BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter van der Leek op 13 March 2011, 12:37:52
-
Ik ben sinds een tijdje bezig om station Den Helder in N te bouwen. Tijd om maar eens verslag te doen van de stand van zaken.
Ten opzichte van de werkelijkheid doe ik vanwege ruimtegebrek 3 consessies:
- 2 Wissels zijn vervangen door een Engels wissel;
- De perrons zijn iets korter dan in werkelijkheid;
- Het station maakt een lichte bocht.
Dit is het sporenplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_niveau__1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_niveau__1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_niveau_0_kaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_niveau_0_kaal.jpg)
Ik maak qua situering een mix tussen het station rondom 2005 (dus met vernieuwde ballast, maar met traditionele CTA's) en het rangeerdeel van veel vroeger. Ik ga de inmiddels vervallen en niet meer in gebruik zijnde spoortjes richting de haven dus gewoon gebruiken. Vrijheid van de modelbouwer :)
En dit is de stand van zaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02820_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02820_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02821_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02821_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02822_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02822_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02824_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02824_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02826.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02826.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02827.jpg)
De testritten zijn druk bezig, ik heb net geverfd en seinen en enkele kasten geplaatst.
Binnenkort volgt het ballasten en aansluiten van de seinen.
Tips zijn van harte welkom!
By the way: ja, er staat nog wat Duits materieel, dat komt omdat niet al mijn Nederlands materieel al voorzien is van een decoder. Uiteindelijk gaat al het Duitse spul er uit en rijd ik alleen nog maar Nederlands.
-
Probleem nummer 1: hoe maak ik het platform op de achtergrond (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=station+den+helder&aq=&sll=52.469397,5.509644&sspn=6.440725,16.907959&ie=UTF8&hq=&hnear=Station+Den+Helder&ll=52.954817,4.760841&spn=0.001554,0.004128&z=19&layer=c&cbll=52.954716,4.760861&panoid=BrqUx8F359Z2gHiP9izZ7A&cbp=12,67.61,,0,15.99)? en dan met name het schuin aflopende deel?
-
wat een interessant project zeg. ik blijf je volgen. je sporen verloop is erg mooi en rustig (y)
mvg
Reinder
-
Ik blijf dit volgen!
Komt het gebouw van de V.A.M. er ook bij?
-
Even naar het sporenplan kijken Jordy ;)
Interessant project Peter!
-
Ik zou zelf de overloop wissels tussen 4 en 5 meer naar de stootblokken brengen,deze werden vroeger gebruikt om om te lopen om de spits trein die leeg uit schagen kwam. en bij mij weten is deze maar 1,5 loc van het stootjuk.
-
Johny, ik heb me geprobeerd te baseren op foto's van internet, op basis van bijvoorbeeld deze: http://www.flickr.com/photos/totreintje1988/4699122283
Daar zie je dat de eerste overloopwissel start ter hoogte van de 4e bak van de VIRM. Dat heb ik uitgemeten met 4 bakken ICM op mijn baan zoals je op deze foto kunt zien: https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02820_2.jpg
Het lijkt allemaal wat krapper omdat de sporen zelf in lengte wat verschillen van de 1:1 situatie. De overloopwissels liggen nu realistisch ver van het stootjuk verwijderd, maar de spoorlengte die overblijft tot de wisselstraat is een stuk minder dan in het echt.
-
Mooi Peter, leuk te zien dat je je nieuwe ontwerp voortzet.
Dat platform is toch niet zo moeilijk? Styreen doet wonderen ;)
Maar hoe maak je je perrons? Zelfbouw of bouwpakket?
Groetjes,
Jos
-
Ik moet inderdaad maar eens styreen gaan inslaan ;)
Voor de perrons ben ik eigenlijk aan het wachten tot Gerco z'n nieuwe plotter aan de praat heeft, zijn perronplaten (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/perron.html) zijn toch wel het mooist en meest realistisch. Voor de perronranden hetzelfde verhaal.
