BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 15 February 2007, 16:01:20
-
Hallo
De eerste serie Wadlopers zijn vertrokken. De lijn Leeuwarden-Groningen en Leeuwarden-Harlingen wordt nu met de nieuwe Stadler treinstelling gereden (Op Groningen rijdt ook nog de Buffel) Ook de Wadlopers die buiten dienst stonden opgesteld zijn verdwenen. Er is dus een begin gemaakt met de afvoer. Waar ze nu staan weet ik niet. Het station van Leeuwarden gaf een wat lege indruk.
Harm
-
Als je nu mijn site bekijkt zie je dat het nog steeds dagelijkse kost is om de Wadjes op die lijn van Lw-Gn te laten rijden!! Trof er vandaag (dagen ervoor en komende dagen denk ik ook) nog verscheidenen aan die gewoon mee draaien. Ze zullen de komende tijd wel vervangen worden en dan blijft alleen Lw-Stv nog over die voor september (uitgaand v/d woordvoerder van Arriva op TV en krant) er nog uit.
Dan is het dus totaal HISTORIE met de "Wadjes" in Frl & Gn!!
Greetz:Menno
____________________________________________________
De wadjes staan bij "de Put"op Lw rangeer ZZ (Structon) of bij Bureau Rechtshulp Noord.
-
Wat raar dan dat er nu niet één meer stond op sporen waar ze normaal staan opgesteld. Alleen bij het perron naar Stavoren stond er nog één en een wadloper stond bij de wasstraat. De rest was weg.
Harm
-
Zouden ze op weg zijn naar Venlo? Voor de toekomstige inzet bij Veolia?
Veolia gaat vanaf 12 maart met extra spitstreinen rijden in plaats van de spitsbussen waar wij in Oost Brabant nu nog gebruik van maken.
Vier keer per uur naar Nijmegen (of terug) in de spits. Go Veolia go!
-
Waar zijn ze nu?
Gesloopt?
De NS kan zometeen een conservenfabriek beginnen! ;D
Stijn :)
-
Beste Harm,
Het hok vaak door ons wasstraatgenoemd blijkt een controle put te zijn.
(filmpjes en foto's o.a bij de PVOV Arriva site)
Zag er net een uurtje geleden nog een DH1 & DH2 doorheen gaan.
Verder word de boel klaar gestoomt om afgevoerd te worden of zijn reeds afgevoerd. (richting zuiden des lands)
Greetz:Menno
-
Btw: 't is wel heel erg jammer dat er (waarschijnlijk) niet een bewaard word d(v)oor een museum organisatie. In die zin; we vernemen op dit moment er niks meer van. Ik weet alleen dat de SSF (Stoom Stichting Friesland) alleen met stoom wil gaan rijden omdat dit beter bij hun visie zou passen.
Eigenlijk wel jammer want ik zie de VSM ook met ander soort matriël rijden.
Greetz:Menno
-
Worden ze nou gesloopt of niet?
Maar misschien de STIBANS?
Maar door de lelijkheid van die treinen hebben ze wel wat...
Ze zijn erg klein...
-
Misschien iets voor de ZLSM, i.p.v. die railbussen van hun? :P ;)
-
ik zag er vandaag nog een aantal in Groningen staan, misschien zijn dat wel die stellen ?
-
Nee, ze worden niet gesloopt maar terug genomen door NSR en weer verhuurd door NSR (na de nodige revisie beurt). Verder zou er sprake zijn dat de NSR vanwege matriëlgebrek de "Wadjes" zelf ook weer gaan gebruiken. Hier in het Noorden hopen we dat er minimaal 1 word opgenomen in één van de Noordelijke museum organistaie's zoals SSF (hun antwoord weten we eigenlijk al, alleen jammer genoeg niet het bevredigende antwoord) de S.T.A.R zou een oplossing zijn.
Greetz:Menno
-
Wat is er dan aan de hand? ???
Ze worden zelfs niet eens naar oost-europa vervoerd om in hongi enzo te dienen?
Ik zie het punt niet... :(
-
het punt is:
Ze worden niet gesloopt maar terug genomen door NSR en weer verhuurd door NSR (na de nodige revisie beurt) aan andere B.Vs in NL. Verder zou er sprake zijn dat de NSR vanwege matriëlgebrek de "Wadjes" zelf ook weer gaan gebruiken.
