BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: stig op 09 March 2011, 22:19:26
-
Zat lekker bij de Wespenmand aan de koffie, opeens sirenes. Nou ja, dat is toch heel gewoon in de grote stad? Toch niet. Beneden gekomen het volgende tafereeltje:
AT5 video (http://www.at5.nl/artikelen/58515/trams-tegen-elkaar-op-de-dam)
Aaifoon foto's.
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0036.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0036.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0037.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0037.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0031.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0031.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0032.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0032.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0033.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0033.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0034.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0034.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0035.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0035.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0038.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0038.jpg)
(http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0039.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/dagje020/IMG_0039.jpg)
-
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding ;)
-
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding ;)
Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
-
Nee dit model torpedofront is van begin jaren '80, '83 is heel aannemelijk.
Ik blijf me trouwens verbazen hoe vaak OV deelnemers tegen elkaar aanrijden. Dat er af en toe een auto of fietser onder de tram ligt verbaast me met de huidige verkeersmentaliteit allang niet meer, maar bussen tegen trams, trams tegen trams etc. zie je toch ook steeds gebeuren.
-
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mack_75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mack_75.jpg)
De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...
Frans
-
Op de Mack mocht ook niet iedereen rijden.
groet Bram.
-
Op dat nieuwere ding ook niet. Als je niet bij het GVB werkt bijvoorbeeld, dan kun je het sowieso al vergeten ;D ;D.
-
Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Had je er ook wel even een paar goede foto's van kunnen maken ;D
Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.
-
Om op die Mack te rijden moet je het dubble clutch onder de knie hebben en een paar dikke armen om te sturen. Die had beslist nog geen stuurbekrachtiging. Ik heb wel meer oude leger trucks zonder stuurbekrachtiging en met ongesynchroniseerde bak gereden, één keer verschakelen en je kunt opnieuw beginnen. Prachtige takeldoos. Ook het takelen zal daar beslist nog mechanisch mbv de pto gaan. Niks hydraulische lieren. Heb nog eens met een 22BM crawler hijskraan mogen stoeien. Alles schakelbaar via de motor. Draaien, hijsen, rijden enz. Jo kon het ding ombouwen van dieplepel tot hijskraan en zelfs tot heimachine.
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_crawlercrane_22bm.php
http://news.webshots.com/album/572797607WeVbIq
-
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding
De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...
Frans
dat hebben ze in het begin wel gemerkt ::)
maar tram tegen tram is niet zo vaak
-
@ ruudns: Gaaf spul, die Bucyrus! Heb er helaas nooit mee mogen spelen maar fascinerend zijn ze wel. Hier net over de grenswaren ze een jaar of 10 geleden nog met Priestmann's in de turf aan het draaien.
Dubble clutch is fijn rijden, als je het schakelen op toeren éénmaal onder de knie hebt, gebruik je de koppeling alleen nog maar bij het wegrijden :-) (ervaring met o.a. MAN met "fietsbel" en Iveco Turbostar met Eaton bak)
-
Het kenteken van de Mack is RB-20-35.
Wesley,ook je er wel werkt mocht niet iedereen er meerijden.
groet Bram.
-
Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.
N2800's zijn er vanaf 208 PK tot 310 PK.
Verschilt per uitvoering dus
-
OK, dat wist ik niet. Bedankt!
-
Er waren tot 1983 twee MACK S,een van de twee is verkocht toen de DAF werd aangeschaft.
groet Bram.
-
Er waren tot 1983 twee MACK S,een van de twee is verkocht toen de DAF werd aangeschaft.
groet Bram.
Yep, de 75 is bewaard als storingskraan, de 76 is naar Keep Them Rolling en schijnt weer z'n oorspronkelijke legergedaante te hebben.
-
Frans,de Mack in de legerkleur heeft nummer 75.En volgens jouis de 76 Keep Them Rolling,hoe zit het nu.
groet Bram.
-
@martijn v m: ik heb er les op gehad op het amerikaans depot in Ter Apel zo'n 20 jaar geleden. Op het depot in Eygelshoven waar ik zelf gewerkt heb hadden we alleen de MT250, ook dubble clutchen maar wel een hydraulische kraan.
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_mt250.php
-
@bram
de 75 en 76 zijn als ik het goed heb in die kleur in dienst gekomen en de MUSA 75 is ook in de eerste kleurstelling geschilderd.
-
Frans,dan is de 76 nog inbedrijf bij het GVB?maar dan in leger groen?Kan me haast niet voorstellen omdat alles nu in
blauw met wit is.
groet Bram.
-
het gvb heeft geen mack meer in dienst.
maar een nieuwere daf
De 76 is naar Keep them rolling.
De 75 is door het gvb geschonken aan de musa.(de wagen op de foto van Frans)
ze zijn allebij in 1991 uitdienst gegaan.