-
Johny, ik heb me geprobeerd te baseren op foto's van internet, op basis van bijvoorbeeld deze: http://www.flickr.com/photos/totreintje1988/4699122283
Daar zie je dat de eerste overloopwissel start ter hoogte van de 4e bak van de VIRM. Dat heb ik uitgemeten met 4 bakken ICM op mijn baan zoals je op deze foto kunt zien: https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02820_2.jpg
Het lijkt allemaal wat krapper omdat de sporen zelf in lengte wat verschillen van de 1:1 situatie. De overloopwissels liggen nu realistisch ver van het stootjuk verwijderd, maar de spoorlengte die overblijft tot de wisselstraat is een stuk minder dan in het echt.
En dat is dus 1,5 bak vanaf het stootjuk, maar geeft niet, is geen kritiek, als je meer foto's wil ga ik er wel een paar voor je maken. Ik denk dat jij het over de wissels tussen spoor 1 en 2 heeft ik over 4 en 5.http://www.flickr.com/photos/totreintje1988/4708545379/in/photostream/ (http://www.flickr.com/photos/totreintje1988/4708545379/in/photostream/).
aanvulling, tussen 1 en 2 werden in de zomermaanden gebruikt voor het omlopen van de lok van de bade zug uit keulen.
-
Die foto ken ik, ik heb zo ongeveer die hele foto account op mijn PC opgeslagen en een heleboel uitgeprint :)
Ik zal nog even denken of ik ze alsnog verplaats. Waarschijnlijk ga ik ze toch niet actief gebruiken, net als in het echt, omdat er enkel materieel opgesteld wordt. Ik zal aannemelijk alleen het laatste en soms het een-na-laatste lange spoor gebruiken voor goederen.
Je aanbod van foto's maken sla ik zeker niet af, ik kan er nooit teveel hebben. Met name van de wisselstraat mis ik nog een hoop. Met Google Streetview is een hoop te zien vanaf de parallelwegen, maar nu net niet de details die ik nodig heb ;)
-
Hallo
Leuke modelbaan.
Suc6.
Olaf
-
Ik moet hier even blaten, opdat-ie in "Toon nieuwe reacties op jouw berichten" verschijnt. Ik ben wel benieuwd naar het vervolg namelijk. Dus bij deze ;D.
-
Dat gaat wel wat worden.
Sucses Peter,
Groeten,
Patrick
-
Probleem nummer 1: hoe maak ik het platform op de achtergrond (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=station+den+helder&aq=&sll=52.469397,5.509644&sspn=6.440725,16.907959&ie=UTF8&hq=&hnear=Station+Den+Helder&ll=52.954817,4.760841&spn=0.001554,0.004128&z=19&layer=c&cbll=52.954716,4.760861&panoid=BrqUx8F359Z2gHiP9izZ7A&cbp=12,67.61,,0,15.99)? en dan met name het schuin aflopende deel?
Dat is toch gewoon een standaard kop- en zijlaadplatform?
Ik kan me herinneren dat hier een aantal jaar geleden 1 of 2 treinen met materieel van de mariniers geladen/gelost is geweest.
Dus in spoor N wordt dat een paar rongenwagens beladen met Unimog's en (met een knipoogje) M-113's van Roco/Herpa Minitanks ;)
Hagglunds in spoor N zijn er niet voor zover ik weet en Unimogs worden door de mariniers gebruikt.
Volgens mij zaten er ook containers tussen (groen/wit met VN-opschriften), dan heb je een mobiele containerkraan nodig. Die werden dan vanaf de laad- en losweg die parallel liep gelost?
-
Kijk.........als rechtgeaarde Jutter en nog steeds wonend in Den Helder én met een eigen kleine baan in N ga ik dit eens rustig volgen....
Kom regelmatig langs het station en ik ben benieuwd hoe het er in spoor N uit gaat zien.
Suc6!
gr. Edwin
-
Hoi Peter,
Ziet er goed uit, lijkt me leuk om je vorderingen te volgen. Voor mooie overzichten kun je ook Bing maps gebruiken en dan de aerial view nemen.
