt Hij loopt goed dus ik laat hem staan.
Met jouw instelling bokt ie.
Het gaat mij niet om mijn gelijk, wel hier om de nuancering. ;)
en om mekaar verder te helpen nietwaar?
(Daar passen in mijn beleving sterke bewoordingen niet bij zoals Koos die hierboven gebruikt )
Groet
Jan
-
Jan,
volgens mij heb ik toch onderstaand geschreven:
Je moet het toch zoeken in de CV's 53, 54 en 55.
En hier staat dus ook CV 55 genoemd, maar als jij al direct zegt om alles op 0 te zetten reageer ik daarop dat dit onzin is.
Je ziet dat de instelling van de betreffende CV's, mits je de juiste waarde er in zet, wel werkt met de lastregeling aan.
Koos Jabaaij.
-
Jan,
Met respect hoor, maar jouw ESU basic instelling werkt niet op de rondmotor in mijn Flm Br 64.
Er is natuurlijk één in het land waar jouw instelling niet werkt en die lok staat bij mij. ;)
Met tenminste evenveel respect...
In de BR39 tender zit geen rondmotor, maar een motor zoals die vroeger in de Fleischmann racebaanauto's werd gebruikt. Tevens hangt er een vrij fors vliegwiel op.
De decoder instellen op rondmotor leidt dan ook niet tot het gewenste resultaat. De aandrijving lijkt veel meer ( qua motor karakteristiek ) op die van b.v. een Piko Hondekop.
... schrijf ik toch compleet iets anders... Aldus mijn eigen quote.
Ik vind het dus helemaal niet verwonderlijk dattie het bij jou op een BR64 niet doet :-X
Grtzz,
Karst
-
Mannen,
Jullie hebben gelijk.
Ben er zelf wel weer wat wijzer van geworden.
Dank voor jullie (deskundige) inbreng. (y)
Groet
Jan
-
bij deze heb ik een vraagje over de ESU decoder v4 8 polige stekker
ik heb deze ingebouwd in een piko MAK g 1206
hij staat gewoon op de fabrieksinstellingen , op moment dat ik de lok op het spoor zet , zoemt de lok , bij de v3 versie is dit nooit voorgekomen
waar kan dit aan liggen ??
instelling van loknummer is gewoon op 3
ik heb een intelliebox ir van uhlenbrock
is er misschien iemand die hier een fotovoorbeeld van heeft of dit probleem ook al heeft mee gemaakt
ook het wegwerken van de decoder vond ik niet makelijk gaan
m.v.g. stefan ;)
-
Hier is een draadje over: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32336.0.html
Groet,
Ruud
-
Ruud, volgens mij doelt Stefan op wat anders.
Hij schrijft namelijk
op moment dat ik de lok op het spoor zet , zoemt de lok
Dit heb ik eerder meegemaakt met zowel 3.5 en 2.0 loksound decoders. Zodra er spanning op de baan staat begint de decoder te zoemen in een hoge toon. Wat het is, geen idee, maar het kan bij mij blijkbaar geen kwaad.
Alex
-
Hier is een draadje over: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32336.0.html
ik ga dit even van de week proberen , hopelijk helpt dat, anders ben ik meteen klaar met V.4 van ESU en zal ik even kijken of ik weer uhlenbrock aanschaf
krijg trouwens morgen de br216 van ESU binnen , dus hoop niet dat het daat ook voorkomt
groet stefan en bedankt voor de tip ruud ;) (y)