-
De wadlopers gaan in eerste plaats naar Veolia voor de lijn Nijmegen-Venlo. Daar heeft men gebrek aan materieel. Zo rijden er in de spits bijvoorbeeld bussen ipv treinen. Tot dat het nieuwe materieel aanwezig is blijven de wadjes nodig. De toekomst na Veolia/Arriva ziet er somber uit. De stellen zijn redelijk klein en oud. Ik denk dat ze de Railhoppers achteraan gaan.
Jasper
-
Daar ben ik het wel mee eens, Kunnen ze de railhoppers ook als blikje groeten ;D
-
De toekomst na Veolia/Arriva ziet er somber uit. De stellen zijn redelijk klein en oud. Ik denk dat ze de Railhoppers achteraan gaan.
Jasper
Ik zie dat niet zo somber in want, van de duitse Br628.0 en 627.0 en 1(die eigenlijk de stamvaders van de wadlopers, Br628 en dat Deense spul zijn) zijn er diverse aan bedrijven in polen verkocht en ook inzet elders in europa zou ik niet vreemd vinden. Inzet in Nederland zal er na Veolia wel niet meer komen op grote schaal want die dingen zijn veel te langzaam.
groetjes Michiel
-
De wadlopers gaan in eerste plaats naar Veolia voor de lijn Nijmegen-Venlo.
Klopt. Er rijden nu een heel stel tussen Nijmegen en Venlo, heb er vanmiddag nog in gezeten. Ik zag o.a. de groene Noordned versie en die met fietsen is bestikkerd. Nummers weet ik helaas niet.
-
Die met die fietsen heet Wadfietser. De groene, bijgenaamd de kikker heeft als nummer 3222 . Dus daar zijn ze gebleven.
Harm
-
Ja zo hebben we nu dus Maaslopers, Maasfietsers en de Maaskikker ;D. Zondag avond kwamen nog 2 DH2tjes door Arnhem rijden richting Nijmegen, wel leuk om te zien.
Groetjes Michiel
-
Klopt. Er rijden nu een heel stel tussen Nijmegen en Venlo,
duzz er rijd gelukkig geen half stel ;D ;D
sorry moest even
-
duzz er rijd gelukkig geen half stel ;D ;D
Ja lach maar ;D, ik zag vandaag nog een halve buffel in Zwolle staan. Maar nu weer ontopic.
-
Ja zo hebben we nu dus Maaslopers, Maasfietsers en de Maaskikker
Groetjes Michiel
;D ;D ;D
Harm
-
ik zag vandaag nog een halve buffel in Zwolle staan
Bk 3405, overgebleven na de botsing tussen stel 3405 en loc PB 01 in Roermond enkele jaren geleden. Zondag avond kwamen nog 2 DH2tjes door Arnhem rijden richting Nijmegen, wel leuk om te zien.
Dingen zijn regelmatig in Arnhem (Berg) te zien bij de inspectieloods.
Bij Veolia rijden nu de eentjes 3103, 3105-3108, 3110, 3111, 3114, 3117-3119 (3107 en 3119 hebben schade na aanrijding) en de tweetjes 3207, 3208, 3210, 3222-3227, 3231. Volgende maand moeten er als het goed is weer enkele van NN overgaan naar Veolia.
Groet, Julius
-
Dit geval kwamen ze uit Zutphen en gingen ze over spoor 2 richting Nijmegen.
Groetjes Michiel
-
Aangezien deze wadlopers op diesel lopen, kunnen zij overal ingezet worden. Bij de railhoppers was dat anders. Apart stroomsysteem enz.
Andre van Zuylen ;)
-
Zit er op de lijn Zwolle-Emmen dan een andere spanning op de bovenleiding:o Railhoppers werden daar ingezet vanwege hun profiel. De lijn is daar blijkbaar zo aangepast dat ze daar wel kunnen rijden. Voor andere trajecten hebben ze dus geen toestemming. Overgens speelde werkplaats Zwolle ook een rol. Veel en ingewikkelde elektronica enz..
Jasper :)
-
Zit er op de lijn Zwolle-Emmen dan een andere spanning op de bovenleiding:o
Nee, uiteraard niet. Het ging erom dat het verkopen naar het buitenland van elektrisch mat. moeilijker gaat dan dat van dieselmaterieel.
Groet, Julius
-
Nee, uiteraard niet. Het ging erom dat het verkopen naar het buitenland van elektrisch mat. moeilijker gaat dan dat van dieselmaterieel.
Het was maar een geintje :-* Het was mij niet duidelijk dat het over het verplaatsen van materieel naar het buitenland ging.