Den helder staat er mooi op en je kan gewoon rond het station vliegen.
http://www.bing.com/maps/#JnE9LmRlbitoZWxkZXIlN2Vzc3QuMCU3ZXBnLjEmYmI9NjguODgwMDg2Mjg4NDQzNiU3ZTczLjkxMTE0MDQ0MSU3ZTI2LjExNzgwMTcxNTI2NzQlN2UtNjQuMDc3MTQwODA5 (http://www.bing.com/maps/#JnE9LmRlbitoZWxkZXIlN2Vzc3QuMCU3ZXBnLjEmYmI9NjguODgwMDg2Mjg4NDQzNiU3ZTczLjkxMTE0MDQ0MSU3ZTI2LjExNzgwMTcxNTI2NzQlN2UtNjQuMDc3MTQwODA5)
Groeten Bart
-
Thanks allen.
@Simon: uiteindelijk wil ik daar zeker naar gaan kijken, maar ik richt me nu eerst maar eens op de baan zelf, daarna gaan we het materieel aanpakken :)
@Edwin: maak je ook wel eens (digitale) foto's? Alles is welkom, liefst zonder treinen erop :)
@Bart: Bing had ik inderdaad ook al gevonden, geeft een goed overzicht, maar de hectometerpaaltjes staan er net niet goed op ;)
-
Peter,
Ik zal eerdaags wel wat foto's voor je maken.
gr. Edwin
-
(y) (y) (y)
-
Hoi Peter,
Voor dat soort dingen gebruik ik de website http://www.afstandmeten.nl/ (http://www.afstandmeten.nl/), hier kun je wel niet zo gedetaileerd inzoomen maar je kunt wel afstanden meten.
Veel succes.
Groeten Bart
-
Het gaat me niet om de afstanden zelf, maar meer om de precieze plaatsing omdat ik dat wil overnemen in mijn baan :)
De site is zeker handig, zo heb ik bijvoorbeeld ook de perronbreedte gecheckt.
-
Hoi,
Ok, succes in ieder geval met je baan, ziet er al erg goed uit.
Groet
Bart
-
Als ik foto's ga maken moet ik zeker ook een meetlat meenemen....ik hoor het wel ;D
Edwin
-
Haha, nee hoor. Het belangrijkste is de relatie tussen objecten. Als er minimaal 2 objecten (sein, perron-einde, etc) op de foto staan dan is de plaatsbepaling niet moeilijk meer.
-
De afgelopen dagen ben ik druk geweest met ballasten en andere details van het emplacement. Het is ontzettend moeilijk om dit goed op de foto te krijgen. Ik heb niet echt een vaste hand, dus veel foto's zijn bewogen. Maar bij gebruik van de flitser wordt de ballast 10x lichter op de foto dan in het echt. Ik heb helaas geen statief, misschien tijd om die maar eens aan te schaffen.
Hier een deel van de wisselstraat voor plaatsing van de snelheidsborden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02841.jpg)
En hier na plaatsing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02846.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02846.jpg)
De ballast ziet er nog wat slordig uit, dat lag nog te drogen waarna het overtollige gesteente hardhandig wordt weggezogen :)
Maar het krijgt toch al aardig de sfeer die ik wil gaan bereiken.
-
Peter,
Leuk die vorderingen!
Seinen, relaiskasten en ballast geven al een leuke sfeer!
Puntje van kritiek:
De draden aan je rails, deze kunnen best een slag dunner en wellicht ook onder de raillas of spoorstaaf te solderen waardoor ze minder opvallen.
mvg,
Sander
-
Ik had voorheen dunnere draden, maar die hadden weer teveel spanningsverlies. Ik moet ze nog even een schutkleurtje geven dan valt het al veel minder op.
Maar ik snap wat je zegt hoor, ze storen mij op dit moment ook nog behoorlijk.
-
Qua statief kan ik >deze< (http://joby.com/gorillapod) dingen aanbevelen. Ze zijn hip, niet overdreven duur (ook niet bijzonder goedkoop) en handig, zeker ook voor modelbanen, omdat je ze ongeveer overal kwijt kunt :).
-
Zijn dat die seinen van Mitchell...? Ziet er wel goed uit zo hoor..
-
Nee, dat zijn de seinen van Henckens.
Thanks Wesly, ik zal er eens over nadenken.
-
Ik heb gisteravond nog even goed gezocht op internet en een vergelijkbaar maar veel goedkoper statief gekocht.