Groet martijn
-
Mijn vroegere buurman K. Visser heeft vanf de jaren 50 tot zijn pensionering op de kraan geren.Ik ben wel eens meegeweest, maar als klein kind denk je alleen maar aan de grootte van de wagen.Volgens mij is deze kraan ook in een andere kleur in dienst geweest(ik dacht geel/oranje) maar weet dit niet meer zeker
groet, Hans
-
Martijn bedankt,dat wist ik niet.
groet Bram.
-
Wat een hoop tam tam om niets, moet die hoeveelheid ambtenaren weer eens zien op foto 5.
-
GVB ers Zijn geen ambtenaar meer.
groet Bram.
-
Wat een hoop tam tam om niets, moet die hoeveelheid amtenaren weer eens zien op foto 5.
GVB ers Zijn geen ambtenaar meer.
groet Bram.
Het was nog veel erger, wat er allemaal nog op de achtergrond stond. Maar goed, ik ken 020 niet en misschien was er meer aan de hand waardoor er diverse ME busjes bij moesten zijn...
Ik denk dat Maarten het blauw op straat bedoelt.
-
Op foto 5 zijn GVB medewerkers op straat tussen verkeer,is het verplicht gele vestjes te dragen inverband met de zichtbaarheid tussen het overige verkeer.
Haes2000,Toen waren GVB voertuigen van chefs en hulpdiensten nog geel/oranje.
groet Bram.
-
GVB ers Zijn geen ambtenaar meer.
groet Bram.
Lijkt er anders wel op, wat staan ze allemaal te doen dan?, verkeer te regelen.
Kan toch met minder mensen zeg......
-
Maarten 41,Alle hulpdiensten zijn verplicht deze vestjes te dragen.Ook de politie en OV diensten dragen deze ook machinisten en de wegenwacht.
groet Bram.
-
Mijn vroegere buurman K. Visser heeft vanf de jaren 50 tot zijn pensionering op de kraan geren.Ik ben wel eens meegeweest, maar als klein kind denk je alleen maar aan de grootte van de wagen.Volgens mij is deze kraan ook in een andere kleur in dienst geweest(ik dacht geel/oranje) maar weet dit niet meer zeker
groet, Hans
volgens mij zijn de 75&76 ook geel/oranje geweest
-
Maarten 41,Alle hulpdiensten zijn verplicht deze vestjes te dragen.Ook de politie en OV diensten dragen deze ook machinisten en de wegenwacht.
groet Bram.
Ja en. Dat gerechtvaardigd om met zo'n hoop te gaan kijken, want dat zie ik op de foto.
Ik snap wel wat er bij komt kijken maar ik vind het vaak zo vreemd, zo'n hoop man om een dergelijke schade.
Zie je in het dagelijkse leven ook vaak en wie betaald dat. Bij ons pas geleden in Tilburg een brandje in een auto, staan
daar 5 politie-agente, 5 brandweerlieden en nog wat ventjes met vestjes om de schade te bepalen/bekijken, belachelijk.
Goed terug naar het onderwerp.
Groetjes,
Maarten
-
een combino hersporen is ook wel wat lastiger dan een normale tram(denk ik)gezien het drie gekoppelde 2assers zijn.
en dan willen er nog wat trams naar het cs die geblokeerd waren door de andere 2
-
Dat komt ook omdat je ze niet overal mag vijzelen,alleen op de gemerkte punten op de tram.Nog even over de vestjes
ook als je vervangent werk doet bij ziekte,en je loopt tussen trams en bussen moet die dragen in verband mer de zichtbaarheid.Dit ter verhoging van de veiligheid van het betrefende personeels lid.
groet Bram.
-
volgens mij zijn de 75&76 ook geel/oranje geweest
(http://www.tramamsterdam.com/gvb/td/mack/images/mack-nn-0076-mack-TDGVBfotograafonbekend31.jpg)
hier het bewijs
-
Ach ja, die kleuren 8)
De Mack 75 is toen hij buitendienst ging bij het GVB geschilderd in de kleur zoals ik de foto heb gepost: daarop is van begin af aan commentaar geweest.
Het schijnt inderdaad z'n legerkleur te zijn maar 'men' is het er niet over eens, wanneer de wagen in het (inderdaad veel lichtere en "grijzere") Werkwagengrijs is geschilderd, later wellicht zelfs nog opgeleukt met een lichtgele bies (band)
Bij het invoeren van het GVB-logo, dat zoals bekend het langs-elkaar-heenwerken symboliseert :-X
werd al het werkmaterieel oranje met een brede gele bies (foto van Martijn)
De meeste mensen zullen de Mack als GVB-kraan inderdaad dus eerder in lichtgrijs of oranje kennen...
Frans van Meerwijk