Jasper
-
Stuur ze naar Hongi zou ik zeggen... :D
-
Ik denk dat de Wadlopers nog wel een tijdje in het Noorden blijven. Het gaat te goed met de noordelijke nevenlijnen zodat materieeltekort na aflevering van alle stadler stellen waarschijnlijk is. Op dit moment wordt de invoering van de nieuwe stellen op de lijnen vertraagd omdat op de al omgebouwde lijnen meer stellen nodig zijn wegens gecombineerd rijden.
Ik zie nu de meest merkwaardige combinaties rijden. Er rijdt nu een stel van 4xDH 1. Op de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl zijn merkwaardig veel DH 1 stellen in omloop. Normaal rijdt Delfzijl met 1xDH 2 of 2xDH 2. Op de lijn naar Roodeschool is 1xDH 2 + DH 1 of in de daluren 1xDH 2 normaal. Echter 's zondags het afgelopen jaar meestal 2x DH 1 i.p.v. 1x DH 2. De laatste weken zijn de DH 1 stellen in de meerderheid.
-
Als NSR weer eens met materieeltekort te maken krijgt, zullen de Wadlopers ongetwijfeld het einde van hun loopbaan tussen Eindhoven en Weert doorbrengen... om één of andere reden rijdt het oudste spul altijd op dat traject.
- Peter
-
Ik denk dat de Wadlopers nog wel een tijdje in het Noorden blijven. Het gaat te goed met de noordelijke nevenlijnen zodat materieeltekort na aflevering van alle stadler stellen waarschijnlijk is. Op dit moment wordt de invoering van de nieuwe stellen op de lijnen vertraagd omdat op de al omgebouwde lijnen meer stellen nodig zijn wegens gecombineerd rijden.
Wat ik heb meegekregen rijden op Groningen-Nieuweschans nagenoeg alleen GTW. Voor Leeuwarden-Harlingen geldt hetzelfde, al schijnt er in het weekend nog wel DH op te duiken daar. Verder rijdt een enkele rit naar Roodeschool met GTW, ook op Leeuwarden-Groningen zijn ze al gezien. Ivm de grote drukte zijn er in ieder geval extra ochtendtreinen ingelegd op Zuidbroek-Groningen.Ik zie nu de meest merkwaardige combinaties rijden. Er rijdt nu een stel van 4xDH 1. Op de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl zijn merkwaardig veel DH 1 stellen in omloop. Normaal rijdt Delfzijl met 1xDH 2 of 2xDH 2. Op de lijn naar Roodeschool is 1xDH 2 + DH 1 of in de daluren 1xDH 2 normaal. Echter 's zondags het afgelopen jaar meestal 2x DH 1 i.p.v. 1x DH 2. De laatste weken zijn de DH 1 stellen in de meerderheid.
Mooi uitgemikt die 4xDH-I, er zijn in het noorden namelijk nog maar 5 3100tjes aanwezig (3104, 3109, 3112, 3115 en 3116). :D
Groet, Julius
-
De ochtentrein Groningen-Roodeschool 7:45 Winsum rijdt met één GTW. Meerdere keren deze week gezien.
-
De ritten Lw-Gn & v.v Worden nog steeds veen door de Buffels 3446,3447,3448, 3449 in combi met Wadjes 3228 3106 (wadjes wisselen onderling ook wel met Snk & Stv dus...onder voor behoud 1st deze 2 nrs die t meest zijn gesingnaleerd). Enkelt bij drukte word er een of meerderen Stadlers ingezet op deze lijn (Zaterdags bijv.).
Op de lijn Lw-Snk & Stv worden nog bereden met de "Wadjes".
De DH-tjes worden door NSR uitgeleend o.a aan Veolia en zouden kunnen worden gebruikt bij mat. te kort (waar?Onbekend houd daarvoor Somda in de gaten).
Greetz:Menno
-
De Wadlopers (i.v.m de indienst name van de Stadlers) worden ontstikkert en op geknapt voor verhuur.
Maar nu de NS (personeel) en matrieël te kort zou hebben maar zelf zegt dat ze een reserve vloot hebben......
DD: 23 september 2006
Greetz:Menno
____________________________________________
Er lopen 2 draadjes (zelfde onderwerp) door elkaar!!
-
Verrek ja nu zie ik het ook
Twee dezelfde draadjes :-|
Hoe kan dat nou?