Vandaag daarmee deze foto's gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02850.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02850.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02851.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02851.jpg)
Vandaag heb ik zand toegevoegd (ziet er de foto een stuk glanzender uit dan in het echt omdat het nog nat is). Verder wat kabelgoten en er staan nu enkele bovenleidingsportalen.
-
Ik kreeg niet echt de mogelijkheden er liep bewaking en die liepen met argusogen achter me aan maar goed, als je meer wilt
hoor ik het wel.
https://picasaweb.google.com/108514370202031500776/DenHelderStation?feat=directlink (https://picasaweb.google.com/108514370202031500776/DenHelderStation?feat=directlink)
-
Helemaal perfect, die kan ik allemaal heel goed gebruiken! (y) (y)
Wat ik nog kan gebruiken als je een keer tijd en zin hebt is detailfoto's van de muur naast de opstelsporen, detailfoto's van het einde van de bovenleiding bij de stationshal, de stationshal zelf en met name de ingang vanaf de perrons.
-
nou daar foto's maken werd me niet in dank afgenomen door de werklieden die daar bezig waren, maar ben al blij dat je hier wat aan hebt.
Wat mij trouwens ook opviel dat het aanvullende noodperron op spoor 1 weg was, misschien kan iemand mij vertellen wanner dat weg is gehaald.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2780.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2781.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2782.jpg)
Het buitenste stootblok is er pas enkele jaren . Was daarvoor een heel mooi stootblok van railstaven .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2783.jpg)
bedoelde je deze muren ?
gr Jos
-
Dat zijn absoluut de muren die ik bedoel, dankjewel voor de detailfoto's!
Dat zal nog een hele klus om dat realistisch na te bouwen...
-
Ik had geen tijd meer om alles op de foto te zetten . Zal donderdag proberen meer foto's te maken . Dan ben ik er weer voor mijn werk .
gr Jos
-
(y)
-
Hallo Peter
Ik ben net terug uit het nu troosteloze den Helder (motregen) . Vanochtend even wat foto's gemaakt .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2816.jpg) de klokketoren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2815.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2833_1.jpg)
de hoofdingang van voren en van iets opzij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2817.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2832.jpg)
de rechterzijde vanaf de voorkant en achterkant gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2823_1.jpg)
de hellingbaan naar de fietsenstalling (bewaakt maar onbemand ) , zicht op de uitgang van/naar het perron vanaf spoor 1 genomen .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2809.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2799.jpg)
toegangsdeuren van/naar hal/perron , verbinding tussen perron/busstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2829.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2800.jpg)
trapje naar linkergevel en rolstoelbaan , linkerzijgevel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2831.jpg)
vanaf de oversteekplaat richting voorgevel en linkerzijgevel
een rondje om het stationsgebouw van den Helder .
gr Jos
-
Hallo Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2793.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2794_1.jpg)
Ik zou deze 2 plaatjes nog toevoegen aan de eerdere van de muur maar dat kon niet meer .
Let op dat je door de muur heen kunt kijken daar er stenen zijn weggelaten . En op het stoepje waar ook stenen hoger liggen dan de rest .
gr Jos
-
Topfoto's, dankjewel!! (y) (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2810.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2811.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2812.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2813_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2814.jpg)
een kijkje in de stationshal van den Helder .
gr Jos
-
Een zeer interessant kijkje. Dat wordt nog een mooie uitdaging in N :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2808.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2806.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2819.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2821.jpg)
Toen ik toch bezig was ook maar het gebouwtje op spoor 1 op de plaat gezet . Let op de vorm van het perron aan de straatzijde en de hoge bomen . Langs het perron kunnen met moeite 3 rijtuigen staan wat lenget betreft . Ik heb geen idee wat dit voor gebouw is/was .
gr Jos
-
Een zeer interessant kijkje. Dat wordt nog een mooie uitdaging in N :)
Ja leuk he die patrijspoorten in het dak .
-
Zeker :)
Dat gebouw zal wel iets voor het personeel geweest zijn. Ik kan er op oude foto's niets over vinden.