Harm
-
DD: 23 september 2006 had ik al 1 geplaatst en jij een nieuwe. ;D
Maar geeft niks we gaan met die van jou lekker verder!! 8)
En al even wezen fotograferen voor dat ze vertrekken hier uit het Noorden?
Greetz:Menno
-
Hoeveel kosten ze?
Staat vast leuk met viooltjes erin ofzo :D
-
Letterlijk Wadloper weg: de bij een aanrijding aanzienlijk beschadigde 3119 wordt volgens berichten op Somda niet meer hersteld. De eveneens beschadigde 3107 zouden we wel terug gaan zien.
-
Waar wordt aan de 3119 letterlijk een einde gemaakt? 8) :D
(sloper)
-
Er was sprake van €45.000 voor een DH1 maar of dit echt betrouwbaar is ?......Ik weet het niet!!
Wat ik wel weet dat het een R#te dure bloembak word!! ;D
Als de 3119 zou worden gesloopt (ey,koopt die gekke Harlinger m niet?? ;) ;D ) dan zal dat bij NSR hun welbekende sloper zijn.
Greetz:Menno
____________________________________________
Stadler GTWs neemt langzaam aan Lw-Gn over!!
-
Als het al een bloembak zou worden dan zou ik er vergeetmijnietjes inzetten. ;)
Harm
-
Zéér toepasselijk maar wij vergeten ze ook niet(jes)!!
Laten we maar hopen dat ze ergens worden bewaard bij een museum organisatie hier in het Noorden.
Greetz:Menno
-
Vandaag een (goed)bericht binnen gekregen naar aanleiding van een mail richting het NSM voor het in bewaar stellen van een "Wadloper".
Dit was de weder mail:
Beste Menno,
Op dit moment rijden de wadlopers nog in Nederland. Zodra de wadlopers definitief uit dienst gaan (en dus rijp zijn voor de sloop) zal het Spoorwegmuseum zijn best doen een mooi exemplaar te behouden.
Dank voor uw interesse.
Met vriendelijke groet;
Florian Hupkes
Conservator Rollend Materieel
Maliebaanstation
3581 XW Utrecht
We hopen daarmee natuurlijk (hier in het Noorden)van harte dat het dus doorgaat als het zover is!Maar we zijn er nog niet!!!
Greetz:Menno
-
Gister en vandaag reden/rijden de Stadler GTW's alias de "Spurt" de diensten ook op Leeuwarden-Sneek/Stavoren. (voorproefje??)
Diensten op baanvan Leeuwarden-Groningen word nog steeds in combi met Wadjes en Buffels gereden.
It gjit binnenkoart oan!! (t gaat binnenkort gebeuren) dat de Wadjes en buffels volledig hier verdwenen zijn!! Wie nog wil moet nu echt snel zijn om plaatjes in de huidige noordelijke provincies te plaaten voor het straks volledig gebeurt is.
De lijn Sneek/Stavoren zal (naar alle waarschijnlijkheid) nog voor September bereden worden door de Spurts!!
(bovenste stukje Lw-Sk/Stv bron: Machinist Arriva)
Greetz:Menno
-
Inderdaad Menno het gaat heel snel met het invoeren van de 'Spurts'.
Wel is het zo dat de laatste 2 maand de spurts in verhoogd tempo zijn geleverd omdat veolia snel meer wadjes nodig had, daarom leek het of ze heel snel achter elkaar binnen stroomden. Nu is de levering weer op normaal tempo waardoor het nu wat langer duurt voordat er weer spurts richting nederland komen.
Maar je hebt gelijk het einde van de wadloper is inzicht. Het zou helemaal mooi zijn als de STAR ook een stel zou krijgen dan blijft er tog nog een wadloper in het noorden.
mvg stadlerGTW
-
Precies!
Ik blijf ze fotograferen in iedergeval!!
Greetz:Menno
-
http://rail.phototrans.eu/14,74554,0,D__wag_DH_1_.html
wadloper uit Polen ??
-
Lijkt me wel ja. Er is ook al een DH-2 daar met hetzelfde nummer. Wel geinige kleursteling.
-
Heeft wel wat van de vlavlip kleuren ;D
-
Inderdaad een andere Poolse maatschappij (Koleje Śląskie) rijdt vanaf deze maand rond in de wadlopers. Deze Poolse uitvoering is al bij Goover Models te bestellen (http://www.goovermodels.com/page.asp?DocID=144310&From=List&langue=NL)
(http://i896.photobucket.com/albums/ac168/Bouwe911/DH2PolenLarge.jpg)