-
dat gebouwtje is de "oude duiventil" en idd was dat het personeelsverblijf. nu staat het leeg maar er zijn plannen om het weer in gebruik te nemen, maar hoe en wat is nog niet bekend. het perron langs spoor 1 was verlengd met een stalen noodperron, maar dat is gesloopt omdat er vanwege de buurt geen treinen met reizigers meer op spoor1 mogen staan. uitsluitend nog rangeerdelen en zelfs dat liever niet. er kunnen maar twee en een halve bak langs het perron staan.
hopelijk heb je wat aan de info.
groeten bart.
-
Hoi Jos,
Langs het perron kunnen met moeite 3 rijtuigen staan wat lenget betreft
Dat valt nog mee, een plan T kan er precies aan staan mits de Mcn ver genoeg door rijd naar het stootjuk. :P
Toen de vrijheids trein aan dit perron stond deed de Mcn dat niet, en kon de conducteur met enige acrobatiek toch nog op het perron stappen. ;D
Zoals op deze foto is te zien was de Mcn niet vergenoeg door gereden.
(http://www.flickr.com/photos/romarkeijser/5220489201/in/set-72157625374479903)
Toen deze trein nog een keer naar Den Helder kwam reed de Mcn wel vergenoeg door. :P
Mvg,
Romar
-
.......omdat er vanwege de buurt geen treinen met reizigers meer op spoor1 mogen staan. uitsluitend nog rangeerdelen en zelfs dat liever niet. er kunnen maar twee en een halve bak langs het perron staan......
Om wat voor reden ???
-
omdat het perron te kort is en vanwege licht en geluidsoverlast.
-
:-\
-
Hmmm, wat een zeikerds die bewoners daar, ik weet niet of ik hun huizen nog wel na wil bouwen ;)
-
He pas op he...niet spotten met echte Jutters........ :P anders komen ze je halen.
Het is niet echt fijn om hemelsbreed van 15 meter een spoorlijn voor je bed te hebben..................
Overigens zijn de huizen van de Boerhavestraat wel de moeite waard om te maken...jaren 30 stijl.
gr. Edwin
-
Ik snap dat het niet fijn is, maar wat ik aan dit soort zaken nooit begrijp is: mensen kiezen er toch zelf voor om daar te gaan wonen!? Het is niet zo dat die spoorlijn er opeens is neergelegd (tenzij je er al 60 jaar woont ;)). Ik woon bij een grasveldje met een speeltoestel voor kinderen, dan ga ik toch ook niet klagen als die kinderen herrie maken?
Maar goed, we gaan ernstig off topic. Grotendeels mijn eigen schuld, ik denk dat ik binnenkort maar weer wat voortgangsfoto's plaats, dat helpt voor het on-topic gaan :)
-
Als je nog verder off-topic wilt, moet je eens Googlen naar de term "coming to the nuisance". Daar zijn hele boekwerken over geschreven ;D.
-
Ik snap dat het niet fijn is, maar wat ik aan dit soort zaken nooit begrijp is: mensen kiezen er toch zelf voor om daar te gaan wonen!? Het is niet zo dat die spoorlijn er opeens is neergelegd (tenzij je er al 60 jaar woont ;)). Ik woon bij een grasveldje met een speeltoestel voor kinderen, dan ga ik toch ook niet klagen als die kinderen herrie maken?
Het spoorverkeer is natuurlijk wel flink toegenomen tov 60 jaar geleden en in de wetgeving is er in de tussentijd iets veranderd.
Groeten,
Wim
-
ik ben eigenlijk wel weer benieuwd naar een update van de baan...
alweer iets verder gekomen peter?
Ferry
-
Die update kan ik je wel geven: de baan is niet meer. Deze heeft helaas plaats moeten maken voor een kinderkamer (intern worden de kamers doorgeschoven).
-
Jammer van de modelspoorbaan . Is te begrijpen dat het gezin voor gaat . Over een jaar of 15-20 nieuwe kansen , als de kinderen uit huis zijn .
gr Jos
-
Precies! ;D
-
;D
Heb dat hier gelukkig toch net iets anders geregeld. Gezin gaat inderdaad altijd voor, dus mocht er meer dan 1 kind gefabriceerd gaan worden, heb ik 9 maanden de tijd om er een verdieping bovenop te bouwen (met 3 slaapkamers). Da's vrij normaal hier in de wijk. ;D
Gr. Dave